washi
28-04-2009, 12:10
SALAT EL DUHUR +- ROND 13.40
--------------------------------------------
"Een moslim heeft vijf rechten op een andere moslim: antwoord op zijn salaam (groet), zijn uitnodiging accepteren, tashmit verrichten wanneer hij niest, hem bezoeken wanneer hij ziek is en zijn djanaazah volgen wanneer hij dood is." Sahihayn.
Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah
(sallalaahu alayhi wa-sallam) op een dag vroeg:
"Wie vastte er vandaag?" Abu Bakr antwoordde: "Ik."
Hij vroeg: "Wie van jullie bezocht vandaag een zieke?" Abu Bakr zei: "Ik deed het."
Hij vroeg: " Wie van jullie heeft vandaag een djanaazah bijgewoond?"
Abu Bakr antwoordde: "Ik deed dat." Hij zei toen: "Deze kwaliteiten zullen nooit in iemand in een dag aanwezig zijn, of hij gaat de djannah binnen." Sahihayn
x Al-djanaazah gebed verrichten.
Al-djanaazah gebed is een fard kifayah. Dus het is voldoende als een paar moslims dit verrichten. Het is soennah dat de imaam voorop staat maar als er gebrek is aan ruimte dan mogen sommige mensen aan zijn linker en rechterkant komen staan.
De imaam zegt vier keer de takbier (Allaahoe Akbar) hardop tijdens het djanaazah gebed. Na de eerste takbier leest men het eerste hoofdstuk uit de Qur-aan, namelijk Al-Faatihah in stilte. Na de tweede takbierah zegt men het tweede gedeelte van de tasha-hhoed in silte op. Men zegt dus het volgende:
“Allaahoema Salie ‘ala Moeh’ammadien wa ‘ala aalie Moeh’ammadien
kamaa sallayta ‘ala Ibraahiema wa ‘ala aalie Ibraahiem.
Wa baariek ‘ala Moeh’ammadien wa ‘ala aalie Moeh’ammadien
kamaa baarakta ‘ala Moeh’ammadien wa ‘alaa aalie Moeh’ammadien,
iennaka h’amiedoen madjied.”
Na de derde takbierah verricht men een smeekbeden voor de overledene.
In stilte zegt men dan wat de Profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) ook heeft gezegd, namelijk:
“Allaahoemma ghfier lahoe warh’amhoe wa ‘aafiehie wa’foe ‘anhoe, wa akriem noezoelahoe, wa wassie’ moedkhalahoe waghsielhoe bielmaa-ie watthaldjie walbarad, wa naqqiehie miena al-khaataayaa kamaa naqqayta atthawba al-abyada miena addanas, wa abdielhoe daaran khayran mien daarieh, wa ahlan khayran mien ahlieh, wa zawdjan khayran mien zawdjieh, wa adkhielhoe al-djannata wa a’iedh-hoe mien ‘adhaabie al-qabr, [wa ‘adhaabie annaar].” (Overgeleverd door Muslim.)
Tenslotte, na de vierde takbierah dient men even stil te zijn en vervolgens verricht men ter afsluiting van het djanaazah gebed de tasliem.
Het is volgens de soennah toegestaan om de handen te heffen bij elke takbierah, omdat de Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem) dit ook heeft gedaan.
(Overgeleverd door Ad-Daaraqutnie. De keten van overleveraars van deze hadieth is goed gekwalificeerd door shaikh ibn Baaz zoals in zijn fataawa vermeld staan, 148/ 13).
Het is volgens de soennah toegestaan dat de imaam bij het hoofd van de man staat zoals te zien is op afb 16. In geval van een vrouw staat de imaam ter hoogte van het middel van de vrouw zoals te zien is op afbeelding 17. Deze handeling wordt uitgevoerd, omdat de Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem) dit heeft gedaan
(Overgeleverd door Abu Daawoed en authentiek gekwalificeerd door Al-Albaanie in “Ah’kaam Al-djanaa-iez”, blz. 109)
Wie het djanaazah gebed heeft gemist heeft de mogelijkheid om te bidden bij het graf.
De Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem) heeft dit ook gedaan.
(Overgeleverd door Boekhaarie en Muslim.)
Al-djanaazah gebed mag in de moskee verricht worden, omdat de Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem) dit heeft gedaan. (Overgeleverd door Muslim).
Maar het is soennah -indien een speciale plaats hiervoor wordt gemaakt- om buiten de moskee het djanaazah gebed te verrichten, zodat het niet vuil wordt. En ook is het toegestaan om deze plek dichtbij de begraafplaats te kiezen zodanig dat het makkelijk wordt om de overledene te begraven.
Het is toegestaan om de overledene op schouders te dragen aan vier uiteinden van het lichaam zoals te zien is op afbeelding 19.
Het is volgens de soennah om snel te lopen met de overledene, maar niet al te snel, omdat de Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem) zei:
“Maak vaart met de overledene.”
Het is voor de mensen toegestaan om voor, achter, links of rechts van de overledene te lopen. Dit is allemaal overgeleverd in de soennah van de Boodschapper van Allaah. (Allaah’s vrede en zegen zij met hem)
(Bron: Ah’kaam Al-Djanaa-iez” van Al-Albaanie, blz.73).
Het is afkeuringswaardig voor iemand die met de begrafenisstoet gaat, te zitten voordat de overledene wordt neergelegd, omdat de Profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) dit niet goed vond. Het is afkeuringswaardig om de overledene te begraven op drie tijden. Overgeleverd door ‘Uqbah Ibn ‘Aamier (moge Allaah tevreden met hem zijn), hij zei:
“Drie tijden beval de Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem) om niet erin te bidden of onze doden te begraven, namelijk als de zon opkomt totdat het hoog is,
als de zon loodrecht ( in de middag) staat totdat het afwijkt van die stand en als de zon bijna ondergaat totdat het helemaal onder is.” (Overgeleverd door Muslim)
Het is toegestaan om de overledene ‘s nachts of overdag te begraven zoals dit het beste uitkomt met uitzondering van de voorgaande drie tijden.
Het is volgens de soennah om de overledene in zijn graf te leggen aan de kant waar zijn voeten terecht komen om zo geleidelijk erin gelegd te worden. Zie afbeelding 20.
Het is volgens de soennah toegestaan om het graf diep te maken om te voorkomen dat de overledene door wilde dieren eruit gehaald word en tevens zijn geur er niet uitkomt.
Het is volgens de soennah, voor degene die een overledene in zijn graf legt te zeggen: “Bismillaah wa ‘ala soennatie rasoeliellaah.” Betekenis: “In de naam van Allaah en volgens de soennah van de Boodschapper van Allaah”.
(Overgeleverd door Abu Daawoed en authentiek gekwalificeerd door Al-Albaanie in Ah’kaam Al-djanaa-iez, blz. 152)
Het is volgens de soennah om de overledene in zijn graf te leggen op zijn rechterzijde naar al-qiblah zoals in afbeelding 24, omdat de Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: “De ka’abah is jullie qiblah levend en dood.”
(Overgeleverd door Al-Bayhaqie en goede gekwalificeerd door Al- Albaanie in
Al-irwaa-e, 690).
Onder zijn hoofd legt men geen kussen van steen, omdat dit niet bevestigd is, en zijn gezicht wordt niet ontkleed tenzij de overledene is overleden tijdens ih’raam zoals eerder aan de orde is gekomen. En dan wordt de opening van lahd gedicht grote stenen.
De ruimte tussen de stenen wordt met klei gevuld.
Het is volgens de soennah toegestaan als men klaar is met het leggen van de overledene in zijn graf dat elke aanwezige drie keer een handvol aarde erin gooit, omdat de Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem) dit gedaan heeft. (Overgeleverd door Ibn Maadjah en is authentiek gekwalificeerd door Al-Albaanie in Ah’kaam Al-djanaa-iez, blz. 153).
Het is volgens de soennah om het graf een handlengte te verhogen zodat men weet dat het om een graf gaat en dat het niet geschonden mag worden. De vorm van het graf moet gelijk aan het uiterlijk van de rug van de kameel zijn. Zie afbeelding 26
Dit is tevens de vorm van het graf van de Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem). (Overgeleverd door Boekhaarie.)
Op het graf worden er kiezelsteentjes gelegd zoals dat gedaan is bij het graf van de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem. (Overgeleverd door Aboe Daawoed).
Het graf wordt hiermee gekenmerkt zodat het niet wordt geschonden. Het is soennah om water op de gelegde kiezelstenen te strooien. (Hierover zijn er verschillende authentieke ahaadieth bekend, zie Al-irwaae, 206/3).
Ook wordt er een steen bij zijn hoofd gezet met als doel herkend te worden.
De Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem) heeft bij het graf van ‘Uthmaan ibnu Mad’oen (moge Allaah tevreden met hem zijn) een steen gelegd. (Overgeleverd door Aboe Daawoed en is authentiek gekwalificeerd door Al-Albaanie in Ah’kaam Al-djanaa-iez, blz. 155)
Het gebruiken van cement en mooie grafstenen voor het graf is verboden.
Het bouwen, schrijven, zitten, lopen of leunen op het graf is ook verboden, omdat de Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem) dit heeft verboden gesteld.
(Overgeleverd door Muslim.)
--------------------------------------------
"Een moslim heeft vijf rechten op een andere moslim: antwoord op zijn salaam (groet), zijn uitnodiging accepteren, tashmit verrichten wanneer hij niest, hem bezoeken wanneer hij ziek is en zijn djanaazah volgen wanneer hij dood is." Sahihayn.
Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah
(sallalaahu alayhi wa-sallam) op een dag vroeg:
"Wie vastte er vandaag?" Abu Bakr antwoordde: "Ik."
Hij vroeg: "Wie van jullie bezocht vandaag een zieke?" Abu Bakr zei: "Ik deed het."
Hij vroeg: " Wie van jullie heeft vandaag een djanaazah bijgewoond?"
Abu Bakr antwoordde: "Ik deed dat." Hij zei toen: "Deze kwaliteiten zullen nooit in iemand in een dag aanwezig zijn, of hij gaat de djannah binnen." Sahihayn
x Al-djanaazah gebed verrichten.
Al-djanaazah gebed is een fard kifayah. Dus het is voldoende als een paar moslims dit verrichten. Het is soennah dat de imaam voorop staat maar als er gebrek is aan ruimte dan mogen sommige mensen aan zijn linker en rechterkant komen staan.
De imaam zegt vier keer de takbier (Allaahoe Akbar) hardop tijdens het djanaazah gebed. Na de eerste takbier leest men het eerste hoofdstuk uit de Qur-aan, namelijk Al-Faatihah in stilte. Na de tweede takbierah zegt men het tweede gedeelte van de tasha-hhoed in silte op. Men zegt dus het volgende:
“Allaahoema Salie ‘ala Moeh’ammadien wa ‘ala aalie Moeh’ammadien
kamaa sallayta ‘ala Ibraahiema wa ‘ala aalie Ibraahiem.
Wa baariek ‘ala Moeh’ammadien wa ‘ala aalie Moeh’ammadien
kamaa baarakta ‘ala Moeh’ammadien wa ‘alaa aalie Moeh’ammadien,
iennaka h’amiedoen madjied.”
Na de derde takbierah verricht men een smeekbeden voor de overledene.
In stilte zegt men dan wat de Profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) ook heeft gezegd, namelijk:
“Allaahoemma ghfier lahoe warh’amhoe wa ‘aafiehie wa’foe ‘anhoe, wa akriem noezoelahoe, wa wassie’ moedkhalahoe waghsielhoe bielmaa-ie watthaldjie walbarad, wa naqqiehie miena al-khaataayaa kamaa naqqayta atthawba al-abyada miena addanas, wa abdielhoe daaran khayran mien daarieh, wa ahlan khayran mien ahlieh, wa zawdjan khayran mien zawdjieh, wa adkhielhoe al-djannata wa a’iedh-hoe mien ‘adhaabie al-qabr, [wa ‘adhaabie annaar].” (Overgeleverd door Muslim.)
Tenslotte, na de vierde takbierah dient men even stil te zijn en vervolgens verricht men ter afsluiting van het djanaazah gebed de tasliem.
Het is volgens de soennah toegestaan om de handen te heffen bij elke takbierah, omdat de Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem) dit ook heeft gedaan.
(Overgeleverd door Ad-Daaraqutnie. De keten van overleveraars van deze hadieth is goed gekwalificeerd door shaikh ibn Baaz zoals in zijn fataawa vermeld staan, 148/ 13).
Het is volgens de soennah toegestaan dat de imaam bij het hoofd van de man staat zoals te zien is op afb 16. In geval van een vrouw staat de imaam ter hoogte van het middel van de vrouw zoals te zien is op afbeelding 17. Deze handeling wordt uitgevoerd, omdat de Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem) dit heeft gedaan
(Overgeleverd door Abu Daawoed en authentiek gekwalificeerd door Al-Albaanie in “Ah’kaam Al-djanaa-iez”, blz. 109)
Wie het djanaazah gebed heeft gemist heeft de mogelijkheid om te bidden bij het graf.
De Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem) heeft dit ook gedaan.
(Overgeleverd door Boekhaarie en Muslim.)
Al-djanaazah gebed mag in de moskee verricht worden, omdat de Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem) dit heeft gedaan. (Overgeleverd door Muslim).
Maar het is soennah -indien een speciale plaats hiervoor wordt gemaakt- om buiten de moskee het djanaazah gebed te verrichten, zodat het niet vuil wordt. En ook is het toegestaan om deze plek dichtbij de begraafplaats te kiezen zodanig dat het makkelijk wordt om de overledene te begraven.
Het is toegestaan om de overledene op schouders te dragen aan vier uiteinden van het lichaam zoals te zien is op afbeelding 19.
Het is volgens de soennah om snel te lopen met de overledene, maar niet al te snel, omdat de Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem) zei:
“Maak vaart met de overledene.”
Het is voor de mensen toegestaan om voor, achter, links of rechts van de overledene te lopen. Dit is allemaal overgeleverd in de soennah van de Boodschapper van Allaah. (Allaah’s vrede en zegen zij met hem)
(Bron: Ah’kaam Al-Djanaa-iez” van Al-Albaanie, blz.73).
Het is afkeuringswaardig voor iemand die met de begrafenisstoet gaat, te zitten voordat de overledene wordt neergelegd, omdat de Profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) dit niet goed vond. Het is afkeuringswaardig om de overledene te begraven op drie tijden. Overgeleverd door ‘Uqbah Ibn ‘Aamier (moge Allaah tevreden met hem zijn), hij zei:
“Drie tijden beval de Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem) om niet erin te bidden of onze doden te begraven, namelijk als de zon opkomt totdat het hoog is,
als de zon loodrecht ( in de middag) staat totdat het afwijkt van die stand en als de zon bijna ondergaat totdat het helemaal onder is.” (Overgeleverd door Muslim)
Het is toegestaan om de overledene ‘s nachts of overdag te begraven zoals dit het beste uitkomt met uitzondering van de voorgaande drie tijden.
Het is volgens de soennah om de overledene in zijn graf te leggen aan de kant waar zijn voeten terecht komen om zo geleidelijk erin gelegd te worden. Zie afbeelding 20.
Het is volgens de soennah toegestaan om het graf diep te maken om te voorkomen dat de overledene door wilde dieren eruit gehaald word en tevens zijn geur er niet uitkomt.
Het is volgens de soennah, voor degene die een overledene in zijn graf legt te zeggen: “Bismillaah wa ‘ala soennatie rasoeliellaah.” Betekenis: “In de naam van Allaah en volgens de soennah van de Boodschapper van Allaah”.
(Overgeleverd door Abu Daawoed en authentiek gekwalificeerd door Al-Albaanie in Ah’kaam Al-djanaa-iez, blz. 152)
Het is volgens de soennah om de overledene in zijn graf te leggen op zijn rechterzijde naar al-qiblah zoals in afbeelding 24, omdat de Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: “De ka’abah is jullie qiblah levend en dood.”
(Overgeleverd door Al-Bayhaqie en goede gekwalificeerd door Al- Albaanie in
Al-irwaa-e, 690).
Onder zijn hoofd legt men geen kussen van steen, omdat dit niet bevestigd is, en zijn gezicht wordt niet ontkleed tenzij de overledene is overleden tijdens ih’raam zoals eerder aan de orde is gekomen. En dan wordt de opening van lahd gedicht grote stenen.
De ruimte tussen de stenen wordt met klei gevuld.
Het is volgens de soennah toegestaan als men klaar is met het leggen van de overledene in zijn graf dat elke aanwezige drie keer een handvol aarde erin gooit, omdat de Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem) dit gedaan heeft. (Overgeleverd door Ibn Maadjah en is authentiek gekwalificeerd door Al-Albaanie in Ah’kaam Al-djanaa-iez, blz. 153).
Het is volgens de soennah om het graf een handlengte te verhogen zodat men weet dat het om een graf gaat en dat het niet geschonden mag worden. De vorm van het graf moet gelijk aan het uiterlijk van de rug van de kameel zijn. Zie afbeelding 26
Dit is tevens de vorm van het graf van de Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem). (Overgeleverd door Boekhaarie.)
Op het graf worden er kiezelsteentjes gelegd zoals dat gedaan is bij het graf van de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem. (Overgeleverd door Aboe Daawoed).
Het graf wordt hiermee gekenmerkt zodat het niet wordt geschonden. Het is soennah om water op de gelegde kiezelstenen te strooien. (Hierover zijn er verschillende authentieke ahaadieth bekend, zie Al-irwaae, 206/3).
Ook wordt er een steen bij zijn hoofd gezet met als doel herkend te worden.
De Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem) heeft bij het graf van ‘Uthmaan ibnu Mad’oen (moge Allaah tevreden met hem zijn) een steen gelegd. (Overgeleverd door Aboe Daawoed en is authentiek gekwalificeerd door Al-Albaanie in Ah’kaam Al-djanaa-iez, blz. 155)
Het gebruiken van cement en mooie grafstenen voor het graf is verboden.
Het bouwen, schrijven, zitten, lopen of leunen op het graf is ook verboden, omdat de Profeet (Allaah’s vrede en zegen zij met hem) dit heeft verboden gesteld.
(Overgeleverd door Muslim.)