Bekijk volle/desktop versie : Honderd burgerdoden bij bombardementen Afghanistan



Pagina's : [1] 2 3 4

06-05-2009, 11:26
KABUL - In het westen van Afghanistan zijn maandag en dinsdag meer dan honderd burgerdoden gevallen door aanvallen van de door de VS geleide troepenmacht.

Dat maakte het hoofd van de politie in de westelijke provincie Farah woensdag bekend. De politiechef baseert zich op informatie van het Rode Kruis en op getuigenissen van lokale inwoners die op onderzoek gingen in de getroffen dorpen.

Dit is het dodelijkste incident voor burgers sinds de Amerikaanse invasie in 2001. Eerder was een Amerikaans bombardement in Azizabad in augustus een incident met veel burgerdoden: negentig in totaal.

De door de VS geleide troepenmacht erkende betrokkenheid bij luchtaanvallen in het district Bala Baluk tegen Taliban-opstandelingen.

Woordvoerster Jessica Barry zei dat een team van het Rode Kruis tientallen doden had gezien, op twee locaties die door de luchtaanval waren getroffen. Dorpelingen spraken van vele tientallen doden, sommigen zelfs van 150.

Karzai
President Hamid Karzai heeft een onderzoek gelast naar de luchtaanvallen.

Karzai, die momenteel in de Verenigde Staten is, noemde het feit dat er burgerslachtoffers waren gevallen 'onacceptabel' en zei dat hij de zaak zou opnemen met president Barack Obama.

De Verenigde Staten hebben al beloofd dat ze mee zullen werken aan Afghaans onderzoek. De VS heeft voor eigen onderzoek een brigadegeneraal naar het gebied in Farah gestuurd waar de luchtaanvallen plaatsvonden.
http://www.nu.nl/algemeen/1959785/honderd-burgerdoden-bij-bombardementen-afghanistan.html

06-05-2009, 12:33



Citaat door Sexy_Fouad:
Alsof het mieren zijn. Verder zal je er niks meer over horen, stelletje hypocrieten.


Ja nu is het ineens stil...normen en waarden gelden niet voor het westen.
Toppunt van droogheid: Ja we bombardeerden ''opstandelingen'', ja oprotte ze komen van duizenden km verderop met allerlei wapens binnen vallen om dan de bewoners van het land te vermoorden met als motto: opstandelingen.
Maar zoals ik al zeg en blijf zeggen zo zijn hun kunnen ze niks aan doen kijk maar naar hun geschiedenis ze kunnen niet anders.....

06-05-2009, 12:37

Citaat door badboyN:
Ja nu is het ineens stil...normen en waarden gelden niet voor het westen.
Toppunt van droogheid: Ja we bombardeerden ''opstandelingen'', ja oprotte ze komen van duizenden km verderop met allerlei wapens binnen vallen om dan de bewoners van het land te vermoorden met als motto: opstandelingen.
Maar zoals ik al zeg en blijf zeggen zo zijn hun kunnen ze niks aan doen kijk maar naar hun geschiedenis ze kunnen niet anders.....


Het laat maar weer een zien hoe vuil oorlog is. Ik hoop dat ze snel maken dat ze er wegkomen.

06-05-2009, 12:37
‘US air-raid kills over 100 civilians in Farah’

Dr Atiqullah, a resident of the village, told they had so far retrieved 123 dead bodies from beneath the debris of the destroyed homes by using tractors.
Ahmad Qureshi


An injured Afghan child from the Bala Baluk, district of Afghanistan, is seen on a bed at the hospital in Farah province of Afghanistan Tuesday, May 5, 2009. Abdul Basir Khan, a member of Farah's provincial council, said villagers brought some 30 bodies, including women and children, to Farah city to show the province's governor, that they had been killed by coalition airstrikes. (Photo: AP)FARAH CITY: Residents of the Bala Boluk district in western Farah province on Tuesday claimed more than one hundred 'innocent people' have been killed in the Monday's air offensive by the US forces.

The air-strike in Bala Boluk district came after an insurgent attack on a police check post that killed six people and three others on spy charges on Sunday.

Following the militant attack, locals say, the American forces bombarded Grani village, inflecting huge casualties to non-combatants.

Dr Atiqullah, a resident of the village, told Pajhwok Afghan News the bombardment destroyed the whole village and some of the mutilated bodies were beyond recognition.

He said they had so far retrieved 123 dead bodies from beneath the debris of the destroyed homes by using tractors.

Some of the injured people were provided first aid, Atiqullah said. One family lost 23 members alone, he claimed.

A tribal elder of the village, Abdul Manaan, told this news agency that 52 people in Ishaqzai area and 65 in Agha Sahiban area had been killed in the blitzkrieg.

"Our homes are destroyed and scores of people are killed, but the government is doing nothing," he lamented.

Manaan said a team of the Red Crescent society is expected to visit the area to observe the situation.

Public Health Director, Dr Abdul Shaiq, told this agency they had so far received two corpses and 13 injured people, including two police officers, children and women from the area.

Villagers brought truckloads of bodies to the capital of a province in Western Afghanistan on Tuesday to prove that scores of civilians had been killed by U.S. air strikes in a battle with the Taliban.

Reuters, May 5, 2009 Governor Roohul Amin confirmed civilian deaths in the air raid and said the operation was still underway in the district.

He claimed 30 armed Taliban have so far been eliminated in the operation.

A delegation has been formed to visit the affected families and assess the exact number of casualties, he claimed.

A provincial council member, Balqis Roshan said over 100 innocent people have been killed in Monday's bombardment.

As a protest, the locals also brought some dead bodies to the capital city, Farah.

Balqis blamed both the government and the international forces for what she described not taking care of the civilian lives.

Brian Naran an official at the US forces' media office in Kabul told this scribe the operations are still going on in Bala Boluk district, but would not say about non-combatant deaths.

Rawa

06-05-2009, 12:38


Ik vraag mezelf steeds af hoe je een oorlog kan voeren zonder dat er burgerslachtoffers vallen.
In elke oorlog vallen er altijd burgerslachtoffers.
En als de moedige strijders zich ook gaan mengen onder de burgerbevolking, nou ja.
Daar is zelfs geen oorlog voor nodig, net gelezen over de zoveelste slachtoffers van een zelfmoordaanslag op een markt in Bagdad. (1 van de zovelen in rij)
Maar ho..daar waren geen Amerikanen bij betrokken..dan is er geen verontwaardiging.

06-05-2009, 12:51

Citaat door MoTanjawi:
100 mensenlevens sukkel!!!

Waarom sukkel?
Omdat ik zeg hoe oorlog in elkaar zit.
Hoeveel doden zijn er in Irak al gevallen door zelfmoordenaars denk je..kom je met 100 bijlange niet toe.
Zoals ik al zei, een oorlog zonder burgerdoden bestaat niet, heeft nooit bestaan en zal nooit bewtaan.
Dat is oorlog, wreed.
Ik refereerde gewoon naar de selectieve verontwaardiging van sommige mensen die enkel de doden tellen die gemaakt zijn door niet-moslims, en doden gemaakt door moslims gewoon negeren.
Waar gaat het dan in werkelijkheid om?

06-05-2009, 12:53

Citaat door David:
Afschuwelijk.

Elke oorlog is afschuwelijk.
Warom?
Het gros van de mensen die in oorlogen verwikkeld zijn, hebben er nooit om gevraagd anderen te moeten doden.
Het is maar een kleine groep mensen die aanleiding zijn tot oorlogen

06-05-2009, 13:07

Citaat door rijmaran:
Waarom sukkel?
Omdat ik zeg hoe oorlog in elkaar zit.
Hoeveel doden zijn er in Irak al gevallen door zelfmoordenaars denk je..kom je met 100 bijlange niet toe.
Zoals ik al zei, een oorlog zonder burgerdoden bestaat niet, heeft nooit bestaan en zal nooit bewtaan.
Dat is oorlog, wreed.
Ik refereerde gewoon naar de selectieve verontwaardiging van sommige mensen die enkel de doden tellen die gemaakt zijn door niet-moslims, en doden gemaakt door moslims gewoon negeren.
Waar gaat het dan in werkelijkheid om?



rara wie heeft er gezorgd voor de chaos in Irak. Naar mijn weten is het een stabiel land geweest totdat jullie langs kwamen en zo nodig verderf en dood moesten zaaien , stel het waren 100 amerikanen geweest die per ongeluk gebombardeerd waren? zouden jullie dan ook zo reageren stelletje hypocrieten.

06-05-2009, 13:11

Citaat door rijmaran:
Waarom sukkel?
Omdat ik zeg hoe oorlog in elkaar zit.
Hoeveel doden zijn er in Irak al gevallen door zelfmoordenaars denk je..kom je met 100 bijlange niet toe.
Zoals ik al zei, een oorlog zonder burgerdoden bestaat niet, heeft nooit bestaan en zal nooit bewtaan.
Dat is oorlog, wreed.
Ik refereerde gewoon naar de selectieve verontwaardiging van sommige mensen die enkel de doden tellen die gemaakt zijn door niet-moslims, en doden gemaakt door moslims gewoon negeren.
Waar gaat het dan in werkelijkheid om?


Waarom doen we dan uberhaupt dan nog aan dodenherdenking, het hoort er toch allemaal bij; al die slachtoffers en doden? Dus met andere woorden dat wij op 4 mei aan doden herdenking doen is volgens jou klinkklare onzin?

06-05-2009, 13:17

Citaat door MoTanjawi:
ja sinds de komst van westerse imperialisten in het land! Irak is helemaal naar de afgrond geholpen. hetzelfde geldt voor Afghanistan. dus ga nou niet de zaken omdraaien. Westerse overheden hebben niks te zoeken in die landen.



Ben wel met je eens dat de VS het erger maakt. Maar je moet niet zeggen dat Irak een paradijs was daarvoor.

Er zat daar niet zomaar een dictator. De bevolkingsgoepen moeten elkaar niet daar. Wat zorgde voor veel ellende.

Je ziet het nu weer terug komen. Bevolkingsgroep tegen bevolkingsgroep.

Dus ook zonder Amerika zouden de mensen daar liever de afgrond in duiken dan samenwerken.

06-05-2009, 13:18

Citaat door badboyN:
rara wie heeft er gezorgd voor de chaos in Irak. Naar mijn weten is het een stabiel land geweest totdat jullie langs kwamen en zo nodig verderf en dood moesten zaaien , stel het waren 100 amerikanen geweest die per ongeluk gebombardeerd waren? zouden jullie dan ook zo reageren stelletje hypocrieten.


De 200.00 dode Koerden op naam van Sadam Hoessein zijn we alweer vergeten?
Het was een stabiel land omdat iedere tegenstander van onze vriend direct de mond werd gesnoerd.. Over hypocrisie gesproken

06-05-2009, 13:26
Ik kan hier niet tegen......!!!!!!
En dan komen ze hier met dodenherdenking en 2 minuten stilte over iets wat ze 70jaar geleden over hun land kregen terwijl ze op het zelfde moment hetzelfde doen in het buitenland?
En dan ook hard gaan kwelen over respect voor een ander..? Krijg toch de tering vuile tering!!

06-05-2009, 13:27



Citaat door Marouan_222:
Hoort bij de opbouwmissie, niet zeuren jongens, 100 islamitische burgerslachtoffers maar , waar hebben we het over..


Misschien waren het ongelovigen, of christenen...

06-05-2009, 13:28

Citaat door sjourt:
De 200.00 dode Koerden op naam van Sadam Hoessein zijn we alweer vergeten?
Het was een stabiel land omdat iedere tegenstander van onze vriend direct de mond werd gesnoerd.. Over hypocrisie gesproken



Met chemische wapens thanks to Amerika. Saddam Hussein was dik bevriend met Amerika toen deze hun belangen behartigde,'' hij was goed voor zijn volk, democratisch'' maar op een of andere mysterieuze manier was hij ineens slecht geworden die goede oude Saddam was veranderd dus moest de engel Amerika hem haar rug toekeren of nee beter gezegd haar wapens toekeren.
Luister vriend die bullshit slikken we hier niet, Als jullie iemand goedgezind zijn ookal is deze slecht voor het volk zolang deze maar jullie belangen behartigt is deze goed maar als jullie er klaar mee zijn dan houd het op.

06-05-2009, 13:29

Citaat door sjourt:


De 200.00 dode Koerden op naam van Sadam Hoessein zijn we alweer vergeten?
Het was een stabiel land omdat iedere tegenstander van onze vriend direct de mond werd gesnoerd.. Over hypocrisie gesproken







Pagina's : [1] 2 3 4