Bekijk volle/desktop versie : waarom is mijn deeg altijd hard???



29-04-2009, 18:38
Alles wat ik maak wat met deeg te maken heeft,
bijv. brood, brioche, croissantjes ALLES wordt hard.

Wat doe ik dan fout, het deeg is wanneer ik het maak niet hard, het is zelfs nog plakkerig en doe er genboeg water etc. Maar 1 dag later is het brood hard.

Iemand tips?

29-04-2009, 19:08



Citaat door hilwa:
Alles wat ik maak wat met deeg te maken heeft,
bijv. brood, brioche, croissantjes ALLES wordt hard.

Wat doe ik dan fout, het deeg is wanneer ik het maak niet hard, het is zelfs nog plakkerig en doe er genboeg water etc. Maar 1 dag later is het brood hard.

Iemand tips?

Laat je die goed laten rijzen..en kneed je die goed..?

29-04-2009, 19:36
Kneed je het met warm water? dek je het goed af op een warme plaats wanneer je het laat rijzen? Laat je het lang genoeg rijzen? Laat je het niet TE lang rijzen? Doe je er genoeg gist bij?

Wat ook een optie is, om je deeg met warme melk te kneden.
Of een eetlepetje zonnebloemolie in het deeg te mengen en wanneer je klaar bent met kneden en het een bolletje is, het bolletje met wat zonnebloemolie insmeren.

Plastic folie er op en daarop een handdoek, en dan op een warme donkere plek leggen.

29-04-2009, 20:33
Denk Dat Je Niet Genoed Kneed Of Je Maakt Je Brood Brioch Te Dun

03-05-2009, 07:55


Dank allen voor jullie reactie,

ik heb het al eens eerder met melk geprobeerd, geen verbetering, dat insmeren met olie doe ik, kneed het met warm water.

Heb zelfs een kneedmachine aangeschaft omdat ik dacht dat het dan wel zou lukken, maar helaas. Misschien is het dan toch het rijzen. wanneer is het te lang of te kort?

03-05-2009, 08:31

Citaat door hilwa:
Alles wat ik maak wat met deeg te maken heeft,
bijv. brood, brioche, croissantjes ALLES wordt hard.

Wat doe ik dan fout, het deeg is wanneer ik het maak niet hard, het is zelfs nog plakkerig en doe er genboeg water etc. Maar 1 dag later is het brood hard.

Iemand tips?
gist erbij doen..

uiteindelijk wordt toch alles hard ook croissantjes

15-05-2009, 19:13
mischien gebruik je te veel meel en niet goed kneden. vroeger was mijn deeg ook vreselijk hard mar nu niet meer.....!!

15-05-2009, 22:24
je moet het ook bedekken als het klaar is anders wordt het hard