Bekijk volle/desktop versie : Klappen Vlaams Belang?



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

07-06-2009, 16:47
CD&V en N-VA juichen, Vlaams Belang en Open VLD krijgen klappen
zondag 07 juni 2009Bron: eigen berichtgeving, vrt Auteur: avb
CD&V en N-VA juichen, Vlaams Belang en Open VLD krijgen klappen
Stembureaus onherroepelijk dicht —

Uit de eerste tendenzen bij de Vlaamse parlementsverkiezingen blijkt dat Vlaams Belang en Open VLD bijna overal fors verliezen. Grote overwinnaars lijken CD&V, N-VA en LDD. SP.A houdt verrassend stand.

7,7 miljoen landgenoten trokken vandaag naar de stembus. Waar nog met potlood en papier gestemd werd, waren de bureaus geopend tot 13 uur. Waar er computers ter beschikking waren, kon dat tot 15 uur.

Zolang was het echter niet wachten op een eerste, weliswaar onvolledige, uitslag uit het Vlaams-Brabantse Meise.

Winst voor CD&V en N-VA

In grote lijnen stemmen die eerste resultaten in Meise overeen met de eerste cijfers die vlak daarna binnenkwamen. CD&V voert bijna overal de lijsten aan. In Heist-op-den-Berg, waar minister-president Kris Peeters lijsttrekker is, haalt de CD&V zelfs 41 procent. Ook Hilde Crevits scoort bijzonder goed in haar kieskring West-Vlaanderen.

In het kanton Riemst, heimat van N-VA-lijsttrekker Jan Peumans, neemt N-VA een erg hoge vlucht. De partij haalt er met 2 van de 8 bureaus geteld maar liefst 27,4 procent en blijft zo maar net kleiner dan CD&V (30,5 procent).

Somers onder druk

Behalve CD&V en N-VA doet ook LDD het in het algemeen erg goed. Vooral de laatste twee snoepen stemmen weg bij Vlaams Belang en Open VLD. Die twee partijen krijgen overal erg zware klappen en verliezen plaatselijk tot 10 procent.

In Brugge bijvoorbeeld behaalt de Open VLD van lijsttrekker Bart Tommelein, met 4 van de 100 stembureaus geteld, nog maar 11,1 procent (-8,6 procent). Niet overal zijn de voorlopige resultaten zo dramatisch, maar nergens kan Open VLD echt positieve cijfers voorleggen. Als deze trend zich blijft doorzetten, zal Bart Somers het zwaar krijgen om zijn positie als voorzitter te kunnen handhaven.

Ook Vlaams Belang heeft het in West-Vlaanderen zwaar te verduren. Het Vlaams Belang verliest in Brugge, het kanton van Frank Vanhecke, 9 procent (11,7 procent).

SP.A houdt goed stand

SP.A blijft overal verrassend min of meer stabiel. De verliezen blijven beperkt en hier en daar valt er een stijging te noteren. In Landen (Vlaams-Brabant) doet Frank Vandenbroucke het erg goed en blijft zijn partij de grootste.

In Tongeren leek lijsttrekker Peter Vanvelthoven de Open VLD van Marino Keulen, maar vooral van Tongenaar Patrick Dewael achter zich te kunnen houden, maar met 2 stembureaus van de 12 geteld, is die situatie alweer omgekeerd. Dat toont aan dat de voorlopige cijfers toch met enige omzichtigheid bekeken moeten worden.

Kopstukkenduel in Oostende

In Oostende, toch een belangrijk kanton als thuisbasis van verschillende kopstukken, verliest de SP.A van lijsttrekker John Crombez licht in vergelijking met het kartel met Spirit vijf jaar geleden, maar blijft het de grootste partij met als enige partij meer dan 20 procent.

Lijst Dedecker wordt met voorsprong de tweede partij, voor CD&V en de Open VLD van Tommelein. Geert Lambert haalt met de SLP 3 procent.

Groen! laat zeer wisselende resultaten optekenen, maar haalt bijna overal de kiesdrempel, SLP en PVDA+ daarentegen komen nergens in de buurt van de 5 procent.

bron

07-06-2009, 16:48


Zat dat er al aan te komen, of is het een grote verassing?

Heeft het misschien met opkomst te maken? Niet-stemmers zouden niet meer vervolgd worden, toch?

07-06-2009, 16:54

Citaat door Tiamat_al_Faris:
Zat dat er al aan te komen, of is het een grote verassing?

Heeft het misschien met opkomst te maken? Niet-stemmers zouden niet meer vervolgd worden, toch?


Pardon?

07-06-2009, 16:55
Komt doordat men niet meer beboet voor niet voldoen aan de opkomstplicht. Proteststemmers vallen nu af.

07-06-2009, 17:00



Citaat door Eitartsiger:
http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2009/06/opkomstplicht_belgie_afgeschaf.html


Wat debiel. Mensen verplichten te stemmen. Heel gevaarlijk ook.

07-06-2009, 17:02

Citaat door Globilinni:
Wat debiel. Mensen verplichten te stemmen. Heel gevaarlijk ook.


Hebben wij ook een tijd gehad, tot diep in de jaren 70 als ik me niet vergis.

07-06-2009, 17:05

Citaat door Tiamat_al_Faris:
Hebben wij ook een tijd gehad, tot diep in de jaren 70 als ik me niet vergis.


Belgie loopt ca. 40 jaar achter? Dat klopt dan wel denk ik.

Dat moet dan wel rare uitslagen hebben gegeven....soms.

07-06-2009, 17:10

Citaat door Globilinni:
Belgie loopt ca. 40 jaar achter? Dat klopt dan wel denk ik.

Dat moet dan wel rare uitslagen hebben gegeven....soms.



Misschien kan het ten dele de groei van Vlaams Blok/ Belang verklaren, misschien niet...



ps ook bij opkomstplicht kan je natuurlijk blanco stemmen, maar dat begrijp jij ook wel

07-06-2009, 17:13

Citaat door Tiamat_al_Faris:
Misschien kan het ten dele de groei van Vlaams Blok/ Belang verklaren, misschien niet...



ps ook bij opkomstplicht kan je natuurlijk blanco stemmen, maar dat begrijp jij ook wel


Ik denk dat veel van de mensen die niet willen stemmen dan juist wél ondoordacht maar iets aankruisen......zoals bijv. erg rechts....

07-06-2009, 17:16

Citaat door Tiamat_al_Faris:
Hebben wij ook een tijd gehad, tot diep in de jaren 70 als ik me niet vergis.


Om precies te zijn is de stemplicht in Nederland in 1970 opgeheven.

07-06-2009, 17:49
ik heb men stem binnengebracht:d

07-06-2009, 17:50

Citaat door moorkop:
Komt doordat men niet meer beboet voor niet voldoen aan de opkomstplicht. Proteststemmers vallen nu af.

doet het pijn dat jullie meer racistich zijn dan wij?

07-06-2009, 17:52



Citaat door Globilinni:
Wat debiel. Mensen verplichten te stemmen. Heel gevaarlijk ook.

omdat de uitslag niet in jou straatje past...brand van binnen.

07-06-2009, 17:58

Citaat door Tiamat_al_Faris:
Misschien kan het ten dele de groei van Vlaams Blok/ Belang verklaren, misschien niet...



ps ook bij opkomstplicht kan je natuurlijk blanco stemmen, maar dat begrijp jij ook wel


Dat heeft er niks mee te maken want als je niet gaat stemmen krijg je nog altijd een boete. Vlaams Belang heeft heeft veel kiezers verloren aan partijen die een sterke campagne hadden: Lijst Dedecker (rechts), N-VA (Vlaams nationalistisch). Wel vreemd dat CD&V zo een enorme winst boekt. Over het algemeen ben ik wel tevreden met de voorlopige uitslag.

07-06-2009, 18:34

Citaat:
Vlaams Belang lijkt, op basis van de eerste uitslagen, de grote verliezer van deze verkiezingen te worden. Ook boegbeeld Filip Dewinter geeft toe dat het niet goed is. Het enige lichtpuntje volgens hem is dat er sprake is van een 'ruk naar rechts' en het Vlaams Belang ter rechterzijde de grootste partij blijft. 'En dat biedt perspectieven'.
Op basis van voorlopige uitslagen ziet het ernaar uit dat het Vlaams Belang tegenover de Vlaamse verkiezingen van 2004 zowat een derde van haar stemmen kwijt speelt.

Het zou voor het eerst zijn dat het Vlaams Belang zo'n verkiezingsnederlaag lijdt. En dat zorgt er al voor dat de messen worden gewed. 'Logischerwijze zou de architect van dit debacle ontslag moeten nemen', is te horen in de omgeving van het Vlaams Belang. Daarbij wordt dan niet zozeer Filip Dewinter geviseerd, maar Gerolf Annemans. Die laatste is naar verluidt de 'architect' die ervoor gezorgd heeft dat niet is afgeweken van de 'ijzeren lijn'.

Filip Dewinter schrijft het verlies vooral toe aan de versnippering ter rechterzijde. Het Vlaams Belang kreeg ter rechterzijde voor het eerst met concurrentie te maken: Lijst Dedecker en de N-VA. En die twee partijen scoren goed. 'Wij zullen onze strategie moeten aanpassen', is de conclusie van Dewinter.

Marie-Rose Morel liet weten dat het partijbestuur nu samen komt om zich te beraden. Volgens haar is een ontslag van voorzitter Bruno Valkeniers niet aan de orde.

Citaat:
Ook zonder kartelpartner N-VA slaagt CD&V erin de grootste partij in Vlaanderen te blijven. Bij de vorige Vlaamse verkiezingen in 2004 haalde het kartel nog 26 procent van de stemmen. Dat resultaat zal wellicht niet gehaald worden, maar het valt op dat mede door de goede score van de N-VA beide partijen samen meer stemmen binnenhalen dan in kartel.

De strategie van CD&V tijdens de verkiezingscampagne om zich ver weg te houden van het moddergooien tussen andere partijen lijkt dus gewerkt te hebben.
.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10