Bekijk volle/desktop versie : financiële wereld



Pagina's : [1] 2

09-05-2009, 16:27
Is werken in de financiële wereld toegelaten ?
Daarmee bedoel ik banken, instellingen waar rente de gewoonste zaak is. Wie kan me ook info geven over islamitische banken, vacatures van Islamitische banken. Ik heb lang gezocht maar vind nauwelijks iets.
Als ik logisch nadenk, dan zie ik eerst en vooral in dat het haram kan zijn, maar ook dat het niet haram zou kunnen zijn (anders hebben de kuffaars ons in hun handen (gelijk nu het geval is))

De reden voor mijn vraag is dat ik iets zie in een beroep als bvb quantitative analyst.

09-05-2009, 18:34


Ik denk eerlijgezegd dat het wel haram is om bij bijvoobeeld een bank te werken. Omdat banken aan rente etc doen en waardoor mede mogelijk wordt gemaakt dat je uitbetaald krijgt. Werken in de financiele wereld heeft een vicieuse cirkel. Je geeft ze eigenlijk de groen kaart voor hen handelen. Als de islamitisch economische regels waren gevolgd was europa nu niet in de shit waarin zij nu zit.

tip : Kijk vaak naar iqra een wat oudere man met een snor geeft altijd preken over islam en economie .. zeer interessant !

09-05-2009, 18:38

Citaat door khadija_17:
Ik denk eerlijgezegd dat het wel haram is om bij bijvoobeeld een bank te werken. Omdat banken aan rente etc doen en waardoor mede mogelijk wordt gemaakt dat je uitbetaald krijgt. Werken in de financiele wereld heeft een vicieuse cirkel. Je geeft ze eigenlijk de groen kaart voor hen handelen. Als de islamitisch economische regels waren gevolgd was europa nu niet in de shit waarin zij nu zit.

tip : Kijk vaak naar iqra een wat oudere man met een snor geeft altijd preken over islam en economie .. zeer interessant !


Bedankt.
Ik ben de laatste tijd geïnteresseerd geraakt in deze zaken. Ik vraag me dan af hoe de banken in SA bijvoorbeeld werken ...

09-05-2009, 18:51
selam alaikoem

275. Degenen, die woekerwinst maken, verrijzen zoals iemand, die door Satan met krankzinnigheid is geslagen. Dat komt, omdat zij zeggen: "Handel is gelijk aan rente", terwijl Allah de heeft wettig en de rente onwettig heeft verklaard. Die daarom een vermaning van zijn Heer krijgt en er mee ophoudt, hem zal toebehoren, hetgeen hij vroeger heeft ontvangen en zijn zaak is bij Allah. En zij, die terugvallen, zij zijn de mensen van het Vuur, daarin zullen zij vertoeven.

276. Allah schaft de rente af en doet de weldadigheid toenemen. En Allah heeft niet lief alle ondankbaren en zondaren.

277. Voorzeker, zij die geloven en goede daden doen en het gebed houden en de Zakaat betalen, hun beloning is bij hun Heer en voor hen is geen vrees, noch zullen zij treuren.

278. O, gij die gelooft, vreest Allah en doet afstand van de rest van de rente, als gij gelovigen zijt.

279. Maar indien gij dit niet doet, bereidt u dan ten oorlog met Allah en Zijn boodschapper; indien gij berouw hebt is voor u het oorspronkelijke kapitaal: zo zult gij geen onrecht doen, noch zal u onrecht worden aangedaan.

surah al-baqara

De mensen die met rente werken is de oorlog verklaard. Ik denk niet dat het een verstandig idee is om met hun samen te werken.

09-05-2009, 19:43


shokran, maar natuurlijk weet ik die dingen al, ik denk dat ik mijn vraag op een verkeerde plaats heb gesteld.

09-05-2009, 19:48
Ik denk dat je je vraag op de goede plaats heb gesteld.
Dit is de enige waarheid broer.

09-05-2009, 19:53
En als ik jouw nu een link kan geven van geleerden die zeggen dat het mag ...
Ik wil zoveel mogelijk weten.

09-05-2009, 23:34
Ik zal mijn vraag anders stellen.
Bestaan er ook dingen als quantitative analyst maar dan voor islamitische banken, islamitische bedrijven ?

09-05-2009, 23:49
Jij hebt Jamal Badawi nodig: link.

10-05-2009, 14:10

Citaat door Samarqandi:
Jij hebt Jamal Badawi nodig: link.


Nu ben ik veel verder, allahi djazik bikhair.
Maar weet je (iemand) toevallig of je deze filmpjes kan downloaden (dus dat ik ze kan bekijken als ik geen internet heb) ?

11-05-2009, 23:57

Ik zal ook ff bezwijzen plaatsrn ins-allaah


12-05-2009, 00:32
bedankt
maar ik zoek geen bewijzen dat riba haram is enzovoort (zie bovenstaande posts)
mijn up was eigenlijk vooral bedoeld om een antwoord te krijgen op mijn vorige post

12-05-2009, 00:43



Citaat door Mhmd:
Ik zal mijn vraag anders stellen.
Bestaan er ook dingen als quantitative analyst maar dan voor islamitische banken, islamitische bedrijven ?


Islamitisch bankieren is ook niet halal.
Ze noemen het zo om moslims ook te lokken en daarbij noemen ze de rente, mouraba7a.

http://www.youtube.com/watch?v=apr4Wju62XY&feature=related

Quantitative analysts en quantitative developers verdienen wel dik...

12-05-2009, 00:52

Citaat door Kifash:
Islamitisch bankieren is ook niet halal.
Ze noemen het zo om moslims ook te lokken en daarbij noemen ze de rente, mouraba7a.

http://www.youtube.com/watch?v=apr4Wju62XY&feature=related

Quantitative analysts en quantitative developers verdienen wel dik...

Hoe weet je dat ayamshoem, heb je erop gegoogled
is voor 50% de reden dat ik zoiets wil doen, ik heb nog jaren tijd om hierover te leren en te weten wat mag en niet mag alhamdolillah.

12-05-2009, 00:56

Citaat door Mhmd:
Hoe weet je dat ayamshoem, heb je erop gegoogled
is voor 50% de reden dat ik zoiets wil doen, ik heb nog jaren tijd om me hierover te leren en te weten wat mag en niet mag alhamdolillah.


Ik heb 2 jaar als commodity trader gewerkt
Weet je dat die quant developers al die constructies ontwikkelen voor investeringsbanken, korte termijn winsten enzo..
Aan die constructies zitten dikke percentages vast voor de developer
Als je dat wil doen moet je wel sterk zijn in wiskunde...

Pagina's : [1] 2