Bekijk volle/desktop versie : Huwelijkse voorwaarden



26-05-2009, 13:51
Salaam,

Als je toekomstige partner vanwege bepaalde eigendommen (bedrijf en aantal huizen) vraagt om onder huwelijkse voorwaarden te trouwen,
waar zal jij zelf op moeten letten bij het ondertekenen van de akte?

Over een tijdje gaan we langs de notaris, en ik overweeg om in deze voorwaarden ook mijn inkomsten en spaargelden op te nemen, dat dit mijn eigendom blijft.

Heeft iemand ervaring met trouwen onder huwelijkse voorwaarden en zou je mij dan wat tips/ advies kunnen geven?

Shukran!

26-05-2009, 14:52


Wat een vertrouwen tegenwoordig

26-05-2009, 14:55
waarom huwelijkse voorwaarden? je bent tog man en vrouw voor het leven inshallah..wat van jouw is is van hem en andersom..

26-05-2009, 14:56
Hier heb je wat info.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Huwelijkse_voorwaarden

26-05-2009, 15:16



Citaat door Suhani85:
Salaam,

Als je toekomstige partner vanwege bepaalde eigendommen (bedrijf en aantal huizen) vraagt om onder huwelijkse voorwaarden te trouwen,
waar zal jij zelf op moeten letten bij het ondertekenen van de akte?
Over een tijdje gaan we langs de notaris, en ik overweeg om in deze voorwaarden ook mijn inkomsten en spaargelden op te nemen, dat dit mijn eigendom blijft.

Heeft iemand ervaring met trouwen onder huwelijkse voorwaarden en zou je mij dan wat tips/ advies kunnen geven?

Shukran!

Ik vind dat echt een belediging hoor... Alsof je op zijn bezittingen uit bent Een huwelijk is gebaseerd op vertrouwen en onvoorwaardelijk liefde, als de een niet zeker is van het vertrouwen in de ander dan heb je niets... Stel dat je huwelijk mis loopt (allah yehfed) dan heb je jouw zelfrespect toch wel neem ik aan, ik zou geen cent van hem eisen hoor in het ergste geval nog niet dus ik vind het echt een belediging dat hij dit voorstelt. Heb hier nog nooit van gehoord

26-05-2009, 15:22

Citaat door ilhem_b:
Ik vind dat echt een belediging hoor... Alsof je op zijn bezittingen uit bent Een huwelijk is gebaseerd op vertrouwen en onvoorwaardelijk liefde, als de een niet zeker is van het vertrouwen in de ander dan heb je niets... Stel dat je huwelijk mis loopt (allah yehfed) dan heb je jouw zelfrespect toch wel neem ik aan, ik zou geen cent van hem eisen hoor in het ergste geval nog niet dus ik vind het echt een belediging dat hij dit voorstelt. Heb hier nog nooit van gehoord



ik heb hier niets aan toe te voegen

26-05-2009, 15:22
ja maar stel dat hij een bedrijf heeft en hij gaat failliet of heeft schulden en jullie zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, mogen zij de schulden ook op jou als zijn partner/echtgenote verhalen...
dus ja het heeft voor en na delen..

26-05-2009, 15:25

Citaat door Faith19:
ja maar stel dat hij een bedrijf heeft en hij gaat failliet of heeft schulden en jullie zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, mogen zij de schulden ook op jou als zijn partner/echtgenote verhalen...
dus ja het heeft voor en na delen..

Inderdaad, ik zou het dan wel doen. Het heeft voor beide partijen voordelen.

26-05-2009, 15:36

Citaat door Faith19:
ja maar stel dat hij een bedrijf heeft en hij gaat failliet of heeft schulden en jullie zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, mogen zij de schulden ook op jou als zijn partner/echtgenote verhalen...
dus ja het heeft voor en na delen..


Juist ja!
Ik had het ook niet zo gewild. Maar hij heeft er samen met zijn moeder hard voor gewerkt. Ik hoef dus ook niks van hem als het ooit op scheiden uitkomt, maar natuurlijk wil niemand dat.
But in case that...

Ik hoef niks van hem wat hij heeft opgebouwd voordat hij mij kende.
Alleen moet ik nu weten hoe ik het beste mijn dingen kan opnemen in een akte.

26-05-2009, 15:59

Citaat door Faith19:
ja maar stel dat hij een bedrijf heeft en hij gaat failliet of heeft schulden en jullie zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, mogen zij de schulden ook op jou als zijn partner/echtgenote verhalen...
dus ja het heeft voor en na delen..

Als hij schulden heeft waar ik van weet voordat we getrouwd zijn i.g.v.g. zorgt hij maar eerst dat die schulden afbetaald zijn. Leningen, betalingsachterstanden die niet door ons gezamenlijk zijn afgesloten/veroorzaakt dient hij eerst op een rijtje te hebben voor we het huwelijk in treden. Ik bedoel, ik trouw voor liefde en rust (rehna) en niet om er nog zorgen bij te krijgen. We zijn volwassen en die tijden moeten voorbij zijn zodra een man trouwt, hij is geen puber meer die deurwaarders langs krijgt voor telefoonrekeningen etcetera. Als het schulden/leningen zijn die je gezamenlijk aan bent gegaan tijdens je huwelijk is het een ander verhaal, dan ben je samen verantwoordelijk voor de gevolgen en het afbetalen ervan.


Kijk, failliet gaan is geen reden om huwelijkse voorwaarden op te stellen. Het is geven en nemen, in goede en in slechte tijden, voor en tegenspoed. En niet als het goed gaat met zn bedrijf is zijn winst ook jouw winst en als het slecht gaat is het ineens zijn failissement. Dat is krom, het is alles of niets. Doe mij dan maar alles want het huwelijk is voor altijd insha allah. Ik begrijp de achterliggende gedachte wel maar ik vind het een belediging voor haar. Alsof ze op zn geld uit is ofzo snap je.. Ieder zijn ding natuurlijk, ik blijf het raar vinden

26-05-2009, 16:05

Citaat door naufel_007:
beste is om gewoon te tekenen onder de huwelijkse voorwaarde , Jij bent dan nooit aansprakelijk voor zijn (te maken) schulden etc en omgekeerd ook niet gaat het ooit slecht met 1 van jullie dan kan alles op de naam van de nog (goede en legale partner) begrijp je . is echt beter ik ook . heb belastingschuld maar ik trouw ook met die voorwaarde zo kan het huis op haar naam auto etc etc en heeft ons leven nooit last van ok .