Bekijk volle/desktop versie : Marokkaanse bank-schuldsaldo



01-06-2009, 21:43
Een paar jaren geleden heeft mijn vader via deze bank een appartement in Marokko gekocht.
Aangezien alles snel moest gebeuren en de wachtperiode bij Banque Chaabi langer duurde ,en een kennis hem deze bank had aangeraden is hij met CIH in zee gegaan.
De bankdirecteur wou geen risico nemen(leeftijd en lagere inkomen) en vroeg mijn vader om iemand die als borg wou optreden.
ik heb hem toen mijn loonfiches gefaxt en een document getekend met de verklaring dat ik als borg optrad indien hij zijn schulden niet kon aflossen.

Voor alle duidelijkheid:
Het appartement en de lening staat op zijn naam,en hij heeft een schuldsaldoverzekering afgesloten.
2 jaar na het kopen van deze appartement is mijn vader(allah y rahmoe) overleden.
ik betaal sindsdien braafjes die appartement af,en ondertussen staat die appartement onder de naam van mijn moeder.
wat ik wel vreemd vond is dat een dame aan de telefoon zei dat ik niets moest betalen omdat we een schuldsaldo verzekering heb....een paar weken erna kreeg ik echter een brief ( handschrift gekriebel) dat ik toch moest betalen !!!
deed ik dit niet dan dreigden ze die appartement te verkopen.

Heeft iemand hier ervaring mee?
ik zou het erg waarderen mocht iemand hierin meer duidelijkheid in scheppen.
maakt me niet uit of het goed of slecht nieuws is, het appartement is nu bijna afbetaald.

hieronder is de link van de bank
http://www.cih.co.ma/

01-06-2009, 21:48


Layyer7am je vader meskine, moge Allah hem een mooi plek in de paradijs geven.

Ik zou het handgeschreven brief niet vertrouwen en toch weer bellen naar de bank hoe het zit voor de duidelijkheid! Wie weet is de brief gewoon afkomstig van één of andere malloot die geld wil aftroggelen van mensen en op de hoogte is van jou situatie. Jij betaald namelijk zoals je zegt braafjes de appartement af.

01-06-2009, 21:53

Citaat door Miss_FLOWER:
Layyer7am je vader meskine, moge Allah hem een mooi plek in de paradijs geven.

Ik zou het handgeschreven brief niet vertrouwen en toch weer bellen naar de bank hoe het zit voor de duidelijkheid! Wie weet is de brief gewoon afkomstig van één of andere malloot dit geld wil aftroggelen van mensen en op de hoogte is van jou situatie. Jij betaald namelijk zoals je zegt braafjes de appartement af.


brief komt van die bankdirecteur uit Tanger.
Toen mijn vader overleden was had ik per vergissing gebeld naar het nummer op de rekeninguitreksel (hoofdzetel in Casablanca)
probleem is dat ik erna wel 5 keer gebeld heb, en de ene zegt niet betalen; de andere weer wel.

01-06-2009, 22:14

Citaat door brownie74:
brief komt van die bankdirecteur uit Tanger.
Toen mijn vader overleden was had ik per vergissing gebeld naar het nummer op de rekeninguitreksel (hoofdzetel in Casablanca)
probleem is dat ik erna wel 5 keer gebeld heb, en de ene zegt niet betalen; de andere weer wel.


Dus echt niet te vertrouwen, wie weet wil die directeur het geld op zn eigen bankrekening zien! Ik bedoel waarom is daar binnen een bank geen overeenstemming over, dat is wel erg frappant. Niet vertrouwen hoor! Bel nog een keer en vraag een schriftelijk bevestiging waarin staat dat je niet hoeft te betalen. Want nu heb je niks wat kan aantonen dat je niet hoeft te betalen.

01-06-2009, 22:17



Citaat door Miss_FLOWER:
Dus echt niet te vertrouwen, wie weet wil die directeur het geld op zn eigen bankrekening zien! Ik bedoel waarom is daar binnen een bank geen overeenstemming over, dat is wel erg frappant. Niet vertrouwen hoor! Bel nog een keer en vraag een schriftelijk bevestiging waarin staat dat je niet hoeft te betalen. Want nu heb je niks wat kan aantonen dat je niet hoeft te betalen.



Ik vrees dat ik terplaatse moet langsgaan, desnoods in Casa en een advocaat onder de arm moet nemen.

01-06-2009, 22:20

Citaat door brownie74:
Ik vrees dat ik terplaatse moet langsgaan, desnoods in Casa en een advocaat onder de arm moet nemen.


Precies ja, lijkt me ook het verstandigste. Wel vervelend dat je dit nog over je heen krijgt. Mensen proberen overal geld te plukken. Veel succes en vertrouw dit niet!

01-06-2009, 22:39
kijk weet je, ik denk niet dat het zo telefonisch af te handelen is,, want ken deze situatie uit ervaring. Het beste is dat ze je gewoon face to face zien, desnoods met een advocaat, want meestal proberen ze op allerlei manieren geld binnen te halen, maar zoals ik al zei, beter persoonlijk, want ik weet zeker dat je het niet hoeft te betalen, maar ja, ligt aan situatie, waarvoor je hebt getekend enz.

01-06-2009, 22:41

Citaat door brownie74:
Ik vrees dat ik terplaatse moet langsgaan, desnoods in Casa en een advocaat onder de arm moet nemen.



salaam oe haleikoem

dat is de enige manier om er achter te komen wat er precies gaande is
ik zou geld mee nemen en bewijs van betalingen
mocht er nog openstaande rekn zijn meteen afbetalen
meteen afhandelen

veel succes ermee

02-06-2009, 05:06
1. Controleer wat de verzekering dekt
2. Stel overlijden staat er niet onder dan moet jij betalen aangezien je borg staat.
3. Indien, ingeval van overlijden wel gedekt wordt door de verzekering, moet je de verzekeraar aanspreken en niet de bank (ook al is de bank mss de verzekeraar) dan moet je de verzekering afdeling aanspreken en moeten zij ervoor instaan.

Beste is ter plekke gaan regelen, advocaat is aan te raden, maar hier ook oppassen meestal kunnen zulke bedrijven de advocaten omkopen om jou dan wijs te maken dat jij moet betalen en van de mind games!

02-06-2009, 05:08

Citaat door Miss_FLOWER:
Precies ja, lijkt me ook het verstandigste. Wel vervelend dat je dit nog over je heen krijgt. Mensen proberen overal geld te plukken. Veel succes en vertrouw dit niet!


Bestaat er een bron van waarheid voor jou ot? zo niet liever verwijderen, we kennen Allah swt geen zaken toe dat hij zichzelf niet toekent. Lijkt onschuldig maar is gevaarlijk!

02-06-2009, 05:10

Citaat door brownie74:
Ik vrees dat ik terplaatse moet langsgaan, desnoods in Casa en een advocaat onder de arm moet nemen.

Beste da ge kunt doen, terplaatse gaan! Telefonisch enzo das ni te vertrouwen...

02-06-2009, 09:46
Salaam aleikom,

Ten eerste moge alllah jouw en je vader vergeven voor het feit dat je een lening hebte genomen met rente (rente is haraam) en zo'n verzekering hebt aangesloten.

Mijn advies is ga naar de bank toe in marokko neem al je papieren mee, en neem een advocaat mee, als het nog te betalen bedrag laag is zou ik gewoon snel betalen je hebt toch al de hele tijd betaald ben je gelijk van af.

Wa aleikom salaam