Bekijk volle/desktop versie : Vraagje



19-05-2009, 00:57

Citaat door True_imran:
Salaam


kheb een vraag in verband met opvoeding van het kind.
het zit zo ik heb een dochter van5jaar en ze is lastig.mohim ze luistert niet enzo ik ben ten einde raad.ik heb al raad gevragen aan mijn ouders en andere mensen maar ik krijg verschillende antwoorden.mijn dochter haar moeder zet haar nog op tegen mij(ik ben alleenstaande vader).
ik wou vragen mischien zijn er mensen met zelfde probleem die raad hebben .

shokran ma3a salam
.

19-05-2009, 01:06


Salaam aleikoem

Ik zou toch geduld blijven uitoefenen maar haar ook duidelijk disciplineren op gedrag dat niet kan en daar consequent in zijn. HEt zal niet van de eerste keer lukken maar je moet het een aantal keren volhouden dan zal ze de boodschap begrijpen dat bepaald gedrag niet getolereerd kan worden.
Communicatie is ook heel belangrijk. Neem de tijd om het uit te leggen op haar niveau. Als ze het niet begrijpt blijf het dan herhalen. Praten met je kind is echt belangrijk. Je kan niet enkel disciplineren zonder communicatie het dient samen te gaan.
Wat je ex-vrouw betreft ...indien het echt klopt dat ze jouw dochter tegen je opzet zou ik je aanraden eens dit te bespreken op een volwassen manier met haar eventueel met een neutrale persoon erbij. Je kan haar duidelijk maken dat het ten koste van de opvoeding van het kind gaat en dat het kind ermee geschaad word.

21-05-2009, 10:19

Citaat door True_imran:
Salaam


kheb een vraag in verband met opvoeding van het kind.
het zit zo ik heb een dochter van5jaar en ze is lastig.mohim ze luistert niet enzo ik ben ten einde raad.ik heb al raad gevragen aan mijn ouders en andere mensen maar ik krijg verschillende antwoorden.mijn dochter haar moeder zet haar nog op tegen mij(ik ben alleenstaande vader).
ik wou vragen mischien zijn er mensen met zelfde probleem die raad hebben .

shokran ma3a salam



wa 'alaikoem salaam,

beste broeder,

Woont je dochter bij jou of bij haar moeder, krijg je haar alleen in de weekeinden ?

Allereerst is het erg onvolwassen van sommige ouders om zo met hun kind om te gaan, kind wordt altijd de dupe van zulke situaties. Ik raad je aan eerst bij jezelf na te gaan, dat het om een kind van 5 gaat broeder. Kinderen vragen niet om zulke situaties en ik raad je aan problemen van je ex-vrouw bij haar te laten, reageer niet op haar gedrag, laat haar gedrag bij haar, zo heb ondervindt jij daar geen hinder aan. Sommige mensen blijven om aandacht vragen voor zichzelf.

Richt je op je kind, onderneem leuke dingen, misschien doe je dit al, alleen probeer dat gedrag van haar om te zetten in energie waar ze van kan leren. Stel je gaat een dagje naar de dierentuin, dan ziet haar dag er anders uit.

Praat met je dochter, boekjes voorlezen, leren lezen, islamtische boekjes, onderwijs haar.

Moge Allah het je vergemakkelijken broeder.

Ghair InshaAllah.

21-05-2009, 11:28
Salaam alekoum wa rahmatoellahi wa baraktoellah,


Veel ouders hebben te maken met het lastige gedrag van hun kinderen. Het blijven nou eenmaal kinderen, je kunt niet van ze verwachten dat ze de hele dag braaf stil zitten en alles doen wat jij hen zegt. Het is normaal dat kinderen soms wel eens tegenspreken.

- Als ze niet luistert dan zijn er twee dingen die je kunt doen. Je kunt haar iets ontnemen, bijvoorbeeld door te zeggen als je nu niet luistert mag je vanavond geen tv kijken of vroeg naar bed of je kunt haar een straf opleggen door te zeggen ga naar je kamer, en blijf daar nadenken over wat je fout hebt gedaan.

probeer ook vooral niet alleen maar te letten op haar ongehoorzame gedrag, kijk ook eens naar de dingen te kijken wat ze goed doet. geef haar complimentjes, schouderklopjes.. geloof mij dat doet de kinderen erg goed.
Praat met haar over haar schooldagje, en luister ook naar haar verhaal.. kinderen willen ook net als wij ergens hun verhaaltje kwijt..

Ik hoop insha' allah dat het je gaat lukken, laat je niet gek maken door je dochter, laat vooral zien dat JIJ de baas bent en dat nee = nee.
Moge Allah swt je bijstaan,, amien

wa salaam alekoum