Bekijk volle/desktop versie : Edel zijn



16-06-2009, 19:11
Edel zijn



Wie zijn de edelen onder de mensen?
Zijn het personen van een bepaald volk of ras?
Is "edel zijn" bepaald door deze opgestelde grenzen?
Of komt er toch iets anders aan te pas?

Sommigen denken dat de huid iemand edel maakt.
Een "verkeerde" kleur en ze zullen je minachten.
Het is niet je uiterlijk dat over "edel zijn" waakt.
Die eigenschap zit dieper: zet dat in je gedachten.

Komen edele mensen uit een bepaald gebied?
Is het begrip dan aan locatie gebonden?
Trap er niet in ook al is de plek je favoriet.
Want ook daar kan men verdrinken in zonden.

Anderen zegen weer: "Afstamming daar gaat het om"
"Je bent edel als mensen je voorouders prijzen".
Is "edel zijn" dan een te erven eigendom?
Nee: je moet het met daden bewijzen.

Wanneer ben je edel, wat zijn nu de criteria?
Het antwoord vind je als je het boek van Allah leest.
Wil je edel zijn in dit leven en het leven hierna?
Weet dan: de edele mens is degene die Allah vreest.

Allah de Verhevene zegt in de Qor'an:
O, mensdom! Wij hebben u uit man en vrouw geschapen en Wij hebben u tot volkeren en stammen gemaakt, opdat gij elkander moogt kennen. Voorzeker, de godvruchtigste onder u is de eerwaardigste bij Allah. Voorwaar, Allah is Alwetend, Alkennend.
(Al Hodjoraat, vers: 13)

16-06-2009, 19:34


Shokran voor het plaatsen.

16-06-2009, 19:35
la shoukran 3la wajieb

16-06-2009, 22:51
Salam Mo 21,
Jou topic, "aan mijn ex gericht..." is verwijderd
Wat jammer,stonden echt zinnige zaken op
En vooral de hadits over onrecht
Kun je die alsnog plaatsen?
Of waar kan ik ze vinden
Allah meh3ek ,veel sabr gewenst bro

Ma salam

16-06-2009, 23:20


wa 3aleikoem salaam Linah,

Ja mijn topic is inderdaad verwijderd, en ik krijg een ban als ik weer open. Vind het raar, want staan best nuttige dingen erin zoals je al zei. Maar ik zal als nog die hadiths voor je plaatsen.

Het einde van degenen die de mensen onrecht aandoen

Het einde van degenen die de mensen onrecht aandoen

(Aboe ‘Abdoer-Rahmaan van Ael)



De Boodschapper - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft ons tegen onrecht gewaarschuwd:



"Vrees onrecht (aandoen), want onrecht zorgt voor duisternis op de Dag van de Opstanding." (Sahiehoel-Djaami': 101)



In het Arabisch zegt men: ‘Kamaa toedienoe toedaan' (zoals men tewerk gaat, zal men behandeld worden of boontje komt om zijn loontje).



Degene die onrecht aangedaan wordt, voelt zich meestal teneergeslagen. Het lijkt alsof hij in een duistere wereld terechtkomt waar hij niet uit lijkt te geraken. Zodoende zal degene die hem onrecht aangedaan heeft hetzelfde ervaren op de Dag van de Opstanding.



Het is zo dat Allah Zichzelf verboden heeft onrechtvaardig te zijn, zoals in de Qoedsie-overlevering:



"O Mijn dienaars, Ik heb Mezelf verboden onrechtvaardig te zijn, wees dus onderling ook niet onrechtvaardig." (Sahiehoel-Djaami': 4345)



Weet ook dat er drie soorten onrecht zijn:



(1) Onrecht dat Allah niet vergeeft.

(2) Onrecht dat Allah vergeeft.

(3) Onrecht dat vergolden wordt.

"Het onrecht dat Allah niet vergeeft is dat men partners aan Hem toekent, het onrecht dat Hij wel vergeeft, is het onrecht dat de dienaars zichzelf aandoen en dat zich beperkt tussen hen en Allah. En het onrecht dat Allah niet zomaar zal laten is het onrecht dat de dienaars elkaar aandoen." (Sahiehoel-Djaami': 3961)

De Boodschapper van Allah - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft ons duidelijk gemaakt hoe het einde zal zijn van degenen die mensen onrecht aandoen:


"Pas op voor onrecht in de mate van het mogelijke. Want het zou goed kunnen zijn dat een dienaar met goede punten naar voren komt op de Dag van de Opstanding en denkt dat deze hem zullen redden. Totdat er een dienaar komt die zal zeggen: ‘O mijn Heer, hij (degene die met goede punten komt en onrecht aandeed) heeft mij onrecht aangedaan en heeft dit niet rechtgezet!' Waarop gezegd zal worden: ‘Veeg goede punten weg!' Waarop dit zo zal verder blijven duren, totdat er geen goed punt meer zal overblijven." (Sahiehoet-Targhieb wattarhieb)
Terug naar de Dien

16-06-2009, 23:38

Citaat door mo21:
wa 3aleikoem salaam Linah,

Ja mijn topic is inderdaad verwijderd, en ik krijg een ban als ik weer open. Vind het raar, want staan best nuttige dingen erin zoals je al zei. Maar ik zal als nog die hadiths voor je plaatsen.

Het einde van degenen die de mensen onrecht aandoen

Het einde van degenen die de mensen onrecht aandoen

(Aboe ‘Abdoer-Rahmaan van Ael)



De Boodschapper - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft ons tegen onrecht gewaarschuwd:



"Vrees onrecht (aandoen), want onrecht zorgt voor duisternis op de Dag van de Opstanding." (Sahiehoel-Djaami': 101)



In het Arabisch zegt men: ‘Kamaa toedienoe toedaan' (zoals men tewerk gaat, zal men behandeld worden of boontje komt om zijn loontje).



Degene die onrecht aangedaan wordt, voelt zich meestal teneergeslagen. Het lijkt alsof hij in een duistere wereld terechtkomt waar hij niet uit lijkt te geraken. Zodoende zal degene die hem onrecht aangedaan heeft hetzelfde ervaren op de Dag van de Opstanding.



Het is zo dat Allah Zichzelf verboden heeft onrechtvaardig te zijn, zoals in de Qoedsie-overlevering:



"O Mijn dienaars, Ik heb Mezelf verboden onrechtvaardig te zijn, wees dus onderling ook niet onrechtvaardig." (Sahiehoel-Djaami': 4345)



Weet ook dat er drie soorten onrecht zijn:



(1) Onrecht dat Allah niet vergeeft.

(2) Onrecht dat Allah vergeeft.

(3) Onrecht dat vergolden wordt.

"Het onrecht dat Allah niet vergeeft is dat men partners aan Hem toekent, het onrecht dat Hij wel vergeeft, is het onrecht dat de dienaars zichzelf aandoen en dat zich beperkt tussen hen en Allah. En het onrecht dat Allah niet zomaar zal laten is het onrecht dat de dienaars elkaar aandoen." (Sahiehoel-Djaami': 3961)

De Boodschapper van Allah - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft ons duidelijk gemaakt hoe het einde zal zijn van degenen die mensen onrecht aandoen:


"Pas op voor onrecht in de mate van het mogelijke. Want het zou goed kunnen zijn dat een dienaar met goede punten naar voren komt op de Dag van de Opstanding en denkt dat deze hem zullen redden. Totdat er een dienaar komt die zal zeggen: ‘O mijn Heer, hij (degene die met goede punten komt en onrecht aandeed) heeft mij onrecht aangedaan en heeft dit niet rechtgezet!' Waarop gezegd zal worden: ‘Veeg goede punten weg!' Waarop dit zo zal verder blijven duren, totdat er geen goed punt meer zal overblijven." (Sahiehoet-Targhieb wattarhieb)
Terug naar de Dien



Salam Mo,

Dank je wel voor de moeite!
Rabbi meh3k ou Allah meh3he sabirin

Chokran bezefff

16-06-2009, 23:41
La shokran 3la wajieb, ou djazaka Allah. Hoop dat je er wat aan hebt

16-06-2009, 23:41

Citaat door mo21:
Edel zijn



Wie zijn de edelen onder de mensen?
Zijn het personen van een bepaald volk of ras?
Is "edel zijn" bepaald door deze opgestelde grenzen?
Of komt er toch iets anders aan te pas?

Sommigen denken dat de huid iemand edel maakt.
Een "verkeerde" kleur en ze zullen je minachten.
Het is niet je uiterlijk dat over "edel zijn" waakt.
Die eigenschap zit dieper: zet dat in je gedachten.

Komen edele mensen uit een bepaald gebied?
Is het begrip dan aan locatie gebonden?
Trap er niet in ook al is de plek je favoriet.
Want ook daar kan men verdrinken in zonden.

Anderen zegen weer: "Afstamming daar gaat het om"
"Je bent edel als mensen je voorouders prijzen".
Is "edel zijn" dan een te erven eigendom?
Nee: je moet het met daden bewijzen.

Wanneer ben je edel, wat zijn nu de criteria?
Het antwoord vind je als je het boek van Allah leest.
Wil je edel zijn in dit leven en het leven hierna?
Weet dan: de edele mens is degene die Allah vreest.

Allah de Verhevene zegt in de Qor'an:
O, mensdom! Wij hebben u uit man en vrouw geschapen en Wij hebben u tot volkeren en stammen gemaakt, opdat gij elkander moogt kennen. Voorzeker, de godvruchtigste onder u is de eerwaardigste bij Allah. Voorwaar, Allah is Alwetend, Alkennend.
(Al Hodjoraat, vers: 13)