Bekijk volle/desktop versie : Twee vragen



21-05-2009, 18:55
Salaam aleikom,

Ik heb twee kleine vraagjes die ik wil stellen, waar ik onder andere mijn twijfels aan had:

1. Is het de bedoeling tijdens het vrijdagsgebed je handen in een kom te houden, wanneer de imam doe'aas doet? Ik zie iedereen dit doen in de moskee, maar ik heb tot nu toe geen hadith gevonden waarin staat dat het soennah of verplichting is.

2. Voor de mannen onder ons: Is het de bedoeling om na een wc-bezoekje wat water in je onderbroek te doen, in verband met het nadruppen? Deze vraag, omdat ik zoiets eens had vernomen.

Salaam aleikom,

KachKach

21-05-2009, 20:01


Zodra het om simpele fi9h-vragen gaat is het oorverdovend stil. Gaat het echter om grote vraagstukken dan heeft plots iedereen een mening. Soeb7anaAllah.

21-05-2009, 20:36
Assalaamoe aleikoem warahmatoeallahie wabarakatoehoe,

Wat betreft vraag 1:
Ik heb het ook gemerkt. De ene doet het wel en de andere doet het niet. Ik ben ook wel benieuwd naar de regels hieromtrent.

Wat betreft vraag2:

Drops of urine come out of him; what should he do?
I have a slight enlargement of prostate gland. Sometime after passing urine, and waiting for long, few drops of urine comes out when you get up. With that, I feel awkward to go for Salaah. I don't have any provision for taking bath or changing cloth. So miss many Salaah in a day. Is there any way by which, I can continue my prayer, without doing Qaza.

Praise be to Allaah.

If you pass urine or drops of urine, this does not mean that you have to do ghusl; what you have to do is make wudoo’ and wash only the parts of the body and clothing (on which the urine has fallen).

If the situation you describe, the occasional emission of a few drops of urine, is beyond your control, then your case is like that of one who is incontinent, so do the following:

1. Wash the private parts with water.

2. Wash the part of your clothes that the urine has gotten onto (there is no need to change your clothes).

3. Put a pad or a piece of cotton, or something similar, over the private parts so that the urine will not spread.

4. Do wudoo’ for each prayer, then pray as you are, and pray as much as you like, fard and naafil, with this wudoo’. After doing this, anything else that comes out does not matter. Allaah says (interpretation of the meaning): “So keep your duty to Allaah and fear Him as much as you can…” [al-Taghaabun 64:16]. Do not miss any prayers or delay doing them on time, and your prayer will be valid.

This is what should be done in the case of incontinence, but if the urine comes out shortly after urinating, then it stops, in this case you can go to the bathroom fifteen minutes before the prayer or the adhaan, for example, then put something (a cloth, etc) to prevent contamination after you do istinjaa’ (cleaning yourself after relieving yourself), do wudoo’ and pray. And Allaah knows best.


Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid

21-05-2009, 21:28
Antwoord op de eerste vraag;

Het heffen van de handen wanneer de imaam doecaa' verricht tijdens de vrijdagpreek is niet toegestaan. De metgezellen raadden namelijk Bishr ibnoe Marwaan af zijn handen te heffen tijdens de vrijdagpreek. Behalve tijdens doecaa al-istisqaa' (smeekbede om regen). Het staat bevestigd dat de boodschapper (vrede zij met hem) zijn handen hief toen hij Allah vroeg om regen tijdens de vrijdagpreek en de mensen hieven hierop eveneens hun handen in navolging van hem (vrede zij met hem). Naast deze aangelegenheid is er geen andere waarin de moslims hun handen mogen heffen tijdens het doen van doecaa tijdens de vrijdagpreek.

Sheich Mohammed ibn Saalih Al-cOethaymeen

21-05-2009, 21:38


waleikom salaam,

Vraag 1 duidelijk beantwoord, shoekran Berberinn

En wat vraag 2 betreft:
Moslima81, hoe jij het beschrijft, is alsof het veel is zegmaar.
Terwijl ik alleen heb gehoord dat het hoorde om water in je onderbroek te doen, nadat je geplast hebt. Maar toen ik het een paar maanden later vroeg aan diegene voor verduidelijking, was hij niet meer zo zeker van zijn zaak.

Dus is het de bedoeling er een klein beetje water bij te doen?
Een beetje nadruppen doet elke man namelijk. Dit heb je niet in de hand.

Salaam aleikom

21-05-2009, 21:45

Citaat door Berberinn_:
Antwoord op de eerste vraag;

Het heffen van de handen wanneer de imaam doecaa' verricht tijdens de vrijdagpreek is niet toegestaan. De metgezellen raadden namelijk Bishr ibnoe Marwaan af zijn handen te heffen tijdens de vrijdagpreek. Behalve tijdens doecaa al-istisqaa' (smeekbede om regen). Het staat bevestigd dat de boodschapper (vrede zij met hem) zijn handen hief toen hij Allah vroeg om regen tijdens de vrijdagpreek en de mensen hieven hierop eveneens hun handen in navolging van hem (vrede zij met hem). Naast deze aangelegenheid is er geen andere waarin de moslims hun handen mogen heffen tijdens het doen van doecaa tijdens de vrijdagpreek.

Sheich Mohammed ibn Saalih Al-cOethaymeen



Moge allah je hiervoor belonen, ameen!

21-05-2009, 22:17

Citaat door Berberinn_:
Antwoord op de eerste vraag;

Het heffen van de handen wanneer de imaam doecaa' verricht tijdens de vrijdagpreek is niet toegestaan. De metgezellen raadden namelijk Bishr ibnoe Marwaan af zijn handen te heffen tijdens de vrijdagpreek. Behalve tijdens doecaa al-istisqaa' (smeekbede om regen). Het staat bevestigd dat de boodschapper (vrede zij met hem) zijn handen hief toen hij Allah vroeg om regen tijdens de vrijdagpreek en de mensen hieven hierop eveneens hun handen in navolging van hem (vrede zij met hem). Naast deze aangelegenheid is er geen andere waarin de moslims hun handen mogen heffen tijdens het doen van doecaa tijdens de vrijdagpreek.

Sheich Mohammed ibn Saalih Al-cOethaymeen



Geldt dit regel alleen tijdens 't vrijdagsgebed of ook gewoon als m'n een doe'a opzegt?

21-05-2009, 22:42
Amien, Baraka Allaahoe fiekoem.

Citaat door Amatoelaah:
Geldt dit regel alleen tijdens 't vrijdagsgebed of ook gewoon als m'n een doe'a opzegt?

Wat ik heb begrepen van het heffen van de handen, is dat dit er geen bewijs is om dit na de verplichte gebeden te doen. Wel is het toegestaan om dit na het vrijwillige gebed te doen. Echter bezit ik kennis ter grootte van een mosterdzaadje, dus ik zal even naar daliel zoeken die mijn uitspraak onderbouwt insha'Allaah.

21-05-2009, 22:54
Genomen uit een fatwa van Shaykh Sa’d al-Humayd;
Citaat:
With regard to raising the hands after a naafil prayer, if that is not a du’aa’ that is regularly offered, such as when a man is faced with some emergency, and he calls upon Allaah at that moment, there is nothing wrong with that. But if he regularly makes du’aa’ and raises his hands after praying an obligatory prayer, there is no clear daleel to support doing so.
Voor de gehele fatwa; Bron.

21-05-2009, 23:59

Citaat door Berberinn_:
Genomen uit een fatwa van Shaykh Sa’d al-Humayd;

Voor de gehele fatwa; Bron.

Klopt ja,

een broeder had in een andere topic hetvolgende geschreven:

de profeet deed doe ´s met zn handen in de lucht als hij
1 vlak voor een oorlog slag etc etc
2 om te smeken voor regen
3 na een soennah salaat dus als hij extra salaat ging verrichten daarna deed hij het wel
allahoe 3alem

22-05-2009, 00:03
Afgezien van die twee vragen die ik stelde:

Ik bedacht mij iets anders.
Ik heb eens in een lezing gehoord, dat men alleen is toegestaan iets hardop te zeggen als het gaat om het woordje ameen bij het reciteren van de soerat Alhamdu.

Dan heb ik weer een vraag:
Moet je dan hard- of zachtop ameen zeggen als de imaam doe'a doet tijdens het vrijdagsgebed?
Het hoort niet bij het gebed geloof ik, dus ik zou zeggen dat het wel hardop moet?

En een andere vraag die wél deel is van het gebed:
Bij het Offerfeest, wordt het gebed gestart, en zegt de imaam 7 keer Allahoeakbar. Ik hoor iedereen om mij heen dit keihard herhalen, terwijl ik mijn mond dichthoud, omdat ik die lezing voor me haal, waarin verteld werd dat alleen ameen hardop gezegd moet worden.

Enige opheldering hiervoor?

Salaam aleikom