Bekijk volle/desktop versie : Zawaj Urfi / Nikaah Urfi



Pagina's : [1] 2

03-06-2009, 17:27
Ik zou graag wat meer informatie hier over willen. Is dat zo iets als in het gehiem trouwen? en is zo een huwelijk geldig in de Islam?

03-06-2009, 17:36



Citaat door Lalla_Shabakia_:
Ik zou graag wat meer informatie hier over willen. Is dat zo iets als in het gehiem trouwen? en is zo een huwelijk geldig in de Islam?


Ja, zawaj urfi word ook wel zawaj sirry (geheim) genoemd, als de wali niet aanwezig is dan is het huwelijk ongeldig (wat vaak het geval is als men over urfi spreekt) is hij wel aanwezig (en de andere condities zoals getuigen) maar het word niet openbaar gemaakt aan het publiek dan is het huwelijk wel geldig.

Je zou dus wat specifieker moeten zijn in hetgeen je met zawaj urfi bedoelt dan kan je vraag ook specifieker worden beantwoord.

03-06-2009, 17:38

Citaat door samad:
salaamo'laikom warahmatullah wabarakatu

Is niet van de islam het betekent dat je een huwelijk aangaat voor een afgesproken tijd dus voor een nacht of een week.

is in tegenstrijd met de islam en zoiets is terug te vinden in de geloofsleer van (rafidah) shia

wasalaam



dit genotshuwelijk word zawaj al-mut3ah genoemd, zawaj urfi komt vooral in Noord-Afrika voor en dan met name in Egypte maar ook Marokko kent redelijk veel gevallen.

03-06-2009, 17:41
Eigelijk bedoelde ik of het toegestaan is om gewoon bij ee nimaam te trouwen met getuigen en mahr etc. Maar zonder dit openbaar te maken

03-06-2009, 17:43


Dus als er een Wali is 2 getuigen en een mahr, is het gewoon geldig. Dus niet met de intentie dat je trouwt voor een week of een maand.

P.s wat is een wali precies. Moet dat per se een mannelijk FAMILIELID zijn van de vrouw

03-06-2009, 17:50

Citaat door Lalla_Shabakia_:
Eigelijk bedoelde ik of het toegestaan is om gewoon bij ee nimaam te trouwen met getuigen en mahr etc. Maar zonder dit openbaar te maken



dus eigenlijk wil je alles doen behalve walima (trouwfeest)? walima geven is mustahab (sterk aangeraden) en maakt een huwelijk echter niet geldig of ongeldig.

03-06-2009, 17:57

Citaat door Aladine:
dus eigenlijk wil je alles doen behalve walima (trouwfeest)? walima geven is mustahab (sterk aangeraden) en maakt een huwelijk echter niet geldig of ongeldig.


een vriendin van mij wil in het geheim trouwen achter haar ouders'rug om. Ik vroeg me af of dit wel halal is.

Een trouwfeest is geen must, dat weet ik zeker. Maar Wat ik nu lees op die site die je me mag, is dat de walee de vader is. Dus als je vader in leven is moet je vader de walee zijn?

03-06-2009, 18:04

Citaat door Lalla_Shabakia_:
een vriendin van mij wil in het geheim trouwen achter haar ouders'rug om. Ik vroeg me af of dit wel halal is.

Een trouwfeest is geen must, dat weet ik zeker. Maar Wat ik nu lees op die site die je me mag, is dat de walee de vader is. Dus als je vader in leven is moet je vader de walee zijn?



Ja, tenzij de vader te pas en te onpas weigert zijn dochter te laten trouwen op zo'n moment vervalt zijn walischap en worden haar ooms (ten eerste) aan vaders kant verantwoordelijk. Hangt dus echt af van de situatie elke is verschillend. Waarom wil ze achter de rug van haar ouders trouwen?

Puur afgaand op hetgeen is nu hebt geschreven is dit absoluut haram en ongeldig aangezien een huwelijk zonder wali geen wettige status heeft in de Islam. Als zij in zo'n geval dus gemeenschap zou hebben dan pleegt ze zina (overspel) en de kinderen die eruit voortkomen worden beschouwd walad al-haram.

03-06-2009, 18:13

Citaat door Aladine:
Ja, tenzij de vader te pas en te onpas weigert zijn dochter te laten trouwen op zo'n moment vervalt zijn walischap en worden haar ooms (ten eerste) aan vaders kant verantwoordelijk. Hangt dus echt af van de situatie elke is verschillend. Waarom wil ze achter de rug van haar ouders trouwen?

Puur afgaand op hetgeen is nu hebt geschreven is dit absoluut haram en ongeldig aangezien een huwelijk zonder wali geen wettige status heeft in de Islam. Als zij in zo'n geval dus gemeenschap zou hebben dan pleegt ze zina (overspel) en de kinderen die eruit voortkomen worden beschouwd walad al-haram.



Ze kent een jongeman en ze zijn allebei nog bezig met om goede toekomst "te verkrijgen"(studeren, geld sparen etc) voordat ze echt met elkaar in het huwelijk treden. ze willen wel met elkaar omgaan etc maar geen zondes begaan. Ze zegt ook als ik met hem trouw dan is alles halal en rabi radi ysahal lina triq om uiteindelijk bij elkaar te zijn.
Haar ouders zullen zeker tegen het huwelijk zijn omdat die jongeman in Marokko woont en omdat ze zelf nog jong is (18). Ze heeft het echter nooit durfen vragen... Maar ze zegt dat ze zeker nee gaan zeggen. En haar ouders kennende denk ik ook niet dat ze zullen instemmen. Zij hebben een heel negatief beeld over die jongen. Maar machAllah hij heeft alles er voor over om bij haar te zijn. Hij studeert en gaat in shaAllah volgend zijn studie in het buitenland afmaken. Hij wil op eigen houtje "naar het buiteland komen" Zodat haar ouder niet kunnen zeggen: hij gebruikt je voor papier etc.
Vandaar.Vervalt haar vader als wali in deze situatie?

Chokran

03-06-2009, 18:21

Citaat door Aladine:
Ja, tenzij de vader te pas en te onpas weigert zijn dochter te laten trouwen op zo'n moment vervalt zijn walischap en worden haar ooms (ten eerste) aan vaders kant verantwoordelijk. Hangt dus echt af van de situatie elke is verschillend. Waarom wil ze achter de rug van haar ouders trouwen?

Puur afgaand op hetgeen is nu hebt geschreven is dit absoluut haram en ongeldig aangezien een huwelijk zonder wali geen wettige status heeft in de Islam. Als zij in zo'n geval dus gemeenschap zou hebben dan pleegt ze zina (overspel) en de kinderen die eruit voortkomen worden beschouwd walad al-haram.


03-06-2009, 18:44

Citaat door Lalla_Shabakia_:



ik ben heel creatief ook met taal

03-06-2009, 18:50

Citaat door Lalla_Shabakia_:
Ze kent een jongeman en ze zijn allebei nog bezig met om goede toekomst "te verkrijgen"(studeren, geld sparen etc) voordat ze echt met elkaar in het huwelijk treden. ze willen wel met elkaar omgaan etc maar geen zondes begaan. Ze zegt ook als ik met hem trouw dan is alles halal en rabi radi ysahal lina triq om uiteindelijk bij elkaar te zijn.
Haar ouders zullen zeker tegen het huwelijk zijn omdat die jongeman in Marokko woont en omdat ze zelf nog jong is (18). Ze heeft het echter nooit durfen vragen... Maar ze zegt dat ze zeker nee gaan zeggen. En haar ouders kennende denk ik ook niet dat ze zullen instemmen. Zij hebben een heel negatief beeld over die jongen. Maar machAllah hij heeft alles er voor over om bij haar te zijn. Hij studeert en gaat in shaAllah volgend zijn studie in het buitenland afmaken. Hij wil op eigen houtje "naar het buiteland komen" Zodat haar ouder niet kunnen zeggen: hij gebruikt je voor papier etc.
Vandaar.Vervalt haar vader als wali in deze situatie?

Chokran



als ik haar was dan zou ik echt oppassen, zo'n huwelijk is soieso ongeldig islamitisch gezien. Hoeveel marokkaanse vrouwen hier en in Marokko zijn wel niet op deze manier door mannen geflesht, in het begin mooie praatjes en nadat hij zijn behoefte heeft bevredigd wil hij niks meer van de vrouw weten.

Als ik jouw was dan zou ik alles in mijn vermogen doen dit te stoppen het lijkt mij dat jouw vriendin wanwege haar staat van hoteldebotelheid niet meer in staat is helder na te denken en op die manier hele foute keuzes gaat maken waar ze vroeg of laat extreem veel spijt van kan gaan krijgen.

succes,

03-06-2009, 20:04



Citaat door Aladine:
als ik haar was dan zou ik echt oppassen, zo'n huwelijk is soieso ongeldig islamitisch gezien Hoeveel marokkaanse vrouwen hier en in Marokko zijn wel niet op deze manier door mannen geflesht, in het begin mooie praatjes en nadat hij zijn behoefte heeft bevredigd wil hij niks meer van de vrouw weten.

Als ik jouw was dan zou ik alles in mijn vermogen doen dit te stoppen het lijkt mij dat jouw vriendin wanwege haar staat van hoteldebotelheid niet meer in staat is helder na te denken en op die manier hele foute keuzes gaat maken waar ze vroeg of laat extreem veel spijt van kan gaan krijgen.

succes,


Ik begrijp je "bezorgdheid". Ik vond et eerst ook een slecht plan, maar naarmate ik er over nadenk is er eigelijk niets verkeerds aan.
Waarom gaat men eigelijk altijd uit van het slechte in de mens. Zoals ik al zei hij gaat in frankrijk studeren op eigen kracht, niets papieren etc. Zij regelt helemaal niets. Hij wil een toekomst in Europa en hij zegt haar dat hij mans genoeg is om dat ZELF te bereiken. dus zelfs als hij haar zou willen huwen alleen omwille van papieren kan dit niet, omdat Zowiezo Nederland/Frankrijk zo een 'onofficieel"huwen niet erkennen

Bovendien trouwen zij niet voor de "sexuele behoeften' hij zit daar en zij hier, dus dit zou niet mogelijk kunnen zijn.
Het is meer dat zij dan met elkaar kunnen praten, omgaan, zonder het gevoel te hebben met verkeerde dingen bezig te zijn. Ze wilt namelijk niet een huwelijk aangaan met een haramrelatie, wat ze eigelijk nu wel hebben. Ook al zit er zo een 2000 km ruimte tussen
Ik persoonlijk denk wel dat hun intentie(niyaa) sal7a is. dan is er toch niets mis mee, Maar Allaho 3alam.

Je schrijft dat zo een huwelijk hram is, maar waarop baseer je dat? Omdat de vader geen wali is. Of omdat ze in het geheim trouwen?

03-06-2009, 22:08

Citaat door Lalla_Shabakia_:
Ik begrijp je "bezorgdheid". Ik vond et eerst ook een slecht plan, maar naarmate ik er over nadenk is er eigelijk niets verkeerds aan.
Waarom gaat men eigelijk altijd uit van het slechte in de mens. Zoals ik al zei hij gaat in frankrijk studeren op eigen kracht, niets papieren etc. Zij regelt helemaal niets. Hij wil een toekomst in Europa en hij zegt haar dat hij mans genoeg is om dat ZELF te bereiken. dus zelfs als hij haar zou willen huwen alleen omwille van papieren kan dit niet, omdat Zowiezo Nederland/Frankrijk zo een 'onofficieel"huwen niet erkennen

Bovendien trouwen zij niet voor de "sexuele behoeften' hij zit daar en zij hier, dus dit zou niet mogelijk kunnen zijn.
Het is meer dat zij dan met elkaar kunnen praten, omgaan, zonder het gevoel te hebben met verkeerde dingen bezig te zijn. Ze wilt namelijk niet een huwelijk aangaan met een haramrelatie, wat ze eigelijk nu wel hebben. Ook al zit er zo een 2000 km ruimte tussen
Ik persoonlijk denk wel dat hun intentie(niyaa) sal7a is. dan is er toch niets mis mee, Maar Allaho 3alam.

Je schrijft dat zo een huwelijk hram is, maar waarop baseer je dat? Omdat de vader geen wali is. Of omdat ze in het geheim trouwen?


of de niyah salaha is kunnen wij niet weten wat in het hart is weet alleen Allah swt. Ik kan je alleen het perspectief van een man geven. Een man die echt serieus is doet het via de vader daaruit blijkt ook het respect dat hij voor zijn schoonfamilie heeft. Relaties beginnen vaak zonder 'sexuele behoeften' maar shaytaan is een sluw wezen. In de Islam is alles wat haram is haram en ook datgene dat naar dat haram leidt.

Zo'n huwelijk is niet geldig omdat geen enkel huwelijk zonder wali geldig is dit is een van de vereiste voor een islamitisch huwelijk. In het geval dat jij aandraagt is de vader nog steeds de verantwoordelijk over dat meisje en dus haar wali. Het zal dus echt via hem moeten gaan en concept van wali zit niet voor niets in de Islam het is ten eerste en vooral om de vrouw te beschermen.

Indereen moet het natuurlijk zelf weten, een naseeha is slecht een naseeha als je iets doet dat volstrekt legitiem is waarom dan in het geniep? Ookal is de schoonvader bevooroordeeld over de jongen als hij echt serieus is moet hij maar zweten om de goedkeuring van de vader te krijgen.

Kan het niet vaak genoeg zeggen veel mannen zijn zo sluw als een vos dus pas op zolang je binnen de lijnen van de deen blijft zit je inshAllah goed.

03-06-2009, 22:19

Citaat door Lalla_Shabakia_:
Ze kent een jongeman en ze zijn allebei nog bezig met om goede toekomst "te verkrijgen"(studeren, geld sparen etc) voordat ze echt met elkaar in het huwelijk treden. ze willen wel met elkaar omgaan etc maar geen zondes begaan. Ze zegt ook als ik met hem trouw dan is alles halal en rabi radi ysahal lina triq om uiteindelijk bij elkaar te zijn.
Haar ouders zullen zeker tegen het huwelijk zijn omdat die jongeman in Marokko woont en omdat ze zelf nog jong is (18). Ze heeft het echter nooit durfen vragen... Maar ze zegt dat ze zeker nee gaan zeggen. En haar ouders kennende denk ik ook niet dat ze zullen instemmen. Zij hebben een heel negatief beeld over die jongen. Maar machAllah hij heeft alles er voor over om bij haar te zijn. Hij studeert en gaat in shaAllah volgend zijn studie in het buitenland afmaken. Hij wil op eigen houtje "naar het buiteland komen" Zodat haar ouder niet kunnen zeggen: hij gebruikt je voor papier etc.
Vandaar.Vervalt haar vader als wali in deze situatie?

Chokran


Het klinkt natuurlijk allemaal heel islamitisch 'ze willen niets harams doen'
Maar wat je krijgt in dit soort situaties is dat het islamitisch trouwen niet als echt huwelijk wordt gezien, maar als tijdelijke oplossing om toch 'halal met elkaar om te gaan' Ik vind het dan eerder halalverkering'' dan een huwelijk.

Of je gaat trouwen, met alle bijbehorende rechten en plichten en met respect voor de ouders die jullie hebben groot gebracht. dus niet achter hun rug om! Of je moet geduld hebben en afwachten wat de toekomst brengt. Ze zijn jong, ze studeren, ze zitten beiden in een ander land. Misschien zijn ze over een paar jaar met hele andere dingen bezig en hebben ze geen interesse meer in elkaar. En als de interesse er nog wel is kunnen ze dan alsnog trouwen zoals het hoort.

Geloof mij nou maar meid, iemand met goede en serieuze intenties gaat niet achter de rug van de vader om trouwen. Als dit het respect is wat hij heeft voor zijn schoonvader, dan zal hij zich ook niet schamen om achter de rug van de vrouw om dingen te doen. Vraag hem maar wat hij ervan vind als zijn zusje stiekem een huwelijk zou aangaan achter zijn rug en de rug van zn vader om....

Wassalamoe aleikoum,
Zonnetje

Pagina's : [1] 2