Bekijk volle/desktop versie : 'Ochtendmisselijkheid is teken van intelligente baby'



Pagina's : [1] 2 3

09-05-2009, 09:12
'Ochtendmisselijkheid is teken van intelligente baby'
Uitgegeven: 8 mei 2009 08:18
Laatst gewijzigd: 8 mei 2009 08:18

AMSTERDAM - Als vrouwen veel last hebben van ochtendmisselijkheid, krijgen ze vaker een kind met een relatief hoog IQ. Dat blijkt uit een Canadese studie.

De onderzoekers van het Hospital for Sick Children in Toronto ondervroegen 120 vrouwen over klachten tijdens een zwangerschap van enkele jaren geleden.
Vervolgens lieten ze de kinderen van de vrouwen (inmiddels tussen de 3 en 7 jaar) een intelligentietest maken.

Duizelig
Uit het onderzoek bleek dat kinderen gemiddeld beter presteerden als hun moeder tijdens de zwangerschap last had gehad van ochtendmisselijkheid en duizeligheid. Hoe heftiger de klachten van de moeder, hoe hoger haar kind scoorden tijdens de intelligentietest.
De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het Britse tijdschrift New Scientist.

Breinbescherming
De onderzoekers vermoeden dat de hormonen die ochtendmisselijkheid veroorzaken ook verantwoordelijk zijn voor de bescherming van het brein van de foetus.
“Onze bevindingen suggereren een link tussen ochtendmisselijkheid en een verbeterde ontwikkeling van de hersenen bij het nageslacht”, aldus hoofdonderzoekster Irena Nulman in de Britse krant The Daily Telegraph.
“Maar ochtendmisselijkheid is een wijd verbreid en fascinerend fenomeen dat nog verder onderzocht moet worden.”

http://www.nu.nl/wetenschap/1960853/ochtendmisselijkheid-is-teken-van-intelligente-baby.html

09-05-2009, 09:13


Volgens de overlevering kotste mijn moeder elke dag toen ik in de maak was.

09-05-2009, 09:23
120 mensen en dat noemt men representatief.......

xmompelt iets met validiteitx

09-05-2009, 09:29

Citaat door Nourdine21:
120 mensen en dat noemt men representatief.......

xmompelt iets met validiteitx


Het gaat om de reliability en de consistentie (test - meet betrouwbaarheid).

Longitudinale onderzoeken (vooral met psychologisch - medische gegevens en dieptie interviews) hebben nooit erg veel respondenten. Behalve als het gaat om epidemiologische gegevens. Het is erg kostbaar, tijdrovend, bijzonder lastig en omslachtig om mensen 7 jaar lang te volgen.
Bovendien moet het voldoen aan stricte en strenge ethische voorwaarden.

De validiteit wordt vooral bepaald door de goede vraagstelling en een correcte item-analyse, NIET door het aantal respondenten. Daarvoor is een minimum, namelijk tenminste 50 personen, maar dan wel allemaal met dezelfde achtergrond.

Het is wel wat anders dan een onderzoekje naar de voorkeur voor een MacDonalds-snack

09-05-2009, 09:56



Citaat door aplat:
Volgens de overlevering kotste mijn moeder elke dag toen ik in de maak was.


LOL, mijn moeder moest continue aan een infuus om te voorkomen dat zij aan ondervoeding ten onder zou gaan.

09-05-2009, 10:06
'k zal het eens navragen bij ma.

09-05-2009, 10:07

Citaat door ringetje2:
Grappig!


na wat je grappig noemt

Een dom kind een zegen voor de mama in de buik maar als het er eenmaal is veel meer werk om er wat zinnig te laten leren, een intellegent kind tja van af minut 1 al in de stress en er is geen garantie dat die niet het hele leven lang blijft

evaringsgewijs moet ik zeggen....1 e keer geen last...kind heeft gymnasium gedaan en is str eh eigenwijs

2e keer geen last....kind heeft gymnasium gedaan en nog wat andere studie's is ook str. eh eigenwijs

3e keer geen last...kind heeft net de praktijkschool gedaan en is helemaal str.str. eigenwijs en bovendien een jongen

trara dus mijn conclusies...meisjes de betere intelectica's op deze wereld


09-05-2009, 10:11

Citaat door gaviel:
na wat je grappig noemt

Een dom kind een zegen voor de mama in de buik maar als het er eenmaal is veel meer werk om er wat zinnig te laten leren, een intellegent kind tja van af minut 1 al in de stress en er is geen garantie dat die niet het hele leven lang blijft

evaringsgewijs moet ik zeggen....1 e keer geen last...kind heeft gymnasium gedaan en is str eh eigenwijs

2e keer geen last....kind heeft gymnasium gedaan en nog wat andere studie's is ook str. eh eigenwijs

3e keer geen last...kind heeft net de praktijkschool gedaan en is helemaal str.str. eigenwijs en bovendien een jongen

trara dus mijn conclusies...meisjes de betere intelectica's op deze wereld



jouw meiden zijn kanjers in alle opzichten en die knul van je, dat is een toppertje.

09-05-2009, 10:22

Citaat door a_tropos:
jouw meiden zijn kanjers in alle opzichten en die knul van je, dat is een toppertje.



eergisteren heeft ie zijn paspoort kwijt gemaakt

en 3 weken geleden zet hij mijn (reserve fiets) 3jaar oude fiets zonder op slot te doen in de stad ...tja weg fiets

sjow ken ik nog wel doorgaan

pffff. jongens...nee meiden zijn veel zelfstandiger

09-05-2009, 10:29

Citaat door gaviel:
eergisteren heeft ie zijn paspoort kwijt gemaakt

en 3 weken geleden zet hij mijn (reserve fiets) 3jaar oude fiets zonder op slot te doen in de stad ...tja weg fiets

sjow ken ik nog wel doorgaan

pffff. jongens...nee meiden zijn veel zelfstandiger


ach, gavi - mijn oppaskind is een meid - oerslim, zeer sociaal en buitengewoon geestig en behulpzaam. maar van een gekmakende slordigheid. wat die allemal kwijtraakt in een jaar, dar kun je een klein, middenamerikaans land mee bevoorraden. het summum was een tas met nieuwe kleren, net vers bijeengeshopt.

09-05-2009, 10:32

Citaat door aplat:
Het gaat om de reliability en de consistentie (test - meet betrouwbaarheid).

Longitudinale onderzoeken (vooral met psychologisch - medische gegevens en dieptie interviews) hebben nooit erg veel respondenten. Behalve als het gaat om epidemiologische gegevens. Het is erg kostbaar, tijdrovend, bijzonder lastig en omslachtig om mensen 7 jaar lang te volgen.
Bovendien moet het voldoen aan stricte en strenge ethische voorwaarden.

De validiteit wordt vooral bepaald door de goede vraagstelling en een correcte item-analyse, NIET door het aantal respondenten. Daarvoor is een minimum, namelijk tenminste 50 personen, maar dan wel allemaal met dezelfde achtergrond.

Het is wel wat anders dan een onderzoekje naar de voorkeur voor een MacDonalds-snack


Daar heeft het dus wel mee te maken.......

09-05-2009, 10:33
das wel helemaal wat...versgeshopt

maar eh die is10? en die van mij is 24 een klein bietje veul verschil of nie?


09-05-2009, 10:34



Citaat door gaviel:
eergisteren heeft ie zijn paspoort kwijt gemaakt

en 3 weken geleden zet hij mijn (reserve fiets) 3jaar oude fiets zonder op slot te doen in de stad ...tja weg fiets

sjow ken ik nog wel doorgaan

pffff. jongens...nee meiden zijn veel zelfstandiger


Klopt ze kunnen koken, schoonmaken enzo.....

09-05-2009, 10:36

Citaat door gaviel:
eergisteren heeft ie zijn paspoort kwijt gemaakt

en 3 weken geleden zet hij mijn (reserve fiets) 3jaar oude fiets zonder op slot te doen in de stad ...tja weg fiets

sjow ken ik nog wel doorgaan

pffff. jongens...nee meiden zijn veel zelfstandiger




En DAT.......mijn liefste....... is een FEIT !



Goedemorgen lieve mensjes.

09-05-2009, 10:37

Citaat door Nourdine21:
Klopt ze kunnen koken, schoonmaken enzo.....
.




zie je nu

das nu precies wat ik bedoel

HEEEEE news flasss ...jongens moeten in deze tijd ook hun eigen kloffie kunnen verschonen ennu koken enzo

pfff. arm vrouwke die .>>>>>>

Pagina's : [1] 2 3