Bekijk volle/desktop versie : - Broederschap in de Islam.



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

27-05-2009, 22:20
[ Assalam oe 3alaikoem beste broeders en zuster fi eddien.

Graag zou ik op deze topic een paar dingen met jullie willen delen over broederschap in de Islam en ik zal een aantal wijze woorden uit een boek op deze topic plaatsen.

O broeders en zuster van me, weten jullie niet hoe belangrijk broederschap is in onze geloof? Samen sta je sterk.. alleen ook, maar samen met een broeder of zuster ben je sterker. Laat ik een voorbeeld noemen: Wanneer jij een goede vriend of vriendin hebt die iedere dag naar de moskee gaat, dan zul jij ook gestimuleerd worden om ook vaker naar de moskee te gaan.. En niet omdat hij/zij dat jou vraagt, maar omdat hij/zij het vaak doet, en jij als haar vriend/vriendin zult veel dingen met haar/hem doen en zo ga je ook met hem/haar mee naar de moskee, of lezing etc. etc.
Dit is weer een reden om de juiste vrienden te nemen, die jou op het rechte pad zetten.

''Bij Allah, het is voor elke moslim een verplichting om zijn broeder raad te geven; het doet de onderlinge liefde groeien en het behoort tot de rechtvaardigheid waartoe Allah Swt uitnodigd.''

Ibnoel Arabie heeft gezegd: ''Rechtvaardigheid tussen de dienaar en zijn Heer is dat hij de rechte leiding van zijn Heer verkiest boven zijn eigen verlangens, en dat hij de tevredenheid van zijn Heer verkiest boven zijn eigen ego. Dat hij wegblijft van de zaken die verboden zijn, en dat hij zijn zaken die hem opgelegd werden, verricht. Rechtvaardigheid tussen de dienaar en zijn eigen ik is dat hij zijn ziel van de vernietiging weerhoudt.''


Zijn er nog broeders en zuster die willen dat ik verder ga met dit onderwerp? Zo ja dan hoor ik het graag nu. Hoe meer belangstelling, hoe meer ik zal plaatsen.


Bron; Boek: Broederschap in de Islam, Mohammed Hoesain Ja3qoeb.

( Graag wil ik jullie ook de tip geven om de voorkeur te nemen voor islam boeken van uitgeverij Noer en geen andere uitgeverijen. Dit omdat uitgeverij Noer de meest betrouwbare is. )

ps; ben je na het lezen van deze topic, opzoek naar de juiste vriend/vriendin om deze o zo prachtige broederschap in de islam mee te delen..

zie dan deze topic: http://www.forums.marokko.nl/showthread.php?p=66165627#post66165627]

27-05-2009, 22:27


Dit zijn de Soennan die vergeten worden als het gaat om broederschap.

- Waar zijn dee oprechte raadgevingen nu, inplaats van het tot schande brengen?

- Waar zijn de excuses gebleven die we voor elkaar zochten, in plaats van het op de vingers tikken?


Ieder van ons die een woord uit de koran kent, of een overlevering uit de Soenna, moet dit doorgeven aan zijn broeder/zuster. En iedereen van ons moet zijn broeder bij de hand nemen om samen de rechte weg van Allah te bewandelen.

27-05-2009, 22:34
''Wanneer abdoellah b. Rawwaaha één van zijn broeders ontmoette dan zei hij; ''Kom, zodat wij samen ons geloof laten groeien''

Beseffen jullie dan niet.. dat hoe meer broederschap er is op deze doenya, hoe meer ons geloof zal groeien?

''Laat ons ook samen komen en samen het geloof in praktijk brengen. Waarom brengen wij deze Soenna niet weer tot leven? Een broeder die naar een broeder gaat en zegt: ''Kom, laat ons samen een daad van gehoorzaamheid verrichten'' Of dat zei samen naar een les gaan, samen Koran leren, of dat zij met elkaar wedijveren in het nachtgebed, in het vasten of in het lezen van de Koran. Daardoor zal men meer wilskracht krijgen.

27-05-2009, 22:46
Blijkbaar geen belangstellende, dan houd het op

28-05-2009, 09:11


Het stelt me teleur dat niemand hier interessen in toont.

28-05-2009, 09:12
Diep teleur, maar toch doe ik me best en ga ik er verder mee.
Want het is een belangrijk onderwerp.

28-05-2009, 11:14
Noti.


Ga vooral door zuster.

28-05-2009, 15:09
Ik ga verder zodra ik thuis ben inshaAllah, ik ben nu namelijk op school

Wa3alaikoem salam

28-05-2009, 15:12
Neem vooral je tijd.


Wa'alaykum assalaam.

28-05-2009, 15:13
Uppie

28-05-2009, 23:29
Sorry mensen, morgen inshaAllah ga ik verder.

Ben nu kapot moe.

Wa3alaikoem Salam

28-05-2009, 23:45
Haha, rust lekker uit zuster. Tot morgen Insha'Allaah.

28-05-2009, 23:48


nee weetje wat, ik ga er toch mee verder. Ik heb nu toch niets beters te doen.

28-05-2009, 23:51
Moet zo Isha'a nog bidden, zal daarna m'n nest induiken. Morgen vrijdag, de mooiste dag van de week.


Ik lees dan alles morgen, Insha'Allaah.

28-05-2009, 23:57
De verschillen die er zijn onder degene die zich aan het geloof vasthouden, moeten verdwijnen in een zee van de liefde voor Allah. Eenieder zal aan zichzelf moeten werken en oprecht moeten zijn in de omgang met broeders

''En indien jouw Heer had gewild, zou Hij de mensheid voorzeker tot één volk hebben gemaakt, maar zij zullen blijven verschillen. Met uitzondering van degene die uw Heer barmhartigheid heeft betoond, hiervan heeft Hij hen geschapen maar het woord van uw Heer: ''voorwaar Ik zal de Hel met djinn en mensen allen tezamen vullen is vervuld''

(QS Hoed 11:118-119)

Hiermee word dus gezegd dat verschillen er altijd zullen zijn, omdat we allemaal verschillend geschapen zijn. Hieruit kunnen wij begrijpen dat de mensen nooit overeen zullen komen, maar dat Allah swt dit kan veranderen.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7