Bekijk volle/desktop versie : Mensen die ooit praktiserend waren en toen verminderde...



Pagina's : [1] 2 3 4 5

29-04-2009, 09:31
Wie heeft dit ook, en merkt dat hij zij de verkeerde kant op is gegaan, dit kan op gebied van uit-gaan, sexuele verlangens, of dat je de hoofdoek/ghimaar afdeed omdat je je er niet lekker bij voelde. Het ging te snel en je was niet hoe je in echt eigenlijk ben, het werd meer schijn dan dat je in real bent.

Je merkt dat veel hedendaags die ooit hoofdoek dragen of ghimaar of jongens die praktiserend waren na een tijdje toch afstappen, omdat ze van binnen niet zo zijn. Niet sterk genoeg, en dan echt hele andere dingen doen hun verlangens achterna..wie heeft dit ook deels meegemaakt ?

Mensen zeggen op de website, barakAllah hu feekoem., djzaakAllah ghairoen. en al die mik mak, maar is dit maar schijn op de site, of zeg je in echt ook tegen elke persoon barakAllah hu feekoem. Alleen dan ben jejezelf en zal je het langer volhouden..dan met schijn dan mee te doen met de rest.

29-04-2009, 11:15


Dat de meeste van ons gelijk beginnen met de buitenkant, daar is niets mis mee. Voor sommige is dit juist een stimulering, om verder te gaan. Weet je waar we de mist in gaan, door alleen met de uiterlijke verschijning bezig te zijn. We vergeten dan het belangrijkste van alles, het hart. Het hart is nog niet gezuiverd.

29-04-2009, 11:20

Citaat door Scarfoes:
Wie heeft dit ook, en merkt dat hij zij de verkeerde kant op is gegaan, dit kan op gebied van uit-gaan, sexuele verlangens, of dat je de hoofdoek/ghimaar afdeed omdat je je er niet lekker bij voelde. Het ging te snel en je was niet hoe je in echt eigenlijk ben, het werd meer schijn dan dat je in real bent.

Je merkt dat veel hedendaags die ooit hoofdoek dragen of ghimaar of jongens die praktiserend waren na een tijdje toch afstappen, omdat ze van binnen niet zo zijn. Niet sterk genoeg, en dan echt hele andere dingen doen hun verlangens achterna..wie heeft dit ook deels meegemaakt ?

Mensen zeggen op de website, barakAllah hu feekoem., djzaakAllah ghairoen. en al die mik mak, maar is dit maar schijn op de site, of zeg je in echt ook tegen elke persoon barakAllah hu feekoem. Alleen dan ben jejezelf en zal je het langer volhouden..dan met schijn dan mee te doen met de rest.


Er zijn gewoon heel wat hypocrieten. Islam is een spelletje voor hun, wat ze niet serieus nemen. Doen hier en daar wat takfeer, een beetje over taghut kankeren, nasheed luisteren, that´s it. Verder is de invulling van hun Islam, spiritueel leeg, en hun harten zo bedorven als oude vis.

29-04-2009, 11:24
Meelopers, vergeet niet strooien met woorden als ''masha Allah, subhan Allah... '' in elke zin.

29-04-2009, 11:25


Ik denk dat bepaalde mensen de lat te hoog leggen op die manier.
Ik heb alhamdoulilah nooit echt een 'terugval' gehad... maar ik moet wel zeggen dat ik er niet altijd even intensief mee bezig ben. Maar dat is normaal. Er zijn bepaalde rode draden waar je je aan vast houdt.

Bij mij is dat in ieder geval de hijab dragen/ bidden/ meedoen aan ramadan met salaam mo3licom groeten ed. Je kunt slecht alleen streven naar perfectie, maar dat moet je rustig kunnen uitbreiden.

Je moet in je achterhoofd houden dat je die dingen voor jezelf en Allah swt doet en niet voor anderen! zo gebeurt het bv. dat je je ergens voor schaamt als iemand je iets ziet doen. Maar je moet je voor Allah swt schamen en niet voor mensen.

En je moet mensen opzoeken die het wat beter doen dan jij wat aanbidding van Allah swt betreft en je moet die mensen zoveel mogelijk vergezellen, want vrienden zorgen ervoor dat je hun voorbeelden overneemt. DUs je moet je afzijdig houden van vrienden die 'slecht' voor je zijn.

29-04-2009, 11:29

Citaat door Sharifa__:
Ik denk dat bepaalde mensen de lat te hoog leggen op die manier.


Weet wat ik het noem, geen terug val vanwege een lat die te hoog ligt. Maar een ineenstorting, omdat hun Islam niet gefundeerd is op een solide geloofsovertuiging. Er kan geen sprake zijn van terugval als er nooit vooruitgang is geweest. En bij de meesten was er slechts de indruk van vooruitgang, die degene aan zichzelf en aan andere probeerde te verkopen. Dat is wat ik zie.

29-04-2009, 11:29

Citaat door Scarfoes:
Wie heeft dit ook, en merkt dat hij zij de verkeerde kant op is gegaan, dit kan op gebied van uit-gaan, sexuele verlangens, of dat je de hoofdoek/ghimaar afdeed omdat je je er niet lekker bij voelde. Het ging te snel en je was niet hoe je in echt eigenlijk ben, het werd meer schijn dan dat je in real bent.

Je merkt dat veel hedendaags die ooit hoofdoek dragen of ghimaar of jongens die praktiserend waren na een tijdje toch afstappen, omdat ze van binnen niet zo zijn. Niet sterk genoeg, en dan echt hele andere dingen doen hun verlangens achterna..wie heeft dit ook deels meegemaakt ?

Mensen zeggen op de website, barakAllah hu feekoem., djzaakAllah ghairoen. en al die mik mak, maar is dit maar schijn op de site, of zeg je in echt ook tegen elke persoon barakAllah hu feekoem. Alleen dan ben jejezelf en zal je het langer volhouden..dan met schijn dan mee te doen met de rest.



Ik persoonlijk heb zelf de periode van veel minder praktiseren mee gemaakt... Maar dat kwam eerder door de ziektes in de umah en in mijn hart waardoor ik niet meer wist welke kant ik op moest gaan!

Dat je eerst aan je innerlijk moet werken voor dat je aan je uiterlijk moet werken ga ik wel met je eens... maar dat wilt niet zeggen dat je de sunnan moet verwaarlozen, maar gewoon subtiel te werk gaan. en stap voor stap en sterke basis bouwen.

Nu heb ik alhamdoelilah verschillende praktiserende broeders leren kennen. Van wie ik veel kan bij leren en die het me toestaan om heel kritische vragen te stellen (sommige mensen als je hen niet meteen geloofd op hun woord ze beginnen je te haten, omdat ze weten dat ze op dwaling verkeren maar meer van die dwaling houden dan van de haqq). Het zijn broeders de van de Allah swt en zijn religie houden, die van de profeet saw en zijn sounnah houden, die van de sounnah en haar religie houden. Ze keren altijd terug naar de ulama bij problemen of vragen, ze spreken altijd met bewijs en dergelijke meer dus voel ik me goed in zo'n omgeving en zolang je de sunnah als jou wandelstok neemt moet je niet bang zijn te verdwalen...

Maar men mag zeker niet vergeten dat alle lofprijzingen Allah toe behoren... Wat Allah swt leidt wie hij wilt, en verloren zijn wij zonder zijn leiding...

29-04-2009, 11:30

Citaat door Sayfu_dien:
Dat de meeste van ons gelijk beginnen met de buitenkant, daar is niets mis mee. Voor sommige is dit juist een stimulering, om verder te gaan. Weet je waar we de mist in gaan, door alleen met de uiterlijke verschijning bezig te zijn. We vergeten dan het belangrijkste van alles, het hart. Het hart is nog niet gezuiverd.


Het werken aan het hart, het werken aan de NAFS

het is zoiets bijzonders..tegenwoordig wordt er zo op aangedrukt op de uiterlijke zaken, broek omhoog baardje, maar met die uiterlijke zaken ben je nergens als jou hart leeg is niet sterk is.


Citaat door Samarqandi:
Er zijn gewoon heel wat hypocrieten. Islam is een spelletje voor hun, wat ze niet serieus nemen. Doen hier en daar wat takfeer, een beetje over taghut kankeren, nasheed luisteren, that´s it. Verder is de invulling van hun Islam, spiritueel leeg, en hun harten zo verdorven als oude vis.


Dat is waar, we moeten proberen zo oprecht mogelijk te zijn, wie zegt dat wanneer je geen mashAllah, Allah hu akbar, BArakAllah hu feekkoem zegt geen goede moslim bent. Het zou zelfs beter zijn dat je oprecht bent dan wat je niet oprecht bent en hier op de site met zulke woorden en zo een houding loopt en in echt helemaal niet zo bent. Dan ga je je toch niet lekker voelen..Wees jezelf en op basis van wat je bent moet jejezelf gaan opbouwen.

29-04-2009, 11:31

Citaat door Sharifa__:

En je moet mensen opzoeken die het wat beter doen dan jij wat aanbidding van Allah swt betreft en je moet die mensen zoveel mogelijk vergezellen, want vrienden zorgen ervoor dat je hun voorbeelden overneemt. DUs je moet je afzijdig houden van vrienden die 'slecht' voor je zijn.


Geloof mij, ik heb mensen opgezocht die beter dan mij zijn. Ik probeerde me te omringen met vrienden die me zouden moeten baten. Zij zijn degenen die mij hebben bedrogen. Je kunt beter alleen zijn.

29-04-2009, 11:32

Citaat door Samarqandi:
Er zijn gewoon heel wat hypocrieten. Islam is een spelletje voor hun, wat ze niet serieus nemen. Doen hier en daar wat takfeer, een beetje over taghut kankeren, nasheed luisteren, that´s it. Verder is de invulling van hun Islam, spiritueel leeg, en hun harten zo verdorven als oude vis.



Dat zijn meestal de mensen die het hardste roepen dat een ander "slecht" is of slecht bezig is.

Vroeger toen ik nog geen hijab droeg was er een imaam op mijn stage (bij gevangeniswezen) die mij gewoon heel goed behandelde. Hij zij niets over waarom ik geen hijab droeg of waarom ik bepaalde kledingdracht had...
ik vond dat soubhanallah heel apart, ik begon zelf na te denken erover... ik werd op deze manier meer uitgenodigd dan wanneer hij over mij zou oordelen. ER waren jongens die dat wel riepen, van waarom draag jij geen hijab, maar de imaam ging daar niet op in maar kwam juist voor mij op. Hij kon hun uitleggen dat hij mij wel heeft zien bidden.... hij zag het positieve en bouwde daarop. Ik was na deze ervaring zelf begonnen hijab te dragen en voor mij was dit een hele leerrijke ervaring geweest. Ik vergeet de goedheid van die man nooit meer en hij heeft zoveel hasanaats masha allah.

IK wil hiermee maar zeggen dat we vooral naar onszelf moeten kijken en vooral ons moeten focussen op het goede. In plaats van anderen met wijzende vinger te volgen, dat doen marokkanen helaas teveel

29-04-2009, 11:34
Daarom geef ik vaak gevraagde advies; zuiver je hart, leer Allah kennen voordat je bij het uiterlijke wil beginnen... zorg dan eerst goed voor het innerlijke. Het dient daarbinnen rustig en schoon te zijn, neem dan de stap voor het uiterlijke. En vooral veel kennis vergaren over hetgeen wat je wilt uitvoeren.

Lekker alles zelf onderzoeken! Veel succes verder oeght.

29-04-2009, 11:37

Citaat door Sharifa__:
Ik denk dat bepaalde mensen de lat te hoog leggen op die manier.
Ik heb alhamdoulilah nooit echt een 'terugval' gehad... maar ik moet wel zeggen dat ik er niet altijd even intensief mee bezig ben. Maar dat is normaal. Er zijn bepaalde rode draden waar je je aan vast houdt.

Bij mij is dat in ieder geval de hijab dragen/ bidden/ meedoen aan ramadan met salaam mo3licom groeten ed. Je kunt slecht alleen streven naar perfectie, maar dat moet je rustig kunnen uitbreiden.

Je moet in je achterhoofd houden dat je die dingen voor jezelf en Allah swt doet en niet voor anderen! zo gebeurt het bv. dat je je ergens voor schaamt als iemand je iets ziet doen. Maar je moet je voor Allah swt schamen en niet voor mensen.

En je moet mensen opzoeken die het wat beter doen dan jij wat aanbidding van Allah swt betreft en je moet die mensen zoveel mogelijk vergezellen, want vrienden zorgen ervoor dat je hun voorbeelden overneemt. DUs je moet je afzijdig houden van vrienden die 'slecht' voor je zijn.


Ik geef je gelijk, zo is de één er sterker in dan de ander.

29-04-2009, 11:38



Citaat door Sayfu_dien:
Geloof mij, ik heb mensen opgezocht die beter dan mij zijn. Ik probeerde me te omringen met vrienden die me zouden moeten baten. Zij zijn degenen die mij hebben bedrogen. Je kunt beter alleen zijn.



Op wat voor manier ben jij bedrogen dan?
Alleen zijn vind ik wel een verkeerde instelling, want onze profeet sws heeft altijd de ummah (moslimgemeenschap) aangemoedigd om een saamhorigheid te creeeren. Bv. een andere moslim hetzelfde te gunnen als wat je jezelf gunt.

29-04-2009, 11:40
Mensen vergeten ook dat de Islam primair een relatie is tussen jou en Allah, en niet tussen jou en met wie je een possie probeert te vormen. Of het nou een Selefie, "Jihadi" of Takfiri possie is.

29-04-2009, 11:40

Citaat door rachideke:
Ik persoonlijk heb zelf de periode van veel minder praktiseren mee gemaakt... Maar dat kwam eerder door de ziektes in de umah en in mijn hart waardoor ik niet meer wist welke kant ik op moest gaan!

Dat je eerst aan je innerlijk moet werken voor dat je aan je uiterlijk moet werken ga ik wel met je eens... maar dat wilt niet zeggen dat je de sunnan moet verwaarlozen, maar gewoon subtiel te werk gaan. en stap voor stap en sterke basis bouwen.

Nu heb ik alhamdoelilah verschillende praktiserende broeders leren kennen. Van wie ik veel kan bij leren en die het me toestaan om heel kritische vragen te stellen (sommige mensen als je hen niet meteen geloofd op hun woord ze beginnen je te haten, omdat ze weten dat ze op dwaling verkeren maar meer van die dwaling houden dan van de haqq). Het zijn broeders de van de Allah swt en zijn religie houden, die van de profeet saw en zijn sounnah houden, die van de sounnah en haar religie houden. Ze keren altijd terug naar de ulama bij problemen of vragen, ze spreken altijd met bewijs en dergelijke meer dus voel ik me goed in zo'n omgeving en zolang je de sunnah als jou wandelstok neemt moet je niet bang zijn te verdwalen...

Maar men mag zeker niet vergeten dat alle lofprijzingen Allah toe behoren... Wat Allah swt leidt wie hij wilt, en verloren zijn wij zonder zijn leiding...


Dat klopt, maar zo heb je dat ook bij praktiserende, vroeger kwam ik veel in de moskee. Maar na maanden niet meer geweest te zijn, begonnen e me minder salaam te geven en beetje kortaf een gesprekje te houden. Ik weet niet dat is toch niet oprechtheid, of iemand nou met islam bezig is of niet je behoort beide met de even mooie glimlach aan te kijken en te behandelen. Het kan im-mers ook zo gaan dat wanneer men zich prettig voelt bij een praktiserende persoon men daar-door meer interesse krijgt in Islam.

Pagina's : [1] 2 3 4 5