Bekijk volle/desktop versie : Wie weet hoe het zit met de vrijdag gebed?



01-05-2009, 17:21
Salaam 'alykoem,

Ik bid vaak op vrijdag middag in de moskee en dan wordt er eerst een khotba gegeven en daarna gaat men pas bidden. Nou vraag ik me af hoe het zit als je thuis bid, dien je dan de dhor gebed ook uit te stellen of geldt dat dan niet meer, omdat er geen khotba is.

Wat ik wel weet is dat je in Marokko bij de eerste adhaan niet bid, maar pas bij de tweede adhaan. Geldt dat ook in Nederland of is daar een andere regelgeving voor?

Onderbouw je antwoord met een bewijs. Reacties zonder bewijs, lees ik niet. BarakAllahu fiekom.

Wasalam

01-05-2009, 18:37



Citaat door anoniempjes:
Salaam 'alykoem,

Ik bid vaak op vrijdag middag in de moskee en dan wordt er eerst een khotba gegeven en daarna gaat men pas bidden. Nou vraag ik me af hoe het zit als je thuis bid, dien je dan de dhor gebed ook uit te stellen of geldt dat dan niet meer, omdat er geen khotba is.

Wat ik wel weet is dat je in Marokko bij de eerste adhaan niet bid, maar pas bij de tweede adhaan. Geldt dat ook in Nederland of is daar een andere regelgeving voor?

Onderbouw je antwoord met een bewijs. Reacties zonder bewijs, lees ik niet. BarakAllahu fiekom.

Wasalam


wollah donderdag is ook goed om te bidden

01-05-2009, 20:18
Bij ons in de moskee is er na de adhaan de khutba en dan na de iqama volgt het gebed.

01-05-2009, 22:16
Wa 'alaykoem salaam wa Rahmatoe Allaah.

De adhan en Iqamah worden beiden maar één keer opgezegd. Eerst de adhan, die de mensen naar het gebed toe roept. En wanneer de Iqamah wordt opgezegd, dient men gereed te staan in positie, opdat de Imaam kan beginnen met het gebed. Zie hier het bewijs; Vraag - Antwoord.

02-05-2009, 15:07


Het djumu'ah gebed zijn de 2 rakaa'ah die je bidt na de khutbah. Als je als vrouw thuis bidt, dan bidt je gewoon dhur op precies dezelfde manier als de andere dagen.

In bepaalde landen (Marokko ook) roepen ze op vrijdag een Adhaan voordat het tijdstip voor dhur is ingegaan. Dus als je als vrouw dhur (thuis) bidt mag je hier nog geen dhur bidden, het is te vroeg. Maar deze Adhaan roepen ze op om de mensen te herinneren aan dat de khutbah straks begint en dat ze zich moeten voorbereiden hiervoor.

02-05-2009, 15:27

Citaat door Guy:
Het djumu'ah gebed zijn de 2 rakaa'ah die je bidt na de khutbah. Als je als vrouw thuis bidt, dan bidt je gewoon dhur op precies dezelfde manier als de andere dagen.

In bepaalde landen (Marokko ook) roepen ze op vrijdag een Adhaan voordat het tijdstip voor dhur is ingegaan. Dus als je als vrouw dhur (thuis) bidt mag je hier nog geen dhur bidden, het is te vroeg. Maar deze Adhaan roepen ze op om de mensen te herinneren aan dat de khutbah straks begint en dat ze zich moeten voorbereiden hiervoor.




02-05-2009, 22:56

Citaat door superstarrr:
wollah donderdag is ook goed om te bidden



02-05-2009, 22:56

Citaat door Guy:
Het djumu'ah gebed zijn de 2 rakaa'ah die je bidt na de khutbah. Als je als vrouw thuis bidt, dan bidt je gewoon dhur op precies dezelfde manier als de andere dagen.

In bepaalde landen (Marokko ook) roepen ze op vrijdag een Adhaan voordat het tijdstip voor dhur is ingegaan. Dus als je als vrouw dhur (thuis) bidt mag je hier nog geen dhur bidden, het is te vroeg. Maar deze Adhaan roepen ze op om de mensen te herinneren aan dat de khutbah straks begint en dat ze zich moeten voorbereiden hiervoor.


Het bewijs?

02-05-2009, 23:03
Voor welke uitspraak specifiek wil je bewijs?

04-05-2009, 11:40

Citaat door Guy:
Voor welke uitspraak specifiek wil je bewijs?



Citaat:
Als je als vrouw thuis bidt, dan bidt je gewoon dhur op precies dezelfde manier als de andere dagen.
BarakAllahu fik.

10-05-2009, 20:10
Ik typ de volgende fatwa voor je over van wat artikelen die ik hier heb.

Vraag: Het tijdstip van het vrijdagsgebed brak aan terwijl we op zee aan het werk waren, en een half uur na het tijdstip van het Dhur gebed verlieten we het (d.w.z. de boot). Is het correct voor ons dat wij de adzaan aankondigen en het vrijdagsgebed verrichten?

Antwoord: Het vrijdagsgebed is enkel in de moskeeen in de steden of dorpen geldig, en het is niet geldig voor een groep die op het platteland of op zee aan het werk is.

Het behoort niet tot de leiding van de Boodschapper dat hij het vrijdagsgebed anders dan in de steden en dorpen verrichte, daar hij vele dagen reisde en hij verrichte het vrijdagsgebed niet. Jullie zijn nu op zee, niet aan land, dus hetgeen voor jullie verplicht is, is enkel het Dhzohr-gebed en niet het vrijdagsgebed; en jullie mogen de vier raka'aat gebeden inkorten indien jullie reizend zijn.

Sheikh Mohammed Ibn Saalih' al-'Oethaymien.

10-05-2009, 20:11
En deze is al eerder geplaatst.

De vrouw en het vrijdaggebed

Vraag:

Wat is het oordeel over het bijwonen van het vrijdaggebed door de vrouw?

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met de Profeet, zijn familie en zijn metgezellen.

Het bijwonen van het vrijdaggebed is niet verplicht voor de vrouw. Als een vrouw echter het vrijdaggebed met de imam in de moskee verricht, is haar gebed gewoon correct. Kiest zij ervoor om het gebed thuis te verrichten, dan dient zij het middaggebed als zijnde vier gebedseenheden te verrichten. Wel dient de tijd hiervoor reeds te zijn binnengetreden. Voor het middaggebed is dat het moment waarop de zon haar hoogtepunt passeert.

En Allah weet het het beste.

Permanente commissie voor het geven van Fataawaa
Fatawaa an-Nisaa' blz. 127

10-05-2009, 20:15


BarakAllahu fik, hoort de eerste fatwa bij de tweede?
Of heeft die een eigen bron?

10-05-2009, 20:28
De eerste fatwa heb ik overgetypt van wat artikelen die ik hier heb liggen. Deze fataawa had ik uit tijdschriften(over de islam) geknipt, omdat ik ze nuttig vond en de tijdschriften heb weggegooid. Er staat helaas niet bij waar de uitspraak van deze sheikh is verzameld of een andere bronvermelding, en Allahoe ahlem welk tijdschriften dat precies waren, is nu al een aantal jaar geleden.

En de 2e fatwa heb ik dus van een link die eerder in deze topic door iemand anders is geplaatst.