Bekijk volle/desktop versie : Vraagje over geesten enzeuw.



04-05-2009, 11:49
A salaam 'alikoem wa rahmatuAllaah wa barakatuhoe.

Ik wil hier echt graag antwoord op dus ik hoooooop dat iemand hier kennis over beschikt.

Een vriendin van mij die was naar zo een medium geweest en ze had met haar gesproken over bep. gebeurtenissen in haar leven. Nou zei die vriendin tegen mij dat die medium allerlei dingen over haar wist enzo, kijk ik vind dat heel onlogisch. Ik bedoel hoe kan dat nou? Hebben die mensen dan contact met geesten ofzo? Vertellen die geesten haar die dingen?? En zijn dat dan goede geesten of slechte?

En ik vraag me ook af, die geesten die over de aarde lopen zowel kwade als goede, zijn dat de geesten van overleden mensen ofzo? Want ik hoor vaak dat mensen zeggen van ja ik zag mijn overleden oma of iemand anders naast mijn bed zitten, of ik hoorde dit of dat. Hoe zit dat dan?

En dan heb ik nog iets, ik was gisteren over sihr aan het praten met iemand, en toen vertelde ze mij dat er iemand in de buurt was die dat deed enzo, maar dat je niet over haar moet gaan praten omdat ze daar dan achter zou komen? Maar ik ben daar heel laks over, ik geloof dat soort dingen niet dat mensen daar achter zou kunnen komen, zij is niet alwetend ofzo. Maar stel dat het wel zou kunnen hoe gaat dat dan? Kunnen kwade geesten je afluisteren en dan aan zo een persoon bepaalde dingen vertellen ofzo?

Ik denk hier echt de hele tijd over, misschien is het niet goed ofzo maar ik zou er wel heel graag antwoord op willen hebben als het kan..

(rare vragen, ik weet)

wa 'alikoem a salaam wa rahmatuAllaah wa barakatuhoe..

04-05-2009, 11:55



Citaat door DjanatulFirdauS:
A salaam 'alikoem wa rahmatuAllaah wa barakatuhoe.

Ik wil hier echt graag antwoord op dus ik hoooooop dat iemand hier kennis over beschikt.

Een vriendin van mij die was naar zo een medium geweest en ze had met haar gesproken over bep. gebeurtenissen in haar leven. Nou zei die vriendin tegen mij dat die medium allerlei dingen over haar wist enzo, kijk ik vind dat heel onlogisch. Ik bedoel hoe kan dat nou? Hebben die mensen dan contact met geesten ofzo? Vertellen die geesten haar die dingen?? En zijn dat dan goede geesten of slechte?

En ik vraag me ook af, die geesten die over de aarde lopen zowel kwade als goede, zijn dat de geesten van overleden mensen ofzo? Want ik hoor vaak dat mensen zeggen van ja ik zag mijn overleden oma of iemand anders naast mijn bed zitten, of ik hoorde dit of dat. Hoe zit dat dan?

En dan heb ik nog iets, ik was gisteren over sihr aan het praten met iemand, en toen vertelde ze mij dat er iemand in de buurt was die dat deed enzo, maar dat je niet over haar moet gaan praten omdat ze daar dan achter zou komen? Maar ik ben daar heel laks over, ik geloof dat soort dingen niet dat mensen daar achter zou kunnen komen, zij is niet alwetend ofzo. Maar stel dat het wel zou kunnen hoe gaat dat dan? Kunnen kwade geesten je afluisteren en dan aan zo een persoon bepaalde dingen vertellen ofzo?

Ik denk hier echt de hele tijd over, misschien is het niet goed ofzo maar ik zou er wel heel graag antwoord op willen hebben als het kan..

(rare vragen, ik weet)

wa 'alikoem a salaam wa rahmatuAllaah wa barakatuhoe..



Geesten (djinn) zijn geschapen uit rookloos vuur en zijn helemaal geen zielen van doden die over de wereld zwerven. Sommige medium's werken met djinn en die geesten vertellen de medium alles wat die persoon in het verleden meemaakt en hierdoor wordt er dus misbruik gemaakt op de goedgelovigheid en vertrouwen van de persoon in kwestie. Die persoon zal dan denken dat die medium 'paranormale' gaven bezit, terwijl dit niet zo is en zo zou die persoon de medium meer vertrouwen en geld laten aftroggelen voor de 'verleende diensten'. Een naseeha omwille van Allaah. Hou je verre van zulke medium.Degene die hen bezoekt,ook al gelooft hij hen niet, diens gebed is 40 dagen ongeldig en de gebeden worden niet verhoord!

04-05-2009, 11:58

Citaat door Dina-87:
Geesten (djinn) zijn geschapen uit rookloos vuur en zijn helemaal geen zielen van doden die over de wereld zwerven. Sommige medium's werken met djinn en die geesten vertellen de medium alles wat die persoon in het verleden meemaakt en hierdoor wordt er dus misbruik gemaakt op de goedgelovigheid en vertrouwen van de persoon in kwestie. Die persoon zal dan denken dat die medium 'paranormale' gaven bezit, terwijl dit niet zo is en zo zou die persoon de medium meer vertrouwen en geld laten aftroggelen voor de 'verleende diensten'. Een naseeha omwille van Allaah. Hou je verre van zulke medium.Degene die hen bezoekt,ook al gelooft hij hen niet, diens gebed is 40 dagen ongeldig en de gebeden worden niet verhoord!


Ja, dat wist ik wel. Maar wat zijn die zogezegde geesten dan die over de aarde lopen dan? Ik begrijp er niet veel van, hoe kan iemand dan denken dat hij zijn oma/opa heeft gezien, terwijl dat eigenlijk helemaal niet kan?

Bedankt voor je nasee7a, heb je daar misschien ook een overlevering van? Dan is het allemaal wat makkelijker om iets over te brengen..

04-05-2009, 12:02

Citaat door DjanatulFirdauS:
Ja, dat wist ik wel. Maar wat zijn die zogezegde geesten dan die over de aarde lopen dan? Ik begrijp er niet veel van, hoe kan iemand dan denken dat hij zijn oma/opa heeft gezien, terwijl dat eigenlijk helemaal niet kan?

Bedankt voor je nasee7a, heb je daar misschien ook een overlevering van? Dan is het allemaal wat makkelijker om iets over te brengen..



Wanneer iemand's imaan(geloof) op een lage punt staat en de djinn dit opmerken, maken ze misbruik van zijn of haar zwakheid door zich te verschijnen in de gedaante van een dierbare dode persoon waarmee die andere een goede band had. Het lijkt dan alsof die dode met de andere spreekt, terwijl dit niet werkelijk is. De zielen van de doden blijven in het graf in de barzakh stadium en keren nooit terug naar de bewoonde wereld. Zelfs als een persoon het graf van een dierbare dode bezoekt, dan zijn het de engelen die hasanaats in gouden schotels naar de dode brengen en zeggen tegen hem of haar 'de zoon/dochter van die en die' heeft je bezocht en voor jou doe'a gedaan. En dat brengt verlichting voor de dode.

Moet dat allemaal opzoeken in de hadithboeken en andere boeken en ben nu niet thuis. Zal dit zo snel mogelijk doen, insha'allaah.

04-05-2009, 12:08



Citaat door Dina-87:
Wanneer iemand's imaan(geloof) op een lage punt staat en de djinn dit opmerken, maken ze misbruik van zijn of haar zwakheid door zich te verschijnen in de gedaante van een dierbare dode persoon waarmee die andere een goede band had. Het lijkt dan alsof die dode met de andere spreekt, terwijl dit niet werkelijk is. De zielen van de doden blijven in het graf in de barzakh stadium en keren nooit terug naar de bewoonde wereld. Zelfs als een persoon het graf van een dierbare dode bezoekt, dan zijn het de engelen die hasanaats in gouden schotels naar de dode brengen en zeggen tegen hem of haar 'de zoon/dochter van die en die' heeft je bezocht en voor jou doe'a gedaan. En dat brengt verlichting voor de dode.

Moet dat allemaal opzoeken in de hadithboeken en andere boeken en ben nu niet thuis. Zal dit zo snel mogelijk doen, insha'allaah.



Oh oke, het is me nu al een beetje duidelijk. Dat dikgedrukte ken ik niet, wat is dat?
Bedankt voor de info!
Misschien dat jij het weet, ik zoek al aardig lang betrouwbare boeken over de djinn etc..Weet jij toevallig geen titel?

04-05-2009, 12:35

Citaat door DjanatulFirdauS:
Oh oke, het is me nu al een beetje duidelijk. Dat dikgedrukte ken ik niet, wat is dat?
Bedankt voor de info!
Misschien dat jij het weet, ik zoek al aardig lang betrouwbare boeken over de djinn etc..Weet jij toevallig geen titel?


Dit is wat ik er over ff snel heb opgezocht:

Bron: Maroc.nl

Als christen heb ik een andere visie vanuit de Schriften maar dat terzijde:



djins

Wie zijn de Djinn?

De Djinn zijn onderdeel van Allah's schepping. Ze zijn anders dan de mens en de engelen. Ze hebben echter met de mens enkele eigenschappen gemeen, zoals verstand, onderscheidend vermogen, vrijheid en het vermogen te kiezen tussen echt en onecht, goed en fout, het goede en het kwade. Op bepaalde essentiele punten zijn ze anders dan de mens. Het meest belangrijke punt is hun oorsprong. De substantie waaruit de djinn werden geschapen is niet dezelfde als die van de mens.

"En wij hebben daarvoor de djinn geschapen uit een gloeiend vuur"

Soorten Djinn

Er zijn 3 soorten djinn, zoals in een hadith van de profeet wordt verklaard. Daarin zegt hij: "Er zijn drie soorten djinn. Een soort vliegt door de lucht. Een ander soort bestaat uit slangen en honden. Een derde soort is aan de aarde gebonden, maar reist rond" (vergeleverd door al-Hakam en at-Tabarani en door al-Baihaqi in "namen en eigenschappen", met een betrouwbare keten van overleveraars)

"Hij (sjaytaan) en zijn aanhangers zien jullie van waar jullie hen niet zien.."(7.27).

Als we ze konden zien zonder afscherming van waarachter ze ons toefluisteren en als hun lichamen dichtheid bezaten, dan zouden we ze kunnen zien zoals ze ons en elkaar zien. Het feit dat onze wereld onze toestand en die van hen verschillen, wijst op de juistheid van wat we hebben gezegd.

Hebben de djinn nog andere namen?

Ja, de islamitische geleerden en geleerden van de Arabische taal gaven de djinn verscheidene namen. We zullen enkele hiervan noemen:

Djinni: Gebruikt door de Arabieren om te verwijzen naar een specifieke djinn.

'Amir (een inwonende djinn): hiermee wordt bedoeld dat hij behoort tot de djinn die samen met de mensen leven.

Sjaytaan: Wordt gebruikt voor een djinni die kwaadaardig is en verdorven is geworden.

'Ifriet: Wordt gebruikt voor een djinni die sterker en machtiger is dan een sjaytaan.

Men kan zich afvragen waarom ze "djinn"worden genoemd. Dat is omdat ze uit het zicht verborgen zijn (idjtinan) zoals Allah zegt:

"..Hij (Sjaytaan) en zijn aanhangers zien jullie van waar jullie hen niet zien..(7.27)

De vermogen en krachten van de djinn

"Een 'Ifriet van de djinn zei: "ik zal hem naar jou brengen voordat jij van jouw plaats opstaat en vorowaar, ik ben zeker een betrouwbare kracht daartoe."(27.39)

De djinn bezitten ook het vermogen om de gedaante van de mensen, dieren, vogels en andere dingen aan te nemen. Ze zijn in staat om tot hoge plaatsen in de hemel op te stijgen en mededelingen in de hemel af te luisteren. Dit was voordat Mohammed werd gezonden.

Is Iblies een djinn of een engel?

Over deze kwestie bestaan tegengestelde en uiteenlopende opvattingen. Imaam Hasan al-Banna bevestigt in zijn boek "In de schaduw van de Qor'aan"Dat Iblies tot de djinn behoort. Hij geeft een toelichting op datgene wat Allah heeft gezegd: "behalve Iblies"( Q2.34):

De context laat zien dat Iblies niet tot de engelen behoorde, hoewel hij zich wel in hun gezelschap bevond. Als hij een van hen was geweest, was hij niet in opstand gekomen. Hun voornaamste eigenschap is namelijk dat "ze niet in opstand komen tegen Allah over wat Hij hen opdraagt te doen en ze doen wat hen wordt opgedragen". Het woord "behalve"dat hier gebruikt wordt toont niet aan dat hij een van hen was. Het feit dat hij in hun gezelschap was staat toe dat deze uitzondering wordt gemaakt. Iblies behoorde volgens de tekst van de Qor'aan tot de djinn. Allah schiep de djinn uit rookloos vuur. Dit is een duidelijke uiteenzetting dat hij niet een van de engelen was".

Bepaalde mensen uit vroegere en moderne tijden zijn het niet met dit standpunt eens. Als bewijs gebruiken ze de (zelfde) woorden van Allah:

En toen wij tot de engelen zeiden: [I]"En toen Wij tot de Engelen zeiden: "Buigt jullie voor Adam", toen bogen zij, behalve Iblies. Hij weigerde en was hooghartig en hij werd een van de ongelovigen."

"...hij (Iblies) behoort tot de djinn en hij schond het gebod van zijn Heer..." (8:50)


Voelen de djinn afgunst en kunnen ze ons kwaad berokkenen?

Ja. Het boze oog bestaat uit twee soorten - dat van de mens en dat van de djinn.

Er is een betrouwbare hadith van Oemm Salama dat de profeet een slavenmeisje in haar huis zag wiens gezicht een gelige teint had. Hij zei: "Verricht een smeekbede voor haar. Ze is getroffen door het boze oog." (al-Boechari vermeldt dit in het "Boek der Medicijnen&quot

Al-Hoesain ibn Mas'oed al-Farra' zegt dat "een geleige teint"naar het boze oog verwijst, dat wil zeggen geworpen door de djinn.

al-Boechari vermeldt op gezag van Aboe Hoerairah dat de Profeet zei: "Het boze oog is werkelijk en de profeten verboden het tatoeëren".



Het ten val brengen van de mens door de djinn en de genezing daarvoor

Dat de djinn het menselijk lichaam kunnen betreden, zoals Ibn Taimiyyah zegt in Madjmoe' al-Fatawa [24:276], staat vast door de consensus van de Imaams, de mensen van de Soenna en de moslimgemeenschap. Allah zegt:

"Degenen die van de rente eten zullen niet anders opstaan als degene die opstaat en door Sjaytaan tot bezetenheid is geslagen..."

In de Sahih zegt de profeet : "Sjaytaan circuleert door de zoon van Adam zoals zijn bloed."

De djinn kunnen iemand ten val brengen uit begeerte en woede, net zoals de ene mens dat doet bij de ander. Dit komt vooral voort uit haat en het willen terugpakken van iemand wanneer deze hen bijvoorbeeld kwaad heeft berokkend. Of ze denken dat iemand opzettelijk iets heeft gedaan, bijvoorbeeld over hen heen urineren, kokend water over hen heen gooien, of het doden van een van hen.

Zoals we al hebben gesteld zijn de djinn dienaren van Allah en onderworpen aan Zijn bevel. Ze zijn verplicht Allah overeenkomstig de Sjari'ah te aanbidden. Als het een Moslim lukt hen toe te spreken, bijvoorbeeld wanneer de djinn iemand ten val brengen, rust op hem de verplichting dat te doen.

Wanneer de djinn iemand op de eerste wijze, uit begeerte en woede, ten val brengen doen ze dat door verschrikkelijke daden te begaan die Allah voor de mens en de djinn verboden heeft. Al lijken deze daden aangenaam, hoe kunnen ze werkelijk aangenaam zijn als ze uitlopen op geweldadigheid en onrechtvaardigheid? Men herinnert de djinn hieraan omdat ze weten dat dit een verboden daad, gewelddigheid of vijandigheid is. Diegene die hen toespreekt doet dat om het bewijs tegen hen te leveren, zodat ze het oordeel kennen van Allah en Zijn Boodschapper die Hij heeft gezonden naar zowel de djinn als de mensen.

Als het vanwege de tweede reden is - omdat een persoon hen verwondt en zich niet bewust is van wat hij heeft gedaan - vertelt men de djinn dat de man het zich niet realiseerde. Iemand die niet opzettelijk kwaad berokkent verdient het niet gestraft te worden. Als het in het huis en eigendom van de desbetreffende persoon gebeurt, moet de djinn weten dat het huis van die persoon zijn eigendom is en dat hij daar alles kan doen wat is toegestaan, en dat men niet in het eigendom van mensen kan verblijven zonder door hen kwaad te worden gedaan. De djinn hebben hun eigen plaatsen die gescheiden zijn van de verblijfplaatsen van de mensen, zoals ruines en open vlakten.

Ibn Taimiyyag zegt in Madjmoe' al-Fatawa [29.42]: "Hiermee wordt bedoeld dat wanneer de djinn een man aanvallen, hen wordt verteld over het oordeel van Allah en Zijn Boodschapper. Het bewijs tegen hen wordt geleverd en ze worden bevolen het goede te doen en het slechte te laten, net zoals men doet met mensen, want Allah zegt:

"...En wij bestraffen niet voordat Wij een boodschapper hebben gestuurd," (17:15)

Allah zegt ook:

"O gemeenschap van djinn en mensen, zijn er uit jullie midden geen gezanten tot jullie gekomen die jullie Mijn Verzen bekend maakten en die jullie waarschuwden voor de ontmoeting met deze Dag van jullie? ..." (6:130)

04-05-2009, 12:37
dina-87, mocroroosje15..

jij bent toch dat wijf met tig accounts, joodse?

04-05-2009, 20:18

Citaat door Djeny:
Dit is wat ik er over ff snel heb opgezocht:

Bron: Maroc.nl

Als christen heb ik een andere visie vanuit de Schriften maar dat terzijde:



Bedankt!

Als je wilt kun jij je christelijke visie hier plaatsen..ben er wel benieuwd naar.

04-05-2009, 20:19

Citaat door ___Oeght___:
dina-87, mocroroosje15..

jij bent toch dat wijf met tig accounts, joodse?


Ik denk dat je daar geen bevestiging voor nodig hebt aangezien je haar topics gewoon kunt nalezen..

04-05-2009, 20:58

Citaat door DjanatulFirdauS:
Bedankt!

Als je wilt kun jij je christelijke visie hier plaatsen..ben er wel benieuwd naar.


Vriendelijk van je dank je.

Het handigst om uit te leggen lijkt me zo. Met tekstverwijzing.

Zijn demonen gevallen engelen?

Sommigen betwisten het dat demonen gevallen engelen zijn. Op http://www.demonbuster.com las ik het volgende: “The Bible does not say that ... demons are fallen angels ... Common sense would dictate that ALL the fallen angels but Lucifer are bound in chains”.

Zij bedoelen met ‘gevallen engelen’ dezen die vóór de vloed zondigden (Gn 6:1-4) maar die nu ‘achter slot en grendel’ zitten (2Pt 2:4; Jd 6, 7) en dus inactief zijn.
Buiten dezen, en Satan, zijn er dan geen actieve ‘gevallen engelen’. Zij hebben het niet goed begrepen want waarom wordt er dan gezegd dat Satan ‘zijn engelen’ heeft, zoals te lezen in Mt 25:41, 2Ko 12:7, Op 12:4, 7, 9? Zijn die engelen soms niet gevallen als ze Satan aanhangen? Met ‘gevallen’ bedoel ik ten eerste moreel gevallen, en ten tweede dat zij als gevolg daarvan hun heerlijkheid verloren hebben en onder Gods oordeel staan.

Waar staat het dat wij een wezenlijk onderscheid zouden moeten maken tussen gevallen engelen en demonen? En is het fundamentele onderscheid tussen goede engelen en demonen niet dat de enen trouw bleven (engelen) maar anderen afvallig werden (demonen)?

Enkele Schriftplaatsen uit het Nieuwe Testament onderzoeken
-De duivel en zijn engelen: Mt 25:41
-Beëlzebul, oftewel Satan, is de overste van de demonen: Mt 12:24-26
-Een engel van Satan: 2Ko 12:7
-Satan beschikte over één derde van de engelen, vóór de geboorte van de Jezus: Openb. 12:4
-De draak en zijn engelen: Openb. 12:7
-Satan en zijn engelen: Openb. 12:9
-Engelen die gezondigd hadden: 2Pt 2:4
-De engel van de afgrond en de zijnen waarover hij koning is: Op 9:1-11
-Een engel uit de hemel met een vals evangelie: Gl 1:8
-Uitverkoren engelen: 1Tm 5:21
-Sadduceeën geloofden in geen engel of geest: Hd 23:8

Wat hieruit te leren?
• Dat Satan gevallen engelen heeft die hem aanhangen en waarover hij de beschikking heeft (Mt.25:41; 2Ko 12:7; Openb. 12:4-9).
• Dat Satan de overste is van de demonen (Mt 12:24-26).
• Dat Satans engelen actief zijn in het kwade (2Ko 12:7; Op 12:4), en dus niet inactief gebonden in de afgrond.
• Dat Satan de beschikking had van één derde van de ‘sterren van de hemel’, of van de engelen,waarmee hij de Heer Jezus van bij de geboorte wilde ‘verslinden’ (Openb. 12:4).
• Dat de engelen van Satan toegang hebben tot de hemel, tot op de helft van de 70ste jaarweek (Openb.12:4, 7, 9).

2
• Dat Satans engelen gevallen zijn in morele zin, vermits zij God vijandig gezind zijn en Satan aanhangen.
Als gevolg daarvan zullen zij naderhand in de helft van de 70ste jaarweek ook ‘geografisch’ vallen (Openb. 12:9) doordat ze op de aarde zullen geworpen worden.
• Dat een engel een vals evangelie kan brengen en dat er dus afvallige engelen kunnen zijn die dit doen (Gl 1:8).
• Dat er uitverkoren engelen zijn en dat impliceert ook verworpen of afvallige engelen (1Tim.5:21).
• Dat er engelen zijn die gezondigd hebben (2Pt. 2:4; Jd 6, 7; Openb. 9:1-11).

Dit is echter een bepaalde categorie engelen (vgl. Judas 6, 7 met Gen. 6:1-4) die gebonden en opgesloten zijn in de afgrond (zie ook Lk 8:31), en die daarom sindsdien inactief zijn in het wereldgebeuren.
• Sadduceeën geloofden niet in ‘engel of geest’ (Hand. 23:8). Hier moeten ook demonen bij inbegrepen zijn vermits demonen geestelijke wezens zijn. De sadduceeën delen de hemelingen op in slechts 2 categorieën: engelen of geesten.

De opdeling ‘engel of geest’ in Hand. 23:8
Engelen zijn God getrouw en kunnen met een fysiek-materieel lichaam op aarde verschijnen, terwijl bedoelde ‘geesten’ God ontrouw zijn en als gevolg daarvan dat vermogen om fysisch te verschijnen niet hebben; vandaar de opdeling in engelen en geesten. Engelen zijn ook wel geesten (Hb 1:14) maar zij hebben een geestelijk lichaam dat in staat is fysiek-materieel te verschijnen.
Ook de opgestane Heer Jezus is een geest (Jh 4:24) en tóch heeft Hij een lichaam (van vlees en beenderen; Lk 24:39) waarmee hij ook op aarde kan verschijnen. Ook gelovigen zullen in de opname of opstanding “veranderen tot gelijkvormigheid aan het lichaam van Zijn heerlijkheid” (Fillip.3:21) en dus een “geestelijk lichaam” ontvangen (1Ko 15:44).

Een geest echter heeft géén vlees en beenderen (Lk 24:39), en er is dan ook nooit op aarde een geest verschenen met een fysiek-materieel lichaam. Ook Satan is na zijn val in de Edense tijd, vóór Genesis 3 (val van de mens), nooit meer in een fysiek-materieel lichaam verschenen. Satan is blijkbaarzijn lichaam kwijt geraakt, door zijn val, en dat is blijkbaar ook zo het geval voor zijn engelen. In de Schrift is te lezen enkel nog dat zij vreemde lichamen bezetten (om krachtig te zijn en rust te hebben op aarde, Matth. 12:43), waardoor er ‘bezetenheid’ (lett. ‘een demon hebben’: daimonizomenous) optreedt.

Ook Satan voer in een vreemd lichaam, in Eden in een slang, maar ook in Judas (Lk 22:3; Jh 13:27), omdat hij niet langer over een lichaam beschikt. Later zal hij nog in de Antichrist varen.
Er zijn:
• Engelen óf onreine geesten. Demonen zijn onreine geesten, zie Mk 5:1-18; Mk 7:25-30; Lk 4:33; Lk 9:42: pneumati akathartó zijn eigenlijk daimonia.
• Engelen óf boze geesten. Demonen zijn boze geesten, zie Lk 8:2, 3: pneumatón ponèrón zijn eigenlijk daimonia.
• Engelen óf afgoden. Demonen zijn afgoden, idolen, zie 1Ko 10:19-21: eidólon zijn eigenlijk daimonión.
• Engelen óf goden. Demonen zijn goden, zie Hd 17:18, 22: vreemde goden = xenón daimonión;de goden bijzonder toegewijd = deisidaimonesterous.
• Engelen met een éigen lichaam óf demonen die een vreemd lichaam bezetten (daimonizomenous):
Mt 4:24; 8:16, 28, 33; 9:32; 12:22; 15:22; Mk 1:32; 5:15, 16, 18; Lk 8:36; Jh 10:21.
(13 maal).
3
Demonen zijn onreine geesten, boze geesten, afgoden, heidense goden en zij bezetten vreemde lichamen.
Daarnaast zijn er de getrouwe engelen.
Er zijn dus slechts engelen óf demonen
1. Engelen zijn God trouw en kunnen ingedeeld worden als volgt:
• boodschapper (aggelos), zonder verdere specificatie
• cherub (zoals Satan er een was)
• seraf
• aartsengel

2. Demonen zijn Gods ontrouwe engelen, in de Schrift meestal te onderscheiden naar hun verderfelijke werkingen:
• afgod (eidólon zijn eigenlijk daimonión, 1Ko 10:19-21)
• god (daimonión, Hd 17:18, 22; theos, 2Ko 4:4)
• engel van satan (aggelos satan, 2Ko 12:7)
• demon (daimonion, Mt 17:18)
• geest (pneumati, 1Jh 4:1)
• demonengeest (pneumata daimonón, Op 16:14; Lk 4:33)
• geest van boosheid (pneumatika tès ponèrias, Ef 6:12)
• boze geest (pneumatón ponèrón,die eigenlijk daimonia zijn: Lk 8:2, 3)
• verleidende geest (pneumasin planois, 1Tm 4:1)
• onreine geest (pneumati akathartó, Mk 1:23)
• geest van dwaling (pneuma tès planès, 1Jh 4:6)
• waarzeggende geest (pneuma puthónos, Hd 16:16)
• stomme geest (pneuma alalon, Mk 9:17)
• stomme en dove geest (pneuma toalalon kai kófon, Mk 9:25)
• geest van ziekte of zwakheid (pneuma echousa astheneias, Lk 13:11)
• de overheden, de machten, de wereldbeheersers, de geesten van de boosheid (archas, exousias,kosmokratoras, pneumatika tès ponèrias, Ef 6:12)
• enz.
Socrates (469-399 v.C.) heeft vaak op zijn daimonion gezinspeeld, een ‘bovenmenselijke innerlijke stem’ die hem bijstond. In het Grieks betekent daimonion van oorsprong ‘godheid’, maar de Bijbel leert dat demonen eigenlijk onreine, boze geesten zijn die zich voordoen als, en vaak schuilgaan achter, (af)goden.
4
De Bijbelse indeling is als volgt:
hemelse geschapen engelen Ko 1:16
getrouwe engelen

gevallen engelen
categorie 1[/B]
engelen in de
‘afgrond’
categorie 2
Satan en zijn
engelen
Mt 25:41, 2Ko
12:7, Op 12:4-9
│
namen zichvrouwen
Gn 6:1-4
antecedenten niet bekend
Js 24:21-22 enkel de opstand van Satan t.t.v. Eden is bekend
Ez 28:11-19;
Js 14:3-23
│ │ │
permanent gebonden, inactief in de ‘afgrond’
2Pt 2:4; Jd 6, 7
tijdelijkgebonden,inactiefin de ‘afgrond’
Lk 8:31;
Op 9:1-11
vrij, actief in de ‘hemelse gewesten’ en de atmosfeer
Ef 2:2; 6:12
kenmerk hun koning is ‘de engel vande afgrond’ Abaddon (Heb.)Apollyon (Gr.)
Op 9:11
kenmerken
geesten met lichaam onder God
│ │ │ │ │ │
dienende geesten
Hb 1:7
Dn 10:18;
Hb 13:2
vgl. ‘vlees en beenderen’ bij opstandingslichaam
Lk 24:39;
Fp 3:21;
1Ko 15:44
engelen van God
Lk 12:8

onreine geesten zijn demonen/geesten zonder lichaam onder Satan
Mk 5:1-18; Mk
7:25-30; Lk
4:33; Lk 8:2, 3;
Lk 9:42
bezetenheid door demonen damonizomenous
Mt 4:24; 8:16,
28, 33; 9:32;
12:22; 15:22;
Mk 1:32; 5:15,
16, 18; Lk 8:36;
Jh 10:21
de overste van de demonen is Satan
Mt 12:24-26