Bekijk volle/desktop versie : De vruchten van nederigheid



28-04-2009, 14:02

Citaat door Oem_Zakariyaa:
Ibn al-Qayyim (rahimahullaah) heeft gezegd:

Een van de Salaf (vrome voorgangers) zei:

"Waarlijk, een dienaar begaat een zonde waarmee hij het Paradijs binnentreedt; en een ander doet een goede daad waarmee hij het Vuur binnentreedt."

Er werd gevraagd: Hoe kan dat?

Dus hij antwoordde:

"Degene die de zonde heeft begaan, denkt er voortdurend aan; wat ervoor zorgt dat hij het vreest, er spijt van heeft, vanwege dat moet huilen, en zich schaamt tegenover zijn Heer – de Allerhoogste - vanwege dat(gene). Hij staat voor Allaah, met een gebroken hart en met zijn hoofd gebogen in nederigheid. Deze zonde is dus heilzamer (nuttiger) voor hem dan het doen van vele daden van gehoorzaamheid, aangezien het ervoor heeft gezorgd dat hij nederigheid en onderdanigheid heeft – wat leidt tot het geluk en succes van de dienaar – tot op de hoogte, dat deze zonde er de oorzaak van wordt, dat hij het Paradijs binnentreedt.

Wat degene betreft die goed doet; hij beschouwt dit goede niet als een gunst van zijn Heer aan hem. In plaats daarvan wordt hij arrogant en staat hij versteld van zichzelf, zeggende: Ik heb dit en dat bereikt en zus en zo. Dit vergroot bij hem dus de zelfophemeling, trots en arrogantie – zodanig, dat dit de oorzaak wordt van zijn verwoesting."
.

28-04-2009, 14:39


Djazaaki Allahu ghairan.

28-04-2009, 15:54
interessante hadith. Net als het verhaal van Jezus in Lukas 18:


Citaat:
9 Met het oog op sommigen die zichzelf rechtvaardig vinden en anderen minachten, vertelde hij de volgende gelijkenis. 10 ‘Twee mensen gingen naar de tempel om te bidden, de een was een farizeeër en de ander een tollenaar. 11 De farizeeër stond daar rechtop en bad bij zichzelf: “God, ik dank u dat ik niet ben als de andere mensen, die roofzuchtig of onrechtvaardig of overspelig zijn, en dat ik ook niet ben als die tollenaar. 12 Ik vast tweemaal per week en draag een tiende van al mijn inkomsten af.” 13 De tollenaar echter bleef op een afstand staan en durfde niet eens zijn blik naar de hemel te richten. In plaats daarvan sloeg hij zich op de borst en zei: “God, wees mij zondaar genadig.” 14 Ik zeg jullie, hij ging naar huis als iemand die rechtvaardig is in de ogen van God, maar die ander niet. Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, maar wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden.’

28-04-2009, 21:56

Citaat door AMLO2008:
interessante hadith.


Het is geen hadith

28-04-2009, 21:57



Citaat door Nafi:
Het is geen hadith




Lachuuuhh

29-04-2009, 09:23
wat is het dan en wat voor waarde heeft het dan? Blijft al met al wel een interessante 'vertelling'.

29-04-2009, 11:55
nou ja zeg. Wat heb ik verkeerd gezegd. Ik zeg dat het een mooie hadith is. Jij zegt dat het geen hadit is. Wat is het dan? En welke waarde heeft zoiets als het geen hadit is. Dat zijn toch hele gewone vragen? Ik zeg er bovendien bij dat het een mooie uitspraak is. Ik zie niet in waarom je die vragen niet zou beantwoorden.

30-04-2009, 08:49
sorry, jij was het idd niet die zei dat het geen hadith is. Maar waarom dan zeg je dat je niet met mij in discussie wil gaan. Daar zie ik geen enkele aanleiding toe.

02-05-2009, 20:28
prima. no hard feelings.

13-05-2009, 19:43
up