Bekijk volle/desktop versie : Tips voor bij het gebed!!!!



28-04-2009, 18:09
Assalamoe'alaikoem warahmatoelahi wabarakatoehoe,

bismillahi rahmani rahiem

Het komt vaak voor dat de meeste mensen zich niet kunnen concentreren tijdens het gebed. De sajtan probeert ons af te leiden, waar we ook zijn. Dit is een onzettend belangrijke onderwerp!

Want zo zei 'Umar al-Chattab (radya Allahu 'anhu) ooit: "Een man bidt zestig jaar en geen enkele buiging wordt van hem geaccepteerd." De metgezellen (radya Allahu 'anhum) vroegen: "Waarom?" Hij (radya Allahu 'anhu) zei: "Het zijn slechts bewegingen wat hij uitvoert."


Tip Eén: Vraag Allah (Subhana wa Ta'ala) om concentratie te verkrijgen.

Zelf vind ik het zeer belangrijk dat men zeker en vast doe'a doet als men deze concentratie wil verkrijgen, insja'Allah. Vraag Allah (Subhana wa Ta'ala) dat Hij jou de kracht geeft om je te concentreren in het gebed. Zoals in de Qur'an al-Karim staat: "O, gij mensen, gij zijt afhankelijk van Allah, maar Allah is de Onafhankelijke, de Geprezene." (Surah Faatir (35) aya 15)

De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei: "Vraag alles aan Allah, zelfs de veters van je schoenen. Als Allah niet verstrekt, zal het nooit beschikbaar zijn." (Ibn al-Sunni, 349 - hasan. Ondersteund door at-Tirmidhi en anderen.) Moge Allah (Subhana wa Ta'ala) ons concentratie schenken tijdens het gebed en onze smeekbeden verhoren. Allahumma amin.


Tip Twee: Zorg ervoor dat je niet afgeleid wordt.

Ik zal dit puntje insja'Allah in twee punten verdelen. Het eerste gaat over de afleidingen in de ruimte waarin je je bevindt tijdens het gebed. Het klinkt logisch, maar toch vergeten wij dit vaak. Zorg ervoor dat je niet gaat bidden waar de televisie aanstaat of net daar waar anderen een gesprek aan het voeren zijn. Zoek een ruimte op waar het stil is en waar je niet afgeleid wordt. We zien dit ook in de sunnah van Rasul'Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam).

'Aisha (radya Allahu 'anha) vertelt dat de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) het gebed verrichtte terwijl hij een khamisa droeg met bedrukte tekens. Hij keek naar zijn tekens en toen hij het gebed beëindigde, zei hij, "Neem mijn khamisa naar Abu Jahm, want het heeft nu juist mijn aandacht afgeleid van mijn gebed, en breng mij de anbijania (een effen dik kleed) van Abu Jahm bin Hudaifa bin Ghanim die tot de Banu Adi bin Ka'b behoorde." (Al-Bukhari)

Het tweede punt heeft betrekking op de influisteringen van shaytan, Ghanzab, (moge Allah hem vervloeken) die ons probeert af te leiden van het gebed. De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) heeft hierover gezegd:

Wanneer de Adhân plaatsvindt, zal Shaytân zo snel als hij kan weg rennen (zodat hij het niet kan horen). Wanneer het afgelopen is keert hij terug, maar wanneer de Iqamah wordt gezegd keert hij zich om en rent hij weg. Wanneer dit is afgelopen keert hij terug om de mens af te leiden (tijdens het gebed) zeggende: ?Herinner je dit en dit, herinner je dit en dat.? Hij verwijst naar zaken die de persoon niet in gedachten had. Het gevolg hiervan is dat de persoon vergeet hoeveel (raka?ât) hij heeft gebeden.? (Al-Bukhari)


Tip Drie: Wees bewust van...

Ook deze tip heeft betrekking op meerdere aspecten. Men hoort zich ervan bewust te zijn dat men voor Allah (Subhana wa Ta'ala) staat en als men dat echt beseft, dan zal men met tranen zich vasthouden aan deze concentratie. Subhana'Allah, wij realiseren ons niet meer dat wij echt de kans krijgen om in dialoog te staan met onze Schepper. Ali ibn Abu Talib (radya Allahu 'anhu) werd geel en zo zenuwachtig als hij zich voorbereidde voor het gebed, tijdens zijn wassing, dat de metgezellen hem vroegen: "Ali, is alles goed met jou?" Hij antwoordde: "Weten jullie niet tussen wiens handen ik ga staan?"

In de bekende h'adith van de engel Jibreel ('alayhi salaam) die Rasul'Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) vroeg wat Ihsane inhoudt, antwoordde de Profeet Mohammad (salla Allahu 'alayhi wa salaam): "Dat je Allah aanbidt alsof je Hem ziet en als je Hem niet ziet, dan ziet Hij jou wel." (Moeslim)

Verder is het volgens mij belangrijk dat men weet wat men juist zegt tijdens het gebed. Er zijn mensen die jarenlang het gebed verrichten, maar nooit de moeite genomen hebben om na te vragen wat het juist betekent. Dus lees vaak de vertaling erbij, zodat de recitaties ook dieper doordringen. Insja'Allah.

Tip Vier: Bid alsof het je laatste gebed is.

Voor mij heeft deze tip het meeste effect op mijn gebed, namelijk dat men zich realiseert dat iedere gebed die je verricht ook jouw laatste kan zijn. Hoelang denk je in sudjud te staan als je echt beseft dat dit je allerlaatste gebed kan zijn. Hoeveel tranen zullen er langs je wangen stromen als je je voorstelt dat je de kans niet meer krijgt om nog meer goede daden te verrichten. Subhana'Allah.

Zoals onze geliefde Profeet Mohammed (salla Allahu 'alayhi wa salaam) ons deze waardevolle tip heeft geschonken: "Wanneer je in gebed staat, bid dan alsof je (deze wereld) verlaat..." (Ibn Maajah, Ahmad en Abu Nu'aym in al-Hilyah.)


Tip Vijf: Neem je tijd en wees niet gehaast.

Een fout die de meesten van ons maken is, volgens mij, het gebed te haastig verrichten. Ook al heb je nog heel wat te doen, verricht het gebed in alle kalmte zodat je niet van het gebed zult stelen. En mijn dierbare broeders en zusters, dit is een zeer ernstige probleem, laten we dit dus niet onderschatten.

De Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) heeft ons namelijk het volgende gezegd: "De ernstigste soort dief is degene die steelt van zijn gebed." De mensen vroegen, "O Boodschapper van Allah, hoe kan iemand van zijn gebed stelen?" Hij (salla Allahu 'alayhi wa salaam) antwoordde: "Door rukoo' en sujood niet goed te doen." (Abu Dawud)

Dus sta in het gebed en streef ernaar om die concentratie uit te voeren, ook al lukt het je niet meteen, blijf zolang staan totdat je het met de wil van Allah (Subhana wa Ta'ala) verkrijgt. Het is niet altijd even gemakkelijk, maar daarom is het ook belangrijk dat je veel geduld uitoefent tijdens je gebed. Wat me ook is opgevallen, is dat Allah (Subhana wa Ta'ala) sabr en salaat naast elkaar heeft geplaatst in de Qor'aan. Hij (Subhana wa Ta'ala) zegt namelijk: "Zoekt hulp door geduld en gebed; dit is inderdaad moeilijk, behalve voor de ootmoedigen." (Surah al-Baqara (2) aya 45)

Moge allah ons leiden en beschermen tegen de vervloekte saytan! Allahoema amine!!

wassalamoe'alaikoem warahmatullahi wabarakatoehoe,

28-04-2009, 18:31



Citaat door samira_metalsia:
Djezek Allah oe gairen! Ik kan me vaak ook niet concentreren op het gebed. Tip 4 is dan ook een erg goede tip! Ik zal het insha'Allah onthouden voor de volgende keer.



Wa djazaak allah oeghtie, tip 4 vind ik persoonlijk ook de beste tip. Ghair insha'allah!!

Uupppp...!