Bekijk volle/desktop versie : Sounna, voor degene met relaties...lees!



08-05-2009, 12:33

Citaat door AlZawahiri:
Salaamoe alaykoem,

Ik heb gemerkt dat sommige mensen spotten of neerkijken op de mensen die de soennah van de Profeet praktiseren en dat doet mij pijn. Zoals een persoon laatst zei: 'Mensen gaan op de grond zitten, alleen omdat de Profeet toendertijd ook op de grond zat"! Sulke uitspraken raken mij heel erg, want een soenah is een soennah, wie deze praktiseert of doet herleven wordt ervoor beloond. En sommigen dennken dat bepaalde soennan niet meer van deze tijd zijn, maar daar ben ik niet mee eens.

Mensen die deze uitspraken doen, hebben geen kennis van wat een soennah inhoudt en 't belang ervan, Alvorens ik verder ga moeten we eerst accepteren dat de basis van Islaam overgave is; overgave aan Allaah en aan Zijn boodschapper .

Overgave betekent oprecht de kennis accepteren die de profeet Muhammad heeft overgebracht; zijn bevelen volgend en zijn verboden vermijdend en die leiding volgen, boven je eigen wil en mening.
Na aanleiding van deze basisregel wordt de moeslim ter verantwoording geroepen om, vandaar dat de soennah volgen zo belangrijk is

1) Zich te onderwerpen/over te geven aan de kennis die van de profeet Muhammad (s.a.s.) komt. (zijn weg; zijn soenah)
2) Het bovenste uitvoeren, inclusief het verbod om de kufaar na te volgen.
3) Na de overgave en gehoorzaamheid kunnen we de redenen en wijsheid ervan overdenken. We zullen zien dat er heel veel redenen zijn waarom we de niet-muslims niet mogen volgen.

Wie daarom een Soennah achterwege laat, die begaat een grote zonden en nog erger is iemand die het bewust achterwege laat omdat hij van mening is dat 't niet meer van deze tijd is. Allahoe almoesta3aan.


Het belang om vast te houden aan de Soennah

Allah de verhevene zegt in de Qor’aan:

“Voorzeker, de boodschapper van Allah is voor jullie een goed voorbeeld: voor wie op (de beloning van) Allah en de Laatste Dag hoopt, en voor wie Allah veelvuldig gedenkt.” (Soerah 21)

“En indien jullie hem gehoorzamen, volgen jullie de (juiste) leiding”. (Soerah 54)


En wat de Boodschapper jullie geeft, neemt dat; maar wat hij jullie verbied, onthoudt jullie daarvan. (Soerah Al Hasjr:7)

"Dit zijn door Allah de vastgestelde bepalingen en hij die Allah en Zijn boodschapper gehoorzaamt: Hij (Allah) zal hem het Paradijs binnenleiden, waar onder door de rivieren stromen. Zij zijn eeuwig levenden daarin. En dat is de geweldige overwinning."
(Soerah An Nisa:13).

Aboe Huraira verhaalde dat de profeet zei:

“De gehele Oemmah zal naar het Paradijs gaan, behalve degene die weigeren. Zij Zeiden: ‘o profeet van Allah, wie weigert er?’ Wie mij gehoorzaamt zal naar het Paradijs gaan, En wie ongehoorzaam is, is degene die weigert.” (Boecharie)


En hij zei: "... en jullie zullen veel meningsverschillen zien. Je
moet je dus aan mijn soenna houden en aan de soenna van de rechtgeleide kaliefen na mij; klamp je daar stevig aan vast." Zelfs al is het met je tanden (Boecharie).

En hij heeft ook gezegd:

"Ik heb voor jullie twee dingen (achter) gelaten, als jullie je daar aan vasthouden, kunnen jullie na mij nooit (af) dwalen; Allaahs Boek en mijn Soennah"

In deze overleveringen staat het duidelijke bewijs van hoe belangrijk de soennah is en dat de weg van eeuwige overwinning en van veiligheid is om in de voetstappen van de Soennah van onze Profeet Mohammedte volgen. En niet af te wijken van zijn Weg, noch het volgen van een andere individu/enkeling. Noch hetgeen volgen dat afwijkt van de Soennah.


En iemand die de Profeet niet volgt, die volgt automatisch de ongelovigen, beuwst of onbewust, want je leeft tussen hen en neemt daarom ook hun manier van leven over. De Profeet heeft ons echter afgeraden om hen na te doen of te immiteren.

Hij heeft gezegd:

“Jullie zullen de wegen van degenen die voor jullie waren precies volgen.”

“Degene die op een volk lijkt, hij is een van hun.”

“Wees anders dan de mushrikien”

(degenen die iemand of iets anders dan Allaah aanbidden, of hun eigen wensen en wil volgen.) verzameld door Muslim, Bukhari e.a.

“ Wees anders dan de Joden.” Verzameld door Abu Dawud

“ Wees anders dan de Zoroastiers”.

Hiermee is dus duidelijk dat de moeslims de wegen van de niet-moeslims zullen volgen, Moge Allaah osn daarvoor behouden.
.

08-05-2009, 12:59


En hij zei: "... en jullie zullen veel meningsverschillen zien. Je
moet je dus aan mijn soenna houden en aan de soenna van de rechtgeleide kaliefen na mij; klamp je daar stevig aan vast." Zelfs al is het met je tanden (Boecharie).

Heel mooi.

“ Wees anders dan de Zoroastiers

Wie of wat zijn dat?