Bekijk volle/desktop versie : Leer je kind vallen en opstaan



Pagina's : [1] 2 3

17-05-2009, 14:22
Leer je kind vallen en opstaan



Ook kinderen moeten leren omgaan met tegenslagen. Als ouder hebben we de neiging ze te overbeschermen. Om op te groeien tot gelukkige volwassenen, is het echter belangrijk dat ze op jonge leeftijd leren uit wat fout loopt.

Doorgaan
Een mens voelt zich pas goed als hij ook de pijn kent. Daarom is het zeer belangrijk dat je een kind leert omgaan met frustraties. Een baby kan de eerste zes maanden nog niet echt verwend worden. Daarom mogen zijn ouders hem dan nog wel bij het eerste het beste huiltje oppakken. Maar daarna moet ook hij, stapje voor stapje, teleurstellingen leren hanteren. Een kind dat dat al op jonge leeftijd leert, kan latere tegenslagen makkelijker overwinnen en zal daardoor minder snel de handdoek in de ring gooien.

Geen frustraties
Daar wringt net het schoentje. Ouders willen hun kroost voor vervelende ervaringen behoeden. En dus nemen ze elke frustratie weg, vooral moeders zijn daar meester in. Niet meteen verstandig, want zo lopen deze kinderen later het risico verwende nesten te worden.

Luisteren
Heeft je kind verdriet, betekent dat niet dat je hem of haar moet links laten liggen. Niemand wil zijn kleine zien huilen. Erover praten is dan al een eerste stap. Een luisterend, begripvol oor doet wonderen.

Realiteit
Terwijl Mick Jagger staat te kelen dat 'you can't always get what you want', mogen ook kinderen dat weten. Ongeacht de moeite en de inspanning die er misschien ook voor gedaan wordt, kan het mislukken. Het is niet omdat je kleine topscoorder bij Anderlecht wil worden en hij dagelijks met zijn voetbal in de weer is, dat hij er ook in zal slagen.

Een deel van het groeiproces bestaat erin deze realiteit onder ogen te zien en leren hoe je de zaken dan moet aanpakken. Ouders moeten zich de vraag stellen wanneer hun hulp nodig is of wanneer een stapje moet teruggezet worden om de dingen op zijn beloop te laten. (lvl)
17/05/09 08u57

Bron

17-05-2009, 14:26


Goh, dat wisten we nog niet

17-05-2009, 14:31
omgaan met frustraties lukt mij nu niet eens, zou me kindje beschermen tegen alle ellende tot ik er zelf niet meer ben.

17-05-2009, 14:35
Wen er maar aan, terleurstellingen zijn van alle tijden.

Maar ik duw kinderen uit de nest en dan moeten ze met armen flapperen en als ze neerstorten dan haal ik ze omhoog en doe dat net zolang tot ze het wel kunnen.

You win some, you lose some.

17-05-2009, 14:36



Citaat door Anne33:
Goh, dat wisten we nog niet


veel ouders van tegenwoordig ook niet

als oma ben je daar wat anders in....wel beschermen.....maar toch de ruimte maken om ook effe op de billen te vallen

je bent wel bang voor het koppie....maar om de billen zit nog een flinke luier dus lopen maar met de kleine jong en het is me er eentje hoor

een echte gozer....zijn zus was veel liever

17-05-2009, 14:38

Citaat door gaviel:
veel ouders van tegenwoordig ook niet

als oma ben je daar wat anders in....wel beschermen.....maar toch de ruimte maken om ook effe op de billen te vallen

je bent wel bang voor het koppie....maar om de billen zit nog een flinke luier dus lopen maar met de kleine jong en het is me er eentje hoor

een echte gozer....zijn zus was veel liever



ach ik kijk het altijd een beetje aan, de meeste valpartijen zijn namelijk niet fysiek ... op het moment dat ik denk dat ze begint te verdrinken dan ga ik eens even praten en kijken of ik haar door er over te praten weer vooruit kan helpen.

17-05-2009, 14:38

Citaat door Tang0uia:
omgaan met frustraties lukt mij nu niet eens, zou me kindje beschermen tegen alle ellende tot ik er zelf niet meer ben.


Weet je, dat was letterlijk wat ik eronder wilde typen, maar ik denk wacht maar even ik sluit me wel bij je aan hoor, als ik bv zes nachten slecht slaap is mijn lontje wel heel kort...

Maar om iets te noemen, wij vinden het bv net zo van belang dat kinderen zien dat als er ruzie is tussen de ouders, dat ze ook zien dat dit goed gemaakt kan worden...

Maar wist niet dat kids opvoeden zo een enorme lastige klus zou worden, heb ik nooit op waarde kunnen inschatten achteraf gezien. Het kost je heel veel tijd en als je er meer hebt, dan wordt het er echt niet gemakkelijker van, denk dat discipline en duidelijkheid wel heel erg van belang is, maar ben zelf wel eens structuurloos...

Denk trouwens dat het net zo van belang is om kids leren om te gaan met, niet altijd beschermen tegen dan leren ze er niet mee omgaan. Je helpt niet altijd door te helpen maar het zijn die inzichten en keuzes die het als ouder wel eens lastig maakt...

17-05-2009, 14:39

Citaat door Iznogoudh:
Wen er maar aan, terleurstellingen zijn van alle tijden.

Maar ik duw kinderen uit de nest en dan moeten ze met armen flapperen en als ze neerstorten dan haal ik ze omhoog en doe dat net zolang tot ze het wel kunnen.

You win some, you lose some.




eh hoeveel ga jij op de wereld zetten?


17-05-2009, 14:40

Citaat door Iznogoudh:
Wen er maar aan, terleurstellingen zijn van alle tijden.

Maar ik duw kinderen uit de nest en dan moeten ze met armen flapperen en als ze neerstorten dan haal ik ze omhoog en doe dat net zolang tot ze het wel kunnen.

You win some, you lose some.


Dat is ook waar ik in geloof niet altijd waarschuwen voor die tegel die daar los ligt, maar er zijn en helpen omhoog komen als ze gestruikeld zijn, je moet niet alles willen voorkomen, maar blijf het lastig vinden...

17-05-2009, 14:43

Citaat door gaviel:




eh hoeveel ga jij op de wereld zetten?



Even kijken op het CBS wat het gemiddelde was 2,6 kind?

17-05-2009, 14:43

Citaat door Horus:
Weet je, dat was letterlijk wat ik eronder wilde typen, maar ik denk wacht maar even ik sluit me wel bij je aan hoor, als ik bv zes nachten slecht slaap is mijn lontje wel heel kort...

Maar om iets te noemen, wij vinden het bv net zo van belang dat kinderen zien dat als er ruzie is tussen de ouders, dat ze ook zien dat dit goed gemaakt kan worden...

Maar wist niet dat kids opvoeden zo een enorme lastige klus zou worden, heb ik nooit op waarde kunnen inschatten achteraf gezien. Het kost je heel veel tijd en als je er meer hebt, dan wordt het er echt niet gemakkelijker van, denk dat discipline en duidelijkheid wel heel erg van belang is, maar ben zelf wel eens structuurloos...

Denk trouwens dat het net zo van belang is om kids leren om te gaan met, niet altijd beschermen tegen dan leren ze er niet mee omgaan. Je helpt niet altijd door te helpen maar het zijn die inzichten en keuzes die het als ouder wel eens lastig maakt...



Ik vind opvoeden een van de lolligste dingen die ik doe .. heb er echt plezier in. Tuurlijk het kost tijd en soms moet je heel veel fantasie en kracht zien te hebben om iets voor elkaar te krijgen maar gemiddeld geniet ik er toch vooral van.
Om te zien hoe ze groeit en hoe ze ontdekt hoe haar wereld werkt, dat vind ik echt fantastisch. Had ik niet gedacht dat ik dat zo leuk zou vinden ... ik wilde pas laat kinderen en was geen meisje dat met poppen speelde ... had voor ik er zelf 1 kreeg zelfs nog nooit een baby vastgehouden.

17-05-2009, 14:46
Luisteren én praten met kinderen zijn vaardigheden die maar weinig volwassenen bezitten. Helaas.

Kinderen kunnen prima omgaan met tegenslagen. Vaak zijn het de ouders die er in werkelijkheid moeite mee hebben.

17-05-2009, 14:48



Citaat door Horus:
Weet je, dat was letterlijk wat ik eronder wilde typen, maar ik denk wacht maar even ik sluit me wel bij je aan hoor, als ik bv zes nachten slecht slaap is mijn lontje wel heel kort...

Maar om iets te noemen, wij vinden het bv net zo van belang dat kinderen zien dat als er ruzie is tussen de ouders, dat ze ook zien dat dit goed gemaakt kan worden...

Maar wist niet dat kids opvoeden zo een enorme lastige klus zou worden, heb ik nooit op waarde kunnen inschatten achteraf gezien. Het kost je heel veel tijd en als je er meer hebt, dan wordt het er echt niet gemakkelijker van, denk dat discipline en duidelijkheid wel heel erg van belang is, maar ben zelf wel eens structuurloos...

Denk trouwens dat het net zo van belang is om kids leren om te gaan met, niet altijd beschermen tegen dan leren ze er niet mee omgaan. Je helpt niet altijd door te helpen maar het zijn die inzichten en keuzes die het als ouder wel eens lastig maakt...
letterlijk nog wel, en jij bent Nederlands?

toen mijn kleine broertje was geboren, was ik 10. ik leerde dus op me 10de me zorgen maken over een baby. rende zelfs een keer van school naar huis omdat ik een ambulance wagen hoorde. ik was elke keer bang dat hem iets zou overkomen als ik het huis uit was.. ik was toen al bezorgd om mijn kleine broertje. nu hij zelf 10 is ben ik dat nog steeds.


ouders hebben het moeilijk. ik denk dat ik het maar bij 1 ga houden.

17-05-2009, 15:06

Citaat door Tang0uia:
letterlijk nog wel, en jij bent Nederlands?

toen mijn kleine broertje was geboren, was ik 10. ik leerde dus op me 10de me zorgen maken over een baby. rende zelfs een keer van school naar huis omdat ik een ambulance wagen hoorde. ik was elke keer bang dat hem iets zou overkomen als ik het huis uit was.. ik was toen al bezorgd om mijn kleine broertje. nu hij zelf 10 is ben ik dat nog steeds.


ouders hebben het moeilijk. ik denk dat ik het maar bij 1 ga houden.



Ik was 4 bij mijn tweede zusje (mijn eerste zusje was maar 9 maanden geworden) en 7 bij mijn derde en 10 bij mijn broer en 13 bij mijn (gelukkig laatste ) zus....voldoende oefening dus in vasthouden maar vooral in loslaten

alhoewel zo af en toe, na al die jaren, wil ik nog wel eens mama spelen tegen hun ( moeilijk af te leren)

17-05-2009, 16:16

Citaat door Tang0uia:
letterlijk nog wel, en jij bent Nederlands?

toen mijn kleine broertje was geboren, was ik 10. ik leerde dus op me 10de me zorgen maken over een baby. rende zelfs een keer van school naar huis omdat ik een ambulance wagen hoorde. ik was elke keer bang dat hem iets zou overkomen als ik het huis uit was.. ik was toen al bezorgd om mijn kleine broertje. nu hij zelf 10 is ben ik dat nog steeds.


ouders hebben het moeilijk. ik denk dat ik het maar bij 1 ga houden.




Je groeit er ook wel in hoor, had bij de eerste dat ik toch de hele tijd zat te wachten op dat vader gevoel en dat kwam maar niet, daar moest ik wel wat voor doen. Moet alleen wel bekennen dat door het jachtige leven tegenwoordig wel eens teveel aan mezelf denk en de kids komen dan wel wat aandacht te kort...

Mijn betere helft zegt altijd dat ze drie kinderen heeft

Pagina's : [1] 2 3