Bekijk volle/desktop versie : Wie kent de echtscheidingsprocedure van de Moudawana?



19-05-2009, 15:14
Salaam allemaal,

Wie van jullie weet hoelang de echtscheiding duurt volgens de Moudawana? En hoeveel ik kwijt ben voor zo een echtscheiding? Inclusief de echtscheiding in Nederland.

19-05-2009, 15:18


Ik heb de Moudawana hier bij de hand. Ik zal wel voor je kijken.

19-05-2009, 15:28
Moudawana

Artikel 97
Indien de verzoening niet bewerkstelligd kan worden en de duurzame ontwrichtingvoortduurt, stelt de rechtbank zulks vast in een proces-verbaal, en spreekt de echtscheiding uit, en bepaalt wat de financiele rechten zijn overeenkomstig artikelen 83, 84 en 85 (deze volgen hieronder). Zij houdt rekening met de mate van verantwoordelijkheid van elke echtgenoot voor de scheiding bij de vaststelling van datgene waartoe de voor de ontwrichting verantwoordelijke echtgenoot veroordeel kan worden ten gunste van de andere.
Inzake de vordering tot echtscheiding wegens duurzame ontwrichting wordt binnen zes maanden vanaf het indienen van het verzoek uitsluitsel gegeven.

19-05-2009, 15:30
Artikel 83
Indien een verzoening tussen de echtgenoten niet bewerkstelligd kan worden, stelt de rechtbank een bedrag vast welke de echtgenoot binnen 30 dagen dient te deponeren bij de griffie van de rechtbank ter voldoening van datwaar de echtgenote en de kinderen recht op hebben uit hoofde van de onderhoudsplicht zoals omeschreven in de twee volgende artikelen.

19-05-2009, 15:34


Artikel 84

Datgene waar de vrouw recht op heeft omvat:
- De uitgestelde bruidsgave indien van toepassing.
- Het levensonderhoud gedurende de wachtperiode
- Schadeloosstelling,
voor de vaststelling waarvan de huwelijksperiode alsmede de financiele situatie van de echtgenoot in acht worden genomen, de redenen van de verstoting, en de mate van willekeur waarmee de echtgenoot deze heeftdoen laten plaatsvinden.

Gedurende de wachtperiode woont de echtgenote in de echtelijke woning of, indien zulks noodzakelijk is, in een woning welke passend voor haar is en in overeenstemming is met de materiele situatie van de echtgenoot. Indien zulks onmogelijk is stelt de rechtbank de kosten voor de huisvesting vast met een bedrag dat, samen met datwaar de vrouw recht op heeft, gedeponeerd dient te worden bij de griffie van de rechtbank.

19-05-2009, 15:36
Hey meid,

Top bedankt! Echter heb ik van velen gehoord dat de echtscheidingsprocedure heel lang kan duren. Dit verschilt van 2 jaar tot bijvoorbeeld 4 maanden.
In hoeverre wordt de Moudawana uitgevoerd? Op welke kosten kan men rekenen?

19-05-2009, 15:39
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=2608583

19-05-2009, 15:40
Ik heb gezocht naar de duur in de Moudawana, maar dat is niet terug te vinden.
Hier een topic over scheiding, waar mensen hun ervaringen delen.
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=524547