Bekijk volle/desktop versie : Filosofie .....



Pagina's : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18

10-05-2004, 00:46
Salam aleikoum,

Nou ik studeer Psychologie en volg nu ook een semester Wetenschaps filosofie! Het is niet zo dat je overal een vraagteken achter zet. Of dat je het bestaan van een godsdienst betwijfelt. Wat je zoal leert is hoe het denken van mensen in elkaar zit, hoe je bepaalde vragen kunt analyseren, hoe je bepaalde vraagstukken in denkgereedschappen kunt indelen.

Ik heb bijvoorbeeld voor een opdracht een vraag moeten toepassen en moeten analyseren. Ik had deze vraag gekozen: " Waarom worden alle moslims als fundamentalisten gezien?" Ik mocht geen antwoord geven op de vraag, maar ik moest definieren wat bijvoorbeeld fundamentalisme inhoudt, en wat de term "moslims" inhoudt. En kijken of ik deze vraag uberhaupt wel kan stellen! ("Uberhaupt" is weer een woord waar je vraagtekens bij kunt zetten). Enfin, het is al met al een leuke studie, die verschillende denkwijze behandeld.

Je zoekt niet over al een logische verklaring voor, want wat voor mij logisch klinkt hoeft voor jou niet logisch te klinken.... Het is meer analyseren van bepaalde dingen wat mensen bezig houden in het leven. Daarnaast heb je ook nog een andere studie en dat is Sociologie en deze houdt zich bezig met gemeenschappen, hoe mensen in elkaar zitten die in een comune leven (bijvoorbeeld "The Amish people&quot en hoe bijvoorbeeld een kapitalistiche maatschappij (bijvoorbeeld voormalig Sovjet Unie) invloed heeft gehad op groepen mensen, hun denkwijze en hun bestaan!

Wat een filosoof verdient verschilt! Het zijn geen studies waar je bakken met geld later kunt verdienen, maar deze studies kunnen je wel veel kennis verschaffen over de mensheid en het verleden van de mensheid en zelfs je eigen denken! De arbeidsmarkt voor filosofen en sociologen is heel erg slecht. Dus als je geld zou willen verdienen en je toch geinteresseerd bent in de mensheid, dan zou ik Psychologie gaan studeren (net als ikke). Je krijgt in deze studie met verschillende aspecten te maken: zoals een beetje filosofie, een beetje sociologie, een beetje biologie en een beetje wiskunde (voor statische gevens en informatieverwerking)!

Voor meer informatie over deze studies kun je natuurlijk altijd bij mij terrecht!

Masalama,

10-05-2004, 00:53


hebben filosofen het alleenrecht op logisch nadenken ?

Sommigen beweren dat je de islam beter begrijpt via filosofie. Was Mohammed een filosoof ?

10-05-2004, 01:12
Of onze profeet (VZMH) een filosoof was weet ik niet! Maar misschien heb jezelf dan meer getraind in het "wezen van denken" als je filosofie studeert! Want dat is filosofie. En psychologie is heel iets anders dan filosofie. Als je psychologie studeert dan leer je over hoe hersenen in elkaar zitten en hoe je bepaald mensen kunt genezen die leiden aan Schizofrenie, of die aan andere geestesziekten leiden. Je leert ook hoe je onderzoek moet voeren, etc.

Maar filosofie is een studie die geen logische verklaringen zoekt voor bepaalde vraagstukken, maar je leert juist hoe je bepaalde vraagstukken van verschillende manieren kunt bekijken. Ik denk juist dat verschillende filosofen poorten hebben geopend voor mensen (met name in de tijdsperiode de "Verlichting&quot, want in die tijd moesten mensen leven wat de kerk hen voorschreef en mochten zij geen andere denkwijze hebben. In de Verlichting waren er filosofen die anders dachten over de wereld (denk maar aan het ei van Columbus) en vanaf toen kregen mensen in de Europese samenleving de vrijheid om bepaalde beslissen te nemen, die anders nooit van de heersende kerkelijke macht mocht.

Ik heb overmorgen inchalah weer een hoorcollege Wetenschapsfilosofie en ik zal aan mijn leraar vragen hoe het precies zit wat betreft de Islam. Misschien weet hij er meer over!

Masalama,

10-05-2004, 01:49
salaam,

he een vraag ik vind pychologie en filosofie heel leuk, weet iemand of hierover boeken zijn (nederlands) dat deze wetenschappen vanauit de islaam word benaderd.

salaam

10-05-2004, 10:49


Dag jongens,
Ikzelf krijg de module wetenschap filosofie ook voor mijn kiezen en moet zeggen dat ik het zeer interessant vind.
Het is niet dat ik er in geloof, dat zeker niet maar vind het enorm interessant om te weten dat er mensen zijn zijn wel degelijk in verschillende goden geloven.
Dus jongens maak er niet zo'n heisa van en ga de islam er niet bij betrekken!
Het enigste wat we doen is ons er in verdiepen maar of we er in geloven????
NEE!
groetjes

10-05-2004, 12:22

Citaat:
Origineel gepost door Abou_Batata
Is hij je vriend ? ...SALLALAHU WA 3ALEHIE WA SALAAM

maar precies was hij een filosoof?
moet ik dat persé schrijven ? ook als ik het ondeling zeg ?

10-05-2004, 12:25

Citaat:
Origineel gepost door AHLAM1201
Of onze profeet (VZMH) een filosoof was weet ik niet! Maar misschien heb jezelf dan meer getraind in het "wezen van denken" als je filosofie studeert! Want dat is filosofie. En psychologie is heel iets anders dan filosofie. Als je psychologie studeert dan leer je over hoe hersenen in elkaar zitten en hoe je bepaald mensen kunt genezen die leiden aan Schizofrenie, of die aan andere geestesziekten leiden. Je leert ook hoe je onderzoek moet voeren, etc.

Maar filosofie is een studie die geen logische verklaringen zoekt voor bepaalde vraagstukken, maar je leert juist hoe je bepaalde vraagstukken van verschillende manieren kunt bekijken. Ik denk juist dat verschillende filosofen poorten hebben geopend voor mensen (met name in de tijdsperiode de "Verlichting&quot, want in die tijd moesten mensen leven wat de kerk hen voorschreef en mochten zij geen andere denkwijze hebben. In de Verlichting waren er filosofen die anders dachten over de wereld (denk maar aan het ei van Columbus) en vanaf toen kregen mensen in de Europese samenleving de vrijheid om bepaalde beslissen te nemen, die anders nooit van de heersende kerkelijke macht mocht.

Ik heb overmorgen inchalah weer een hoorcollege Wetenschapsfilosofie en ik zal aan mijn leraar vragen hoe het precies zit wat betreft de Islam. Misschien weet hij er meer over!

Masalama,
je weet niet of hij een filosoof was of niet ???? wat een raar antwoord van een mosilm

je hoeft mij niet uit te leggen wat psychologie is en wat filosofie. JIJ was diegene die er verwarring over had, niet ik.

En je gaat aan je docent vragen hoe het zit met de islam ??? nou breekt mijn klomp. Ben je moslim als ik vragen mag ?

10-05-2004, 12:27

Citaat:
Origineel gepost door onvergeetelijk
Dag jongens,
Ikzelf krijg de module wetenschap filosofie ook voor mijn kiezen en moet zeggen dat ik het zeer interessant vind.
Het is niet dat ik er in geloof, dat zeker niet maar vind het enorm interessant om te weten dat er mensen zijn zijn wel degelijk in verschillende goden geloven.
Dus jongens maak er niet zo'n heisa van en ga de islam er niet bij betrekken!
Het enigste wat we doen is ons er in verdiepen maar of we er in geloven????
NEE!
groetjes
dat zeggen wij ook. Filosofeer er maar op los

maar sommige mensen hier beweren dat het veel te maken heeft met de islam. OF het leidt naar de islam OF het is nodig om de islam te begrijpen.
De mensen die dat roepen weten niet wat ze zeggen. Hun kennis over de islam is nihil.

10-05-2004, 12:44
Moslim geleeren hadden de filosofie van de grieken geadopteerd om de islam te kunnen verdedigen.
De islamitische gedachtengoed ging bloeien, Totdat in vooral de soenitsche wereld afgerekend werd met de filosofie, door imam alghazali.
Toen ging t bergafwarts.


Bovendien moet je filosfie niet als einddoel zien maar als middel, een middel om jou geloof beter te doorgronden en om deze met argumentatie te kunnen verdedigen.

10-05-2004, 12:47

Citaat:
Origineel gepost door Endless
Niets zou me ooit kunnen verwijderen van het geloof, ik heb gewoon geen zin in dingen die er absoluut niets mee te maken hebben. Ik hou van bronnen en bewijs..als ik dat niet heb..zou ik er zeker niet snel in geloven.
wat heb je aan bronnen en bewijzen die je niet goed kan begrijpen.

10-05-2004, 17:28

Citaat:
Origineel gepost door Abou_Batata
JA dat moet je zeker zeggen ook al ben je alleen aan het lezen en je ziet zijn vzmh naam staan.
je hebt niet goed gelezen.
Nogmaals: als ik het over de profeet heb of over hem schrijf, dan zeg ik het met mijn mond. Moet ik het OOK nog opschrijven ?

zo nee, dan zijn we het eens
zo ja, breijs graag dat ik het ook moet opschrijven naast het mondeling zeggen

10-05-2004, 17:31

Citaat:
Origineel gepost door LQwaad4life
Moslim geleeren hadden de filosofie van de grieken geadopteerd om de islam te kunnen verdedigen.
De islamitische gedachtengoed ging bloeien, Totdat in vooral de soenitsche wereld afgerekend werd met de filosofie, door imam alghazali.
Toen ging t bergafwarts.


Bovendien moet je filosfie niet als einddoel zien maar als middel, een middel om jou geloof beter te doorgronden en om deze met argumentatie te kunnen verdedigen.
Indirect Beticht jij Allah en zijn profeet van het niet compleet brengen van de islam.
Want want jij nu beweert (en iemand anders al voor je op pagina 1), is dat je filosofie NODIG hebt om de islam te begrijpen. Dat is dus niet zo. Dat was nooit nodig, en dat zal ook nooit nodig zijn.

Wil iemand filosoferen om andere redenen dan kan hij zijn gang gaan, maar hij moet vooral inet beweren dat hij filosofeert om de islam te begrijpen

PS: je verhaal over alghazali is incorrect. Of je bedoelt iemand anders, of je hebt te weinig kennis over deze zaken.

10-05-2004, 18:35


Salam aleikoum,

Ja doc25, ik ben een moslim, maar wat is dat nou voor een vraag? Als ik een antwoord niet weet op een vraag, dan zeg ik dat ook eerlijk! Dat is beter dan net doen alsof ik 'kennis' heb over bepaalde dingen waar ik geen verstand van heb, dus vandaar dat ik zei dat ik het niet weet of onze profeet VZMH een filosoof was!

Aangezien ik ook maar een mens ben, weet ik ook niet zo heel veel en geef ik dat ook eerlijk toe als iemand mij wat vraagt! Maar thnx goja Abou_Batata voor je uitleg!

Ik wilde mijn leraar vragen omdat hij zelf ook Islamitische taal en cultuur heeft gestudeerd, dus vandaar! Vaak debateer ik over allerlei zaken met hem en klasgenoten tijdens een werkcollege!

Maar wat ik me afvraag is waarom veel mensen filosofie zo slecht laten afschilderen? Filosofie geeft mij bepaalde inzichten en dwingt mij na te denken over bepaalde zaken, maar ik weet ook dat er maar 1 weg is en dat is de weg van ALLAH (SWT)!

Masalama,

10-05-2004, 18:41

Citaat:
Origineel gepost door amitaf84
Het kan wel degelijk naar de Islam leiden.. Heel veel mensen zijn op deze manier bekeerd door zichzelf de vraag te stellen; Is er een god?.. Ze zijn hierover gaan filosoferen en zijn zo terecht gekomen bij de Islam.. Is that a bad thing?..



Filosofeer, maar met mate..
het KAN ja. En het KAN ook iemand van de islam wegvoeren

dat is dus geen argument om de islam erbij te betrekken.
Dus: filosofeer er maar op los, zolang je maar niet beweert dat het NODIG is om ermee de islam te begrijpen, want dat is onzin.




Citaat:
Origineel gepost door amitaf84
Dit aspect past wel degelijk bij de Islam, je ziet zelf hedendaags dat men zich op een verkeerde manier uit laat over citaten uit de koran en de hadith, dan kan Filosofie een rol spelen voor verduidelijking voor een individu..
Jij ook veel plezier..
dit bedoel ik dus. Men probeert door filosofie de koran te begrijpen. Hoe kom je in godsnaam daarbij ???? HOE begreep de profeet en de sa7aba de koran ?? door filosofie ???

10-05-2004, 18:44

Citaat:
Origineel gepost door AHLAM1201
Salam aleikoum,

Ja doc25, ik ben een moslim, maar wat is dat nou voor een vraag? Als ik een antwoord niet weet op een vraag, dan zeg ik dat ook eerlijk! Dat is beter dan net doen alsof ik 'kennis' heb over bepaalde dingen waar ik geen verstand van heb, dus vandaar dat ik zei dat ik het niet weet of onze profeet VZMH een filosoof was!

Aangezien ik ook maar een mens ben, weet ik ook niet zo heel veel en geef ik dat ook eerlijk toe als iemand mij wat vraagt! Maar thnx goja Abou_Batata voor je uitleg!

Ik wilde mijn leraar vragen omdat hij zelf ook Islamitische taal en cultuur heeft gestudeerd, dus vandaar! Vaak debateer ik over allerlei zaken met hem en klasgenoten tijdens een werkcollege!

Maar wat ik me afvraag is waarom veel mensen filosofie zo slecht laten afschilderen? Filosofie geeft mij bepaalde inzichten en dwingt mij na te denken over bepaalde zaken, maar ik weet ook dat er maar 1 weg is en dat is de weg van ALLAH (SWT)!

Masalama,
lijkt me wel erg duidelijk dat je profeet geen filosoof is. Misschien moet je eens in de islam gaan verdiepen voordat je je stort in andere dingen. Is veel nuttiger.

niemand schildert het af als slecht. Filosofeer net zolang als je wil, maar:
1) doe niet alsof het iets met de islam te maken heeft of dat het NODIG is om de kran/islam te begrijpen !
2) je hoeft geen filosoof te zijn om logisch te kunnen nadenken en diep over bepaalde zaken na te denken


Pagina's : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18