Bekijk volle/desktop versie : lezingen



07-05-2004, 16:18
Salaam oe alaikoem,

Ik wil me graag meer verdiepen in de islam omdat ik vind dat ik er te weinig vanaf weet. Kan iemand mij vertellen of er lezingen zijn in Amsterdam of omstreken waar ik naar toe kan gaan.
Ook heb ik gehoord van een cursus in Rotterdam (wellicht ook in andere steden), bestaat die nog en waar kan ik terecht voor meer info?

Alvast bedankt!

07-05-2004, 17:02


Asalaam mo3leikom wa Rahmatullahi wa Baraakatuh

Stichting al-Tawheed

Stichting al-Tawheed, is een moskee met vele activiteiten.
Voor Nederlands sprekende vrouwen wordt er iedere zondag een lezing gegeven
Iedere eerste en derde zondag hebben we een algemene lezing en iedere tweede en vierde zondag meer gericht naar nieuwe moslims en meiden.

Na de lezing is er de mogelijkheid om in kleine groepjes verder te praten en vragen te stellen. Ook is er de mogelijkheid om het gebed te leren.
Tevens verkoop van boeken, gimars (hoofddoeken), niqaabs, handschoenen, enz.
Aanvang: 11.00 uur tot 13.30 uur
Waar: in de Jan van Riebeekstraat 13 in Amsterdam.

Voor verdere informatie: over onze moskee en stichting verwijs ik naar onze website http://www.eltawheed.nl (eventuele vragen kunnen direkt gesteld worden op info@eltawheed.nl)

Inshaallah zien we jullie gauw een keer
assalaama leikoem


Wasalaam mo3leikom wa Rahmatullahi wa Baraakatuh

07-05-2004, 17:04
Asalaam mo3leikom wa Rahmatullahi wa Baraakatuh

Activiteiten van El Kauthar vrouwengroep Amsterdam Noord

Vrouwengroep El Kauthar geeft, in samenwerking met Al Naour vrouwengroep, een lezing met als titel:

Het Huwelijk

Datum: 9 mei
Hoe laat: van 13:30 - 16:00 uur
Spreekster: Dejnnah Ruhuputy
Onderwerp: Het huwelijk
Entree: voor niet leden: 1,50 per persoon, voor leden: toegang gratis.
Locatie: Banne winkelcentrum , Amsterdam Noord (naast de bieb-Ankerplaats 22)
Per bus: lijn 36, 34 vanaf Centraal Station Vanaf Buikslotermeerplein lijn 37
Per auto: Vanaf Coentunnel rechts aanhouden 2e afslag Kadoelen, T-splitsing rechts, tweede stoplicht rechts , meteen rechts het parkeer terrein op dan ligt het aan de rechterkant.

Achtergrond informatie: Djennah Ruhuputy heeft een Islamitische opleiding gevolgd aan de Al Azhar universiteit in Cairo en beheerst de Arabische taal zeer goed.
Ze heeft veel ervaring met lezingen in het Nederlands.

Wat doen we verder:

Iedere zaterdag Arabische lessen van 12:00 - 14:00 uur
Les geld: € 6 per maand en lesmateriaal € 1,50
Het is van belang om je aan te melden voor deze lessen met het oog op de tijd en inzet van de leraressen die zeer kundig zijn om de Arabische taal te leren. Bij genoeg aanmeldingen kunnen we 3 groepen maken , beginners, midden en gevorderden. Bij goede resultaten evt. certificaten te verkrijgen.

Iedere zondag naailessen van 10-12 uur en van 14:00 - 16:00 uur afhankelijk van het aantal
Lesgeld: is voor 2 uur naailes € 5 en naai - materiaal € 5 (aanschaf van de Knip).
Deze bedragen komen voor de vrouwengroep waarmee we activiteiten kunnen ondernemen.
Naaimachines zijn aanwezig en eerste traject is 8 lessen waarin je leert zelf een kledingstuk in elkaar te zetten.

Wij zijn een Islamitische Vrouwengroep in spé en willen de eenheid onder de moslima's vergroten en geen eilandenvorming meer.
Daarom organiseren we activiteiten die de islamitische vrouwen dichter bijelkaar brengen d.m.v. lezingen, bijeenkomsten met discussie, videoavonden, trips, Arabische cursussen, Koranlessen etc.

Onze naam is: El Kauthar vrouwengroep
Wij kunnen eveneens Islamitische kleding zoals jilaba's, huisjurken gewone en chique, gimars, niqabs, esdels, gebedsjurken, handschoenen, sokken etc. leveren.

Wij zijn een stichting in oprichting dus we vragen voor iedere maand € 5,00

We hopen jullie reactie te horen of te zien inshAllah
Van Harte Welkom !!
Geeft het door aan andere moslima's DjazakAllah wa geiran

Salaam aleikum wrbt,
El Kauthar vrouwengroep Adam Noord
E-mail adres : elkauthar@hotmail.com
Postadres: Postbus 36337 - 1020 MH Amsterdam
Mobiel nr. 06 45734275 en faxnr. 020-6332749.
Website: http://www.elkauthar.tk

Wasalaam mo3leikom wa Rahmatullahi wa Baraakatuh

07-05-2004, 17:05
Asalaam mo3leikom wa Rahmatullahi wa Baraakatuh

Stichting LAWINE
Landelijke organisatie van en voor biculturele relaties en gezinnen
aangesloten bij European Conference of Bicultural/binational relationships (ECB)

Elke maand is er een Open inloop,
derde zaterdag van de maand, van 13.00 tot 15.30 uur
De open inlopen van dit najaar hebben als extra doel, het bereiken van nieuwe groepen mensen waarvoor stichting LAWINE in de nabije toekomst graag meer wil gaan betekenen.
Tijdens deze gezellige, informele bijeenkomsten is er alle gelegenheid om kennis te maken en ervaringen te delen. Een medewerkster van LAWINE zal een aantal vragen in het midden leggen en aan de hand daarvan gaan we praten. De kennis, informatie en ervaringen die jullie daarmee leveren, is materiaal dat stichting LAWINE kan gebruiken bij de ontwikkeling van nieuwe themadagen.

De gesprekken over de thema´s starten om 14.00 uur.
Aan het bezoeken van de open inlopen zijn geen kosten verbonden. Voor kinderen hebben we een gezellig speelhoek.

Iedere workshop is van 10.30 tot 16 uur
Wil je een workshop bijwonen mail ons dan (st.lawine@worldonline.nl) of stuur tijdig een briefje naar onze postbus.
Daarnaast is het noodzakelijk dat je uiterlijk twee weken van tevoren de verschuldigde deelnemersbijdrage van € 7,50 voor donateurs en € 10,00 voor niet-donateurs op girorekening 5163123 van Stichting LAWINE .
De inschrijving sluit 7 dagen voor aanvang van de workshop.
Meld je tijdig aan, want vol is vol.
Alle activiteiten vinden plaats op het LAWINE-bureau Nieuw Herengracht 95-3 Amsterdam.
Het maximaal aantal deelnemers voor de workshops is 20 deelnemers.

Deze informatie is ook te vinden op onze website http://www.stichtinglawine.org


Nieuwe Herengracht 95
1011 RX Amsterdam
Telefoon 020-699 31 86
Giro 5163123


Wasalaam mo3leikom wa Rahmatullahi wa Baraakatuh

07-05-2004, 17:06


Asalaam mo3leikom wa Rahmatullahi wa Baraakatuh

Programma Al Nisa Alkmaar

Datum Spreekster Onderwerp
30 mei Team Alkmaar De hoofddoek (theorie + hoofddoek ´knopen&acute
27 juni Team Alkmaar Feestelijke afsluiting van het seizoen met muziek, hennaschilderen, hapjes, etc.

De bijeenkomsten vinden plaats van 12.00 - 16.00 uur
Adres:
Wijkcentrum Daalmeer,
Joh. Naburstraat 75,
1827 LB Alkmaar

Entreeprijs volwassenen is 2,50, kinderen 1,25

Voor meer informatie: info@alnisa.nl of 020-4218150
Website: http://www.alnisa.nl

Wasalaam mo3leikom wa Rahmatullahi wa Baraakatuh

07-05-2004, 17:08
Asalaam mo3leikom wa Rahmatullahi wa Baraakatuh

Programma Al Nisa in Amsterdam

Datum Spreekster Onderwerp
6 juni Zaynab Michels Arabische Kaligrafie, uitleg + praktijkles
wijzigingen voorbehouden

Locatie:
Buurtcentrum Orion
Jan Tooropstraat 130
Amsterdam
Aanvang: 12.00 uur
Sluiting: 16.00 uur
Entree: 2,50 volwassenen, 1,25 kinderen
Voor meer informatie: 020-4218150
e-mail: info@alnisa.nl
Website: http://www.alnisa.nl

ROUTEBESCHRIJVING

Buurt en Ontmoetingruimte
Overtoomse Veld Noord
Jan Tooropstraat 130
1061 AD Amsterdam
020 – 6115558

Openbaar vervoer vanaf Amsterdam CS 2 ZONES (± 15 min.)
Neem tram 13 richting Geuzenveld– – uitstappen bij halte Jan Voermanstraat – steek de kruising over bij de stoplichten naar links (niet met de tram meelopen maar de andere kant op) dit is de Jan Tooropstraat- loop door tot nr 130
Buurt en Ontmoetingsruimte Overtoomse Veld Noord (Orion)


Openbaar vervoer vanaf Amsterdam Sloterdijk 1 ZONE (± 10 min.)
Neem metro 50 richting Gein - uitstappen bij halte Postjesweg – neem de trap naar beneden – ga onderaan links af – ga bij de kruising linksaf de Jan Tooropstraat in – na ongeveer 200 meter zie je aan je rechterhand Buurt en Ontmoetingsplaats Overtoomse Veld Noord (Orion)


Auto vanaf A10
Neem afslag S106 ´Osdorp, Overtoomse Veld´ - ga bovenaan richting Osdorp, Overtoomse veld – neem meteen de 1e afslag rechts – ga aan het einde linksaf – ga bij de rotonde linksaf de J. Jongkindstraat in – ga de 1e zijstraat rechtsaf de Jan Tooropstraat in – bij rotonde rechtdoor blijven rijden tot nr. 130, Buurt en ontmoetingsplaats Overtoomse Veld Noord (Orion)

Wasalaam mo3leikom wa Rahmatullahi wa Baraakatuh

07-05-2004, 17:09
Asalaam mo3leikom wa Rahmatullahi wa Baraakatuh

Vraagt u ook het volgende af?

Wat betekent het hoe een moslim leeft volgens zijn geloof?
Waarom ervaren wij tussen hen en ons een kloof?

Kunnen wij wel of niet praten met hun vrouwen?
Waarom is het dat zij niet van onze honden houden?

Waarom geeft de media “fundamentalisten” van alles de schuld?
Waarom zijn sommige vrouwen geheel in het zwart gehuld?

Wat betekenen die verschillende soorten hoofddoeken?
En hoe zou het zijn om een moslim te bezoeken?

We dachten lange tijd: een moslim is een Turk of een Marokkaan,
maar nu zien we ook Nederlanders moskeeën binnen gaan?

Is een vrouw in islam dan toch niet onderdrukt?
Wordt een Nederlandse moslim niet van zijn wortels losgerukt?

Waarom vasten ze in Ramadan de hele tijd?
We vragen ons af:
Is Islam dan toch de waarheid?

We zouden best meer weten willen.
Zijn er b.v. tussen christenen en moslims veel verschillen?

Wat gebeurt er nu als ook ons kind moslim wordt?
Schieten we dan in ons begrip tekort?

Blijven we liever in onze oude, vertrouwde kringen?
Of stellen we ons open voor een andere kijk op dingen?

Islam is werkelijk waar een heel mooie manier van leven,
En wij willen u graag meer informatie erover geven.

Kom er allemaal gezellig bij!!

Wanneer: Elke zondagochtend bent u van harte welkom om hierover met andere vrouwen te praten en informatie te verkrijgen.
Aanvang: 11.30 uur.
Adres: Moskee Badr, Sara Burgerhartstraat, Amsterdam West (Naast Liddl, tram 12, bus 15 of 18).
Voor meer informatie: bel Judith: 06 27 33 50 68

Wasalaam mo3leikom wa Rahmatullahi wa Baraakatuh

07-05-2004, 17:10
Asalaam mo3leikom wa Rahmatullahi wa Baraakatuh

Asalamoe aleikoem lieve zus

Je zus in Islam

Dit is je zus, je zus in Islam
Je kent haar niet, niet eens haar naam
Zie hoe onze blikken naar haar kijken
Of haar kleren wel Islamitisch lijken

Onze hoofden vol met gedachten
Over wat wij van een moslima verwachten
Hoofddoek, djalabah, bescheiden gedrag
Geen geroddel, strakke kleren of luid gelach
Geen gedrag waarmee zij mannen bekoort
Iedereen weet hoe het eigenlijk hoort

Maar dat is jouw zus, je zus in Islam
Die dat alles ver van zich af voelt staan
Geen hand naar zich krijgt toegereikt
Dat is toch niet iets waaruit zusterschap blijkt?!!

Waarom niet zeggen: “Lieve zus, ik kan je begrijpen
Ik weet wel dat je stap voor stap zal rijpen
Als je warmte en liefde met ons gaat delen
Zal de harde buitenwereld je minder gaan schelen!”

“Als Islam ook jouw basis worden gaat
Dan loop je straks niet meer met jongens op straat
Samen zullen we iets om Islam gaan bouwen
Zodat Allah van ons zal houden”

Vergeving, geduld, liefde en kennis in praktijk
Maakt dat niet ieder van ons enorm rijk?
Denk na… wat maakt jou echt tevreden?
Een film? Een feest? Of meisjes helpen die ooit erg leden?

Alleen zijn is niet goed, dan sta je niet sterk
SAMEN in Islam, dat is ons werk!!!

Salaam alaikum zuster!

Wij willen je een overzicht geven van de activiteiten die wij organiseren. Wij zijn een multiculturele vriendinnengroep die heel veel liefde voor Islam voelt en dit met je wilt delen.

We organiseren verschillende activiteiten voor meiden en jonge vrouwen in het Nederlands. Je bent bij ons welkom, ongeacht je afkomst of je uiterlijk!

1. Informatieochtenden
Elke zondagochtend vanaf 11.30 uur is er inloopochtend voor mensen met vragen over Islam. Je bent bijvoorbeeld als niet-moslim geïnteresseerd in het geloof waar je zoveel in de media over hoort of je wilt moslim worden, maar je weet niet hoe?! Ook zijn er boekjes en algemene informatie verkrijgbaar.

Adres: Sara Burgerhartstraat 78, Amsterdam West (naast Liddl, tram 12, bus 15 of 18).
Voor meer informatie: bel Saffiya 06 24170997

2. Islamlessen in moskee
Elke zondagmiddag (na het dohr-gebed) wordt er in de moskee lessen gegeven over Islam, de onderwerpen verschillen per week. Wij zijn niet verbonden aan deze moskee, we gebruiken alleen de ruimte. Een hoofddoek is absoluut niet verplicht, kom zoals jij je prettig voelt.

Adres: Moskee Badr, Sara Burgerhartstraat 78, Amsterdam West (naast Liddl, tram 12, bus 15 of 18).
Voor meer informatie: bel Yamina 06 10862018

3. Discussieavonden
Elke maandagavond vanaf 19.00 uur ben je welkom om te praten over Islam. Dit vindt plaats bij een zuster thuis en dus niet in een moskee. Er wordt elke week een les gegeven, die je ook mee naar huis krijgt en er wordt gediscussieerd over ervaringen. Dit is vooral bedoeld voor meiden die de stap naar de moskee te groot vinden of die in kleiner verband willen praten en samenzijn.

Voor adresgegeven of meer informatie: bel Marisah 06 24811959


4. Persoonlijke begeleiding
Soms heb je een vraag die je niet in een groep wilt stellen. Of je wilt Islamitische boekjes kopen, maar je weet niet welke, of je wilt een keer naar een bijeenkomst, maar je durft niet alleen? In zulke gevallen kun je ook altijd contact opnemen met bovenstaande personen of een e-mail sturen.

Tot slot hopen wij je snel een keer te ontmoeten, Wasalaam alaikum,
Je zus in Islam


Wasalaam mo3leikom wa Rahmatullahi wa Baraakatuh

03-08-2004, 16:29
Salaam alaykoum.

Nog meer lezingen?

03-08-2004, 16:50

Citaat:
Origineel gepost door saltje
SALAAM ZUSTER FIE DIEN

MOGE ALLAH JOU IMAAN VERSTERKEN EN JE STANVASTIGHEID GEVEN.

EN NU ANTWOORD OP JE VRAAG!

IK WEET DAT JE WEL IN DEN HAAG VEEL LEZINGEN KAN BIJ WONEN EN ZELFS ARABISCH LES KRIJGEN, IN DE MOSKEE ASSOUNNA IN DEN HAAG.

WIL JE NOG MEER TE WETEN KOMEN OVER DE LEZINGEN STUUR ME EEN PRIVE BERICHT.

S@LTJE
Om naar Sounnah te gaan ?? advieseer ik haar dan om beter naar de Islamitische universiteit te gaan. Dat zou beter voor haar zijn want dan zou ze elders kennis op doen vanuit het autentieke/ware manier.

16-04-2006, 13:17
Salaam aleikoum wa ra7matou allah wa ta3ala wa barakatou,

Ik heb ook een vraag, ik zie dat er veel lezingen en cursussen zijn in Amsterdam. Zelf woon ik in DenHaag en ik ben op zoek naar een cursus die gelijk na de zomer begint, zodat ik inshallah mee kan doen en kan beginnen vanaf dag 1. Zoals het meisje zei die deze topic opende, ik ben zelf ook een geboren moslima alhamdoulah, maar toch wil ik graag meer weten, want uiteraard weet je nooit genoeg. En een hele goede vriendin van me is ook bekeerd tot de Islam. Ik denk dat zij ook graag zou willen. Met de cursus bedoel ik dat er van alles over de Islam wordt uitgelegd en zo ook allerlei ayaat in de koran etc. Ik hoorde wel dat er een cursus was die dar el 3ilam heette, jammer genoeg wist ik het te laat pas en kon ik me niet meer inschrijven. Daarom ben ik nu al op zoek voor een cursus die in de toekomst van start zal gaan, het liefst gelijk na de zomer inshallah. Graag wacht ik jullie reacties af.
Wa salaam

16-04-2006, 13:40

Citaat door Amirak:
Salaam oe alaikoem,

Ik wil me graag meer verdiepen in de islam omdat ik vind dat ik er te weinig vanaf weet. Kan iemand mij vertellen of er lezingen zijn in Amsterdam of omstreken waar ik naar toe kan gaan.
Ook heb ik gehoord van een cursus in Rotterdam (wellicht ook in andere steden), bestaat die nog en waar kan ik terecht voor meer info?

Alvast bedankt!
Salaam a3laikoum wa Rahmatoe Allah wa Barakatoe,

Allereerst wil ik je melden, dat het mij een enorme deugd doet te horen dat jij meer kennis wilt vergaren over onze mooie Dien en Moge Allah SWT ons leiden op de ware weg en ons belonen met Aljanaa, Inscha Allah!

Ik kwam in de lezingentopic hier op het forum het volgende tegen:

Uitnodiging 2e Majlis Ta’lim in het Nederlands

met als titel: "Het Paradijs"

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakaatuh,

Geachte moslimbroeders en –zusters,

Hierbij nodigen wij jullie uit op zaterdag 22 april 2006 om de tweede Nederlandstalige Majlis Ta’lim bij te wonen bij PPME Amsterdam:

Ekingenstraat 3-7

1069 DA

Amsterdam

Moslimbroeders en –zusters vanaf 12 jaar zijn welkom de lezingen bij te wonen en daarna een hapje te nuttigen in ons gebouw. Ook ouders zijn van harte welkom. Onze deuren zijn vanaf 18.30u geopend voor de bezoekers van de lezing.

Wij verzoeken iedereen zich op een correcte manier te kleden en zich te voorzien van pen en papier om aantekeningen te nemen van de lezing die inshaAllah gegeven zal worden door:

Abu Ismail

Onze geliefde profeet Muhammad (vrede zij met hem) heeft gezegd: “Eenieder die een weg baant om kennis op te doen (over het geloof), Allah zal voor hem het pad naar het paradijs gemakkelijk maken. (Moeslim)

We zien jullie graag, met de Wil van Allah, op 22 april aanstaande. We zullen dan inshaAllah stipt om 19.00 uur beginnen met de lezing van de avond.

Wassalamu alaikum warahmatullahi wa barakaatuh


Routebeschrijvingen:

Per auto

x Neem vanaf de A10 West afslag Osdorp [afslag S106] richting Osdorp/Overtoomse veld
x Ga bij de stoplichten linksaf de Cornelis Lelylaan (S106) op richting Osdorp/Overtoomse veld
x Ga na 2.3 km rechtsaf de Meer en Vaart (S106) op
x Ga linksaf de Osdorpplein op
x Ga na 400 m linksaf de Tussen meer op
x Ga na 450 m linksaf de Wolbrantskerkweg op
x Ga na 45 m rechtsaf de Evertsweertstraat op
x Ga na 60 m linksaf de Ekingenstraat op

Per openbaar vervoer
Tram:

x Neem tram 17 vanaf Centraal Station of Station Lelylaan, richting Osdorp Dijkgraafplein.
x Stap uit bij halte Hoekenes (tussen meer). Ekingenstraat ligt onder de eerste toren van “de Drie Wachters”.

Bus:
Neem Bus 19 en stap uit bij halte wolbrantskerkweg. De ekingenstraat is om de hoek.

Ik wil inscha Allah ook naar deze lezing toe, mocht je gezelschap willen hoor ik dat graag?

Wa3alaikoum asalaam.