Bekijk volle/desktop versie : Plastische chirurgie haram?



08-11-2002, 15:27
Hoi allemaal,

Ik vroeg me af, of plastische chirurgie haram en zoja waarom dan?

Heeft betrekking op een goede vriend van mij (heeft namelijk zeiloren) en voelt zich daardoor onzeker.

Wil daarom plastische chirurgie doen, maar volgens mij is wel haram althans dat denk ik.

08-11-2002, 20:31


Niet alleen in de Islam, ook in andere geloven is dit eigenlijk verboden.
Met het uit laten voeren van plastische chirurgie geef je aan
dat je niet tevreden bent over de Schepping, dus het werk van Allah.
Net of Allah (de Perfecte) een fout heeft gemaakt.

Allah vraagt ons ook om ons meer bezig te houden met de schoonheid van ons innerlijk (goede daden zijn goed voor eeuwige beloningen)
dan uiterlijk (lichaam is sterfelijk).

Alleen als er een medische reden is kan het volgens bronnen wel.

Succes met je beslissing en bekijk het vanuit het oogpunt van een Moslim.

13-11-2002, 16:17
Ben het mee eens dat men schijt moet hebben aan de mensen. Maar stel nou dat je het wil doen wegens medische klachten. Dit staat los van de oren. Maar er zijn meisjes die een te grote borsten hebben dan goed voor hun is, waardoor ze uiteindelijk erg las kunnen krijgen van hun rug en schouders. De dokter adviseert om de borsten te verkleinen. mag dat dan wel???

19-11-2002, 22:55
Vraag: Is het toegestaan om een plastische chirurgie onder te gaan om bijvoorbeeld een (te) grote neus of flaporen te corrigeren. Het is geen cosmetische ingreep dat wil zeggen men doet dit niet om zich mooier te maken, maar omdat men hierdoor psychische pijn lijdt en het ook moeilijk vindt om op deze manier onder mensen te verschijnen. Hoe staat de islam hier tegenover??

Antwoord:

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Het fundamentele uitgangspunt is dat de dienaar de schepping van Allah accepteert, Allah zegt in de Qor'aan: "Voorzeker, Wij hebben de mens in de beste vorm geschapen." (soerat Attien aya 4). Vanuit dit uitgangspunt heeft Allah de Verhevene het veranderen van Zijn schepping verboden verklaard. Psychische stoornissen ontstaan als een persoon het lot van Allah niet accepteert en de schepping van Allah aan wil passen.

Allah de verhevene heeft de vrouw die haar wenkbrauwen epileert vervloekt. De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zegt in een hadith die overgeleverd door Abdoullah (moge Allah's tevredenheid met hem zijn):"Allah vervloekt vrouwen die zich laten tatoe벥n, vrouwen die tatoeages bij anderen aanbrengen, vrouwen die wenkbrauwen epileren, vrouwen die wenkbrauwen bij anderen epileren en vrouwen die hun tanden vijlen om hun schoonheid te vergroten en daarmee Allah's schepping veranderen..." (Moesliem 3966). Dit omdat desbetreffende persoon de schepping van Allah veranderd.

In een vers uit de Qor'aan vinden wij de oorzaak van het veranderen van de schepping van Allah waarbij de vervloekte shaytan zegt: "En ik zal hen doen dwalen en ik zal hun ijdelheid opwekken en ik zal hen bevelen de oren van het vee te snijden en ik zal hen bevelen de schepping van Allah te veranderen". En wie in plaats van Allah de Satan tot beschermer neemt, die zal waarlijk een duidelijk verlies lijden." (Soerat Anniessa' aya 119).

Islam staat geen enkele operatie toe, behalve als het omwille het veranderen van het kwade is, zoals wanneer een lichaamsdeel niet in zijn natuurlijke aanleg groeit (bijvoorbeeld wanneer de mond aan de wang gehecht is of andere verschijnselen die niet als normaal beschouwd worden). In dit geval is het dan wel toegestaan om een operatie te ondergaan. Hierbij dient de persoon wel het lot van Allah te accepteren.



En Allah weet het beste.

27-04-2011, 19:20


Ik hoorde enkele dagen geleden dat het een bloeiende industrie is in het Midden-Oosten...

29-04-2011, 23:42
in iran bijvoorbeeld is het een dagelijkse bezigheid plastisch chirurgie vooral de neuscorrecties zijn daar heel in vanwege te grote neuzen..Ik snap het niet goed aangezien die mensen burka dragen en toch aan hun uiterlijk prutsen, ik dacht dat het haram was?

29-04-2011, 23:53
Ja natuurlijk, wees tevreden met wat Allah swt je gegeven heeft.
Zolang het geen gezondheidsproblemen met zich meebrengt, is het absoluut niet toegestaan.

30-04-2011, 00:31
Volgens mij mag dat niet,want je bent zo geboren.

06-05-2011, 02:01
om medishe redenen mag het wel, maar dan mag het ook niet weer schade opbrengen bij zo een operatie wa allahoe a3lam.

06-05-2011, 08:28
dit lichaam dat je gekregen hebt van allah is geleend is niet van jou al denk je dat het van jou is is niet zo is GELEEND!

06-05-2011, 08:28
je gaat toch geen wijzigingen maken in iets dat je geleend hebt gekregen.
niet logisch

06-05-2011, 18:38
Snijden in een gezond lichaam, lijkt mij niet verstandig.
Het laatst was het nog op het nieuws over de moslimvrouw en neuscorretie.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2011/04/gelsuierde_vrouwen_willen_perf.html

Waar gaat dit allemaal heen, waarom doen ze dat, waarom zijn ze niet tevreden wat Allah ze heeft gegeven.

08-05-2011, 20:35



Citaat door socrates:
Hoi allemaal,

Ik vroeg me af, of plastische chirurgie haram en zoja waarom dan?

Heeft betrekking op een goede vriend van mij (heeft namelijk zeiloren) en voelt zich daardoor onzeker.

Wil daarom plastische chirurgie doen, maar volgens mij is wel haram althans dat denk ik.


Cosmetische plastische chirurgie, dus wat jou vriend wilt puur alleen om er mooier van te worden is niet toegestaan. Wel als er na gevolg van een ongeluk iets weer naar het oude moet worden hersteld of als je er hinder bij ondervindt (bijvoorbeeld te grote borsten bij last van de rug)