Bekijk volle/desktop versie : Voorschriften



02-05-2009, 20:04
Voorschriften
De hieronder genoemde voorschriften dienen zo goed mogelijk in acht genomen te worden wanneer men komt te overlijden.



Als de moslim overlijdt dan is degene die erbij is verplicht om een aantal zaken te doen:



1. De ogen van de overledene sluiten. De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft de ogen van Abie Salamah (moge Allah tevreden met hem zijn) gesloten en zei: ”De ontnomen ziel wordt door het oog gevolgd.” (Overgeleverd door Moesliem)



2. De gewrichten van de overledene masseren zodat deze niet stijf worden. En daarnaast iets op zijn buik leggen zodat deze niet uitzet.



3. Een kleed over zijn lichaam heen trekken die zijn hele lichaam bedekt. ‘A-ieshah (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft gezegd: “De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) werd bedekt met een gestreept kleed toen hij overleed.” (Overgeleverd door Boekhaarie en Moesliem)



4. De overledene snel klaar maken en het gebed verrichten. Vervolgens moet men hem begraven. De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: “Wees snel met Al-djanaazah gebed.” (Overgeleverd door Boekhaarie en Moesliem).



5. De overledene begraven in het land waar hij overleden is. De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft op de dag van Oeh’oed bevolen dat de doden begraven worden op hun ligplaats. Dus op de plaatsen waar ze zijn gedood en mogen daarom niet verplaatst worden. (Overgeleverd door Ahloe s-soenan, en is goed gekwalificeerd door Al-Albaanie in Ah’kaam Al-djanaa-iez (blz 14))


03-05-2009, 20:34


Wat ons allemaal wacht !!

03-05-2009, 20:47
2. De gewrichten van de overledene masseren zodat deze niet stijf worden. En daarnaast iets op zijn buik leggen zodat deze niet uitzet.

Hier heb ik nog nooit van gehoord??? dit is geen soennah!!

03-05-2009, 20:55
Nou ik heb wel gezien dat ze kin van overleden met een doekje vast binden,

03-05-2009, 21:00


Waarom begraven zoveel Marokkaanse moslims hun ouders of familieleden dan in Marokko, terwijl ze hier overleden zijn? En zoveel die dat nog van plan zijn?

03-05-2009, 21:01

Citaat door dolfijn1977:
Nou ik heb wel gezien dat ze kin van overleden met een doekje vast binden,


Ik heb er ook van gehoord, maar dat is ook geen soennah.
Gewoon mond dichtdoen zou voldoende moeten zijn... of nog niet eens.

Ik heb wel eens gehoord dat de tong van een overleden persoon er uit kan hangen wanneer deze 'veel zou roddelen' . Lahoea3lam.

03-05-2009, 21:02
Ik wil ook in Marokko begraven naast mijn familieleden Insa Allah ,

03-05-2009, 21:03

Citaat door Sweet__love:
Waarom begraven zoveel Marokkaanse moslims hun ouders of familieleden dan in Marokko, terwijl ze hier overleden zijn? En zoveel die dat nog van plan zijn?


In Marokko liggen ook andere familieleden begraven, en ik zou ook graag bij mijn familieleden willen worden begraven, dan hier helemaal alleen. Verder wordt hier in Nederland belastingen betaald over de begraafplaats en hier in nederland is er niet echt de 'ruimte' voor. Christenen worden dan ook gecremeerd (verbrand).
In Marokko ben je gegarandeerd voor rust insha allah.

03-05-2009, 21:04

Citaat door Sharifa__:
Ik heb er ook van gehoord, maar dat is ook geen soennah.
Gewoon mond dichtdoen zou voldoende moeten zijn... of nog niet eens.

Ik heb wel eens gehoord dat de tong van een overleden persoon er uit kan hangen wanneer deze 'veel zou roddelen' . Lahoea3lam.


Tijdens de dood , gaat je Kin vallen, omdat de spieren niet meer gebruiken, daarom moet ze overleden de Kin vast doen met een doekje,
en de voeten gaan ze vast binden met een doekje,


nee dat klopt niet, zodat een iemand dood is, dan is zijn boek ook dicht, er kunnen niet meer goeds of slechts geschreven worden door de Engelen,

03-05-2009, 21:06

Citaat door Sharifa__:
In Marokko liggen ook andere familieleden begraven, en ik zou ook graag bij mijn familieleden willen worden begraven, dan hier helemaal alleen. Verder wordt hier in Nederland belastingen betaald over de begraafplaats en hier in nederland is er niet echt de 'ruimte' voor. Christenen worden dan ook gecremeerd (verbrand).
In Marokko ben je gegarandeerd voor rust insha allah.




Precies, ik persoonlijk zou ik niet hier in Nederland willen begraven ...

03-05-2009, 22:24

Citaat door Sharifa__:
In Marokko liggen ook andere familieleden begraven, en ik zou ook graag bij mijn familieleden willen worden begraven, dan hier helemaal alleen. Verder wordt hier in Nederland belastingen betaald over de begraafplaats en hier in nederland is er niet echt de 'ruimte' voor. Christenen worden dan ook gecremeerd (verbrand).
In Marokko ben je gegarandeerd voor rust insha allah.



Nee dat begrijp ik ook wel, maar in punt 5 geef je aan dat de Profeet salallahoe 3aleyhi wa salaam dit heeft verboden? Dan neem ik aan dat we dit horen te hanteren? Mohim allah oe a3lam want heb er nooit van gehoord.

04-05-2009, 00:07
je mag begraven waar je wilt, de aarde is van God,

alleen heel veel mensen willen toch in eigen land begraven ,

en ikken genoeg mensen willen hier in nL begraven en betalen verzekering voor,