Redactie
03-06-2009, 12:26
De Marokkaanse speelfilm Casanegra ging onlangs in Nederland in premiere.
De controversiële film schetst de zwarte kant van Casablanca, waar corruptie, criminaliteit en armoede heersen en zedenloosheid de overhand neemt. De film deed in Marokko veel stof opwaaien. De reacties van Marokkaanse jongeren in Nederland zijn verdeeld.
In Casanegra zoeken de twee vrienden Karim en Adil hun toevlucht in de liefde om te ontsnappen aan de dagelijkse miserie. Voor Karim is dat de beeldschone Nabila die tot de bourgeoisie behoort. Adil heeft een andere liefde; die ietwat verkreukte ansichtkaart van de Zweedse stad Malmö die zijn oom hem stuurde.
Casanegra gaat over de vriendschap tussen de jongeren en de dromen die zij koesteren, maar laat ook een gitzwarte kant zien van Marokko: criminaliteit, armoede, prostitutie, en drankmisbruik. De film is ongecensureerd vertoond in de Marokkaanse bioscopen.
Casanegra heeft voor veel ophef gezorgd bij orthodoxe bezoekers. Deze hadden vooral kritiek op het vulgair taalgebruik van de acteurs en het negatieve beeld van Marokko. Maar volgens veel jongeren laat de film voor het eerst een beeld zien van de werkelijkheid in Marokko. Dat de overheid zich niet met de film heeft bemoeid vonden zij ook een positief signaal.
De reacties van Marokkaans Nederlandse jongeren lijken verdeeld te zijn:
‘Corruptie, armoede en criminaliteit zijn er altijd geweest. Dat is niets nieuws wat de film ons leert’, vertelde Saïd (23) die de film maar weinig interessant vond. ‘Er wordt een deprimerend beeld getekend van Marokko en het Marokkaanse volk, dat in werkelijkheid helemaal niet zo donker is. Er gebeurt in de film zo veel op één dag, wat bij een doorsnee burger niet eens gebeurt in een heel leven. Dat maakt het niet geloofwaardiger. Natuurlijk wil de regisseur taboes verbreken, maar om nichterige homo’s, dikke travestieten, masturberende vaders en een seksscène in een film te proppen is te veel van het goede.’ Volgens Saïd zijn er wel herkenningspunten, zoals Adil die aan het slechte leven wil ontsnappen door te vluchten naar Zweden.
Maryam (19) sluit zich aan bij Saïd. ‘Het is allemaal wel een beetje aangedikt, hoor. Er wordt bijvoorbeeld helemaal niet non-stop gescholden, zoals dat in de film gebeurde. Marokko kent echt nog wel beschaving.’ Zij herkent in de film de toename van seksualisering. ‘Prostitutie en pornografie zijn voor de jongeren in Marokko steeds normaler geworden, maar er wordt niet openlijk gebruik van gemaakt. En dat mag van mij vooral zo blijven.’
Andere bezoekers waren enthousiaster over de film. ‘Wel vet’, vond Tarik (18) die zichzelf herkent in het verhaal van personage Karim. ‘Die jongen wil zijn eigen leven wel leiden en zijn eigen keuzes maken. Maar de situatie van zijn familie en de toestand van zijn zieke vader, maken dat lastig voor hem.’ Ook Nordin (21) vond Casanegra een topper. ‘Er is echt wel een realistisch beeld geschetst van Casablanca. Niet dat rijkeluisgedoe, maar gewoon zoals het is. Het is wel jammer dat het erg werd beperkt tot de personages en we weinig van de drukte van de stad hebben gezien.’ Volgens Nordin zijn er scènes die niet door de beugel kunnen. ‘Het is niet een film die ik thuis samen met mijn ouders op de bank kan kijken.’ Maar horen taboes dan niet doorbroken te worden? Daar had hij snel een antwoord voor. ‘Praten over taboes moet gebeuren, maar daarbij verlies ik mijn schaamte niet.’
Wereldjournalisten.nl
De controversiële film schetst de zwarte kant van Casablanca, waar corruptie, criminaliteit en armoede heersen en zedenloosheid de overhand neemt. De film deed in Marokko veel stof opwaaien. De reacties van Marokkaanse jongeren in Nederland zijn verdeeld.
In Casanegra zoeken de twee vrienden Karim en Adil hun toevlucht in de liefde om te ontsnappen aan de dagelijkse miserie. Voor Karim is dat de beeldschone Nabila die tot de bourgeoisie behoort. Adil heeft een andere liefde; die ietwat verkreukte ansichtkaart van de Zweedse stad Malmö die zijn oom hem stuurde.
Casanegra gaat over de vriendschap tussen de jongeren en de dromen die zij koesteren, maar laat ook een gitzwarte kant zien van Marokko: criminaliteit, armoede, prostitutie, en drankmisbruik. De film is ongecensureerd vertoond in de Marokkaanse bioscopen.
Casanegra heeft voor veel ophef gezorgd bij orthodoxe bezoekers. Deze hadden vooral kritiek op het vulgair taalgebruik van de acteurs en het negatieve beeld van Marokko. Maar volgens veel jongeren laat de film voor het eerst een beeld zien van de werkelijkheid in Marokko. Dat de overheid zich niet met de film heeft bemoeid vonden zij ook een positief signaal.
De reacties van Marokkaans Nederlandse jongeren lijken verdeeld te zijn:
‘Corruptie, armoede en criminaliteit zijn er altijd geweest. Dat is niets nieuws wat de film ons leert’, vertelde Saïd (23) die de film maar weinig interessant vond. ‘Er wordt een deprimerend beeld getekend van Marokko en het Marokkaanse volk, dat in werkelijkheid helemaal niet zo donker is. Er gebeurt in de film zo veel op één dag, wat bij een doorsnee burger niet eens gebeurt in een heel leven. Dat maakt het niet geloofwaardiger. Natuurlijk wil de regisseur taboes verbreken, maar om nichterige homo’s, dikke travestieten, masturberende vaders en een seksscène in een film te proppen is te veel van het goede.’ Volgens Saïd zijn er wel herkenningspunten, zoals Adil die aan het slechte leven wil ontsnappen door te vluchten naar Zweden.
Maryam (19) sluit zich aan bij Saïd. ‘Het is allemaal wel een beetje aangedikt, hoor. Er wordt bijvoorbeeld helemaal niet non-stop gescholden, zoals dat in de film gebeurde. Marokko kent echt nog wel beschaving.’ Zij herkent in de film de toename van seksualisering. ‘Prostitutie en pornografie zijn voor de jongeren in Marokko steeds normaler geworden, maar er wordt niet openlijk gebruik van gemaakt. En dat mag van mij vooral zo blijven.’
Andere bezoekers waren enthousiaster over de film. ‘Wel vet’, vond Tarik (18) die zichzelf herkent in het verhaal van personage Karim. ‘Die jongen wil zijn eigen leven wel leiden en zijn eigen keuzes maken. Maar de situatie van zijn familie en de toestand van zijn zieke vader, maken dat lastig voor hem.’ Ook Nordin (21) vond Casanegra een topper. ‘Er is echt wel een realistisch beeld geschetst van Casablanca. Niet dat rijkeluisgedoe, maar gewoon zoals het is. Het is wel jammer dat het erg werd beperkt tot de personages en we weinig van de drukte van de stad hebben gezien.’ Volgens Nordin zijn er scènes die niet door de beugel kunnen. ‘Het is niet een film die ik thuis samen met mijn ouders op de bank kan kijken.’ Maar horen taboes dan niet doorbroken te worden? Daar had hij snel een antwoord voor. ‘Praten over taboes moet gebeuren, maar daarbij verlies ik mijn schaamte niet.’
Wereldjournalisten.nl