Bekijk volle/desktop versie : Opinie: Brief Aan Karst Tates



Pagina's : [1] 2 3 4 5

09-05-2009, 10:11
vrijdag 08 mei 2009

Deze brief schrijf ik omdat niemand het woord tot je richt. Terwijl jij als enkeling heel Nederland op zijn kop zette. Ik ben je vriend niet en wil het ook nooit worden. Een paar dagen geleden in Zevenaar ben je begraven. Iedereen haalde opgelucht adem toen het zand je kist bedekte. Voorgoed ben je van deze aarde. Ik ben er ook blij om. Ik hoop dat jouw Suzuki Swift waarmee je de aanslag uitvoerde snel door de schrootmolen gaat.

Wat je op 30 april bezielde begrijp ik nog steeds niet. Van achter inrijden op een stoet blije mensen is van een enorm laag niveau. Een laffe daad. Je actie was tegen de koninklijke familie gericht. Dat waren je laatste woorden. Waarom ram je dan omstanders? Je bent een terrorist van niks.

Je bent een egoïst. Je verloor je werk en ging daarom zielig zitten doen met een stickie in je handen. Op je 38ste ongetrouwd en werkloos heb je reden om gefrustreerd te zijn. Met wrok zag je hoe kroonprins Willem-Alexander in Mozambique een vakantiehuis kocht en in Argentinië nog een. Zijn koopzuchtige vrouw Maxima schuimt haute couture- ateliers af op kosten van de belastingbetaler. Terwijl jij je huis moet verlaten omdat de centen op waren. Woest werd je om deze ongelijkheid. In Nederland zijn nog nauwelijks mogelijkheden om kritiek tegen onaantastbare heilige huisjes te ventileren. Politici, columnisten en opiniemakers zijn gecorrumpeerd door lintjes en etentjes bij de Oranje's. Dus je dacht: ik doe t zelf wel.

Alleen was je actie contraproductief. Je hebt de monarchie een grote dienst bewezen. Had op 4 mei op de Dam gestaan met een groot bord met de tekst: 'Waarom moet de dochter van een oud SS-er en oud-lid van de NSDAP de eerste krans leggen? Gevolgd door de zoon van een Duits soldaat en de dochter van een oud-lid van een Argentijns fascistisch regiem?' Kijk dan open je ogen. Nu hebt je ze gesloten. Koningin Beatrix krijgt applaus waar ze verschijnt, behendig verlengd door de staatsoproep NOS. De constitutionele monarchie, die bemoeizucht in een democratie door geboorte mogelijk maakt, zit steviger dan ooit in het zadel.

Vreemd dat je bij je arrestatie, net nadat je in volle vaart tegen De Naald in Apeldoorn was gereden, bij kennis was om je beweegreden te vertellen. Of werd het verhaal dat je het gemunt had op de open bus verzonnen door een alerte spindoctor? Werd daarom de stekker van de beademmachine uit het stopcontact getrokken? Je was niet meer nodig en moest weg.

Nee, Karst, ik doe geen onderzoek. Jouw overlijden was het beste wat Nederland die dag kon overkomen. Jouw aanslag was als jouw leven: een grote mislukking. Over de doden niets dan goeds is de uitdrukking. Voor jou Karst gaat die eer niet op. Je kreeg je verdiende hoon en walging.
Bron: http://www.arnoldkarskens.com/index.php?option=com_content&view=article&id=388:b rief-aan-karst-tates&catid=89:weblog&Itemid=50

09-05-2009, 10:14


Karst bleef een beetje hangen



Van onze verslaggevers
gepubliceerd op 08 mei 2009 21:47, bijgewerkt op 9 mei 2009 09:16

AMSTERDAM - De man die op Koninginnedag wilde inrijden op de koninklijke familie, was vroeger het populairste jongetje van de klas. Later vereenzaamde hij. Oude vrienden hebben geen idee waarom hij deed wat hij deed.

Karst T., de 38-jarige man die op 30 april met zijn auto probeerde in te rijden op de bus met de koninklijke familie, leidde tot in zijn jaren als twintiger een vrolijk leven. Daarna isoleerde hij zich van zijn vrienden en raakte hij steeds meer in zichzelf gekeerd. Hij had een havodiploma, maar maakte latere opleidingen niet af en had ongeschoold werk.

Dat is het beeld dat opdoemt uit een rondgang die de Volkskrant maakte langs mensen die hem van nabij hebben meegemaakt. ‘Vroeger deden we allemaal hetzelfde: naar school, stappen en wat bijbaantjes’, zegt een oude vriend. ‘Maar hij is dat blijven doen.’

Populairste jongetje
Karst, die opgroeide in Duiven bij Arnhem, was het populairste jongetje onder zijn klasgenoten op de basisschool. Hij kwam uit een leuk, stabiel gezin met betrokken ouders.

Op de middelbare school viel hij veel minder op. In die tijd begon hij te blowen en uit te gaan. Meestal deed hij dat in gezelschap van zijn vrienden met wie hij was opgegroeid.

Na de havo mislukte hij op het vwo, waarna hij naar de hotelschool in Apeldoorn ging. Daar heeft hij volgens vrienden vooral gefeest.

Op drift
Vervolgens lijkt hij op drift te zijn geraakt. Hij brak met zijn vrienden, van wie de meesten een serieus leven waren gaan leiden. Karst zou zo’n bestaan burgerlijk hebben gevonden. Zijn vrienden bleven contact met hem zoeken en hem uitnodigen, maar hij reageerde niet. ‘Op een gegeven moment was hij telefonisch niet meer bereikbaar. Dan kan je moeilijk elke keer bij hem langsrijden om hallo te zeggen.’

Karst had in de laatste jaren van zijn leven geen dikke vrienden meer, alleen zijn familie. Zijn oude vrienden meer, alleen zijn familie. Zijn oude vrienden hebben, net als de ouders van Karst, geen idee wat hem op Koninginnedag heeft bezield.

volkskrant.

09-05-2009, 10:21
Rondom 10 krijgt reacties met begrip voor Karst T.


Van onze verslaggever Peter Giesen
gepubliceerd op 08 mei 2009 20:15, bijgewerkt op 9 mei 2009 08:27

AMSTERDAM - De redactie van het tv-programma Rondom 10 heeft ongeveer 75 mails gekregen van kijkers die zeggen de daad van Karst T. goed te begrijpen.

Zij identificeren zich met de dader van het drama op Koninginnedag, omdat zij zich eenzaam en gefrustreerd voelen. ‘Ook ik ken de angst, de woede, de eenzaamheid en de wanhoop die elke vorm van ratio wegvagen’, mailde een van de kijkers. De meesten stellen wel dat zij zelf niet zo’n daad zouden plegen.

Rondom 10 wijdde vorige week zaterdag een uitzending aan de gebeurtenissen in Apeldoorn. Daarop kreeg de redactie veel e-mails van mensen die zichzelf herkenden in Karst T. Vanavond zal het programma hier nader op ingaan (Nederland 2, 21.05 uur).

‘Mijn telefoon gaat nooit, mijn huisbel gaat één keer per jaar voor de cv-monteur. Verder is er niets in mijn leven. Ik ben altijd thuis met alleen mijn computer’, mailde een 68-jarige vrouw. ‘Ik praat bijna nooit, ik ken mijn eigen stem niet meer, in een winkel groet ik wel mensen achter de kassa, dan schrik ik van mijn eigen stem.’

Een 50-jarige alleenstaande vrouw die door een ongeluk haar baan moest opgeven, mailt dat haar profiel identiek is aan dat van Karst: ‘Want ook ik zonder mij de hele dag af van de buitenwereld speel de hele dag internetbingo kijk de hele dag en nacht tv heb geen familie of vrienden ken alleen de warmte en liefde van mijn paard en hond.’

Sommigen wijten hun eenzaamheid aan ‘de samenleving’, waarin mensen zich niet meer om elkaar bekommeren. ‘Ik geloof dat de kern van onze samenleving daardoor zo ziek is dat de wanhoop van Karst T. nog maar een topje van de ijsberg is’, mailt een 68-jarige alleenstaande vrouw.

Individualisering wordt als een boosdoener gezien, maar ook de ‘graaicultuur’ aan de top en de manier waarop anonieme instanties over de samenleving regeren. ‘Iedereen kent het fenomeen niet gehoord te worden, als een debiel behandeld te worden’, schrijft een 56-jarige man.

‘Ik heb zelf weleens het idee om een daad te stellen omdat je overal als een nummer wordt behandeld’, mailt een 50-jarige failliete ondernemer. En een man die bijna met pensioen gaat: ‘Veroordeel dus Karst T. niet, maar de verharde maatschappij waarin topbankiers straffeloos miljarden mogen verliezen en Jan met de pet bij het minste of geringste een incassobureau aan de deur krijgt.’

Volgens cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau zou 1 tot 2 procent van de Nederlanders uiterst ongelukkig met zijn leven zijn. ‘Ik denk dat het er meer zijn, omdat mensen niet snel toegeven dat ze ongelukkig zijn’, zegt Cees Grimbergen, presentator van Rondom 10.

‘Als redactie merken wij heel goed dat er een cultuur van eenzame mensen is ontstaan. We hebben de afgelopen dagen diverse mailschrijvers bezocht. Ogenschijnlijk goed functionerende mensen die vereenzaamd en radeloos zijn. Voor veel mensen is internet hun enige link met de buitenwereld.’

09-05-2009, 10:23
Niemand richt een woord tot hem omdat hij dood is.
Beter gaan we bedenken waarom mensen in zo een verlichtende, welvarende, kansrijke, open, vrije en "vredige" samenleving als de onze toch nog tot zulke wanhopige daden kunnen komen.

09-05-2009, 10:23


waar ik niet bij kan, is dat men voor mohamed bouyeri - die minstens evenveel sociale problemen en tegenslagen heeft gehad als deze karst - geen enkel begrip heeft kunnen opbrengen, terwijl die 1 dode op zijn geweten had en deze tates er en passant tot nu toe 7 de dood in mee heeft gesleurd.

09-05-2009, 10:27

Citaat door a_tropos:
Rondom 10 krijgt reacties met begrip voor Karst T.


Van onze verslaggever Peter Giesen
gepubliceerd op 08 mei 2009 20:15, bijgewerkt op 9 mei 2009 08:27

AMSTERDAM - De redactie van het tv-programma Rondom 10 heeft ongeveer 75 mails gekregen van kijkers die zeggen de daad van Karst T. goed te begrijpen.

Zij identificeren zich met de dader van het drama op Koninginnedag, omdat zij zich eenzaam en gefrustreerd voelen. ‘Ook ik ken de angst, de woede, de eenzaamheid en de wanhoop die elke vorm van ratio wegvagen’, mailde een van de kijkers. De meesten stellen wel dat zij zelf niet zo’n daad zouden plegen.

Rondom 10 wijdde vorige week zaterdag een uitzending aan de gebeurtenissen in Apeldoorn. Daarop kreeg de redactie veel e-mails van mensen die zichzelf herkenden in Karst T. Vanavond zal het programma hier nader op ingaan (Nederland 2, 21.05 uur).

‘Mijn telefoon gaat nooit, mijn huisbel gaat één keer per jaar voor de cv-monteur. Verder is er niets in mijn leven. Ik ben altijd thuis met alleen mijn computer’, mailde een 68-jarige vrouw. ‘Ik praat bijna nooit, ik ken mijn eigen stem niet meer, in een winkel groet ik wel mensen achter de kassa, dan schrik ik van mijn eigen stem.’

Een 50-jarige alleenstaande vrouw die door een ongeluk haar baan moest opgeven, mailt dat haar profiel identiek is aan dat van Karst: ‘Want ook ik zonder mij de hele dag af van de buitenwereld speel de hele dag internetbingo kijk de hele dag en nacht tv heb geen familie of vrienden ken alleen de warmte en liefde van mijn paard en hond.’

Sommigen wijten hun eenzaamheid aan ‘de samenleving’, waarin mensen zich niet meer om elkaar bekommeren. ‘Ik geloof dat de kern van onze samenleving daardoor zo ziek is dat de wanhoop van Karst T. nog maar een topje van de ijsberg is’, mailt een 68-jarige alleenstaande vrouw.

Individualisering wordt als een boosdoener gezien, maar ook de ‘graaicultuur’ aan de top en de manier waarop anonieme instanties over de samenleving regeren. ‘Iedereen kent het fenomeen niet gehoord te worden, als een debiel behandeld te worden’, schrijft een 56-jarige man.

‘Ik heb zelf weleens het idee om een daad te stellen omdat je overal als een nummer wordt behandeld’, mailt een 50-jarige failliete ondernemer. En een man die bijna met pensioen gaat: ‘Veroordeel dus Karst T. niet, maar de verharde maatschappij waarin topbankiers straffeloos miljarden mogen verliezen en Jan met de pet bij het minste of geringste een incassobureau aan de deur krijgt.’

Volgens cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau zou 1 tot 2 procent van de Nederlanders uiterst ongelukkig met zijn leven zijn. ‘Ik denk dat het er meer zijn, omdat mensen niet snel toegeven dat ze ongelukkig zijn’, zegt Cees Grimbergen, presentator van Rondom 10.

‘Als redactie merken wij heel goed dat er een cultuur van eenzame mensen is ontstaan. We hebben de afgelopen dagen diverse mailschrijvers bezocht. Ogenschijnlijk goed functionerende mensen die vereenzaamd en radeloos zijn. Voor veel mensen is internet hun enige link met de buitenwereld.’


Dat bedoel ik.
Mijn broer komt als loodgieter weleens bij mensen thuis. Laatst een oud vrouwtje in R'dam. Die kletste zijn oren van het hoofd. Dat hij zo'n knappe man is, dat zij vroeger ook knap was (hoppa, foto's uit de la) dat ze 1 zoon heeft die in Limburg woont en die ze nauwelijks ziet, dat de enige mensen die naar haar omkijken en helpen haar Kaapverdische en Marokkaanse buren zijn, en dat ze daarom ook niets begrijpt van de aversie tegen buitenlanders (Wilders)

Mensen horen niet alleen te zijn.

09-05-2009, 10:30

Citaat door a_tropos:
waar ik niet bij kan, is dat men voor mohamed bouyeri - die minstens evenveel sociale problemen en tegenslagen heeft gehad als deze karst - geen enkel begrip heeft kunnen opbrengen, terwijl die 1 dode op zijn geweten had en deze tates er en passant tot nu toe 7 de dood in mee heeft gesleurd.


Ik denk omdat niemand zich heeft kunnen identificeren met het religieuze aspect van zijn daad. In mijn ogen is M. B. net zo "gestoord" als K.

09-05-2009, 10:31

Citaat door a_tropos:
waar ik niet bij kan, is dat men voor mohamed bouyeri - die minstens evenveel sociale problemen en tegenslagen heeft gehad als deze karst - geen enkel begrip heeft kunnen opbrengen, terwijl die 1 dode op zijn geweten had en deze tates er en passant tot nu toe 7 de dood in mee heeft gesleurd.

Ik vermoed dat het om eenzame pvv stemmers gaat.

09-05-2009, 10:33

Citaat door lemster:
Dat bedoel ik.
Mijn broer komt als loodgieter weleens bij mensen thuis. Laatst een oud vrouwtje in R'dam. Die kletste zijn oren van het hoofd. Dat hij zo'n knappe man is, dat zij vroeger ook knap was (hoppa, foto's uit de la) dat ze 1 zoon heeft die in Limburg woont en die ze nauwelijks ziet, dat de enige mensen die naar haar omkijken en helpen haar Kaapverdische en Marokkaanse buren zijn, en dat ze daarom ook niets begrijpt van de aversie tegen buitenlanders (Wilders)

Mensen horen niet alleen te zijn.



er is niets mis met alleen zijn an sich, zolang het een vrije keuze is en je over een goed sociaal netwerk beschikt. je ziet mensen ook vaak vereenzamen na hun pensioen, bijvoorbeeld. heb daar ook heel schrijnende gevallen van meegemaakt.

09-05-2009, 10:36

Citaat door lemster:
Ik denk omdat niemand zich heeft kunnen identificeren met het religieuze aspect van zijn daad. In mijn ogen is M. B. net zo "gestoord" als K.
Ja. Mohammed B. ziet er gewoon wat vreemder uit, dat ook. En een doelbewuste moord op een persoon ondermijnt de stelling dat de dader niet bij zinnen was of een moeilijk leven heeft gehad.

09-05-2009, 10:36

Citaat door a_tropos:
er is niets mis met alleen zijn an sich, zolang het een vrije keuze is en je over een goed sociaal netwerk beschikt. je ziet mensen ook vaak vereenzamen na hun pensioen, bijvoorbeeld. heb daar ook heel schrijnende gevallen van meegemaakt.


Ja, oke. Sommige mensen vinden dat prettig, maar ik heb het dus niet over die mensen.

09-05-2009, 10:36
Straks even onder de mensen, want ik voel me afglijden in een kamikazestemming..

09-05-2009, 10:36



Citaat door onaangepast:
Ik vermoed dat het om eenzame pvv stemmers gaat.

Of wereldvreemde linkse oproerkraaiers?
De knoet er over!

09-05-2009, 10:36

Citaat door lemster:
Ik denk omdat niemand zich heeft kunnen identificeren met het religieuze aspect van zijn daad. In mijn ogen is M. B. net zo "gestoord" als K.



in de mijne ook. wie tot zo een daad komt, is opgevreten door sektarisme en dan ben je behoorlijk ver heen. bouyeri is, net als karst, iemand die succesvol begon maar door omstandigheden steeds verder in de versukkeling raakte. dat soort mensen is ontvankelijk voor extreem gedachtengoed. ik ben er ook helemaal niet zo zeker van dat deze tates werkelijk uitsluitend à titre personnel heeft gehandeld.

09-05-2009, 10:36

Citaat door onaangepast:
Straks even onder de mensen, want ik voel me afglijden in een kamikazestemming..

Doe je best!

Pagina's : [1] 2 3 4 5