Bekijk volle/desktop versie : Liquiditeit - en Resultatenbegroting



Pagina's : [1] 2

26-05-2009, 14:54

Citaat door AouraghA:
Ik heb serieus hulp nodig met Liquiditeitsbegroting en Resultatenbegroting, ik snap er geen zak van.

Heeft iemand een handige site die de verschillen en manier van aanpak goed uitlegd?
.

26-05-2009, 15:29


Upp,, moeilijkste onderwerp

26-05-2009, 15:33
Liquiditeitsbegroting:

In deze begroting staat in en uitgaven van een bepaalde periode bijvoorbeeld per maand of per kwartaal. Per kwartaal komt vaker voor.

Zo weet je precies wanneer er extra geld nodig is. Je kan verschillende periodes dan met elkaar vergelijken om de kosten te compenseren.

Deze kosten kunnen wisselend zijn door bijvoorbeeld een vakantieperiode, klanten die te laat betalen aan het bedrijf of BTW-afdracht.

En resultatenbegroting heb ik zelf nooit van gehoord, bestaat er geen andere naam voor?

26-05-2009, 15:34
wat is resultatenbegroting ookalweer?

26-05-2009, 15:42


Als het goed is, is een resultatenbegroting netals exploitatiebegroting.

Dat laatste is namelijk een indicatie van de inkomsten. Daarin zet je wat verlies/winst is en welke omzet je denkt te behalen. En het belangrijkste denk ik is om na te gaan in deze begroting wat je minimale inkomsten moeten zijn om als bedrijf niet failliet te gaan en te blijven overleven.

Tussen beide zijn wel een aantal verschillen:

- Op exploitatiebegroting zijn alle bedragen exclusief BTW. Bij liquiditeitsbegroting reken je BTW ontvangsten en BTW uitgaven mee.
- Liquiditeitsbegroting bevat ook de prive-opnamen inclusief inkomstenbelasting. Bij exploitatiebegroting reken je deze kosten niet mee.
- Aflossingen staan niet in exploitatiebegroting wel in liquiditeitsbegroting.
- Afschrijven staan wel in exploitatiebegroting en niet in een liquiditeitsbegroting.

Succes enzo!

26-05-2009, 15:51
conclusie het is gewoon een verwachtee winst( verwachte omzet-Verwachte kosten)?

26-05-2009, 16:01
Mensen is dit havo?
t komt me zoo niet bekend voor

26-05-2009, 16:15

Citaat door Sherazade_:
Mensen is dit havo?
t komt me zoo niet bekend voor

Yepss,,M&0

26-05-2009, 16:19
Mensen, pfieuww dacht even economie.
Werd al bang

26-05-2009, 16:20

Citaat door Sherazade_:
Mensen, pfieuww dacht even economie.
Werd al bang

die heb je als het goed is al gehad,, gister?

26-05-2009, 16:22
Nee morgen inchallah

26-05-2009, 16:36

Citaat door Sherazade_:
Nee morgen inchallah


Euhwww,, Mavo tochh?

26-05-2009, 16:52


Hier is een voorbeeld hoe een liquiditeitsbegroting en explitaitebegroting in elkaar zit het kan natuurlijk verschillen, ik ben zelf administrateur in opleiding

Liquiditeitsbegroting voor de maand ...

Banksaldo begin €

Kredietruimte bank €
Ontvangsten:
Verkoop €
BTW op verkoop €
Overige ontvangsten €
Totaal ontvangsten €

Betalingen:
Inkoop €
BTW op inkopen en kosten €
Nettolonen en salarissen €
Afdracht premies sociale lasten €
Afdracht loonbelasting €
Afdracht BTW €
Rente €
Aflossingen €
Privéopnamen €
Overige uitgaven €
Af: Totaal betalingen €

Banksaldo einde periode = beginsaldo + ontvangsten - betalingen €

bij nieuwe maand begin je weer met de banksaldo einde vorige periode


Exploitatiebegroting
(alle bedragen exclusief BTW)

Omzet €
Af: inkoopwaarde omzet €
Bruto winst €
Bedrijfskosten €
Personeel €
Productie €
Huisvesting €
Vervoer €
Verkoopbevordering €
Algemeen €
Belastingen €
Rente €
Afschrijvingen €

Af: Totaal kosten €
Netto winst €



Verschillen tussen liquiditeitsbegroting en exploitatiebegroting

Op de exploitatiebegroting zijn alle bedragen exclusief BTW. In de liquiditeitsbegroting rekent je de BTW ontvangsten en uitgaven mee.
Privé-opnamen, inclusief inkomstenbelasting, staan niet op exploitatiebegroting, wel in liquiditeitsbegroting.
Aflossingen staan niet in exploitatiebegroting, wel in liquiditeitsbegroting.
Afschrijvingen staan wel in exploitatiebegroting, niet in liquiditeitsbegroting.

ik hoop dat je hierwat aan hebt

26-05-2009, 16:58

Citaat door __Tazourakht__:
Als het goed is, is een resultatenbegroting netals exploitatiebegroting.

Dat laatste is namelijk een indicatie van de inkomsten. Daarin zet je wat verlies/winst is en welke omzet je denkt te behalen. En het belangrijkste denk ik is om na te gaan in deze begroting wat je minimale inkomsten moeten zijn om als bedrijf niet failliet te gaan en te blijven overleven.

Tussen beide zijn wel een aantal verschillen:

- Op exploitatiebegroting zijn alle bedragen exclusief BTW. Bij liquiditeitsbegroting reken je BTW ontvangsten en BTW uitgaven mee.
- Liquiditeitsbegroting bevat ook de prive-opnamen inclusief inkomstenbelasting. Bij exploitatiebegroting reken je deze kosten niet mee.
- Aflossingen staan niet in exploitatiebegroting wel in liquiditeitsbegroting.
- Afschrijven staan wel in exploitatiebegroting en niet in een liquiditeitsbegroting.

Succes enzo!



zo zo jij weet er ook veel van zeg doe je ook boekhouder of administrateur

26-05-2009, 17:01
als er vragen zijn dan hoor ik het

Pagina's : [1] 2