Bekijk volle/desktop versie : Het regent in Marokko, dus geen recessie



09-06-2009, 10:08
RABAT - Steeds meer Marokkanen in Spanje zijn getroffen door de economische crisis, maar ze lossen hun problemen op een creatieve manier op. In Spanje zijn meer dan 86 duizend Marokkanen werkloos, aldus de Marokkaanse krant Le Soir maandag. Een deel van hen komt in Marokko geld verdienen om het verblijf in Spanje te financieren.

Wat doen ze? Met bussen vol artikelen die in Spanje goedkoper zijn, zoals kleding, elektronica, dekens en bepaalde levensmiddelen, rijden de werkloze Spaanse Marokkanen naar Marokko. Hier verkopen ze hun spullen met winst, om terug te keren naar Spanje.

De economische crisis heeft haar weerslag op alle Marokkaanse emigranten. De eerste vijf maanden van dit jaar hebben zij 15 procent minder geld overgemaakt naar hun familieleden in Marokko ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo maakten de Marokkaanse ministeries van Financiën en Economische Zaken afgelopen week bekend.

Voor Marokko is dat geen goed nieuws, want naast landbouw en toerisme zijn de overboekingen de belangrijkste bron van inkomsten. Vorig jaar nog maakten 3,3 miljoen Marokkanen in het buitenland in totaal 5 miljard euro over, maar als de trend over de eerste maanden van dit jaar doorzet, komt dat bedrag 750 miljoen euro lager uit.

De Marokkaanse economie groeit nog steeds, maar het gaat minder hard. Vorig jaar was er een groei van 5,6 procent, dit jaar voorspelt de overheid een groei van 5,2 procent en de Wereldbank voorziet 4 procent. Dat de economie nog niet in een recessie is beland, komt vooral door de regen.

Rond 34 procent van de beroepsbevolking werkt in de landbouw, vooral in de verbouw van tomaten, citrusvruchten, aardappelen en suikerbieten. Regent het veel, dan gaat het goed met de economie, is het adagium in Marokko. En het regent al anderhalf jaar abnormaal veel.

Maar met die regen weet je het maar nooit, moeten de ministers van Financiën en Economische Zaken hebben gedacht. Ze deden iedereen die in Marokko een bedrijf wil beginnen, een aanbod. Wie voor een investering in Marokko 65 procent bij de bank leent, krijgt van de overheid 10 procent op het totale bedrag gratis.

Beginnende bedrijven hoeven bovendien de eerste vijf jaar geen belasting te betalen. De boodschap is duidelijk: wie in Europa last heeft van de crisis, kan maar beter naar Marokko komen.

09-06-2009, 11:15


Het zegt eigenlijk al genoeg over de stabiliteit van de Marokkaanse economie dat de regen een kritieke factor is.

Maar ik neem aan dat in deze cijfers de drugsexploitatie niet is meegenomen, want dat is namelijk de werkelijke grootste inkomstenbron van het land.

09-06-2009, 11:29

Citaat door RELATIE-EXPERT:
Het zegt eigenlijk al genoeg over de stabiliteit van de Marokkaanse economie dat de regen een kritieke factor is.

Maar ik neem aan dat in deze cijfers de drugsexploitatie niet is meegenomen, want dat is namelijk de werkelijke grootste inkomstenbron van het land.


Marokkaanse ' glorietijden' mbt drugsexport heeft wel zo zijn piek gehad.

09-06-2009, 12:36

Citaat door RELATIE-EXPERT:
Het zegt eigenlijk al genoeg over de stabiliteit van de Marokkaanse economie dat de regen een kritieke factor is.

Maar ik neem aan dat in deze cijfers de drugsexploitatie niet is meegenomen, want dat is namelijk de werkelijke grootste inkomstenbron van het land.



Ze hebben een betere economische groei dan nederland....

09-06-2009, 12:52



Citaat door Larache86:
Ze hebben een betere economische groei dan nederland....


Ja.

Ik heb 5000 euro op mn rekening staan, vorige maand had ik maar 4800 euro.
Mijn buurman heeft 850 euro op zn rekening, vorige maand had hij maar 50 euro.

Ik ben rijker, maar mijn buurman zn rekening is harder gegroeid.

Groeien is makkelijk als je weinig voorstelt op economisch gebied. Bijna alle Afrikaanse landen zitten in een groeifase. Het zou ook wel erg slecht met ze gaan als ze in hun situatie niet zouden groeien.

09-06-2009, 13:00
dank je voor de info broeder..

09-06-2009, 14:02

Citaat door faisal10:
dank je voor de info broeder..



09-06-2009, 18:25

Citaat door RELATIE-EXPERT:
Ja.

Ik heb 5000 euro op mn rekening staan, vorige maand had ik maar 4800 euro.
Mijn buurman heeft 850 euro op zn rekening, vorige maand had hij maar 50 euro.

Ik ben rijker, maar mijn buurman zn rekening is harder gegroeid.

Groeien is makkelijk als je weinig voorstelt op economisch gebied. Bijna alle Afrikaanse landen zitten in een groeifase. Het zou ook wel erg slecht met ze gaan als ze in hun situatie niet zouden groeien.



wat wil je hier nu mee zeggen dan ??... denk je dat Marokko arm is ?
Je zal echt versteld staan hoeveel geld ze wel niet hebben, denk dat het vaak wordt onderschat.

Economische groei wordt gekenmerkt door relatieve cijfers, wat je nu laat zien zijn absolute cijfers !!!

Jou voorbeeld slaat nergens op...

Als ik bijvoorbeeld he 50 euro had en ik maak er 850 van in 1x dat is toch SUPER GOED :S ?

09-06-2009, 18:49

Citaat door Larache86:
wat wil je hier nu mee zeggen dan ??... denk je dat Marokko arm is ?
Je zal echt versteld staan hoeveel geld ze wel niet hebben, denk dat het vaak wordt onderschat.

Economische groei wordt gekenmerkt door relatieve cijfers, wat je nu laat zien zijn absolute cijfers !!!

Jou voorbeeld slaat nergens op...

Als ik bijvoorbeeld he 50 euro had en ik maak er 850 van in 1x dat is toch SUPER GOED :S ?


Het voorbeeld gaf ik juist om de relativiteit van groei weer te geven.

Dat de ene groei harder gaat dan de ander wil nog niet zeggen dat het economisch beter gaat dan bij de ander.

In Marokko is zeker wel geld aanwezig. Bij de drugshandelaren en bij de corrupte mensen.

Zolang er honderd duizenden mensen, jong en oud, vrouwen en kinderen over straat zwerven en nauwelijks te vreten hebben is dat vooral een lachtertje. Een land is pas rijk als het welvarend is, als de burgers te eten hebben en er een bloeiende industrie aanwezig is. Geen van deze dingen is aanwezig in Marokko.

De prostitutie is alom aanwezig, ook een teken van armoede. Van alle omstreken komen toeristen voor de sex. Een tweede Thailand wordt het wel genoemd.