Bekijk volle/desktop versie : Bewijsstukken Srebrenica vernietigd



07-05-2009, 10:26
Bewijsstukken Srebrenica vernietigd
Uitgegeven: 7 mei 2009 06:33
Laatst gewijzigd: 7 mei 2009 06:33
BELGRADO/SARAJEVO - Het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag heeft zo'n duizend bewijsstukken uit massagraven rond Srebrenica vernietigd.

Dat zei hoofdaanklager Serge Brammertz van het tribunaal woensdag in Sarajevo tegen leden van de organisatie Moeders van de enclaves Srebrenica en Zepa.
Volgens kranten in zowel Servië als Bosnië gaf Brammertz als verklaring voor de vernietiging de slechte conditie waarin de bewijsstukken verkeerden. Mede daardoor zou het onmogelijk zijn geweest om ze te archiveren.


Foto's
Het ging volgens de hoofdaanklager om persoonsbewijzen, foto's en stukken kleding van slachtoffers die in massagraven waren gevonden. Vernietiging was volgens de hoofdaanklager in zulke gevallen ëen gebruikelijke procedure.
Voorzitster Munira Subasic van de organisatie Moeders van de enclaves Srebrenica en Zepa liet daarop verontwaardigd weten hierover de mening van de president van het Joegoslavië-Tribunaal te zullen vragen. Volgens haar moet het archief van het tribunaal naar Bosnië worden overgebracht.

http://www.nu.nl/algemeen/1960261/bewijsstukken-srebrenica-vernietigd.html

07-05-2009, 10:26


Dit geloof ik nu niet.

Er zijn talloze technieken om archief materiaal te conserveren en goed te krijgen.

07-05-2009, 10:38

Citaat door aplat:
Bewijsstukken Srebrenica vernietigd
Uitgegeven: 7 mei 2009 06:33
Laatst gewijzigd: 7 mei 2009 06:33
BELGRADO/SARAJEVO - Het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag heeft zo'n duizend bewijsstukken uit massagraven rond Srebrenica vernietigd.
Foto's
Het ging volgens de hoofdaanklager om persoonsbewijzen, foto's en stukken kleding van slachtoffers die in massagraven waren gevonden.

Volgens haar moet het archief van het tribunaal naar Bosnië worden overgebracht


botsing tussen koele redenatie en emoties.
Laten we die berg joodse schoenen en koffers uit Sobibor ook maar vernietigen, ook al zijn dat 1000 keer zoveel paren. "wat heb je eraan?"

07-05-2009, 10:39

Citaat door aplat:
Dit geloof ik nu niet.

Er zijn talloze technieken om archief materiaal te conserveren en goed te krijgen.


Inderdaad Aplat, hier geloof ik ook niets van.
Hier zit een spreekwoordelijk luchtje aan.

07-05-2009, 10:51



Citaat door Aislin:
Inderdaad Aplat, hier geloof ik ook niets van.
Hier zit een spreekwoordelijk luchtje aan.


geen komplot-theorieen, graag

07-05-2009, 10:58

Citaat door Dezelfde:
geen komplot-theorieen, graag


Ach ik denk dan aan het conserveren van de zeer onleesbare Qum Ran (dode zee) rollen. Zelf werk ik met archiefmateriaal uit de 16de en 17de eeuw en documenten op half vergaan meer dan 400 jaar oud papier en vage gravures om te verbeteren en te conserveren. Het is soms moeizaam werk, maar het lukt meestal voor 99 % met wat geduld. Er zijn bovendien forensische technieken genoeg. Als men uit slechte restanten van DNA nog wat kan produceren kan dat beslist uit het materiaal van Screbrenica.

Nee in dit geval zit er wat achter. Op zijn minst klunzigheid.

07-05-2009, 11:06
Filmrolletjes waren ook al niet zo populair als het gaat om Sebrenica....

En dat alles om een blunderende overste Karremans
en de Franse President uit te wind te houden..,

07-05-2009, 11:10

Citaat door Dezelfde:
botsing tussen koele redenatie en emoties.
Laten we die berg joodse schoenen en koffers uit Sobibor ook maar vernietigen, ook al zijn dat 1000 keer zoveel paren. "wat heb je eraan?"


Ik zeg: bewaren die handel. Er zal altijd een moment komen met vernieuwde technieken waarop het wel lukt om nadere informatie te krijgen.