Bekijk volle/desktop versie : Verplichtingen



02-05-2009, 20:00
Verplichtingen
In de vorige les zijn de 12 punten besproken waar een ziek persoon aan moet denken. Deze punten zijn verplicht: fard. Maar ook de nabestaanden hebben verplichtingen tijdens en na het overlijden, deze punten zijn Soennah Moe’akida:



1.De geloofsgetuigenis (shahada)

De nabestaanden moeten de stervende (moehtadar) de shahada laten zeggen. Het kan zijn dat de Shaytaan bij hem is en hem alleen aan wereldse dingen laat denken. De nabestaanden moeten er voor zorgen dat zijn laatste woorden de shahada zijn. Er moet echter niet mee gewacht worden tot het einde, de persoon moet nog bij bewustzijn zijn. Als hij niet meer kan praten, dan kan hij de shahada met zijn hart zeggen.




De Profeet (saw) heeft gezegd: “Zorg ervoor dat het laatste wat de stervende zegt, la ilaaha illAllah, is,” en “Wiens laatste woorden la ilaaha illAllah zijn, zal het Paradijs binnengaan.”



2.Qibla

De stervende moet op zijn rechterzij met zijn gezicht richting de Qibla liggen of zitten, dezelfde houding waarin je dient te slapen.




Een van de metgezellen bepaalde 2 zaken in zijn testament:


Hij liet 1/3 deel van zijn erfenis na aan de Profeet.
Hij wilde in de richting van de Qibla gelegd worden, voordat hij zou sterven.
De Profeet (saw) hoorde pas later dat deze man was gestorven. De metgezellen vertelden hem wat er in zijn testament stond en de Profeet zei: ‘Hij heeft de fitrah gevolgd.’ De Profeet nam het 1/3 deel echter niet aan (er is aan hem geopenbaard dat hij geen geld mag aannemen (wel geschenken) omdat hij Tahir is) maar gaf het geld aan de kinderen van de overledene. Hij heeft het Janazahgebed voor hem gebeden en een smeekbede gemaakt waarin hij Allah vroeg om deze persoon te vergeven, te zegenen en het Paradijs binnen te laten. En de smeekbedes van de Profeet worden altijd verhoord!




De dochter van de Profeet, Fatima Zahra, was voor haar overlijden bij bewustzijn en is in de goede positie gaan liggen; op haar rechterzij met haar gezicht naar de Qibla.




We slapen, sterven en worden begraven in deze positie.



3.Qur’an

De nabestaanden zouden Qur’an moeten voorlezen, met name Soera Ya Sien.




De Profeet (saw) heeft gezegd; ‘Soera Ya Sien is het hart van de Qur’an, niemand leest het met de intentie dat hij Allah en het Hiernamaals wilt, en hem zal worden vergeven. Leest het voor aan de doden.’


Geleerden zeggen over deze hadith dat Soera Ya Sien de pijn tijdens het sterven en de straf na de dood vermindert.







4.Sluiten van de ogen

De ogen van de overledenen moeten gesloten worden: het is adab en het ziet er tevens beter uit voor de nabestaanden.




De Profeet ging naar Aboe Salamah toen hij gestorven was. Zijn ogen waren open. De Profeet sloot zijn ogen en zei dat de ogen de ziel volgen wanneer de Engelen het meenemen.’ (Moeslim)



5. Bedekken van de overledene

Toen de Profeet (saw) overleden was, sloot Aishah zijn ogen en bedekte zijn gezicht.


Wanneer iemand de overledene wil kussen, dan kan de bedekking weggehaald worden. We weten dat het toegestaan is om de overledene te kussen doordat de Profeet een overleden metgezel gekust had toen die overleden was en omdat Aboe Bakr de Profeet gekust heeft toen hij overleden was.



6. Niets vertragen

De wassing en het begraven van de overledene moeten zo snel mogelijk worden gedaan.




De Profeet (saw) heeft tegen ‘Ali gezegd: ‘Er zijn drie dingen die je niet moet vertragen; het gebed wanneer het tijd is, het Janazahgebed en het huwelijk (als je de juiste persoon bent tegengekomen en dit geldt voor mannen en vrouwen).’ Aboe Dawoed



7. Schuld aflossen

De nabestaanden moeten de schuld van de overledene aflossen.



Aboe Hoeraira heeft overgeleverd dat de Profeet zei: ‘De nafs (ziel) van de overledene hangt totdat zijn schuld is afgelost.’ (Ahmed, Ibn Majah, Tirmidhi)

De geleerden hebben hierover gezegd dat dit betekent dat de ziel van de overledene nog niet veroordeeld kan worden tot het Paradijs of de Hel. De ziel kan pas beoordeeld worden wanneer de schulden zijn afgelost.


Deze hadith is bedoeld voor de mensen die hebben nagelaten om hun schulden af te lossen of hun vermogen vast te stellen, wanneer de overledene wel de intentie had om dit te doen, geldt deze hadith niet voor hem.



De Profeet heeft ook het Janazahgebed niet gebeden voor de overledenen die schulden hebben achtergelaten.


De Profeet (saw) heeft gezegd: ‘Ik ben verantwoordelijk voor de Moslims en als iemand een schuld heeft dan moet ik die aflossen.’(Boekharie)


Dit betekent dat het ook onze plicht is om de schulden van de overledene af te lossen.

Als er bijvoorbeeld een Islamitische staat zou zijn, zou deze verantwoordelijk zijn om de schuld van de overledene te voldoen, wanneer de persoon er tijdens zijn leven niet zelf toe in staat was.