Bekijk volle/desktop versie : Toen zij ons verliet... (waargebeurd)



14-06-2009, 19:09
Dood heeft een grote impact op je leven. Je mist iemand. Je vraagt je af hoe het zou zijn als diegene er nog was. Keer op keer stel je jezelf weer die vraag, waarom? Waarom nou juist zij? Waarom nu? Toch blijft de dood onvermijdelijk, maar hard. Vooral als het een dierbare is, een ouder, degene die jou moet maken tot wat je bent. Ik was nog vrij jong, twaalf jaar. Ik zat in de brugklas van het gymnasium en ik had een goed leven. Ik had een dak boven mijn hoofd, er lag dagelijks eten op tafel en ik miste niks. Of..?

Mijn moeder was doodziek, al ruim 4 jaar leed zij aan borstkanker. Ik begreep nooit echt wat er aan de hand was, want mij werd nooit iets verteld. Ik was tenslotte de jongste en ik had toch vrij weinig in te brengen in het geheel. Het enige dat ik zag, was dat mijn moeder vaak naar het ziekenhuis moest en ze had soms last van haar arm. Waarom is mij nooit echt verteld en ik heb er eigenlijk ook niet echt naar doorgevraagd. “Je moeder heeft pijn aan haar arm” werd mij altijd verteld. Ze at vaak met links en de riem in de auto klikte ze nooit vast op zijn plek, ze hield hem altijd vast. Ondanks dat was het een schat van een vrouw en altijd vrolijk, in mijn ogen althans. Achter de gesloten deuren van de slaapkamer van mijn ouders verging zij dagelijks van de pijn, maar hier had ik geen weet van. Ik zag alleen het vrolijke gezicht van mijn moeder als ze mij op kwam halen van school, of als we boodschappen gingen doen bij de supermarkt. Het moet een hel geweest zijn voor haar. Al die chemotherapie, al die medicijnen en uiteindleijk is ze toch gegaan.

Een moederskind ben ik altijd geweest, dus toen ik eenmaal doorhad wat er precies aan de hand was werd alles toch ineens een stuk moeilijker voor me. De spil van je leven, de periode waarin je keuzes maakt en de richting opgaat die de rest van je leven beinvloedt, de middelbare school. Dit was de periode die volgde op haar dood. Juni 2000 was het en laatste schoolexamens naderden. Mijn moeder lag al een aantal weken op bed en stond nouwelijks meer op. Er heerste een sfeer in huis, we wisten het allemaal, zelfs ik. Binnekort zou ze er niet meer zijn. Onze moeder, zij die ons heeft gebaard, opgevoedt en gemaakt tot wat we waren. Wij waren haar trots, haar kleintjes en nu zaten we met z’n allen aan haar sterfbed....

Wordt vervolgd...

14-06-2009, 19:40


upp ga snel verder!!!

16-06-2009, 18:42
Eke dag weer zag ik hoe mijn moeder achteruitging. In de rest van het huis kwam ze allang niet meer en als ze opstond uit haar bed was het al moeizaam en pijnlijk. De doktoren hadden allang geleden al opgegeven, want er was niks meer aan te doen. De tumor had zich zo verspreid door haar lichaam dat zij er niet meer bij konden.

Op school zag ik het ook allemaal even niet meer zitten en dit was te merken aan mijn resultaten. Ik ging zwaar achteruit en ik kreeg boze docenten op mijn dak. Mijn lerares frans maakte zich het meeste druk om mijn situatie, want ze begreep het niet. “Normaal deed je altijd je best en haal je goede cijfers, waar ben je mee bezig?!”, zei ze. Haar naam weet ik helaas niet meer. Vertellen wat er precies aan de hand was deed ik niet. Ik kon het gewoon niet. Ik ben ook nooit zo geweest, dat ik mijn gevoelens en gedachten deel met anderen. Het was voor mij eigenlijk vanzelfsprekend dat ik het gewoon voor mezelf hield. Zelf toen het moment daar was en het voorbij was, kon ik het niet opbrengen om het tegen mijn docenten of zelfs mijn afdelingsleider te vertellen. Mijn zus moest hiervoor naar school komen en samen hebben we het ze verteld.

“Ooh”, was van het gezicht van mijn afdelingsleider af te lezen. “Gecondoleerd met het veries van jullie moeder”. Mijn zus bedankte hem, maar ik kon geen woord meer uitspreken. We vertelden hem dat wij een van deze dagen naar Marokko vertrokken voor de begravenis. Het schooljaar was al bijna ten einde, maar het belangrijkste moest nog komen. De laaste schoolexamens van het jaar, deze tellen het zwaarst van allemaal. “De schoolexamens ga je niet halen Zakaria”, zei de afdelingsleider. Ik schudde nee met mijn hoofd en zei dat we ook niet voor het eind van het schooljaar terugkomen, want we zouden daar meteen de zomer doorbrengen. “Wat dan de beste optie is, is dat je wel overgaat, maar naar de Havo”, zei mijn afdelingsleider. Ik was het hier volkomen mee eens, want ik wilde in eerste instantie al niet de Vwo doen.

16-06-2009, 18:46
Allahie re7ma.

Ik weet precies wat je doormaakt. Mijn lieve moeder, Allahie re7ma, is ook aan kanker overleden.

Moge Allah swt hun zonden vergeven en ze belonen met het Paradijs. Amien, ya rabbie 3alamien.

16-06-2009, 19:24


Mooi verteld.
Up!

16-06-2009, 20:58
Up
Up

Ik vind het echt erg voor jou :traan1: