Bekijk volle/desktop versie : Pensioen vraag!



14-05-2009, 18:36
Mijn man is hier op zijn dertigste naar Nederland gekomen. En hij in de tussentijd maar 1 jaar gewerkt, omdat hij nog zijn papieren moest krijgen en alles wat erbij komt kijken.

Mijn man is nu 35 jaar en kan pas werken als hij 37 is. Stel dat hij vanaf de leeftijd van 37 tot 65 gaat werken en hij bouwt in de tussentijd pensioen op, bouwt hij dan veel of weinig pensioen op?

Hij gaat als hij op z’n zesendertigste gaat werken per maand 1100 euro verdienen, niet veel dus.

Daarnaast is er nou een verschil tussen aow en bedrijfspensioen? Ik begrijp namelijk niet hoe het werkt.

14-05-2009, 20:01



Citaat door Sjappie2008:
Hij mist dan zo'n 10 jaar opbouw. ALs jij wel veel opbouw hebt, dan kom je misschien redelijk uit. Eventueel kan hij straks meer gaan inleggen dan gebruikelijk (of allebei), dan vang je weer wat op.




Meschien een domme vraag , maar kan pensioen ooit opraken doordat je niet zoveel hebt opgebouwd? Zo ja, waar moet je dan van leven?

14-05-2009, 20:18
Ik heb dit gevonden:


Citaat:
De AOW ofwel de Algemene Ouderdomswet is een volksverzekering die Nederlanders een uitkering verschaft vanaf 65 jaar.
Bovenop die uitkering ontvangen de meeste Nederlanders nog een pensioen.
De AOW-uitkeringen in een bepaald jaar worden betaald uit de AOW-premies die de werkende in dat jaar betaald hebben (omslagstelsel).
Voor de pensioenen hebben de mensen zelf (meestal via het bedrijf waar ze werkten) moeten sparen (kapitaaldekkingsstelsel)
Nou snap ik er helemaal niets van! Dus je krijgt AOW en daarnaast nog pensioen van alle bedrijfen waar je gewerkt hebt?

Pensioen is toch pensioen?

14-05-2009, 20:20
Kan iemand mij aub specifiek uitleggen hoe het werkt als je 65 wordt?

14-05-2009, 23:25


Aow is een uitkering van de overheid waar je recht op hebt als je 65 jaar bent. Of je nou ooit gewerkt hebt of niet..dat doet er niet toe.

Bedrijfspensioen bouw je op via je werkgever. Tenminste alleen als de werkgever een pensioenregeling heeft voor zijn werknemers. Je bouwt dit pensioen op tot aan je 65ste (als je er nog werkt). Dus op het moment je 65 jr bent krijg je aow en het opgebouwde bedrijfspensioen.

Zowieso zal je man geen vet pensioen ontvangen omdat hij veel jaren mist.

In nederland is het verder zo dat je recht hebt op minimaal een uitkering op bijstandsniveau. Dat betekent dus dat als je AOW (eventueel aangevuld door bedrijfspensioen) en dat komt onder het bijstandsniveau, dan wordt dat nog aangevuld door de sociale dienst.

Hoop dat het zo wat duidelijker is.

15-05-2009, 11:39
Door de forumleden is een en ander al uitgelegd wat een AOW is en een pensioen van de werkgever. Ik wil hier verder op ingaan, door GROVE cijfers te geven. Het is een indicatie dus niet echt heel precies.

AOW krijg je op je 65ste en op dit moment is dat ongeveer 700 Euro bruto per persoon. AOW bouw je ook op, doordat je ieder jaar dat je in Nederland woont. ieder jaar dat je hier woont krijg je 2% van de AOW. Je bouwt tussen je 15e en 65e AOW op.

Dus in dit geval heeft je man 15 jaar AOW opbouw gemist (want hij kwam hier op zijn 30e pas naar Nederland, en de opbouw begint vanaf de 15e). Dus dat betekent dat hij 30% minder AOW krijgt. Dus plusmines 500 Euro

Pensioen via de werkgever
1100 Euro per maand is inderdaad niet veel. De opbouw vind plaats op basis van de pensioengrondslag (=salaris - franchise). Ik ben bang dat het niet veel zal zijn. Ik denk dat je ongeveer moet berekenen op 200 Euro pensioenopbouw per jaar. Aangezien je man nog 30 jaar moet werken, is dat 6000 Euro pensioenopbouw per jaar. Dus je man heeft ongeveer een maandelijkse uitkering van 6000/ 12 = 500 Euro bruto.

Je man krijgt in totaal: AOW 500 euro + bedrijfspensioen 500 euro = 1000 Euro bruto

Maar jij krijgt natuurlijk ook AOW als je 65 jaar bent. Stel dat jij hier op je
15e in Nederland was dan krijg je de volle pond van 700 Euro per maand. En stel dat je een bedrijfspensioen hebt opgebouwd, bijvoorbeeld ook 500 Euro, dan heb jij in totaal 1200 Euro.

Dus jullie pensioen is totaal 2200 Bruto, maar hier gaat er weinig belasting vanaf. Dus dan houd je ongeveer 1700 -1800 Netto over.

Alternatieven om je pensioen te verhogen:
- hoger salaris, hoe meer pensioenopbouw
- zelf sparen voor je pensioen
- extra pensioeninleg

Ik hoop dat ik je een en ander duidelijk hebt gemaakt, zoniet dan kun je me schieten met vragen