Bekijk volle/desktop versie : Balkenende hamert op verantwoordelijk- heidsbesef



31-05-2009, 08:49
Balkenende hamert op verantwoordelijk- heidsbesef
Uitgegeven: 30 mei 2009 20:33
Laatst gewijzigd: 30 mei 2009 20:37


DORDRECHT - De samenleving moet de eigen verantwoordelijkheid van mensen weer centraal stellen. Dat betoogde premier Jan Peter Balkenende zaterdagavond bij de landelijke herdenkingsbijeenkomst van de vijfhonderdste geboortedag van kerkhervormer Johannes Calvijn.

Volgens de minister-president hebben mensen in het denken van Calvijn een grote persoonlijke verantwoordelijkheid voor de keuzes die ze maken en de morele plicht die keuzevrijheid te gebruiken om het goede te doen. In de afgelopen decennia is die verantwoordelijkheid echter op veel plaatsen verdwenen.

Verzorgingstaat
Balkenende noemde als voorbeeld de ''doorgeschoten verzorgingsstaat'' van de jaren zeventig van de vorige eeuw en het ''heilig geloof in de markt'' uit de jaren tachtig en negentig ''dat tot de excessen heeft geleid waar we nu de wrange vruchten van plukken''.



Calvijn
Het verantwoordelijkheidsbegrip van Calvijn kan helpen de balans te hervinden, stelde de premier. Verantwoordelijk gedrag leidt volgens hem tot meer onderlinge betrokkenheid en respect en is de basis van een samenleving die sterk genoeg is om ''iedereen te laten delen in welvaart en welzijn'', zei hij in de Grote Kerk in Dordrecht.
Volgens Balkenende was Calvijn, die op 10 juli 1509 in de Franse stad Navon werd geboren. niet alleen een kerkhervormer, maar ook een maatschappijhervormer.

Verrijken
In de afgelopen crisismaanden heeft Balkenende zich ook laten inspireren door de morele economische lessen van Calvijn. ''Géén focus op korte termijnwinsten, niet jezelf verrijken ten koste van anderen en als een goed rentmeester werken voor volgende generaties.'' Matigheid, een hoog arbeidsethos en een 'dienende verantwoordelijkheid' voor de ander zijn volgens de premier calvinistische waarden die actueler zijn dan ooit.

De herdenkingsbijeenkomst was het hoogtepunt van het Calvijnjaar, dat met tal van activiteiten gepaard gaat.

Inspiratiebron
De premier is blij verrast door de vele aandacht die Calvijn dit jaar krijgt. ''In het huis waarin ik opgroeide, stonden Calvijns Institutie, de Statenbijbel en de Heidelbergse Catechismus broederlijk naast elkaar in de kast - en werden daar ook regelmatig uitgehaald. Het gereformeerde geloof van mijn jeugd is en blijft voor mij een inspiratiebron en een anker in moeilijke tijden. Dus ja, ik durf mijzelf 'calvinist' te noemen

http://www.nu.nl/algemeen/1971787/balkenende-hamert-op-verantwoordelijk--heidsbesef.html

31-05-2009, 08:52


Hopelijk erkent ook de Nederlandse Staat die afkeer van Woeker en Rente zoals Calvijn dat formuleerde.

Laat zij hieraan gevolg geven en minder belastingen heffen om daarmee toch alleen maar de staatskas te spekken en de bankiersinstellingen te fourneren en subsidies uit te delen voor zinloze projecten zodat niet meer beknibbeld wordt op nuttige projecten zoals kunst en cultuur en wetenschap.

Gereformeerd dualisme: Zondag naar de Kerk, maar maandag tellen de winsten weer . En vooral: doneer geld in de collecte zak.

.

31-05-2009, 08:55
Aldus de slap kakelende vooruitschuiver..

31-05-2009, 08:56
ik ben calvinist, maar balkenende zijn politieke club moet ik niet zo. enfin, aan hen kleeft hetzelfde bezwaar als aan haar tegenhanger, de socialen van de arbeiderspartij. er zit een hoop schijnheilig spul tussen

31-05-2009, 09:08



Citaat door miles:
ik ben calvinist, maar balkenende zijn politieke club moet ik niet zo. enfin, aan hen kleeft hetzelfde bezwaar als aan haar tegenhanger, de socialen van de arbeiderspartij. er zit een hoop schijnheilig spul tussen


Ach ja, Balkenende:

Leve de VOC mentaliteit, toch.

31-05-2009, 09:11

Citaat door aplat:
Ach ja, Balkenende:

Leve de VOC mentaliteit, toch.

dat was niet zo handig. wat vind je touwens van rutte & de holocaustontkenning, over handig gesproken

we moesten het maar een zelf gaan zeg, wat een prutsers

31-05-2009, 09:12
Ik heb uitslag in mijn nek gekregen .. volgens mij komt dat doordat die verduvelde heidelbergse catechismus genoemd wordt

maar ja ... verantwoordelijkheid ... ja lijkt me een leuke maar daar is ook een overheidsverantwoordelijkheid in ...realistisch worden, realistisch spreken, ophouden met bangmakerij en gedoe en mensen ook verantwoordelijk laten blijven ze niet meteen bij het minste geringste fijn knuffelen

@Aplat

Ik heb gereformeerde bonders (de zware club van toen nog de hervormde kerk) op zondag zaken horen doen. Dan sta je als vrijzinnige toch even met je mond vol tanden te luisteren naar de zogenaamd zo vrome mens.

31-05-2009, 09:14
Bak ellende moet niks zeggen....

31-05-2009, 09:15

Citaat door miles:
dat was niet zo handig. wat vind je touwens van rutte & de holocaustontkenning, over handig gesproken

we moesten het maar een zelf gaan zeg, wat een prutsers


Ik heb het zelf niet gelezen, maar hoorde gisteren dat van Baalen van de VVD in een programma op de TV over Europese verkiezingen het gedoe van Rutte in feite zat goed te praten met zoet gevooisde woorden. Genuanceerd denken en zo meer. Mijn goede God, wat een prutsers inderdaad, dat soort volksvertegenwoordigers. Elke principiele stellingname ontbreekt.

31-05-2009, 09:42

Citaat door Anne33:
Ik heb uitslag in mijn nek gekregen .. volgens mij komt dat doordat die verduvelde heidelbergse catechismus genoemd wordt

maar ja ... verantwoordelijkheid ... ja lijkt me een leuke maar daar is ook een overheidsverantwoordelijkheid in ...realistisch worden, realistisch spreken, ophouden met bangmakerij en gedoe en mensen ook verantwoordelijk laten blijven ze niet meteen bij het minste geringste fijn knuffelen

@Aplat

Ik heb gereformeerde bonders (de zware club van toen nog de hervormde kerk) op zondag zaken horen doen. Dan sta je als vrijzinnige toch even met je mond vol tanden te luisteren naar de zogenaamd zo vrome mens.


De duivelse gedachtengang van de gespleten ziel van Calvijn komt niet duidelijker naar voren dan in dit volgende fragment, waarin Calvijn zich beijverde voor de moord op zijn meer rekkelijke geloofsgenoot Servetius:


Citaat:

..
At the onset of the Reformation, the Spaniard Michael Servetus (1509 or 1511-1553), theologian and the discovery of the Lung-blood-circulatory system is attributed to him, was one of the first Martyrs (De Trinitatis erroribus) because of his standing against the Trinity doctrine, formulated by Q.Tertullianus (155- ± 230 ? AD)

Servetus was betrayed by John Calvin (1509-1564) to the Catholic Inquisition and he was burned on the morning of October 27, 1553.

In the own words of Calvin himself : "I really do hope that Servetus will be sentenced to death, at least: Let the judges be as cruel as possible !"




Deze zwarte bladzijde in de Calvinistische geschiedenis mag niet worden vergeten.

Jaja Anne, op URK weten ze ook van wanten als het om de pecunia gaat!

31-05-2009, 09:48

Citaat door aplat:
De duivelse gedachtengang van de gespleten ziel van Calvijn komt niet duidelijker naar voren dan in dit volgende fragment, waarin Calvijn zich beijverde voor de moord op zijn meer rekkelijke geloofsgenoot Servetius:





Deze zwarte bladzijde in de Calvinistische geschiedenis mag niet worden vergeten.

Jaja Anne, op URK weten ze ook van wanten als het om de pecunia gaat!



Op Urk ben ik nog nooit geweest en ik vermoed dat ik dat ook nooit moet doen .... ik heb gehoord dat ze daar vrijzinnigen nog verbranden als heks.

Wat ik touwens ook altijd wel grappig vind aan al dat Calvijn en Luther herdenken en aanbidden zelfs bij sommigen is dat we dat doen in een land waar antisemitische toch ernstig verboden is.

31-05-2009, 10:03

Citaat door Anne33:
Op Urk ben ik nog nooit geweest en ik vermoed dat ik dat ook nooit moet doen .... ik heb gehoord dat ze daar vrijzinnigen nog verbranden als heks.

Wat ik touwens ook altijd wel grappig vind aan al dat Calvijn en Luther herdenken en aanbidden zelfs bij sommigen is dat we dat doen in een land waar antisemitische toch ernstig verboden is.


Ik had een (aangetrouwde) oom die predikant was in Urk. Dan weet je het wel.

Als je daar als kind logeerde en je deed iets ondeugends dan werd je de hele middag in het kolenhok gestopt.

"Dat zal je leren" werd er dan gezegd.

Overigens hebben de gereformeerden wel een belangrijke rol gespeeld bij het helpen van Joden in WO2. Zelfs als een der weinige kerkgenootcahppn hebben zij (op grond van hun geloofsovertuiging) officieel afstand genomen van het fascistische denken.