Bekijk volle/desktop versie : Kunnen computers denken?



Pagina's : [1] 2

30-05-2009, 20:48
m.a.w is het menselijke denkproces te implementeren/na te maken in computers? Zodat deze machines uiteindelijk ook in staat zullen zijn om over allerlei problemen te redeneren, denken, en conclusies te trekken net zoals de mens het doet.

Ik moet hierover een essay schrijven. Graag helpen met een paar weerleggende argumenten.

Ik reken op jullie help,

Alvast bedankt

30-05-2009, 21:24


Computers kunnen niet denken.
het zijn simpele door mensen gemaakte machines,
die BESTUURT worden door ons...


Goed?!

30-05-2009, 21:50

Citaat door Shallm:
Computers kunnen niet denken.
het zijn simpele door mensen gemaakte machines,
die BESTUURT worden door ons...


Goed?!


Bedankt voor het reageren.

dit is inderdaad de basis argument tegen het idee. Maar de aanhangers van de AI=Artificial Intelligence geloven erin dat als we erachter kunnen komen welke delen van onze brein verantwoordelijk voor het denken zijn, dan kunnen ze die delen reduceren tot chemische stoffen en dan implementeren in computers in de vorm van lerende instructies.


Toch bedankt voor het snel reageren

31-05-2009, 20:36

Citaat door amine_said:
Bedankt voor het reageren.

dit is inderdaad de basis argument tegen het idee. Maar de aanhangers van de AI=Artificial Intelligence geloven erin dat als we erachter kunnen komen welke delen van onze brein verantwoordelijk voor het denken zijn, dan kunnen ze die delen reduceren tot chemische stoffen en dan implementeren in computers in de vorm van lerende instructies.


Toch bedankt voor het snel reageren


Ik heb (volgensmy) begrepen wat je bedoelt....
En toch vind ik dan nog dat computers dan niet kunnen denken
Wij denken voor hun en zijn voeren het uit....
Zoals je ook al zei, AI die GELOOFT dat we erachter kunne komen
Dus het is nog niet bewezen....

01-06-2009, 01:49



Citaat door Shallm:
Ik heb (volgensmy) begrepen wat je bedoelt....
En toch vind ik dan nog dat computers dan niet kunnen denken
Wij denken voor hun en zijn voeren het uit....
Zoals je ook al zei, AI die GELOOFT dat we erachter kunne komen
Dus het is nog niet bewezen....


Ja maar met zo'n antwoord is hij niet veel eh tenzij het 5 regels lang mag zijn. Ik weet niks van AI, wrm google je niet eens ? AI is it possible? enzovoort

01-06-2009, 08:49
Interessante vraag!

Eerst dien je een goeie definitie van denken te formuleren. (denk ik toch )
Volgens mij kan een computer iets simuleren of zelfs leren maar de kwaliteit van ons menselijk denken kan een computer nooit evenaren. Volgens mij is enkel een mens gemaakt om te denken. Dieren kunnen dit ook maar door hun geringe hersencapaciteit kunnen we dit toch niet met ons denken vergelijken. Hun denken is meer reflexmatig (net zoals voor eenvoudige taken bij de mens) en zeer primitief. Ik zie de computer meer als een hulpmiddel bij ons denken (dat door AI zou kunnen versmelten mss?)

01-06-2009, 09:31

Citaat door tar3ib:
wat is definitie van denken allereerst ?

als denken alleen is het oplossen van ingewikkelde problemen dan kunnen computers denken.

zet er een sensor op dan meet ie temperatuur , zet er een relais op dan doet ie de xxxxxng aan en hij start de xxxxxng en stopt deze weer als temp te laag word.

kortom denken is een breed begrip.


puur gebaseerd op waarneming en ageren op daarop in de vorm van acties die vantevoren gedefineerd zijn middels consensus of algemeen geldende wetten is de computer een perfecte denker.

maar juist het proces daarvoor , nl het komen tot een consensus dat vergt meer daar spelen andere complexe zaken een rol, zoals historie , politiek , cultuur, religie , gevoelens ,ongeschreven regels.....

computers zijn binaal ze kennen alleen een 0 of 1 ,
binaal denken:

halaal of haraam, goed of slecht , koud of warm ,zwart of wit,

hihi ...... eigenlijk zijn mensen in sommige opzichten net computers of dat een compliment is is een andere vraag...



maar leuke vraag....

AI is zeer interessante onderwerp vooral door filmen als startrek ed in de publieke sfeer gekomen , maar helaas zijn ze niet verder gekomen dan houterige robots en slimme schaakcomputers, zelfs deze zijn verslagen door casparov dus ja slim zijn ze niet maar ze doen wat ze moeten doen en meer niet...


Bedankt

01-06-2009, 09:32

Citaat door koenwillem:
Interessante vraag!

Eerst dien je een goeie definitie van denken te formuleren. (denk ik toch )
Volgens mij kan een computer iets simuleren of zelfs leren maar de kwaliteit van ons menselijk denken kan een computer nooit evenaren. Volgens mij is enkel een mens gemaakt om te denken. Dieren kunnen dit ook maar door hun geringe hersencapaciteit kunnen we dit toch niet met ons denken vergelijken. Hun denken is meer reflexmatig (net zoals voor eenvoudige taken bij de mens) en zeer primitief. Ik zie de computer meer als een hulpmiddel bij ons denken (dat door AI zou kunnen versmelten mss?)



Bedankt willem

01-06-2009, 09:59
Heb net effe gecheckt in mijn handboek psychologie en hierin wordt denken omschreven als een cognitief proces waarbij representaties gemanipuleerd worden om de wereld te begrijpen en problemen op te lossen. Een computer kan wel representaties manipuleren en problemen oplossen maar een cognitief proces kan zich enkel in de herenen afspelen. Zodus: zolang er geen computer met hersenen rondloopt, is denken voor een computer uitgesloten. Enkel dieren en mensen kunnen dus denken.

01-06-2009, 12:04

Citaat door koenwillem:
Heb net effe gecheckt in mijn handboek psychologie en hierin wordt denken omschreven als een cognitief proces waarbij representaties gemanipuleerd worden om de wereld te begrijpen en problemen op te lossen. Een computer kan wel representaties manipuleren en problemen oplossen maar een cognitief proces kan zich enkel in de herenen afspelen. Zodus: zolang er geen computer met hersenen rondloopt, is denken voor een computer uitgesloten. Enkel dieren en mensen kunnen dus denken.


Bedankt voor de moeite Koen. Dit is inderdaad de uitdaging voor de aanhangers van het idee. Namelijk, hoe je iets dat lijkt op menselijke hersens kunt namaken en in de vorm van een software kunt implementeren zodat je die in een computer kunt zetten. De deskundigen (neuro-scientists) zijn er nog niet in geslaagd om erachter te komen hoe het denken proces precies in elkaar zit en welke delen van onze brein daar verantwoordelijk voor zijn.

Een software is een set instructies geschreven door een programmeur(mens). Deze instructies worden in bepaalde volgorde uitgevoerd en deze volgorde wordt ook door de programmeur bepaald.

Ja, hoe kun je iets als "Common sense" of "intuitie" in een computer zetten. Moeilijker nog de emoties en gevoelens.

01-06-2009, 12:57
Computers kunnen niet denken en werken volgens volgende principe:

if ...... then do ....., else do .....

Hierdoor lijkt alsof de computer zlef aan het denken is, maar dat is het zeker niet.

01-06-2009, 13:02
Computers kunnen niet denken, een computer kan slechts met ja en nee antwoorden, de basis binaire taal van een computer, tenzij iemand een bio organisme in een computer kan zetten, dan zou het mogelijk kunnen zijn. Maar over dat soort technologie beschikken wij nog niet

01-06-2009, 14:24



Citaat door Jeroenn:
Ik denk dat het beter is om wat preciezer te zijn. Een computer kan wel 'denken', maar heeft geen bewustzijn. En het kan zich met objectieve dingen bezighouden, maar heeft geen benul van subjectiviteit. Dat zijn twee essentiele verschillen tussen mens en machine.

Je kunt een mens en een machine allebei wiskundig leren rekenen en een enkele computer kan in korte tijd meer wiskundige berekeningen uitvoeren dan de hele wereldbevolking in honderd jaar tijd als ze iedere dag alleen maar zouden rekenen... Maar een computer heeft geen idee dat het bestaat, dat wij hem gebruiken, dat hij oud wordt, of wat dan ook. Een computer kan ook geen 'mening' hebben want daar denkt een computer niet over na.

Deze unieke eigenschappen van de mens (bewustzijn en een mening vormen) kunnen we met computers hooguit simuleren. We kunnen proberen in de buurt te komen. Hiermee wil ik niet zeggen dat computers altijd 'veel dommer' zullen blijven.

Op dit moment zijn er heel interessante ontwikkelingen gaande op het gebied van kunstmatige intelligentie. Wolfram Alpha is bijvoorbeeld een zoekmachine met meer dan 10.000 computers aan elkaar gekoppeld die een programma hebben van vijf miljoen regels programmeercode. www.wolframalpha.com

Deze zoekmachine kan meer dan simpelweg voorgeprogrammeerde antwoorden geven. Hij berekent zelf wat het beste antwoord is! Als je vraagt hoeveel inwoners Amsterdam heeft dan gaat het programma zelf zoeken in databases naar het antwoord. Dit lijkt al op het denkwerk dat een mens doet wanneer je hem/haar zo'n vraag stelt.

Ander voorbeeld: computers kunnen zo geprogrammeerd worden dat ze spraak herkennen of in ingescande boeken zelf zien wat voor tekst er staat. Dit is al erg ingewikkeld en begint ook te lijken op het denkwerk van een mens.

Ten slotte zijn er 'intelligente' computervirussen die zich verspreiden van computer tot computer en zich iedere keer een klein beetje aanpassen (evolueren) zodat virusscanners het veel moeilijker vinden om het virus te vinden. Een tegenreactie is dat virusscanners zelf 'semantisch' kunnen zoeken. Ze kijken of een bestand lijkt op een virus en verwijderen het dan.

Een computer kan dus niet denken als een mens, maar kan het denken simuleren en op sommige vlakken zijn ze veel beter (rekenen) en in andere bieden schieten ze tekort, maar komen ze in de buurt. Of ze ooit even slim zijn is niet te zeggen. Onderzoekers denken dat supercomputers in 2015 genoeg rekenkracht hebben om de mensenhersenen precies te simuleren. Of we dan ook computerprogramma's kunnen schrijven die slim genoeg zijn om die simulaties te doen, is de vraag. Ik wil ten slotte alleen nog zeggen dat een moderne auto alleen al honderd miljoen regels programmeercode heeft waar jarenlang door duizenden onderzoekers aan is gewerkt (http://www.devtopics.com/100-million-lines-of-code-in-your-car/)

Hoop dat je hier veel mee kunt!


Nou, bedankt man. Ik kan er zeker heel veel mee. Ik heb nu genoeg ideeën en argumenten om een goede essay te schrijven.

Ook bedankt aan alle deelnemers die op deze topic gereageerd hebben.

Hiermee sluit ik de topic niet af, maar het is zeker leuk en interessant om hierover te blijven discussiëren.

01-06-2009, 18:30
vergeleken met de antwoorden die zij geven valt die van mij in het niet
maar ik heb het uit het blote hoofd geschreven en julllie met behulp van de computer
Dus eigenlijk dacht de computer voor julliee XD
Het is een goede onderwerp voor fylosofie...:P

01-06-2009, 18:30

Citaat door Mhmd:
Ja maar met zo'n antwoord is hij niet veel eh tenzij het 5 regels lang mag zijn. Ik weet niks van AI, wrm google je niet eens ? AI is it possible? enzovoort


.

Pagina's : [1] 2