Bekijk volle/desktop versie : Balkenende: 'Leef als kind van God'



14-06-2009, 01:18
ARNHEM - ,,We hebben als christen de opdracht om in 21e eeuw openlijk uit te komen voor ons geloof in God.'' Dat zei premier Jan Peter Balkenende tijdens de EO-Jongerendag in het Gelredome.


2 reacties


Premier Balkenende bezocht voor de vierde keer de Jongerendag. Toen hij het podium opkwam kreeg hij tot twee keer toe luid applaus van de aanwezige jongeren. Op de vraag waarom een premier tijd maakt om op z'n vrije zaterdag naar de EO-Jongerendag te gaan, zei Balkenende: ,,Hier zijn duizenden jongeren bij elkaar die zeggen: God is belangrijk in mijn leven. Het is mooi om samen te zijn met zoveel mensen die die overtuiging delen.'' Balkenende greep de gelegenheid aan om een persoonlijk geloofsgetuigenis te geven. ,,Er is er Een die je altijd kracht geeft, ook als het moeilijk is. Dat geldt ook voor mij als premier en ik heb dat ook regelmatig ervaren.'' Zijn woorden werden met groot gejuich ontvangen. Als verrassing voor de bezoekers gaf Balkenende een luchtballonvaart weg via een prijsvraag. Bezoekers kunnen per e-mail een slagzin afmaken. De twee beste slagzinnen worden beloond met een ballonvaart. Nadat Balkenende de bezoekers nog een ,,plezierige, geweldige dag vol inspiratie'' wenste sloot hij af met de woorden: ,,Ik bid om Gods zegen voor jullie.''

Ook vice-premier Rouvoet is op de EO-Jongerendag aanwezig. Hij staat echter niet op het podium en doet ook niet officieel mee aan een programma-onderdeel. Rouvoet: ,,Ik ben vandaag gewoon bezoeker, loop lekker rond en geniet.'' De minister, die al 'tussen de twintig en dertig keer' op de Jongerendag is geweest vindt niet dat hij zelf elke keer z'n gezicht moet laten zien op het podium. ,,Het gaat er niet om dat ik mijn gezicht moet laten zien, het gaat om de gezichten van de jongeren. Het is gaaf om samen te zijn en het geloof in God te delen.''

De bekende DJ Ruud de Wild vloog zaterdag met een vliegtuigje boven het stadion Gelredome. Achter het vliegtuigje hing de tekst: 'Ruud de Wild houdt ook van jou.' Ruud de Wild, presentator bij het commerciële muziekstation Q Music, is een goede bekende van Jongerendag-presentator Manuel Venderbos. Venderbos verving in 2002 De Wild tijdelijk als presentator van zijn dagelijkse muziekshow op 3FM. Sindsdien hebben de twee regelmatig contact en heeft Venderbos vaker werk verricht voor De Wild. Nu nodigde Venderbos De Wild vrijdag in zijn radioshow uit om op de Jongerendag aanwezig te zijn, mede omdat De Wild ,,de Jongerendag altijd maar een raar fenomeen vindt''.

Op het programma van de 35e editie van de EO-Jongerendag stonden optredens van Michael W. Smith, David Crowder Band en Jeremy Camp. De dag vond dit jaar voor het eerst plaats van 13.00 's middags tot 21.00 uur 's avonds en was met ruim dertigduizend jongeren volledig uitverkocht

14-06-2009, 02:24


Flikkerop met je god..balkenmongool.