ik_zoek_jou_
08-05-2009, 20:07
Auto invoeren zonder gedoe
--------------------------------------------------------------------------------
BRUSSEL - Een nieuw Europees kentekenbewijs moet het voor Nederlanders veel makkelijker maken een - voordelige - auto in het buitenland te kopen.
Wie bijvoorbeeld een auto in België, Duitsland of Frankrijk aanschaft, schrijft deze straks zonder administratieve rompslomp bij de RDW in en kan vervolgens met een Nederlands nummerbord de weg op. Het zogenaamde Europese 'certificaat van overeenstemming' moet vanaf vandaag verplicht worden verstrekt bij alle nieuwe auto's die in de 27 EU-landen worden verkocht en toont aan dat de wagen aan alle in de EU gestelde technische eisen voldoet.
Afgeschrikt
Daarmee komt een eind aan de wirwar aan verschillende documenten waarvan nu in Europa nog sprake is.
Veel Nederlanders die aanvankelijk in het buitenland een goedkope auto wilden aanschaffen werden hierdoor afgeschrikt.
Wie straks een auto koopt en deze in Nederland of een ander land wil invoeren heeft voortaan aan het certificaat voldoende om het voertuig op de weg te krijgen, omdat alle Europese RDW's het document zonder problemen zullen accepteren. Brussel probeert de Europese autohandel al een aantal jaren open te breken en zo de prijzen te verlagen, maar veel mensen schrikken nog terug voor de rompslomp. In veel gevallen is echter al snel enkele duizenden euro's voordeel te behalen door een auto belastingvrij te kopen en bij aankomst in Nederland bpm af te dragen.
Vooral een auto uit Denemarken importeren is langs die weg aantrekkelijk. Zo is de Peugeot 207, de in ons land meest verkochte auto, er bijna 1800 euro goedkoper en een Golf ruim 2100 euro. Bij een Audi A6 loopt het voordeel zelfs tot een kleine 3000 euro op.
Mercedessen zijn daarentegen juist voordelig in Zweden en Groot-Brittannië. Zo levert aanschaf van een Engelse Mercedes 350 per saldo bijna 6000 euro op, al zit het stuur dan natuurlijk wel aan de andere kant.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3...e__.html?p=3,1
mijn vraag nu: is deze nieuwe regeling al van kracht?? ik zie namelijk nergens een datum van wanneer de nieuwe regels ingaan...
wie o wie weeet het????
--------------------------------------------------------------------------------
BRUSSEL - Een nieuw Europees kentekenbewijs moet het voor Nederlanders veel makkelijker maken een - voordelige - auto in het buitenland te kopen.
Wie bijvoorbeeld een auto in België, Duitsland of Frankrijk aanschaft, schrijft deze straks zonder administratieve rompslomp bij de RDW in en kan vervolgens met een Nederlands nummerbord de weg op. Het zogenaamde Europese 'certificaat van overeenstemming' moet vanaf vandaag verplicht worden verstrekt bij alle nieuwe auto's die in de 27 EU-landen worden verkocht en toont aan dat de wagen aan alle in de EU gestelde technische eisen voldoet.
Afgeschrikt
Daarmee komt een eind aan de wirwar aan verschillende documenten waarvan nu in Europa nog sprake is.
Veel Nederlanders die aanvankelijk in het buitenland een goedkope auto wilden aanschaffen werden hierdoor afgeschrikt.
Wie straks een auto koopt en deze in Nederland of een ander land wil invoeren heeft voortaan aan het certificaat voldoende om het voertuig op de weg te krijgen, omdat alle Europese RDW's het document zonder problemen zullen accepteren. Brussel probeert de Europese autohandel al een aantal jaren open te breken en zo de prijzen te verlagen, maar veel mensen schrikken nog terug voor de rompslomp. In veel gevallen is echter al snel enkele duizenden euro's voordeel te behalen door een auto belastingvrij te kopen en bij aankomst in Nederland bpm af te dragen.
Vooral een auto uit Denemarken importeren is langs die weg aantrekkelijk. Zo is de Peugeot 207, de in ons land meest verkochte auto, er bijna 1800 euro goedkoper en een Golf ruim 2100 euro. Bij een Audi A6 loopt het voordeel zelfs tot een kleine 3000 euro op.
Mercedessen zijn daarentegen juist voordelig in Zweden en Groot-Brittannië. Zo levert aanschaf van een Engelse Mercedes 350 per saldo bijna 6000 euro op, al zit het stuur dan natuurlijk wel aan de andere kant.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3...e__.html?p=3,1
mijn vraag nu: is deze nieuwe regeling al van kracht?? ik zie namelijk nergens een datum van wanneer de nieuwe regels ingaan...
wie o wie weeet het????