Bekijk volle/desktop versie : Zina.



08-06-2009, 11:27

Zina betekent in het Arabisch immoraliteit en wordt in de shar’ met twee betekenissen gebruikt: een algemene betekenis en een specifieke betekenis.

De algemene betekenis omvat datgene wat de bestraffing (hadd) draagt en datgene wat dit niet draagt. De islam geeft de naam van zina niet alleen aan datgene wat de bestraffing draagt, wat slechts één van de vele soorten zina is. Ibn ‘Abbas (radiAllahu anhu) heeft gezegd: “Ik heb nooit een betere definitie van ‘kleine fouten’ [al-Najm 53:32] gehoord dan wat Abu Hurayrah (radiAllahu anhu) overgeleverd heeft van de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam): ‘Allah heeft voor elke zoon van Adam zijn aandeel van zina verordend en er is geen manier om eraan te ontsnappen. De zina van het oog is een blik, de zina van de tong is spreken en de zina van de geest is verlangen en hopen. Het geslachtsdeel handelt hier vervolgens naar of doet dit niet.’” (Overgeleverd door al-Bukhari, 11/26; Muslim, 4/2046)

Al-Bukhari heeft deze hadith ingesloten in een hoofdstuk getiteld Bab zina al-jawaarih doon al-fari (Hoofdstuk over de zina van andere lichaamsdelen dan het geslachtsdeel).

Al-Hafiz Ibn Hajar (rahimahullah) heeft gezegd: “Zina wordt niet altijd geassocieerd met het geslachtsdeel zelf, maar kan te maken hebben met andere lichaamsdelen zoals de ogen enzovoorts.” Ibn Battal (rahimahullah) heeft gezegd: “Kijken en spreken worden zina genoemd omdat ze tot echte zina leiden. Dit is waarom hij gezegd heeft dat het geslachtsdeel er naar handelt of niet.”

Zina is één van de verboden daden, één van de ernstigste grote zonden (kabaa’ir) na shirk en moord. Allah zegt (interpretatie van de betekenissen):

En zij die geen andere goden naast Allah aanroepen noch iemand doden, wat Allah heeft verboden, tenzij met recht, noch overspel plegen; en hij die dat doet zal een straf ondergaan. De straf zal hem verdubbeld worden op de Dag der Opstanding, en hij zal daar vernederd in vertoeven. Met uitzondering van hen die berouw hebben en geloven en goede daden doen, voor dezulken zal Allah de slechte daden in goede daden veranderen, want Allah is Vergevensgezind, Barmhartig! [al-Furqaan 25:68-70]

En houdt u verre van overspel; want het is een afschuwelijke zaak en een slechte weg. [al-Isra’ 17:32]

Imam al-Qurtubi (rahimahullah) zei: “De ‘ulama’ hebben gezegd dat de zin ‘En houdt u verre van overspel’ veelzeggender is dan slechts ‘Pleeg geen zina’ te zeggen, want de betekenis is ‘Kom zelfs niet dichtbij zina.’” Dit betekent geen enkele daad verrichten die dichtbij zina zou kunnen komen of ertoe zou kunnen leiden, zoals het alleen zijn met iemand van het andere geslacht, aanraken, kijken, naar slechte plekken gaan, op een manier spreken die haram is tot een vrouw van wie men geen familie is, denken over en het plannen van immorele handelingen enzovoorts.

‘Abd-Allah ibn Mas’ood heeft gezegd: “Ik vroeg de Boodschapper van Allah (sallAllahu alaihi wa salaam): ‘Welke zonde is het slechtst in de ogen van Allah?’ Hij zei: ‘Een rivaal aan Allah maken wanneer Hij jou heeft gecreëerd.’ Ik vroeg: ‘Wat dan?’ Hij zei: ‘Je kind vermoorden uit vrees dat hij met jou mee zal eten.’ Ik vroeg: ‘Wat dan?’ Hij zei: ‘Zina begaan met de vrouw van je buur.’” (Overgeleverd door al-Bukhari, 8/492; Muslim, 1/90)

Alle religies zijn het er over eens dat zina haram is; geen enkele religie staat het toe. De bestraffing voor zina is de meest zware bestraffing omdat het de eer en afkomst van de persoon schendt.

De zonde van zina kan op verschillende niveaus zijn en de zwaarte van de misdaad hangt af van de aard en de omstandigheden van de daad, hoewel alle zina haram is, een grote zonde en een daad van immoraliteit is. Zina met een mahram (m.a.w. incest – moge Allah het verhoeden) of met een getrouwde vrouw is veel erger dan zina met een vrouw van wie men geen familie is of met een ongetrouwde vrouw omdat het te maken heeft met het schenden van de rechten van de echtgenoot, het vervuilen van zijn bed, een kind aan hem toeschrijven dat niet van hem is en andere soorten misdaad en kwaad. Als haar echtgenoot een buur is, wordt de zonde van het zijn van een slechte buur aan de misdaad toegevoegd. Als haar echtgenoot een broer of familielid is [van de man die zina met haar begaat], dan wordt de zonde van het verbreken van familiebanden toegevoegd. De Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: “Degene wiens buur niet veilig is voor zijn kwade handelingen, zal het Paradijs niet betreden.” (Overgeleverd door Muslim, 1/68). Er is geen kwade handeling die erger is dan zina en als de echtgenoot afwezig is omwille van Allah, zoals in aanbidding, jihad of op zoek naar kennis, dan wordt de zonde vergroot. Buraydah (radiAllahu anhu) heeft overgeleverd dat de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) zei: “De vrouwen van de mujahideen zijn zo heilig en verboden voor degenen die achterblijven als hun eigen moeders. Er is geen man onder degenen die achterblijven aan wie de zorg voor de familie van de mujahideen toevertrouwd is en hem dan verraadt (door zina te plegen), of hij zal vastgehouden worden op de Dag der Opstanding en (degene die hij verraden heeft) zal zoveel van zijn goede daden nemen als hij wil. Dus wat denken jullie?” (Overgeleverd door Muslim, 3515). Als de ontuchtpleger getrouwd is, is de zonde groter en de bestraffing is steniging en als hij een oude man is, is de zonde groter en de bestraffing is zoals de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) genoemd heeft in de hadith over de drie die door Allah noch bekeken noch geprezen zullen worden op de Dag der Opstanding en die een pijnlijke bestraffing zullen krijgen. (Sahih Muslim, 156). Als de daad ook nog begaan wordt gedurende een heilige maand of op een heilige plek of op een tijd die speciaal is voor Allah, wordt de zonde vergroot.

De fuqaha’ hebben verklaard dat de basishandeling van zina die de bestraffing draagt seksuele gemeenschap is, waarbij de twee “besneden delen” [m.a.w. de genitaliën] samenkomen en er penetratie plaatsvindt met de top van de penis, want dit is daadwerkelijke penetratie (die de voorgeschreven hadd of bestraffing draagt).

Een persoon moet slechte daden en alles wat daartoe kan leiden, vermijden. Allah heeft ons opgedragen om de vallen van de Shaytaan te vermijden, want als een man één stap in die richting neem, zullen zijn shaytaan en zijn ego (nafs) hem ertoe aansporen om kwaad te doen totdat hij immorele daden begaat.

Men zou na moeten denken over hoe ernstig het is om een vrouw aan te raken met wie men niet verwant is, zoals de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) verklaard heeft: “Als iemand van jullie in het hoofd gestoken zou worden met een stuk ijzer, zou dat beter voor hem zijn dan wanneer hij een vrouw aan zou raken die niet toegestaan is voor hem om aan te raken.” (Overgeleverd door al-Tabaraani; zie ook Sahih al-Jaami’, 5045). Dit verwijst naar de bestraffing voor aanraken, dus hoe zit het dan met ergere daden zoals omhelzen en kussen en zelfs ergere soorten van ongeoorloofde activiteiten? De moslim qaadi (rechter) is gemachtigd om een gepaste bestraffing te bepalen voor elke bewezen daad naast daadwerkelijke gemeenschap; in het geval van gemeenschap is de bestraffing die door de islam opgesteld is honderd zweepslagen en een jaar verbanning voor degene die ongehuwd is en steniging voor degene die getrouwd is. Dit is de bestraffing in deze wereld en de bestraffing in het Hiernamaals is veel erger.

Eén van de belangrijke principes die de salaf aangehaald hebben is dat de oprechte gelovige die echt hoopt op Allah en het Hiernamaals, niet zou moeten kijken of de zonde groot of klein is en of het een bestraffing (hadd) draagt of niet. Het is overgeleverd dat Ibn ‘Abbas (radiAllahu anhu) heeft gezegd: “Er is geen grote zonde als men om vergeving vraagt en er is geen kleine zonde als men doorgaat met het herhalen ervan.” Iemand anders heeft gezegd: “Als je Allah ongehoorzaam wil zijn, denk dan niet aan de kleinheid van de zonde maar denk aan de grootheid van Degene aan wie je ongehoorzaam bent.”