Bekijk volle/desktop versie : Naar el hadj en op welke leeftijd



18-05-2009, 10:58
Ik merk dat tegenwoordig mensen steeds jonger naar elhadj gaan. Alleen maar goed. Ik vroeg me af wie er naar elhadj is gegaan en op welke leeftijd. Mss kunnen jullie ook meteen je ervaringen droppen.

Verder zou ik het liefst eerst naar elumrah willen gaan, ik hoorde echter dat je eerst naar elhadj moet gaan. Wie heeft hier meer info over.

18-05-2009, 11:01


Notificatie.

Ik wil over een paar jaar de hadj verrichten. Het liefst ga ik dit jaar al! Mijn droomwens.


Eerst maar sparen en praktiseren...

18-05-2009, 11:09

Citaat door _Ought_Aicha_:
Ik was 19 toen ik naar hajj ging alhamdulillaah.

maschallah

18-05-2009, 11:43
masha allah en hoe heb je het ervaren.

Ik wil ook heel graag gaan en aan de andere kant denk ik ben ik er wel aan toe.. Vroeger ging men op latere leeftijd toen ze oud en wijs genoeg waren en er vanuit gingen geen verkeerde dingen te doen. Nu is het allemaal zo jong, wat ik zelf ook wil. maar ben ik er wel aan toe?? Aan de andere kant als je daar ben geweest, zal je denk ik ook wel sterker worden in je imaan, wat je zal helepen om op de goede pad te blijven.

18-05-2009, 13:08


In mijn omgeving gaan ze allemaal op wat oudere leeftijd, maar zie/hoor steeds vaker dat mensen steeds op jongere leeftijd gaan.
Ik, persoonlijk weet ik niet op welke leeftijd zou willen gaan...vindt mezelf helaas niet praktiserend genoeg!!

18-05-2009, 13:14
ik was elhamdoellileh 20 toen ik ging
het was me huwelijksreis en mijn man en ik hebben
mekaar GOED LEREN kennen op die reis
het is er 1 om nooit te vergeten en je relatie wordt gelijk
beproefd als je dat kan met je man samen DAN KAN JE ALLES!!!
Ik wilde gaan voor ik kids had...
nu heb een kleintje en we willen volgend jaar met ze 3tjes inshallah
terug gaan voor el oemrah!
Moge Allah je harte wens in vervulling laten gaan inshallah

18-05-2009, 13:38
Ik was 17 toen ik Umrah heb verricht samen met mijn vader. Dat is ongeveer 2 jaar geleden. Heb bewust gekozen om eerst Umrah te verrichten, dan pas Hadj insha'Allah. Deze hebben we in de Ramadan verricht.. dat maakte het extra mooier. Veel mensen in mijn omgeving adviseerde me om niet te gaan omdat ik zogenaamd te jong zou zijn of te speels. Maar goed, tot op de dag van vandaag geen spijt gehad dat ik ben gegaan.

Mijn vader en ik zijn samen met een groep gegaan van ongeveer 20 mensen. Allemaal stelletjes in de 50, op drie jongeren na. Zal nooit vergeten hoe mijn vader en ik voor de voor de kaa’baa stonden en hij me hand vasthield en we samen tawaaf hebben verricht.

We hadden een hele leuke en goede reisleider. Hij had van te voren alles goed uitgestippeld (wat zouden we doen en voor wanneer). Dan weet je ook waar je aan toe bent. Ik geloof dat we eerst 1.5 week in Medina waren en daarna begon onze reis naar Mekka. Daar hebben we allerlei mooie plekken bezocht samen met de groep. Prachtig om al die moslims te zien.. Indo’s, Chinezen, Pakistanen, Marokkanen, Turken.. Opeens doet kleur, afkomst, status er niet meer toe. Energie daar is gewoon pff.. onbeschrijfelijk.. met geen pen te beschrijven gewoon. Dan denk je terug aan thuis.. aan alle wereldse zaken, lijken zo ver weg.. niks waard. En vraag je jezelf af waarom je je in godsnaam druk hebt staan maken om de kleur van je pumps..

Ik heb gelachen, gehuild van vreugde.. Achteraf was ik zo blij dat ik ben gegaan. Het heeft me op de een of andere manier veranderd. En het heeft de band met mijn vader alleen maar sterker gemaakt.

18-05-2009, 13:50

Citaat door Art.:
Ik was 17 toen ik Umrah heb verricht samen met mijn vader. Dat is ongeveer 2 jaar geleden. Heb bewust gekozen om eerst Umrah te verrichten, dan pas Hadj insha'Allah. Deze hebben we in de Ramadan verricht.. dat maakte het extra mooier. Veel mensen in mijn omgeving adviseerde me om niet te gaan omdat ik zogenaamd te jong zou zijn of te speels. Maar goed, tot op de dag van vandaag geen spijt gehad dat ik ben gegaan.

Mijn vader en ik zijn samen met een groep gegaan van ongeveer 20 mensen. Allemaal stelletjes in de 50, op drie jongeren na. Zal nooit vergeten hoe mijn vader en ik voor de voor de kaa’baa stonden en hij me hand vasthield en we samen tawaaf hebben verricht.

We hadden een hele leuke en goede reisleider. Hij had van te voren alles goed uitgestippeld (wat zouden we doen en voor wanneer). Dan weet je ook waar je aan toe bent. Ik geloof dat we eerst 1.5 week in Medina waren en daarna begon onze reis naar Mekka. Daar hebben we allerlei mooie plekken bezocht samen met de groep. Prachtig om al die moslims te zien.. Indo’s, Chinezen, Pakistanen, Marokkanen, Turken.. Opeens doet kleur, afkomst, status er niet meer toe. Energie daar is gewoon pff.. onbeschrijfelijk.. met geen pen te beschrijven gewoon. Dan denk je terug aan thuis.. aan alle wereldse zaken, lijken zo ver weg.. niks waard. En vraag je jezelf af waarom je je in godsnaam druk hebt staan maken om de kleur van je pumps..

Ik heb gelachen, gehuild van vreugde.. Achteraf was ik zo blij dat ik ben gegaan. Het heeft me op de een of andere manier veranderd. En het heeft de band met mijn vader alleen maar sterker gemaakt.


MashaAllah..

Moge Allah je Umrah accepteren!

18-05-2009, 13:53

Citaat door Agidni_Ma3ak:
MashaAllah..

Moge Allah je Umrah accepteren!

Insha'allah!

18-05-2009, 13:56
ik wil ook zo graag gaan inchaalah!
we waren eerst binnenkort van plan om huisje te kopen maar aangezien het haram is gaan we niet meer doen,en willen we verder sparen voor El Hadj Inchaalah,
ben nog niet praktiserend genoeg ik bid wel en draag hoofdoek enzo maar dat is natuurlijk niet genoeg hé! komt wel goed inchaalah
vind het goed voor de jongere mensen die nu aant gaan is machalaah

18-05-2009, 13:58
Ik wil ook op jonge leeftijd gaan insha allah. Lijkt me echt prachtig en een droom voor iedere moslim.

18-05-2009, 14:04

Citaat door Soussiaah:
ik wil ook zo graag gaan inchaalah!
we waren eerst binnenkort van plan om huisje te kopen maar aangezien het haram is gaan we niet meer doen,en willen we verder sparen voor El Hadj Inchaalah,
ben nog niet praktiserend genoeg ik bid wel en draag hoofdoek enzo maar dat is natuurlijk niet genoeg hé! komt wel goed inchaalah
vind het goed voor de jongere mensen die nu aant gaan is machalaah


Wanneer ben je praktiserend genoeg om wél te gaan? Wollah meid, als je de middelen hebt (financieel, gezondheid), treuzel niet en ga! Het zal je alleen maar standvastiger en sterker maken. Je komt terug als een nieuw mens, als een herborene.

En als je terugkomt verwacht dan aub niet dat je opeens zo perfect bent en alles aankan op deze dunya. Dan pas merk je hoe moeilijk het is om te vervallen in oude gewoonten. Maar ja, dat zijn allemaal beproevingen. Gair insha'allah, adviseer je om te gaan (als je kan)