Bekijk volle/desktop versie : Studie AIO onderzoeksplaats Universiteit Utrecht (migranten)jongeren en het Internet



02-06-2009, 09:26
Functiebeschrijving
AIO The digital literacy practices of immigrant youth for the formation of identity and learning networks (0.9 fte)

De AiO-positie wordt vervuld binnen het grotere kader van het Wired Up programma, een internationaal, interdisciplinair project gefinancierd door de Universiteit Utrecht in het kader van het High Potential Programma. Het programma is een samenwerkingsverband tussen de faculteit Sociale Wetenschappen en de faculteit Geesteswetenschappen. Hiernaast bestaat een samenwerkingsverband met Vanderbilt University, USA. In het Wired Up programma wordt onderzocht hoe nieuwe digitale media, in het bijzonder het internet, het leven, de identiteit en de socialisatie van migrantenjongeren beïnvloedt.

Het Wired Up project richt zich op
a) de constructie van identiteit in het licht van ‘global representations’
b) de ontwikkeling van nieuwe leersstrategieën en socialisatiepatronen
c) nieuwe vormen van digitale geletterdheid en sociale netwerken van jeugdigen alsmede verschillen en overeenkomsten van deze dynamieken in een cross-nationale setting (VS en Nederland).
Voor de programmabeschrijving zie http://www.uu.nl/wiredup.

De aanstelling zal gerealiseerd worden bij de faculteit Sociale Wetenschappen en onderdeel vormen van het onderzoeksprogramma “Development and treatment of psychosocial problems in context: Family dynamics, peers and culture” (Pedagogiek). Dit programma maakt deel uit van de nationale onderzoeksschool ISED (Institute for the Study of Education and Human Development). Vanwege het interdisciplinaire karakter van het programma zal de AiO tevens kunnen deelnemen aan cursussen en workshops uit onderzoeksscholen uit andere disciplines.

Functie-eisen

Universitair
Wij zoeken een excellente en enthousiaste onderzoeker met een Master in de Sociale Wetenschappen, met kennis van en/of ervaring met de volgende gebieden: jeugd, leren en ontwikkeling, technologie, media studies, culturele diversiteit, migratie, studies van sociale netwerken, nieuwe geletterdheid (new literacy), internet cultuur en sociale geografie. Een research master heeft onze voorkeur.

Verder vragen wij:
•ervaring met onafhankelijk uitvoeren van onderzoek;
•training in zowel kwalitatieve als kwantitatieve onderzoeksmethoden, in het bijzonder training in interpretatieve methoden;
•affininiteit met theoretische en empirische benaderingen;
•bereidheid om in een interdisciplinair, internationaal team te werken;
•ervaring met diverse internet toepassingen;
•uitstekende taalvaardigheid in het Nederlands (absolute vereiste);
•excellente schrijfvaardighied in het Engels;
•kennis van de Spaanse taal, Marokkaans Arabisch of Berber strekt tot de aanbeveling;
•in principe bereidheid om een aantal maanden in de VS door te brengen voor onderzoeksdoeleinden.

Een beschrijving van het onderzoeksproject is verkrijgbaar bij mevrouw J. de Jong, tel. (030) 253 2012, e-mail: J.F.deJong@uu.nl.



Aanvullende informatie over de functie:
Uw taken bestaan uit:
•Het bestuderen van de relevante literatuur.
•Het organiseren van het veldwerk samen met de twee andere AIO’s uit Wired Up.
•Het superviseren van onderzoeksassistenten die een deel van de dataverzameling doen.
•Het ontwikkelen van onderzoeksinstrumenten voor zowel kwalitatieve als kwantitatieve data analyse, gedeeltelijk in samenwerking met de andere AIO’s uit Wired Up.
•Het publiceren over de onderzoeksresultaten in internationale wetenschappelijke tijdschriften die samen de dissertatie zullen vormen.
•Het presenteren van de resultaten op internationale en nationale conferenties.
•Het volgen van cursussen op post-master niveau die bovengenoemde taken vergemakkelijken (indien relevant).

Additional information:
The digital literacy practices of immigrant youth for the formation of identity and learning networks.
This project is focused on the analysis of the everyday digital literacy practices of Moroccan immigrant youth. While the past several years have seen an increasing amount of research on the digital literacy practices of youth, within and well beyond the Netherlands, relatively little of this work to date has focused on immigrant youth and their productions and interpretations of social media (e.g. web logs, Hyves, YouTube, texting, Twitter, gaming). This project will provide a unique contribution to the field by developing ethnographic studies of youth as they use social media and integrate it into their everyday lives in the Netherlands. We are particularly interested in how digital literacy practices are used to produce identities and learning networks. What are the shapes and scales of new media networks for Moroccan immigrant youth? How are these new networks changing, and how are they related to social networks with longer histories (e.g., extended family, community)? How do networks formed through practices with social media support the development of local, national, and transnational identities? How do such networks also structure new social spaces for learning? These questions are addressed in this project through ethnographic research that will be augmented with other research methods, including social network analysis and survey data.

Organisatie
Universiteit Utrecht
De faculteit Sociale Wetenschappen verricht kwalitatief hoogwaardig en relevant wetenschappelijk onderzoek en verzorgt uitdagend academisch onderwijs op het gebied van menselijk gedrag en samenleving. Onderwijs en onderzoek dragen bij aan een kritische reflectie op maatschappij, menselijk gedrag en de samenhang daartussen. Ruim 5.800 studenten volgen een breed palet aan bacheloropleidingen en academische en onderzoeksmasterprogramma's, verzorgd vanuit vijf departementen: algemene sociale wetenschappen, maatschappijwetenschappen, methoden en technieken, pedagogische en onderwijskundige wetenschappen, en psychologie. De ruim 650 medewerkers hebben door de variëteit aan opleidingen en innovatief en grensverleggend onderzoek veel mogelijkheden om te profiteren van elkaars kennis en expertise.

Het Langeveld Instituut heeft ten behoeve van het Wired Up programma een vacature voor een:


AIO The digital literacy practices of immigrant youth for the formation of identity and learning networks

Arbeidsvoorwaarden
Indicatie maximum salaris per maand: eur 2500 - 3000
Salarisschaal 10.
Maximaal salarisbedrag in Euro's per maand 2612
Contractbasis: Tijdelijk
Contractduur: 1 jaar met uitzicht op verlenging met 2,5 jaar
Maximaal aantal uur per week: 36

Additionele arbeidsvoorwaarden:
Wij bieden een aanstelling voor de duur van 1 jaar met een omvang van 0,9 fte met bij goed functioneren uitzicht op een verlenging van 2,5 jaar (totaal 3,5 jaar). Uw salaris bedraagt minimaal € 2.042,- bruto per maand in het eerste jaar en loopt op tot € 2.612,- in het vierde jaar bij een volledige aanstelling (CAO Nederlandse Universiteiten).
De uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden mogen evenmin onvermeld blijven. Zie http://www.uu.nl/arbeidsvoorwaarden.

Additionele informatie
Additionele informatie over de vacature kunt u verkrijgen bij:

Dr. Kevin Leander
E-mail adres: kevin.leander@vanderbilt.edu

prof. dr. Mariëtte de Haan
Telefoonnummer: (030) 253 7735
E-mail adres: M.deHaan@uu.nl
Extra informatie kan worden verkregen via een van de volgende links.

Solliciteren [hoe kunt u op deze vacature solliciteren]
U kunt solliciteren naar deze functie tot 19-06-2009 door uw sollicitatie te sturen aan:

Universiteit Utrecht, Faculteit Sociale Wetenschappen
Dienst P&O
E-mail: PenO.FSW@uu.nl

Wanneer u solliciteert naar deze functie vermeld dan altijd het vacaturenummer 69934 en refereer in uw schrijven aan deze website.

De snelcode van deze vacature is: 00351-2014.
U kunt hiermee ook de directe link naar de vacature maken door de code achter http://www.academictransfer.nl/ te plaatsen.