Bekijk volle/desktop versie : Murat D 5 jaar met TBS



29-04-2004, 13:07

Citaat:
Murat D. krijgt vijf jaar cel met tbs. De moordenaar van conrector Hans van Wieren van het Terra College in Den Haag wordt vervolgd volgens het volwassenstrafrecht.

De straf, die donderdag in het gerechtshof in Den Haag werd uitgesproken is gelijk aan de eis van het Openbaar Ministerie.

De advocaten van Murat hebben tijdens de rechtszaak proberen aan te tonen dat hij ontoerekeningsvatbaar was ten tijde van de aanslag. De jongen, die toen 16 jaar was, wilde door zijn docent neer te schieten onder een schorsing uit komen.

De jongen, 'Guus', die het wapen aan Murat leverde werd veroordeeld tot twaalf maanden. 'Appie' die het pistool na de daad verstopte en daarmee de politie misleidde, heeft zijn straf in voorarrest al uitgezeten en houdt nu nog vier maanden voorwaardelijk over.


Nieuws.nl

De rechtbank in Den Haag heeft zojuist de 17-jarige Murat D. veroordeeld tot 5 jaar cel en tbs met dwangverpleging wegens de moord op onderdirecteur Hans van Wieren van het Haagse Terra College. De straf is conform de eis van de officier van justitie. Hij werd volgens het volwassenenrecht veroordeeld. Volgens de rechter heeft de scholier Van Wieren weloverwogen en met voorbedachten rade doodgeschoten. D. werd als meerderjarige berecht omdat de rechter het belang van de maatschappij vóór het belang van de verdachte stelde.

Fok.nl


Hij heeft maar 5 jaar gehad, is het nou echt zo slecht gesteld met dit land dat als iemand met voorbedachte rade en in koele bloede iemand doodschiet je maar 5 jaar krijgt? Uit de tekst kan ik opmaken van wel.

Ik vind het belachelijk... 18 jaar had ie moeten krijgen met dwangverpleging. om daarna te horen te krijgen dat ie ontoerekeningsvatbaar is.

Lekker belang van de maatschappij hebben we dan...

29-04-2004, 13:30


Hij heeft 5 jaar en TBS gekregen.Dat betekent 5 jaar in de gevangenis en levenslang TBS, of tot dat de behandeling aanslaat.
Voor een minderjarige is dit al een behoorlijke zware straf.

29-04-2004, 13:38
Hij word zijn hele leven wel gestraft hij krijgt nergens meer werk mensen zullen hem als lucht zien...

29-04-2004, 13:42

Citaat:
Origineel gepost door Johanna
Hij heeft 5 jaar en TBS gekregen.Dat betekent 5 jaar in de gevangenis en levenslang TBS, of tot dat de behandeling aanslaat.
Voor een minderjarige is dit al een behoorlijke zware straf.
hij heeft nog steeds maar 5 jaar gehad.. toch? als hij zich prima gedraagd kan hij in principe na 5 jaar (tijd minder wegens goed gedrag en TBS tijd heft elkaar op) alweer buiten staan.

Het kan ja... Ben ik de enige die het veel te weinig vindt? En de tekst van de rechter sterkt het ook niet echt aan:


Citaat:
Hij werd volgens het volwassenenrecht veroordeeld. Volgens de rechter heeft de scholier Van Wieren weloverwogen en met voorbedachten rade doodgeschoten. D. werd als meerderjarige berecht omdat de rechter het belang van de maatschappij vóór het belang van de verdachte stelde

Lekker voorbeeld stel je dan .

Het gaat me er niet om dat het Murat is in dit geval, het gaat me er om dat het rechtsysteem zo in elkaar zit. Dus de volgende die zoiets gewoon op straat doet krijgt dezelfde straf valt te concluderen uit het bericht.

29-04-2004, 15:02



Citaat:
Origineel gepost door MiSs_AlGeRiA
Hij word zijn hele leven wel gestraft hij krijgt nergens meer werk mensen zullen hem als lucht zien...
Daar zal hij niet wakker van liggen, gezien het feit dat ze vader miljoenen bezit.

29-04-2004, 15:05
ik vind het ook best weinig

29-04-2004, 15:37

Citaat:
Origineel gepost door appie666
Daar zal hij niet wakker van liggen, gezien het feit dat ze vader miljoenen bezit.
Serieus of zijn het miljoenen lira's ????

En ja ik vind ook dat hij een veel te lage straf heeft mag van mij met 10 jaar worde verhoogd.

29-04-2004, 16:02
Salaam o alaikom,

5 Jaar is naar mijn mening ook veel te weinig. Zeker nadat er vermeld wordt dat hij volgens het volwassenrecht veroordeeld werd. 10 jaar celstraf en hele leven TBS zou een goede straf zijn. Laat hem eens goed nadenken over wat hij heeft gedaan.. en in je celletje heb je alle tijd om na te denken. Klinkt cru maar wat hij heeft gedaan is ook gewoon cru.

En of iemand geld heeft of niet.. ben benieuwd hoe hij opgevangen zal worden (door de maatschappij) als hij uit de gevangenis komt.

Ik zie mensen hier al een voorbeeld aan nemen, ach als ik iemand vermoord krijg ik toch maar 5 jaar..
Allah ihdiena o safi!

Ma3a Salama..

29-04-2004, 17:22
5 jaar?!!!! Je vermoord iemand in koele bloede, je neemt hem gewoon het leven weg en wat krijg je? 5 jaar in een hotel uitzitten. En in 99% van de gevallen worden ze eerder vrijgelaten wegens goed gedrag. Zo kan hij nog iemand gaan vermoorden die hem niet aanstaat als hij wordt vrijgelaten.

De straf is gewoon te kort.

29-04-2004, 17:59
die gevangenissen hier in nederland lijken net hotels.....

5 jaar???

29-04-2004, 18:11

Citaat:
Origineel gepost door D@T KrAy-Z MoCrO
Hij heeft maar 5 jaar gehad, is het nou echt zo slecht gesteld met dit land dat als iemand met voorbedachte rade en in koele bloede iemand doodschiet je maar 5 jaar krijgt? Uit de tekst kan ik opmaken van wel.

Ik vind het belachelijk... 18 jaar had ie moeten krijgen met dwangverpleging. om daarna te horen te krijgen dat ie ontoerekeningsvatbaar is.

Lekker belang van de maatschappij hebben we dan...
Een hollander zou 2 jaar krijgen.

29-04-2004, 19:17
wollah illa zijn pa is xxxxing rijk .. ik heb die vader op straat zien lopen tijdje geleden echt hoe hij erbijloopt .. izjen goude ketting zo groot.. wejow beide handen vol met ringen.. en die morad stoer naast hem lope zo ader zo zooon..

05-05-2004, 21:38


ik vind dat hij egt te zwaar gestraft is hoor ....
die hollander die een turk had neergeschoten heeft zelfs 5 jaar gekregen terwijl hij veeel ouder is dan mourad die minderjarig was...en die hollander kan zelfs eerder vrij komen als hij goed gedrag vertoont en mourad was toen zelfs ook nog onder invloed van drugs...dus was hij zichzelf al HELEMAAL NIE.J...
als dit geen discriminatie is...die hollander had die turkse jongen ook zomaar neergeschoten in de winkel van die turkse jongen hij was aan het werk... egt onschuldig gewoon....

06-05-2004, 01:31
Wat er gebeurd is is diep treurig. Hoe jullie reageren vindt ik wel grappig.

Hij heeft 5 jaar + TBS gekregen. Dat is voor een jongere een hele zware straf. Hij zal het grootste gedeelte van zijn jeugd in de gevangenis doorbrengen. Ik weet niet hoe oud jullie zijn maar moet je je eens voorstellen dat je die periode moet gaan missen...

Dat zijn familie dit kort vinden voor zijn daad kan ik me helemaal voorstellen, maar zouden ze er anders over denken als hij 15 jaar zou hebben gehad? Ik denk dat het gevoel het zelfde zal zijn voor hun.

06-05-2004, 12:43
Ik denk dat murad zn les wel heeft geleerd.. van mi kan hij 2 jaar krijgen.. de school is een gevangenis geworden joh.. je mag niet met een capichon lopen omdat je gevaarlijk lijkt wat voor onzin is dat..?