Bekijk volle/desktop versie : Wie kan mij helpen?



07-06-2009, 13:26
Ik vind het moeilijk om te geloven....
Soms is mijn imaan zo hoog en soms lijkt het net alsof ik een jood ofzo ben,dan is mijn imaan zo laag....
Ik heb er ook moeite mee om te bidden. Ik heb gewoon geen zin als het tijd is om te bidden...

Kan iemand me zeggen waarom dit zo is en kan iemand me helpen?

07-06-2009, 13:34



Salaam Alekoem Warah matoe'Allaah Wabaraktoe'hoe Agie,

Dit is slechts een beproeving, Allaah wil jouw imaan testen. Blijf je sterk of laat je je leiden door die verkeerde gedachte. Bescherm julliezelf tegen de influisteringen van de sheytaan… O Allah versterk ons imaan InchAllaah yarab

De profeet (vzmh) heeft gezegd;

"Waarlijk, als Allah van een volk houdt, dan laat Hij het beproevingen ondergaan. Iedereen die tevreden is, voor hem is er tevredenheid, en voor iedereen die boos is, voor hem is er toorn."

Dus hou je gewoon sterk en meer kennis op doen inchAllaah


Vraag:
Hoe versterk je je imaan en kom je van de schaytaan af?.

wa Djazakoem laahoe gairan




Antwoord:


Assalam alaikoem warahmatoellaah

Lof zij Allah de Heer der Werelden. Als eerste willen wij u vragen om ons niet kwalijk te nemen voor het feit dat wij nu pas reageren op uw vraag.

Beste zuster en broeders,

Moge Allah onze imaan sterken en ons standvastigheid schenken. Zwakke imaan is een veelkomend probleem bij veel moslims. En de reden hiervoor is het vervallen in zonden. Weet beste zuster, dat imaan sterker wordt door het verrichten van goede daden en zwakker wordt door het verrichten van zonden. We kunnen onze imaan o.a. versterken door:

1. Het zich bezig houden met de geloofsleer. Zoals bijvoorbeeld
Qor-aan-lessen of lessen volgen in de moskee op lange termijn. Op lange duur veroorzaakt dit een zekere stijging van imaan. Allah (de Verhevene) zegt in de Qor-aan: " Is voor de gelovigen de tijd nog niet aangebroken dat hun hart nederig wordt om Allah gedachtig te zijn en de Waarheid op te nemen die is neergedaald? En laten zij niet worden zoals zij die het Boek voordien ontvingen, voor dezen was de termijn te lang geworden waardoor hun harten werd verhard en velen van hen fasiqoen (overtreders, ongehoorzaam aan Allah) werden." (Soerat Al-h'adied, aayah 16)

Deze aayah verklaart dat het wegblijven van geloofsleer op lange termijn zwakte van het geloof veroorzaakt.

2. Wegblijven uit een sfeer met zonden. Allah zegt in de Qor-aan: " En wanneer jij degenen ziet die beledigend spreken over Onze Verzen, wend je dan van hen af, totdat zij over een ander onderwerp spreken." (Soerat: Al-an 'aam:68).

Deze vers verklaart duidelijk dat het niet toegestaan is je te begeven in een sfeer waar zonden worden gepleegd. Deze (slechte) sfeer heeft nl. invloed op je imaan. Sommige sferen herinneren je alleen maar aan doenja (wereldse leven) die het hart pijn doen of waar het hart hard van wordt.

3. Het opdoen van Islamitische kennis, en het lezen van boeken van vrome voorgangers en geloofsboeken die het hart opnieuw 'leven' geven. Er zijn sommige boeken die het hart verzachten en waarbij je voelt dat je imaan versterkt wordt. De belangrijkste van deze boeken is de Qor-aan en de Hadieth boeken (overleveringen van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem). Zo zijn er ook andere boeken van o.a. Ibn Qayyim en Ibn Tatymiyyah en Ibn Radjab die het hart verzachten en een impuls geven. Boeken die gaan over 'Aqieda (geloofsbelijdenis). Het wegblijven van het lezen van dit soort boeken en het diepgaand lezen van andere boeken zoals taalboeken en wetboeken veroorzaken soms een hardheid in het hart. Dit betekent niet dat het lezen van taalboeken en wetboeken niet goed is; het gaat om personen die wegblijven van boeken zoals Qor-aan en Soenna-boeken of Tafseer (uitleg v/d Qor-aan).

4. Het omgaan met iemand die een goede voorbeeld in het goede kan zijn. Hierdoor wordt je door deze persoon positief beïnvloed, zoals je negatief wordt beïnvloed door een 'slecht' persoon. De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei in een overlevering: " de mens volgt de 'dien' van zijn metgezel/compagnon, kijkt dan met wie je omgaat." Zo hadden de metgezellen van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) de beste voorbeeld die er maar kan zijn: de profeet Mohammed (Allah's vrede en zegen
zij met hem). Toen hij (Allah's vrede en zegen zij met hem) overleed hadden zij een ongemakkelijk gevoel, omdat de leraar en opvoeder en het voorbeeld dood was gegaan.

Het tweede gedeelte van jouw vraag: er zijn veel daden die de invloed van sjaytaan kunnen verzwakken:

1. 'al-isti'aadhah': d.i. toevlucht en bescherming zoeken bij Allah tegen de shaytaan. Door het zeggen van 'a'oedhoe bilaah mina s-shaytaan rradjeem' wordt je beschermd door Allah (de Verhevene). Allah zegt in de Qor-aan: " En wanneer een verleiding van de shaytaan jou treft, zoek dan je toevlucht bij Allah. Voorwaar Hij is de Alhorende, de Alwetende." (Soerat Foesilat, aayah 36). In een andere vers zegt Allah (de Verhevene): "En zeg: Mijn Heer, ik
zoek toevlucht tot u tegen de influisteringen van de satans. En ik zoek toevlucht tot U, o mijn Heer, zodat zij niet bij mij komen." (Soerat Al-moe-eminoenm, aayah 97).

Tot de 'al-isti'aadah' behoren ook het lezen van de 'beschermverzen': de twee laatste verzen van de Qor-aan. 'Qoel a'oedhoe birabi nnaas' en 'Qoel a' oedhoe birabi lfalaq' ('Zeg ik zoek bescherming bij de Heer van de mensen' en 'Zeg ik zoek bescherming bij Allah de Heer van de dageraad.')

Deze twee verzen hebben een wonderbaarlijke werking in het verjagen van de shaytaan. Zo heeft de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) gezegd: " Er zij geen betere beschermformules dan deze twee." (overgeleverd door Aboe Dawood).

De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft ons geadviseerd om deze twee verzen na elk gebed te reciteren met soerat Al-ichlaas (Qoelhoewa' llaaho ah'ad), en voor het slapen gaan.

2. Het lezen van 'ayaat l-koersi' in soerat Al-baqarah, versnummer 255.

3. Het lezen van Soerat Al-baqarah, de tweede soerat uit de Qor-aan. In sah' ieh' Moeslim is een h'adieth die overgeleverd is door Aoe horairah: de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: " Leest soerat Al-baqrah, het lezen ervan is een zegening, het nalaten is een verdriet/spijt, en het vormt een bescherming tegen de magiërs/tovernaars."

4. al-wodoe-e en salaat. De reiniging en het gebed. Dit is misschien wel de belangrijkste schild die men kan gebruiken tegen de boze influisteringen van de sjaytaan.

5. Hhet lezen van de slotverzen van Soerat Al-baqarah. En dat is vanaf versnummer 284: 'Aamane rasoeloe bimaa onzila ilayhi...' (De boodschapper gelooft in wat hem van zijn Heer is geopenbaard.).

Moge Allah onze zonden vergeven en ons leiden tot het goede. Amien en Allah weet het beste.