Bekijk volle/desktop versie : Opinie: De virtuele knokploeg van Wilders



Pagina's : [1] 2 3 4 5

17-06-2009, 16:41
In 1992 introduceerde Samuel Huntington zijn theorie van ‘The Clash of Civilisations’, die hij later uitwerkte in zijn in 1996 gepubliceerde, gelijknamige boek. Aan de verwachte botsing tussen Oost en West lijkt met de verzoenende taal van Obama een eind te komen, maar op internet woedt de strijd in alle hevigheid voort. Wie wil begrijpen hoe de immer groeiende aanhang van Wilders denkt en waar Wilders zijn inspiratie vandaan haalt, moet de vele Internetfora bezoeken waar menig anonieme, bange en bezorgde Nederlander zijn zorgen en gal spuit.

Anonimiteit stelt mensen in de gelegenheid om met behoud van maatschappelijke status volledig los te gaan op de vele internetfora waar reageerders zich profileren als korangeleerden en halve wetenschappers die tot de spijkerharde conclusie zijn gekomen dat de islam gelijk staat aan het nazisme en dat de hoofddoek hetzelfde is als het hakenkruis.

‘De islam is wel degelijk een verbiedbare nazi-ideologie’, Zo schrijft Kassander (echte naam Martien Pennings) die zich in Revu ‘het intellectuele klankbord’ noemde van hoogleraar Hans Jansen.

Verbieden is populair bij de virtuele knokploeg van Geert Wilders die in iedere kritiek verraad en demonisering zien. De koran moet verboden worden en bedrijven ‘die vanwege commerciële drijfveren een knieval voor de islam maken” (door bijvoorbeeld halal producten te verkopen) worden op een zwarte lijst gezet. Verder worden kassa’s waar een gehoofddoekte caissière achter zit geboycot , want ‘de hoofddoek is hetzelfde als een hakenkruis’ en wordt een ieder die de angst en afkeer voor moslims en/of islam niet deelt weggehoond als een verrader, een fluim, of, als het een moslim is, een bedrieger die liegt om zo de islamisering van Nederland dichterbij te brengen. Ahmed Marcouch en Ahmed Aboutaleb worden door deze mensen dan ook gezien als gevaarlijke ‘agenten van de moslimbroederschap’.

Aboutaleb en Marcouch komen er op de Nederlands-Marokkaanse fora al niet beter vanaf, want ook daar worden ze verbaal bespuugd, omdat ze verraders zouden zijn die ‘Nederlanders naar de mond praten’. Prominente Marokkanen die kritiek hebben op de eigen gemeenschap, krijgen er ook hard van langs.

Op het internet regeert aan beide kanten de onderbuik en worden verschillen enorm uitvergroot. Wie niet beter weet, zou denken dat de straten afgezet zijn en de guerrillastrijders om de hoek staan met hun wapens in de aanslag. Mensen jutten elkaar op en inmiddels is de situatie zo doorgeslagen dat een ieder die kritiek durft te uiten op Wilders en zijn partij afgeserveerd wordt. Columnisten als Malou van Hintum (‘treitersnolletje&#8217 en Thomas von der Dunk (‘leernicht&#8217 worden belasterd en gehaat. Journalist Arnold Karskens moet volgens sommigen opgeknoopt worden en Femke Halsema kaalgeschoren als een moffenhoer (de moffen zijnde de moslims).

Recent schreef ik een korte reactie op een stuk van Fleur Agema waarin zij schreef ‘antisemitisme en homofobie zijn geen Nederlandse verschijnselen. Ze zijn geïmporteerd, voor een bedroevend groot deel uit Marokko.’ Ik werd aangevallen omdat ik zo ‘laag’ was geweest Agema verkeerd te citeren. Het citaat staat gewoon op de PVV-site met Agema’s foto erbij.

De loyaliteit van PVV-aanhangers is jaloersmakend. Als partijleden onzin uitkramen, vragen de aanhangers zich niet af of ze misschien de verkeerde partij steunen, maar herinterpreteren ze de woorden van hun politici gewoon zodanig dat ze voor hen acceptabel worden. Dit alles uiteraard onder pseudoniem, want de vrijheid van meninguiting is prachtig zolang het de mensen maar niks kost. Hollandser dan dit is er bijna niet, en laat het hier nu net zijn waar beide kampen elkaar treffen: op internet gaan ze los en in het dagelijkse leven zijn het nette burgers die de schijn ophouden. Les extrêmes se touchent. Dat blijkt maar weer.

Hassnae Bouazza (حسناء بوعز&#1577… etcetera. Eerder gepubliceerd in NRC Handelsblad van afgelopen zaterdag.


Gepubliceerd op 16.06.2009 @ 22:54

17-06-2009, 16:49


uhm mischien is het de huidige bevolkingssamenstelling die maakt dat de onderbuik regeert, ooit over nagedacht?

17-06-2009, 16:51

Citaat door Mercurius:
uhm mischien is het de huidige bevolkingssamenstelling die maakt dat de onderbuik regeert, ooit over nagedacht?


En WAAROM het schuurt tussen die bevolkingsgroepen.

17-06-2009, 16:55

Citaat door Mercurius:
uhm mischien is het de huidige bevolkingssamenstelling die maakt dat de onderbuik regeert, ooit over nagedacht?

Ben je nou opeens niet meer verantwoordelijk voor je eigen reactie, sukkel?

17-06-2009, 16:58


Waaroms geven oorzaken, niet noodzakelijkerwijs oplossingen. Ik denk dat het een typische "tragedie" is: onvereenigbare waarheden (cultuurverschil) dat te dicht op elkaar zit, iets dat geleidelijk op een evolutionaire manier tot elkaar zou kunnen komen clashed omdat het allemaal teveel in 1 keer is.

Ik snap dat links rechts verwijt dat ze inspeelt op onderbuikgevoelens, je kan het ook omdraaien en zeggen dat de problemen er nu juist voor zorgen dat de onderbuikgevoelens zo belangrijk aan het worden zijn.

17-06-2009, 17:00

Citaat door onaangepast:
Ben je nou opeens niet meer verantwoordelijk voor je eigen reactie, sukkel?


pak ze niet te hard aan, straks ben je weer een extremist

17-06-2009, 17:01

Citaat door Mercurius:
Waaroms geven oorzaken, niet noodzakelijkerwijs oplossingen. Ik denk dat het een typische "tragedie" is: onvereenigbare waarheden (cultuurverschil) dat te dicht op elkaar zit, iets dat geleidelijk op een evolutionaire manier tot elkaar zou kunnen komen clashed omdat het allemaal teveel in 1 keer is.

Ik snap dat links rechts verwijt dat ze inspeelt op onderbuikgevoelens, je kan het ook omdraaien en zeggen dat de problemen er nu juist voor zorgen dat de onderbuikgevoelens zo belangrijk aan het worden zijn.



een stomp in je ondermaag als je er bij mij mee komt aanzetten

17-06-2009, 17:01
Praten over onderbuikgevoelens, alsof het doodnormaal is. Schaamteloos de tokkie uithangen, noem ik het.

17-06-2009, 17:32
Ik ben er mee naar dokter geweest.

Dokter wist me te vertellen dat die pijn in de onderbuik voortkomt uit de oeroude behoefte om mijn territorium te verdedigen. Ik hoefde me geen zorgen te maken. Het is iets natuurlijks volgens dokter. Een vorm van zelfverdediging.

Het is wat.

17-06-2009, 17:38

Citaat door onaangepast:
Ben je nou opeens niet meer verantwoordelijk voor je eigen reactie, sukkel?


Hoho niet zo snel fopnegert, je bent altijd verantwoordelijk voor je eigen daden, ook als die worden ingegeven door onderbuikgevoelens (tenminste als je daarop doelt, anders snap ik je niet)

Uitleggen dat Wilders kiezers niet sporen, angsthazen zijn vanuit hun buik etc maakt me niet uit, het is kansloos gezeik, feit blijft dat veel mensen op wilders stemmen, kun je je voorstellen dat Wilders mischien eerder een gevolg is dan een oorzaak??

17-06-2009, 17:40

Citaat door Don Vito:
een stomp in je ondermaag als je er bij mij mee komt aanzetten


Pardon? Heb je weer crack zitten roken?

17-06-2009, 17:49

Citaat door Mercurius:
Hoho niet zo snel fopnegert, je bent altijd verantwoordelijk voor je eigen daden, ook als die worden ingegeven door onderbuikgevoelens (tenminste als je daarop doelt, anders snap ik je niet)

Uitleggen dat Wilders kiezers niet sporen, angsthazen zijn vanuit hun buik etc maakt me niet uit, het is kansloos gezeik, feit blijft dat veel mensen op wilders stemmen, kun je je voorstellen dat Wilders mischien eerder een gevolg is dan een oorzaak??

Je totale gebrek aan nuance, dáár heb ik onoverkomelijke problemen mee.

17-06-2009, 17:50



Citaat door Mercurius:
Pardon? Heb je weer crack zitten roken?

LUL reactie, die kant noch wal raakt. Maar als jij je zo nodig als hersenloze eppo wil profileren, ga je gang.. Goeie reclame ook voor de pvv.

17-06-2009, 17:52

Citaat door Bogatir2:
Ik ben er mee naar dokter geweest.

Dokter wist me te vertellen dat die pijn in de onderbuik voortkomt uit de oeroude behoefte om mijn territorium te verdedigen. Ik hoefde me geen zorgen te maken. Het is iets natuurlijks volgens dokter. Een vorm van zelfverdediging.

Het is wat.

Schaamteloos etaleren dat nadenken wat jou betreft bijzaak is. Je bent toch geen hond? Of wel?

17-06-2009, 17:54

Citaat door onaangepast:
Je totale gebrek aan nuance, dáár heb ik onoverkomelijke problemen mee.


Schat dat is te wijten aan het THC gehalte in je bloed dat je nuances niet meer waarneemt, nou niet je stress gaan externaliseren he.

Het is ronduit pathetic om alle analyses aan te horen waarom en hoe wilders fout is en zijn kiezers dom of bang. Ik ben persoonlijk niet zo blij met het succes van Wilders, ik zie zijn succes echter eerder als een gevolg dan een oorzaak.

Pagina's : [1] 2 3 4 5