Bekijk volle/desktop versie : tanden poetsen tijdens het vasten



Pagina's : [1] 2

07-11-2002, 14:27
Hoi Allemaal,

Op een site heb ik gelezen dat je tijdens het vasten mag tandenpoetsen.

Wat is jullie mening daarover?

07-11-2002, 14:32


ja tuurlijk poetse die handel, kom nou!
Dalijk word je nog aangehoude wegens een te hoge stankgehalte!
We motte wel menselijk blijve he!

07-11-2002, 14:37
Wat een toeval zeg, ik wou net zelf eentopic daarover maken. Thnx

groetjes

07-11-2002, 14:38
Ewa Jah de 1 zegt je mag poetsen de ander niet en de 1 zegt je mag je mond spoelen en de ander zegt neej mag niet??????? Zo maak je het elkaar wel moelijk he??? :watte?:

07-11-2002, 14:42


Je mag je tanden poetsen maar zonder tandpasta.....

Maar ja aangezien veel mensen toch nooit hun tanden poetsen is het voor hun geen probleem....

07-11-2002, 14:42
- Het gebruik van de siewaak 1 tijdens het vasten.

Vraag: Er zijn mensen die graag hun tanden niet willen poetsen met een tandenstokje tijdens het vasten…Ze vrezen dat dit het vasten ongeldig maakt…wat is de geprefereerde tijd voor het tandenpoetsen in de Ramadan?

Antwoord: Vrees hebben om de tanden te poetsen met een tandstokje tijdens het vasten of buiten het vasten is niet door de Qor’aan of Soenna 2 te bewijzen, dit omdat Assiewaak tot de Soenna van de profeet behoort. In de bekende authentieke hadith is overgeleverd dat de profeet zei:”Het is een reiniging voor de tanden, en een oorzaak van tevredenheid van de Heer”. Siewaak is toegestaan en aan te raden na het verrichten van de kleine wassing, voor het gebed, bij het waken en tijdens het vasten….


- Mondspoeling tijden het vasten.

Vraag: Wanneer een persoon zijn mond spoelt of neusgaten wast en het water komt tot zijn keel, wat niet opzettelijk gebeurd. Maakt dit het vasten ongeldig?

Antwoord: Wanneer een persoon zijn mond spoelt of neusgaten wast, en het water komt tot zijn keel, dan is het vasten van desbetreffende persoon niet ongeldig, omdat hij dat niet met opzet gedaan heeft. Allah de Verhevene zegt:”En er is geen zonde voor jullie in de fouten, die jullie daarmee (per ongeluk) hebben gemaakt, maar wel in wat jullie harten zich hebben voorgenomen” 3.

Sheikh Ibn Al ‘otheymien

1. Siewaak of Assiewaakis is het tandenstokje waarmee men zijn tanden ermee poetst.

2. De oorspronkelijk betekenis hiervan is “weg” of “te volgen pad”. In de islam wordt het als een technische term gebruikt voor het gehele doen en laten van de profeet en zijn metgezellen (Allah’s welbehagen zij met hen).

3. Soerat Al Ahzaab aya 5.

bron : http://www.al-islaam.com

07-11-2002, 14:44
- Het islamitische oordeel over het gebruik van de tandenborstel tijdens het vasten.

Vraag: Is het toegestaan om de tanden te poetsen met tandpasta na de eerste zonschemering tijdens het vasten? En als het wel toegestaan is, maakt het bloed wat van de tanden vrij komt tijdens het gebruik van de tandenborstel, het vasten ongeldig?

Antwoord: Het is toegestaan om na de eerste zonschemering, (wanneer men zich onthoudt van het eten, drinken&hellip gebruik te maken van tandpasta en een tandenborstel om de tanden te poetsen. Sommige geleerden zien het als afkeurenswaardig voor een vastende om de siewaak te gebruiken na de middag, omdat de geur uit de mond van een vastende verdwijnt. Men kan wel de etensresten van zijn tanden verwijderen. Wat betreft het gebruik van tandpasta, het is af te raden om het te gebruiken, dit omdat tandpasta een geur en smaak heeft. Het beste is dat men tandpasta na de sahoer gebruikt, en als het toch noodzakelijk gebruikt moet worden dan moet er rekening gehouden worden met het slikken van de tandenpasta. Het bloed dat vrij komt van de tanden na het poetsen met een tandenborstel maakt het vasten niet ongeldig.

bron: http://www.al-islaam.com

07-11-2002, 14:46
hihihih het wordt zo wel lekker duidelijk zeg!!!

Maar goed waarom ik mijn tanden wel poets is omdat je anders zo muf gaat ruiken uit je mond en das nieso tof voor de medemens ;-)

07-11-2002, 14:46
Beter van niet, ze zeggen toch dat de geur uit de mond van een vastende als musk is voor Allah

07-11-2002, 14:49
dat is mijn mening..

07-11-2002, 14:52
kom op niet zo katten...

Maar goed mag het nou wel of niet......

Ik bedoel het is zo vaag, de een zegt het mag de ander zegt het mag alleen met water en weer een ander zegt dat het helemaal niet mag....

07-11-2002, 14:55

Citaat:
Origineel gepost door AnouarBlueEyes
Je mag je tanden poetsen maar zonder tandpasta.....

Maar ja aangezien veel mensen toch nooit hun tanden poetsen is het voor hun geen probleem....
wahahahahaha die is goed

maare ik poets wel me tanden als je maar niet het inslikt is alles oke

07-11-2002, 14:55


Zelf weten ik doe het niet maar ik stink niet ofzo hoorz!!!! ruiken??????
Neej maar ik poest me tanden sochtends na ontbijt dus waarom zou ik moeten stinken??????

07-11-2002, 14:59
Ik d8 dat het nu wel duidelijk was na die teksten van Nadiah. NOg bedankt heb er veel aan.
groetjes

07-11-2002, 15:02
jehna
ik ben het met je mee eens
ik heb het ook zo gehoord van mijn moeder en van andere mensen
voorlopig poets ik alleen mijn tanden wanneer we s'ochtends mogen eten.maar dan peots ik mijn tanden NA het eten.

ma3a sellema moslims fijne RAMADAN verder.

Pagina's : [1] 2