Bekijk volle/desktop versie : Ophef in Dordt over Calvijn en Mekka



Pagina's : [1] 2

10-06-2009, 13:03
DORDRECHT – De stad maakt goede sier met de nationale herdenking van Calvijn, maar dat imago loopt een deuk op. Het kunstwerk ”Het mekka van Calvijn”, dat vrijdag onthuld zou worden, zorgt in Dordrecht voor commotie.
Het kunstwerk, gemaakt door de Marokkaan Aziz Bekkaoui, is een kubus van 4 bij 4 bij 4 meter die geheel uit reflecterend glas bestaat. De kubus zou verwijzen naar het centrale heiligdom van de islam, de Kaäba, een kubusvormig gebouw op de binnenplaats van de Grote Moskee in het islamitische bedevaartsoord Mekka.
Het omstreden kunstobject moet op Het Hof komen, het plein naast de historische Augustijnenkerk, in het centrum van Dordrecht. Vrijdag zou het onthuld worden, maar dat gaat niet door, omdat de vergunning nog niet rond is. De nieuwe datum wordt mogelijk 17 juli.
Gert de Boon, koster van de Augustijnenkerk, diende woensdag een bezwaarschrift tegen het kunstwerk in bij de gemeente Dordrecht. „Calvijn had helemaal niets met Mekka, laat staan met de islam. Dat dit kunstwerk die relatie wel legt, vind ik provocerend. Zeker gezien de omgeving waar het moet komen. Als er één plaats is die verbonden is met het ontstaan van de Staat der Nederlanden, de nationale synode en de Statenvertaling, dan is het deze locatie wel.”
Niet alleen christenen, ook moslims worden door het kunstwerk gekwetst, stelt Boon. „Mekka is voor moslims dé heilige plaats. Ook zij zijn echt niet blij dat hun Mekka op deze manier wordt gebruikt.”

De Dordtse koster heeft ook praktische bezwaren tegen het kunstobject. „Het is veel te groot voor het plein, het zal agressie en vandalisme uitlokken van hangjongeren, van wie we hier toch al veel last hebben. Door het enorme oppervlak aan reflecterend glas kan het zelfs als brandhaard gaan fungeren.” Boon hoopt dat er „een breed protest” op gang komt. „In ieder geval zullen de hervormde wijkgemeenten van de Augustijnenkerk en Pauluskerk bezwaar maken. Ook van de Vereniging Oud-Dordrecht heb ik iets dergelijks gehoord. Verder is de kwestie inmiddels bekend bij de raadsfracties van CDA, ChristenUnie en SGP. Ik hoop dat ook zij actie zullen ondernemen.”


http://www.refdag.nl/artikel/1415513/Ophef+in+Dordt+over+Calvijn+en+Mekka.html

10-06-2009, 13:04



Citaat:


Het kunstwerk, gemaakt door de Marokkaan Aziz Bekkaoui, is een kubus van 4 bij 4 bij 4 meter die geheel uit reflecterend glas bestaat. De kubus zou verwijzen naar het centrale heiligdom van de islam, de Kaäba, een kubusvormig gebouw op de binnenplaats van de Grote Moskee in het islamitische bedevaartsoord Mekka.

Schitterend, wat een humor!

10-06-2009, 13:04
wie neemt dordrecht nou serieus
rotwijken stad
bahh

10-06-2009, 13:09

Citaat door aplat:
DORDRECHT – De stad maakt goede sier met de nationale herdenking van Calvijn, maar dat imago loopt een deuk op. Het kunstwerk ”Het mekka van Calvijn”, dat vrijdag onthuld zou worden, zorgt in Dordrecht voor commotie.
Het kunstwerk, gemaakt door de Marokkaan Aziz Bekkaoui, is een kubus van 4 bij 4 bij 4 meter die geheel uit reflecterend glas bestaat. De kubus zou verwijzen naar het centrale heiligdom van de islam, de Kaäba, een kubusvormig gebouw op de binnenplaats van de Grote Moskee in het islamitische bedevaartsoord Mekka.
Het omstreden kunstobject moet op Het Hof komen, het plein naast de historische Augustijnenkerk, in het centrum van Dordrecht. Vrijdag zou het onthuld worden, maar dat gaat niet door, omdat de vergunning nog niet rond is. De nieuwe datum wordt mogelijk 17 juli.
Gert de Boon, koster van de Augustijnenkerk, diende woensdag een bezwaarschrift tegen het kunstwerk in bij de gemeente Dordrecht. „Calvijn had helemaal niets met Mekka, laat staan met de islam. Dat dit kunstwerk die relatie wel legt, vind ik provocerend. Zeker gezien de omgeving waar het moet komen. Als er één plaats is die verbonden is met het ontstaan van de Staat der Nederlanden, de nationale synode en de Statenvertaling, dan is het deze locatie wel.”
Niet alleen christenen, ook moslims worden door het kunstwerk gekwetst, stelt Boon. „Mekka is voor moslims dé heilige plaats. Ook zij zijn echt niet blij dat hun Mekka op deze manier wordt gebruikt.”

De Dordtse koster heeft ook praktische bezwaren tegen het kunstobject. „Het is veel te groot voor het plein, het zal agressie en vandalisme uitlokken van hangjongeren, van wie we hier toch al veel last hebben. Door het enorme oppervlak aan reflecterend glas kan het zelfs als brandhaard gaan fungeren.” Boon hoopt dat er „een breed protest” op gang komt. „In ieder geval zullen de hervormde wijkgemeenten van de Augustijnenkerk en Pauluskerk bezwaar maken. Ook van de Vereniging Oud-Dordrecht heb ik iets dergelijks gehoord. Verder is de kwestie inmiddels bekend bij de raadsfracties van CDA, ChristenUnie en SGP. Ik hoop dat ook zij actie zullen ondernemen.”


http://www.refdag.nl/artikel/1415513/Ophef+in+Dordt+over+Calvijn+en+Mekka.html


Oh nu is provocatie ineens slecht, moslims zijn jaren lang beledigd onder de noemer "provocatie is gezond" en nu is het ineens erg als er sprake is van provocatie.. Hoe hypocriet.

10-06-2009, 13:12



Citaat door Summergirl25:
Oh nu is provocatie ineens slecht, moslims zijn jaren lang beledigd onder de noemer "provocatie is gezond" en nu is het ineens erg als er sprake is van provocatie.. Hoe hypocriet.



Je mag zaken wel provocerend noemen.....dat stond en staat de moslims ook altijd vrij.....

10-06-2009, 13:15

Citaat door DodelijkeMattie:
wie neemt dordrecht nou serieus
rotwijken stad
bahh

Vanaf de synode van Dordrecht (1618) nemen alle Calvinisten die stad bloed serioeus hoor. En alle bijbelvasten.

Op de Synode van Dordrecht tevens besloten de [URL="http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbel_(christendom)"]Bijbel[/URL] in het [URL="http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands"]Nederlands[/URL] te vertalen. Deze [URL="http://nl.wikipedia.org/wiki/Statenvertaling"]Statenvertaling[/URL] was in [URL="http://nl.wikipedia.org/wiki/1637"]1637[/URL] klaar.

Het was destijds ook nogal behoorlijk provocerend tegen de Roomsen en Spaanse bezetters.

10-06-2009, 13:17

Citaat door Summergirl25:
Oh nu is provocatie ineens slecht, moslims zijn jaren lang beledigd onder de noemer "provocatie is gezond" en nu is het ineens erg als er sprake is van provocatie.. Hoe hypocriet.

Gelovigen zeiken altijd en overal, dat zit in de aard van het gelovige beestje.

10-06-2009, 13:19
Ik vrees idd voor het laatste. Wel een leuk ontwerp/kunstwerk. Maar vraag mij af waarom Aziz deze twee wilt samenvoegen?

10-06-2009, 13:34

Citaat:
Het is veel te groot voor het plein, het zal agressie en vandalisme uitlokken van hangjongeren, van wie we hier toch al veel last hebben.
Is me nooit op gevallen. ( )

10-06-2009, 13:47
Calvijn is toch die gast van de borrelnoten edn de pindakaas?

10-06-2009, 13:58

Citaat door Einherjer:
Calvijn is toch die gast van de borrelnoten edn de pindakaas?

Klopt helemaal.

10-06-2009, 14:00

Citaat door Noordeloos:
Gelovigen zeiken altijd en overal, dat zit in de aard van het gelovige beestje.



dat noemen we integratie .. zoals je nu dat doet over gelovigen, ben je ook dood leuk aan et zeiken.

gut wat zijn Nederlanders sociaal (wanneer het hun uitkomt).

10-06-2009, 14:02



10-06-2009, 14:18

Citaat door almohad:


Dat noem ik gewoon een hele fijne en moderne hangplek.

10-06-2009, 14:19

Citaat door 2Die:
zoals je nu dat doet over gelovigen, ben je ook dood leuk aan et zeiken.

Jij kan er anders ook wat van.

Pagina's : [1] 2