Bekijk volle/desktop versie : Wat vraagjes



02-05-2009, 22:53
Salaam ou3halikoem wah rahmetoelahie wah baraketoe

Ik had vandaag een lezing bijgewoond over salaath.
En er werden wat dingen op genoemd die ik nooit eerder heb gehoord nou was ik het aan het opzoeken maar ik kon niks vinden.

Misschien heeft een van jullie wel wat bewijzen voor me of wat dan ook. Heb het echt nodig insha Allaah
Insha Allaah kan ik iemand me helpen..

Het gaat om de volgende uitspraken:
-Elk stap die je op aarde zet zegt El ard tegen je yaa abdililaah Ya abdilaah.

-Dat als je in roekoe3 bent dat je dan je knielen gebogen moet hebben.
(Maar je rug wel recht natuurlijk)

-Dat als je fadr niet hebt gebeden dat je dat ondanks dat de zon allang al op is gwn kan bidden? (Heb ooit fatwa gelezen dat als de zon op is fadr niet meer kan bidden Allahu a3lem)

-Je moet de iqama doen ook al bid je alleen.
-Als je in shoedoed gaat moet je eerst met je knieën op de grond en dan pas met je handen. (Heb begrepen dat je niet als een kameel mag doen Allahu a3lem)

Heeft iemand hier misschien bewijzen van of kan iemand het voor me verduidelijk.

Djazak Allahoegharen
Salaam ou3halikoem wah rahmetoelahie wah baraketoe

02-05-2009, 23:22


assalamoe'alaikoem,

Vraag ik me ook wel af. Van al deze uitspraken heb ik nog nooit gehoord. Zo zie je maar hoe onwetend we zijn subhanellah.Wa allahoe a3lem.

wassalamoe'alaikoem,

02-05-2009, 23:52
Waleikum salaam wa rahmatullah wa barakatuhu,

Jouw eerste punt daar weet ik niks van, nooit eerder van gehoord.

Bij je 2e punt bedoel je het niet volledig strekken van de knieën, dat de knieën dus een beetje gebogen zijn ? Zoja daar weet ik ook niets van, enige wat ik weet is dat de Profeet heeft gezegd:


Citaat:
Als je roekoe doet, plaats dan je handpalmen op je knieën, spreid dan je vingers uit en blijf zo totdat alle ledematen hun juiste plaats hebben ingenomen.

(uit het boek Een beschrijving van de salaah van de Profeet door sheich Mohammed Nasir-oeddien al-Albaanie (rahimu Allah)
punt 3, salaat fadjr moet je altijd bidden daar het één van de verplichte gebeden is. zie voor meer info:
http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/108

of

http://www.islam-qa.com/en/search/fajr/AllWords/t,q,a (alle mogelijke vragen over fadjr)

punt 4 Iqamah salaat is voor de mannen verplicht of zij nu alleen bidden of in groepsverband. Voor vrouwen ligt het anders zie onderstaande fatwa:


Citaat:
Do women have to pronounce the adhaan and iqaamah?
Please can you tell me if it is obligatory for women to call the iqamaah before they pray alone or in congretion with other sisters.

Praise be to Allaah.

The Standing Committee for Issuing Fatwas was asked: Is it prescribed in sharee’ah that a woman should say the iqaamah when she is leading other women in prayer?

They replied:

It is not prescribed for women to say the iqaamah for prayer, whether they are praying individually or one woman leads the others in prayer, just as it is not prescribed for them to say the adhaan.

Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 6/84

Shaykh Ibn Baaz (may Allaah have mercy on him) was asked: Is it permissible for a woman to do the adhaan and iqaamah for prayer or not?

The shaykh replied:

It is not prescribed for women to pronounce the adhaan or iqaamah for prayer, rather that is for men. Neither the adhaan nor the iqaamah is prescribed for women, rather they should pray without the adhaan or the iqaamah.

Majmoo’ Fataawa wa Maqaalaat Mutanawwi’ah, 10/356.

And Allaah knows best. (http://www.islamqa.com/en/ref/20225)
Punt 5 Wat betreft de soedjoed. Men dient eerst de handen op de grond te zetten en dan pas de knieën.

De Profeet heeft namelijk gezegd:


Citaat:
Als één van jullie sadjah doet, dan moet hij niet als een kameel knielen, maar hij behoort zijn handen te plaatsen vóór zijn knieën

(ook dit komt uit eerder genoemd boek van sheich Al-Albaanie (rahimu Allah).

Insa'Allah heb je wat aan deze antwoorden.

wa salaam aleikum wa rahmatullah.

02-05-2009, 23:58

Citaat door GeenLeven:


punt 3, salaat fadjr moet je altijd bidden daar het één van de verplichte gebeden is. zie voor meer info:
http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/108
Meningsverschil. Sommige geleerden zeggen dat het verboden is om Al-Fajr te bidden wanneer de zon al op is.
Citaat door GeenLeven:

Punt 5 Wat betreft de soedjoed. Men dient eerst de handen op de grond te zetten en dan pas de knieën.

De Profeet heeft namelijk gezegd:


(ook dit komt uit eerder genoemd boek van sheich Al-Albaanie (rahimu Allah).

Meningsverschil.

02-05-2009, 23:58



Citaat door Erhabiya:
Salaam ou3halikoem wah rahmetoelahie wah baraketoe

-Dat als je fadr niet hebt gebeden dat je dat ondanks dat de zon allang al op is gwn kan bidden? (Heb ooit fatwa gelezen dat als de zon op is fadr niet meer kan bidden Allahu a3lem)

-Je moet de iqama doen ook al bid je alleen.
-Als je in shoedoed gaat moet je eerst met je knieën op de grond en dan pas met je handen. (Heb begrepen dat je niet als een kameel mag doen Allahu a3lem)

Heeft iemand hier misschien bewijzen van of kan iemand het voor me verduidelijk.

Djazak Allahoegharen
Salaam ou3halikoem wah rahmetoelahie wah baraketoe


Al fadjr, dien je de goede niya bij te plaatsen, wekker in te stellen, rekenen gewoon dat je wakker wordt, en natuurlijk op tijd slapen. Indien al deze factoren, en toch wekker werkte niet of ander gelijke geval, en je was te laat wakker. Dien je op het moment dat je wakker bent gelijk woedoe te doen en gelijk te bidden.

Iqama doen inderdaad.


En wij moeten eerst op onze handen naar beneden en dan pas op onze knieen. En dat kameel geval er is veel verschil over, maar je moet niet vergeten dat een kameel al met zijn handen op de grond is

Wal salaam

Respect to be respected
Gi-No

03-05-2009, 00:06

Citaat door AbouTnawie:
Meningsverschil. Sommige geleerden zeggen dat het verboden is om Al-Fajr te bidden wanneer de zon al op is.
Heb je daar bewijs van, serieus niet sarcastisch bedoeld ofzo haha.


Citaat door AbouTnawie:
Meningsverschil.


Ook hiervoor aub bewijs. Of een link waar ik het kan vinden.

03-05-2009, 00:09

Citaat door GeenLeven:
Heb je daar bewijs van, serieus niet sarcastisch bedoeld ofzo haha.



Ook hiervoor aub bewijs. Of een link waar ik het kan vinden.
Geen zin om mijn, inmiddels, stoffige schift tevoorschijn te halen.

03-05-2009, 00:10

Citaat door AbouTnawie:
Geen zin om mijn, inmiddels, stoffige schift tevoorschijn te halen.




Oké als je zin hebt dan zie ik het wel verschijnen.

03-05-2009, 00:10
Is cool a mattie.

03-05-2009, 00:41
Insha'Allah heeft iemand hier de antwoorden daarop mijn zusters en broeders.

ikzelf heb het me zoo vaak afgevraagd hoe dat allemaal zit.

wassalamou 3alaikoum warahmatoullah

03-05-2009, 00:47

Citaat door _Isslamia_:
Insha'Allah heeft iemand hier de antwoorden daarop mijn zusters en broeders.

ikzelf heb het me zoo vaak afgevraagd hoe dat allemaal zit.

wassalamou 3alaikoum warahmatoullah




Mijn antwoorden niet goed genoeg ?