Bekijk volle/desktop versie : help mijn cake zakt altijd in



24-04-2004, 10:36
hallo meiden,

kan iemand me helpen aan een recept ik heb namelijk een keer een heel lekker cake gegeten het was heel luchtig en dik en smaakte naar sinasappel een paar keer wat uit geprobeerd maar zakt altijd in.

bedankt

24-04-2004, 14:43


Misschien nie genoeg laten rijzen?
Kweenie.

Doeg.

25-04-2004, 13:43
wat bedoel cake hoeft toch niet te rijzen???????

25-04-2004, 15:07
je moet niet de over deur open doen

25-04-2004, 20:03


Sinaasappelcake


--------------------------------------------------------------------------------

Ingrediënten: (voor een cakevorm van ca: 28 cm 1½ L. inhoud) 75 gr. Sinaasappelmarmelade, 75 gr. amandelspijs, 4 eetl. sinaasappelsap of Grand Marnier, 200 gr. boter, 200 gr. suiker, 4 eieren, 200 gr. zelfrijzend bakmeel, poedersuiker.

Bereiding: Verwarm de oven voor op 160 ºC. Vet de cakevorm in met wat boter en bekleed langs de lange kant met een op maat geknipt velletje bakpapier. Meng de marmelade met de amandelspijs en het sinaasappelsap of Grand Marnier. Klop de boter met 100 gr. van de suiker tot een luchtig mengsel. Splits de eieren in dooiers en witten. Klop de dooiers één voor één door het botermengsel. Klop het eiwit stijf en klop er lepel voor lepel de resterende 100 gr. suiker door. Spatel eerst het zelfrijzend bakmeel en daarna het stijfgeklopte eiwit ( in twee gedeeltes) door het beslag. Schep de helft van het beslag in de vorm en schep daarop het marmelade mengsel. Schep er het resterende beslag op en strijk de bovenkant glad. Zet de cake 60 tot 75 minuten in de oven tot hij gaar en goudbruin is. Controleer door er op de bovenkant op te drukken; de cake moet terugveren. Laat de cake 5 tot 10 minuten in de vorm rusten en stort op een rooster. Laat de cake afkoelen.

25-04-2004, 20:09
he schat bedankt voor je recept ik zal hem zeker uitproberen dan hoor je wel van me bedankt.

26-04-2004, 12:41
Tattie heeft gelijk je moet NOOIT de ovendeur open doen, als de cake nog niet bruin is.
Er komt lucht bij het deeg en dan zakt hij in elkaar.

Je moet de bakplaat altijd voor dta je deze in de oven dopet eerst op een tafel slaan , zodat de luchtbellen er uit gaan.


Verder moet je altijd de eieren erg goed klutsen, totdat ze schuimig zijn.


ZET JE OVEN ALTIJD LAAG, DAN KAN DE CAKE LANGZAAM NAAR BOVEN KOMEN EN LUCHTIG WORDEN, ZET DE OVEN HOGER ALS DE CAKE GAAR IS, OM BRUIN TE WORDEN.



27-04-2004, 18:36
lady's bedankt voor jullie advies en recepten. ik zal mijn best doen.

groet kookgek

28-04-2004, 20:42
Je kunt deze wel een keer proberen:

Sinaasappel-cake

- 6 eieren
- 2 bakpoeder
- 2 vanille suiker
- 150 gram suiker (gemalen)
- 300 gram meel
- 3/4 theeglas olie
- 1 sinaasappel (deze pers je uit)

- eerst de eieren apart kloppen.....eiwit kloppen tot het slagroom wordt,

- in een andere kom klop je het eigeel,

- daarna voeg bij het geklopte eigeel (tijdens het kloppen): vanille suiker, bakpoeder, gemalen suiker, olie, geperste sinaasappelsap en als laatste het meel.

- daarna voeg je het geklopte eiwit toe...dit meng je dan met een spatel, geen mixer.

- dit mengsel schep je dan in een ingevette cake-vorm.

De oven moet wel voorverwarmd zijn, 175 C. Ongeveer 45 min. laten bakken.

Garneren/ afwerken met bv. chocolade glazuur en geschaafde amandelen.

Belangrijk is dat je de oven niet openmaakt tijdens het bakken.....anders zakt de cake in!!


Groetjes Hanane