Bekijk volle/desktop versie : interview taarabt(nederlands)



05-05-2009, 15:54
Onlangs had Mountakhab.net in samenwerking met Atlas-Voetbal.nl een interview met Adel Taarabt. Atlas-Lions.nl vertaalde het interview voor de bezoekers.

Hallo Adel, als eerst willen we weten hoe het met je knie gaat.
Tja, afgelopen maandag ben ik geopereerd aan de meniscus van mijn linkerknie. In Lens heb ik een keer dezelfde operatie ondergaan. Ik doe nu thuis oefeningen en om de twee uur leg ik er ijs op. Aankomend weekend begin ik met de revalidatie. Na twee weken zou ik dan weer gebruik kunnen maken van mijn knie, incha’Allah.

En hoe lang ben je dan uit de roulatie?
Als alles goed gaat dan zou het normaal gesproken 3 à 4 weken duren. Ik wil nu alleen geen risico nemen dus ik denk dat ik tegen Togo weer van de partij ben.

Dus Kameroen komt te vroeg voor je?
Ja, ik hoop weer terug te zijn voor de wedstrijd tegen Togo, maar eerder gaat niet lukken om eerlijk te zijn.

Is er een transfer aan de orde in de zomer?
Queens Park Rangers heeft een bod gedaan bij Tottenham. Maar er is meer contact op dit moment. Mijn zaakwaarnemer heeft binnen een week een afspraak met Tottenham. Maar ik denk dat ik sowieso de club zal verlaten, wat er ook gebeurt. Ze zullen me niet geven wat ik wil, dus een vertrek is onvermijdelijk.

Wat zoek je dan?
Ik ben op een leeftijd waarbij ik niet kan wachten. Ik wil gewoon spelen. Dat is ook de reden waarom ik instemde om op huurbasis bij QPR te spelen. En de ervaring is positief.

Zijn er al clubs die jou volgen?
Er zijn Engelse, Franse, Spaanse en Duitse clubs die me volgen. Ik zal een keuze maken als ik de aanbiedingen heb gezien.

Hoe was jouw indruk na die drie wedstrijden met Marokko?
Ik ben al heel trots en vereerd dat ik Marokko heb mogen vertegenwoordigen in die drie wedstrijden. Ik ben zeer goed ontvangen, maar helaas hebben we een teleurstelling moeten verwerken tegen Gabon. Het stond niet in de planning om in de eerste thuiswedstrijd te verliezen van Gabon. We zullen nu de inhaalrace moeten starten op 6 juni in Yaoundé.

Is er een verschil tussen voetballen in Afrika en het Europese voetbal?
Nee, ik denk niet dat we moeten zoeken naar een excuus, maar we moeten kijken naar de feiten. Het veld lag er erg goed bij en we konden gewoon goed opbouwen, maar we speelden met een fysiek elftal. Misschien waren we te zeker van onszelf.

En op tactisch gebied? Was men misschien niet te gretig voor deze wedstrijd? En was een andere tactiek misschien niet beter geweest?
Dat is een goede vraag. Naar mijn weten hebben we een week lang getraind en ons voorbereid. Ik denk niet dat de coach ineens het hele team moest omgooien, maar dat hij sommige spelers moest vervangen. Het team injecteren met nieuw en vers bloed. De bondscoach had al vanaf het begin zijn team in het achterhoofd. De vorm van het moment is erg van belang. Achteraf kan men altijd zeggen dat er tactisch een fout is gemaakt, maar we hebben allemaal de wedstrijd gezien. We hebben deze wedstrijd samen verloren en als je wint dan win je het ook gezamenlijk.

De keuze om van nationaal elftal te wijzigen, was dat een moeilijke?
Ja, dat was een moeilijke keuze. Omdat ik bij Jong Frankrijk voor -15, -16, -17, -18 en -19 heb gespeeld. Ook mijn transfer naar Tottenham heb ik te danken aan Frankrijk. Ik speelde namelijk het EK -17 en -19 met Jong Frankrijk. Toen kwamen er buitenlandse clubs die interesse toonden, waarna ik tekende bij Tottenham. Daarna heb ik gekeken wat de fans, mijn familie en mijn vrienden zeiden over een internationale carrière. Toen koos ik voor Marokko. Drogba en Eto’o kozen ook om te spelen voor een Afrikaans land en zij zitten bij de beste clubs van de wereld. Dit in combinatie met het nationale elftal. Dus waarom zou ik dat niet kunnen? Ik spreek thuis Arabisch en ik bezoek Marokko regelmatig. We zijn allemaal Marokkanen.

De nieuwe voorzitter van de FRMF was afgelopen maandag in Parijs. Je hebt zijn toespraak niet kunnen bijwonen.
Nee, maar Abdesalam Ouaddou belde me en hij vertelde me waar men over heeft gesproken. Hij zei dat Fihri veel dingen wil veranderen en hij gelooft in ons. Er is ook gesproken over het selectiebeleid.

In de pers is er veel gesproken over je aanvaring met Safri.
Safri gaf mij een paar tikken tijdens de training voor de wedstrijd tegen Gabon. Er was een kleine aanvaring, maar wat ik het meest betreur is de onprofessionele houding van sommige spelers. Ze moeten zich ervan bewust zijn dat ze er zijn voor ons land. Wij zijn er om te proberen iets goed te doen. De belangen van de nationale ploeg moeten voorop gesteld worden en dat komt als we samen kunnen spelen.

Dus je pleit voor meer ernst en strengheid?
Precies. Ik ben hier niet als Fransman die per ongeluk bij de selectie zit. Ik ben een Marokkaan, ik verdedig mijn land en ik geef 100%. Daarnaast vind ik ook niet dat we spelers te snel op een voetstuk moeten zetten. Tegen Tsjechië speelde ik 25 minuten en mijn familie in Marokko zei: “Ze praten hier alleen over jou!” Maar ik heb tot vandaag nog niet bewezen. Helemaal niets. Integendeel zelfs, ik moet me nog gaan bewijzen.

Dus je wilt zeggen dat jij jezelf over een langere periode moet bewijzen?
We moeten proberen om iets te bereiken voor het Marokkaanse volk. Als ik het WK of de Afrika Cup win voor Marokko, dan kan men zeggen: Dat is behaald door Taarabt. Maar op het moment heb ik helemaal niets. Ik scoorde een doelpunt en heb een assist gegeven tijdens de wedstrijd tegen Angola. Afgezien van dat heb ik toch niets gedaan? Tegen Tsjechië een gelijkspel en verloren van Gabon waar we hadden moeten winnen.

Maar jij weet toch beter als geen ander dat het Marokkaanse publiek er één is met veel kenners en dat ze houden van spectaculaire spelers?
Natuurlijk! Maar telkens zeggen hoe goed iemand is terwijl hij geen prestaties behaald heeft ook geen zin. Ik moet gewoon de lijn doortrekken.

Maar je spel tegen Angola was toch niet slecht? Heb je de beelden gezien?
Ja, ik heb het gezien. Ik scoorde mijn eerste doelpunt voor Marokko en dat maakt mij gelukkig. Ik had echter liever tegen Gabon het winnende doelpunt willen scoren en mijn team de drie punten geschonken.

Op hoeveel procent schat jij de kans in op kwalificatie?
Een percentage geven is moeilijk. Als Marokko niet haar eigen spel speelt en als de spelers niet als een team achter elkaar staat en geen 100% geeft dan is de kans zelfs klein om in aanmerking te komen voor kwalificatie.

Wie zie jij het liefst als aanvoerder bij het Marokkaanse elftal?
Abdesalam Ouaddou. Hij heeft ervaring, is serieus en strikt. Hij luistert altijd naar je en hij denkt in het belang van het team. Hij weet je ook te motiveren.

Op welke positie speel je het liefst bij Marokko?
Ik speel het liefst achter de spits. En mijn tweede keuze is op de linkerflank. De beslissing is aan de coach. Ik ben er in ieder geval klaar voor om overal te spelen. Al moet ik op het middenveld.

Het feit dat Marokko de volgende wedstrijd speelt richting de zuidelijke kant van de Sahara, zou dat invloed kunnen hebben?
Misschien. Maar we zijn professionals en we moeten ons aan elke situatie aanpassen. We moeten niet op voorhand zoeken naar excuses. Het plezier hebben op het veld is één van de belangrijkste zaken.

Hoe typeer jij jouw spel op het veld?
Ik probeer veel spelers te passeren en ik dribbel veel. Ik houd ervan om mooie dingen te laten zien om daarna doeltreffend te zijn.

Hoe is je relatie met Roger Lemmerre en Fathi Jamal?
Ze belden mij na mijn operatie om te vragen of alles goed was gegaan. Ze verwelkomden mij in de selectie en dat was belangrijk voor me. Dat soort dingen heb ik nodig, vooral omdat ik de jongste van het elftal ben.

Je bent inderdaad nog erg jong. Slechts 19 jaar jong.
Men vertelt me dat ze een toekomst voor me zien bij een grote club. De kwaliteiten zijn er, dus het gaat goed.

Heb je nog contact met Adil Hermach.
Ja, ik zie Adil vaak. Ik speelde drie jaar met hem bij Lens. Ik zal blij zijn als ze promoveren naar de Ligue 1. Adil is een harde werker, is mentaal erg sterk en het is echt fantastisch om hem om je heen te hebben. Hij is erg belangrijk voor het evenwicht in een team.

Wat is jouw favoriete speler ooit?
Ik heb altijd gezegd dat Diego Maradona de grootste voetballer ooit is geweest. Daarnaast is er nog een andere Argentijnse speler die ik echt kan waarderen: Juan Roman Riquelme.

Je draagt vaak handschoenen tijdens de wedstrijd. Waarom?
Ik draag vaak korte mouwen met handschoenen. Het is een gewoonte, zelfs als het warm is. Behalve in Marokko, daar draag ik ze niet, haha.

Nog een laatste woord aan het Marokkaanse volk?
Blijf in ons geloven. We verloren de eerste wedstrijd, maar er staan er nog vijf op het programma. Dus we hebben jullie nodig, dat jullie achter het team staan en dat jullie klaar staan om ons te steunen. Onze broederschap zal ons incha’Allah naar Zuid Afrika leiden.

05-05-2009, 16:16


Wollah echt respect voor deze man. Dingen die hij allemaal zegt over het Marokkaans elftal. Hij is een type speler die echt voluit gaat en alles eraan doet om die WK te halen. Zulke spelers hebben we jammer genoeg niet ZOVEEL in t team zoals hij zelf ook zegt.

05-05-2009, 18:09
Welke club past bij hem ?
Arsenal ?

05-05-2009, 21:39
ja arsenal zou mooi zijn hun geven de jeugd een kans

05-05-2009, 22:33


echt mooi wat hij als laatste zij
Onze broederschap zal ons incha’Allah naar Zuid Afrika leiden.

05-05-2009, 23:16
Inshaalah. Spelers als Youssef Safri & Amine Erbate mogen van mij uit de selectie worden verwijderd. We hebben betere vervangers ; El Ahmadi , Hermach en Chafni allemaal spelers die de positie van Safri makkelijk kunnen overnemen. Benatia , Ouaddou & Louissi of Jrindou .. allemaal spelers die het op de positie van Erbate beter zouden doen.

06-05-2009, 13:42
of oulhaj hij lijkt me wel goed:P

06-05-2009, 15:31
echt een goeie speler