Bekijk volle/desktop versie : Uitspraak in zaak-Jomanda



Pagina's : [1] 2

12-06-2009, 07:14
Uitspraak in zaak-Jomanda

AMSTERDAM - De rechtbank in Amsterdam doet vrijdag uitspraak in de strafzaak tegen Jomanda en twee alternatieve artsen. Het Openbaar Ministerie (OM) beschuldigt hen ervan dat zij actrice Sylvia Millecam hebben weggehouden bij de reguliere medische zorg.

Millecam leed aan borstkanker en overleed in augustus 2001. Volgens het OM is Jomanda medeverantwoordelijk voor haar dood.
Op 22 mei eiste het OM twaalf maanden voorwaardelijke gevangenisstraf tegen 'genezend medium' Jomanda en acht respectievelijk vier maanden voorwaardelijk tegen de artsen.

Beroepsverbod
Justitie wil bovendien dat het drietal een beroepsverbod opgelegd krijgt voor de duur van twee jaar. Voor Jomanda zou dit betekenen dat zij voorlopig geen zogeheten healings meer mag doen.

Het OM hekelde het feit dat Jomanda zich tijdens het proces niet in de rechtszaal heeft laten zien. Via haar advocaat had zij laten weten dat zij rampspoed vreesde in het gerechtsgebouw.

Lef
Het OM hield het het erop dat het Jomanda aan lef heeft ontbroken om in de beklaagdenbank plaats te nemen.


http://www.nu.nl/algemeen/2021212/uitspraak-in-zaak-jomanda.html

12-06-2009, 07:25



Citaat door aplat:
Uitspraak in zaak-Jomanda

AMSTERDAM - De rechtbank in Amsterdam doet vrijdag uitspraak in de strafzaak tegen Jomanda en twee alternatieve artsen. Het Openbaar Ministerie (OM) beschuldigt hen ervan dat zij actrice Sylvia Millecam hebben weggehouden bij de reguliere medische zorg.

Millecam leed aan borstkanker en overleed in augustus 2001. Volgens het OM is Jomanda medeverantwoordelijk voor haar dood.
Op 22 mei eiste het OM twaalf maanden voorwaardelijke gevangenisstraf tegen 'genezend medium' Jomanda en acht respectievelijk vier maanden voorwaardelijk tegen de artsen.

Beroepsverbod
Justitie wil bovendien dat het drietal een beroepsverbod opgelegd krijgt voor de duur van twee jaar. Voor Jomanda zou dit betekenen dat zij voorlopig geen zogeheten healings meer mag doen.

Het OM hekelde het feit dat Jomanda zich tijdens het proces niet in de rechtszaal heeft laten zien. Via haar advocaat had zij laten weten dat zij rampspoed vreesde in het gerechtsgebouw.

Lef
Het OM hield het het erop dat het Jomanda aan lef heeft ontbroken om in de beklaagdenbank plaats te nemen.


http://www.nu.nl/algemeen/2021212/uitspraak-in-zaak-jomanda.html



12-06-2009, 07:28
Je loopt achter Aplat,

Er staat al lang een filmpje van de uitspraak op internet ...


12-06-2009, 07:35

Citaat door Peej:
Je loopt achter Aplat,

Er staat al lang een filmpje van de uitspraak op internet ...



12-06-2009, 07:42


Ik vind dit soort zaken moeilijk. Millecam was een volwassen vrouwen met een normaal intellect. Moeten wij dat soort mensen tegen zichzelf gaan beschermen en verbieden om te kiezen voor een andere methode die ze beter valt?

Kijk op het moment dat er kinderen bij betrokken zijn moeten we ingrijpen. Kinderen moeten beschermt worden tegen willekeur van volwassenen. Wat mij betreft al bij het heel simpel inentingen weigeren.

Maar een volwassenen een volwassen zweefteef?????????? Ik weet het niet hoor

12-06-2009, 07:51

Citaat door Anne33:
Ik vind dit soort zaken moeilijk. Millecam was een volwassen vrouwen met een normaal intellect. Moeten wij dat soort mensen tegen zichzelf gaan beschermen en verbieden om te kiezen voor een andere methode die ze beter valt?

Kijk op het moment dat er kinderen bij betrokken zijn moeten we ingrijpen. Kinderen moeten beschermt worden tegen willekeur van volwassenen. Wat mij betreft al bij het heel simpel inentingen weigeren.

Maar een volwassenen een volwassen zweefteef?????????? Ik weet het niet hoor

Dat vind ik ook.
Er zijn ontzettend veel kankerpatienten die een verdere behandeling/chemokuur weigeren.
Bij ons in de familie was er ook zo een geval. Leukemie, iedereen smeekte haar om niet op te geven en ze wilde echt niet meer. Ze zei dingen als dood gaan we vroeg of laat toch allemaal en een chemokuur is de hel.
Ik weet nog dat op een dag zelfs haar moeder hysterisch huilend aan haar voeten lag en haar dochter smeekte niet op te geven. Dat was echt heel erg heftig.
Niks, helemaal geen reactie. Ze weigerde.

Uiteindelijk heeft een arts haar weten te overtuigen. Ze heeft haar keihard op de feiten gedrukt. Dat ze niet egoistisch mocht zijn omdat ze 2 kids heeft van toendertijd 2 en 6. Dat ze al ten dode was opgeschreven en max. 4 weken te leven had.

Enfin, we zitten nu bijna een jaar verder.
Na 2 pijnlijke chemokuren en een beenmergtransplantatie gaat het beter met haar.
Ze is thuis en kan zichzelf en haar gezin verzorgen.

Jomanda is gewoon een achterlijk rund maar uiteindelijk was het Millecam zelf die deze fatale beslissing heeft genomen.

12-06-2009, 07:53

Citaat door Anne33:
Ik vind dit soort zaken moeilijk. Millecam was een volwassen vrouwen met een normaal intellect. Moeten wij dat soort mensen tegen zichzelf gaan beschermen en verbieden om te kiezen voor een andere methode die ze beter valt?

Kijk op het moment dat er kinderen bij betrokken zijn moeten we ingrijpen. Kinderen moeten beschermt worden tegen willekeur van volwassenen. Wat mij betreft al bij het heel simpel inentingen weigeren.

Maar een volwassenen een volwassen zweefteef?????????? Ik weet het niet hoor



Tsja. Niet te snel oordelen.

Als je hoort dat je ziek bent en misschien wel dodelijk, dan rijst toch de vraag of je nog wel bevattelijk bent voor rationaliteit. Dan ben je vaak ook een kind in je reacties. En klamp je je aan allerlei onzin vast.

Ik heb dat in mijn omgeving ook zelf meegemaakt.

12-06-2009, 08:11
Ah! Een vooraankondiging. Tyfushekel aan.

12-06-2009, 08:18

Citaat door aplat:
Tsja. Niet te snel oordelen.

Als je hoort dat je ziek bent en misschien wel dodelijk, dan rijst toch de vraag of je nog wel bevattelijk bent voor rationaliteit. Dan ben je vaak ook een kind in je reacties. En klamp je je aan allerlei onzin vast.

Ik heb dat in mijn omgeving ook zelf meegemaakt.


Dat klopt inderdaad. Maar daarmee maak je die omgeving nog niet verantwoordelijk voor de beslissingen van de mensen met een ziekte.

12-06-2009, 08:28

Citaat door LaPoekel:
Dat klopt inderdaad. Maar daarmee maak je die omgeving nog niet verantwoordelijk voor de beslissingen van de mensen met een ziekte.


Nee dat is zo.

Maar bedenkelijker wordt het als alternatieve artsen in het kielzog van Jomanda zich er mee gaan bemoeien. Ookal ga je dan zelf naar zo een kwakzalver, je gaat naar een persoon die een eed afgelegd heeft als alternatieve genezer en bent en blijft daarvoor verantwoordelijk. En ik mag hopen dat die gasten veroordeeld worden.

12-06-2009, 08:39

Citaat door aplat:
Nee dat is zo.

Maar bedenkelijker wordt het als alternatieve artsen in het kielzog van Jomanda zich er mee gaan bemoeien. Ookal ga je dan zelf naar zo een kwakzalver, je gaat naar een persoon die een eed afgelegd heeft als alternatieve genezer en bent en blijft daarvoor verantwoordelijk. En ik mag hopen dat die gasten veroordeeld worden.


Precies. En die zijn wel verantwoordelijk want dat zijn artsen. Jomanda is gewoon een ex-balletdanseres. Normaliter ga je daar niet heen voor medisch advies.

12-06-2009, 09:04

Citaat door LaPoekel:
Precies. En die zijn wel verantwoordelijk want dat zijn artsen. Jomanda is gewoon een ex-balletdanseres. Normaliter ga je daar niet heen voor medisch advies.


er zijn wettelijke richtlijnen voor quacks en het lijkt er op dat jomanda zich daar niet aan heeft gehouden. een piskijker moet de patient te allen tijde wijzen op het belang van reguliere medische behandeling en dat heeft jomanda niet gedaan, is de aanklacht.

juridisch gezien is het altijd interessant, dit soort rechtzaken. wanneer kan worden aangetoond dat de quack in kwestie inderdaad de patient actief heeft afgehouden van reguliere medische behandeling, kan er wel degelijk straf volgen. dat gebeurt ook in de praktijk, alleen is het bizar dat de kwakzalver daarna vak gewoon weer verder mag frauderen.

herinnert men zich deze nog? http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article628006.ece/Babbelende_homeopaat_is_niet_tegen_te_houden

12-06-2009, 09:07



Citaat door aplat:
Nee dat is zo.

Maar bedenkelijker wordt het als alternatieve artsen in het kielzog van Jomanda zich er mee gaan bemoeien. Ookal ga je dan zelf naar zo een kwakzalver, je gaat naar een persoon die een eed afgelegd heeft als alternatieve genezer en bent en blijft daarvoor verantwoordelijk. En ik mag hopen dat die gasten veroordeeld worden.


ik denk dat in het geval millecam een verzwarende omstandigheid zou kunnen zijn dat jomanda misbruik heeft gemaakt van het feit dat patiente's vader ooit gediagnostiseerd was met kanker, maar een bacteriele infectie bleek te hebben en bijna is overleden aan de behandeling. hierdoor was het perspectief van sylvia op haar eigen ziekte vertekend. jomanda heeft haar gezegd dat ook zij geen kanker zou hebben, maar eveneens slechts een infectie.

12-06-2009, 09:09

Citaat door atropos:
ik denk dat in het geval millecam een verzwarende omstandigheid zou kunnen zijn dat jomanda misbruik heeft gemaakt van het feit dat patiente's vader ooit gediagnostiseerd was met kanker, maar een bacteriele infectie bleek te hebben en bijna is overleden aan de behandeling. hierdoor was het perspectief van sylvia op haar eigen ziekte vertekend. jomanda heeft haar gezegd dat ook zij geen kanker zou hebben, maar eveneens slechts een infectie.

Klopt.

Daarbij komt ook de zaak van de overleden vrouw van Roel van Duijn ineens weer in mijn herinnering.

12-06-2009, 09:18

Citaat door aplat:
Klopt.

Daarbij komt ook de zaak van de overleden vrouw van Roel van Duijn ineens weer in mijn herinnering.


ocherm... ja. en laurie langenbach, de vrouw van wally tax.

http://www.skepsis.nl/flora2.html

ernstig ziekzijn kan mensen behoorlijk geestelijk aanpakken en in de war brengen. ik ben vóór vrijheid, altijd, maar ik ben nog veel harder tégen misbruik maken van de zwakte van mensen die tijdelijk in een labiele gemoedstoestand verkeren door omstandigheden.

enfin, het blijft heel lastig.

Pagina's : [1] 2