Dienaresje
27-04-2009, 20:16
as salaam alaikum wa rahmatullah,
De Arabische grammatica is een geëerde kennis waarmee men twee zaken kan bereiken:
1- Het begrip van het Boek van Allah en de soennah van de Boodschapper van Allah – gebeden en vrede over hem - . Want het begrijpen van deze beide hangt voor een groot deel af van de Arabische grammatica!”
2- Deze taal op de juiste manier spreken, deze taal waarin de woorden van Allah - ‘azza wa djal – nedergezonden werd.[1]”
Imam Ash-shaafi’ie – mag Allah tevreden met hem zijn – zegt: “Wanneer iemand de Arabische taal op alle vlakken machtig is, zal hij tot het begrip van elke kennis geleidt worden!”[2]
Al-Asma’ie – mag Allah tevreden met hem zijn zegt: “Ik heb angst dat wanneer de student van de kennis de Arabische grammatica niet kent, dat hij valt onder de woorden van de Boodschapper – gebeden en vrede over hem -:
“Dat degene die opzettelijk over mij liegt, zijn zitplaats in het Vuur klaarmaakt!”
Want de Profeet – gebeden en vrede over hem – was niet iemand die fouten maakte wanneer hij sprak!”[3]/[4]
[1] Uitleg van Al-Adjroemiyyah van Sheich Al-Oethaymien – mag Allah tevreden met hem zijn – 1/1
[2] Shadharaat Adh-dhahab: p.231
[3] At-ta’lieqaat Al-djaliyyah ‘allaa sharh Al-Adjroemiyya li sheich Al-‘oethaymien p. 34
[4] Hiermee bedoelt hij dat wanneer de student van de kennis een overlevering in het Arabisch vermeldt en vervolgens fouten maakt, terwijl hij zegt dat de Boodschapper van Allah – gebeden en vrede over hem – dit gezegd heeft, liegt hij in werkelijkheid over de Boodschapper van Allah – gebeden en vrede over hem -. Pas zodoende op – o student van de kennis – en leer deze Arabische taal!
en het volgende door Shaykh Ul Islaam Ibn Taymiyyah, rahimahu Allaah
Bron: “Iqtidaae Siraat Al-Mustaqeem”
Shaykh Ul Islaam Ibn Taymiyyah, rahimahu Allaah, zei in “Iqtidaae Siraat Al-Mustaqeem” het volgende betreffende kennis van en het dagelijkse gebruik van de Arabische taal:
“Wat betreft het gewend raken aan het spreken in een andere taal dan het Arabisch; dit is zonder twijfel Makruuh (ongewenst).
Dit was in het verleden ook het geval in Khurassaan (dat zij Arabisch spraken), daarna verslapten zij daarin met betrekking tot de taal en raakten zij gewend aan het spreken van Farsee (Perzisch) totdat dat wijdverspreid raakte en het Arabisch vergeten werd door de meesten onder hen. Dit wordt zonder twijfel afgekeurd.
De beste manier is om gewend te raken aan het spreken van Arabisch, zodat de jonge mensen het zullen leren in hun huizen en scholen, zodat het symbool van de Islaam en haar mensen zal heersen. Dit zal het makkelijker maken voor de mensen van de Islaam om de Quraan en de Sunnah en de woorden van de Salaf te begrijpen. Weet dat gewend zijn aan het gebruik van een taal, een zeer duidelijke en sterke invloed heeft op de gedachtegang van een mens, zijn gedrag en zijn religieuze toewijding.
Het heeft ook invloed op het proberen te lijken op de vroegere generaties van deze Ummah, de Metgezellen, radiya Allaahu ‘anhum, en de Taabi’een, rahimahum Allaah. Het zijn zoals zij verbetert de manier van denken van een persoon, zijn religieuze toewijding en zijn gedrag.”
het volgende
De Arabische grammatica is een geëerde kennis waarmee men twee zaken kan bereiken:
1- Het begrip van het Boek van Allah en de soennah van de Boodschapper van Allah – gebeden en vrede over hem - . Want het begrijpen van deze beide hangt voor een groot deel af van de Arabische grammatica!”
2- Deze taal op de juiste manier spreken, deze taal waarin de woorden van Allah - ‘azza wa djal – nedergezonden werd.[1]”
Imam Ash-shaafi’ie – mag Allah tevreden met hem zijn – zegt: “Wanneer iemand de Arabische taal op alle vlakken machtig is, zal hij tot het begrip van elke kennis geleidt worden!”[2]
Al-Asma’ie – mag Allah tevreden met hem zijn zegt: “Ik heb angst dat wanneer de student van de kennis de Arabische grammatica niet kent, dat hij valt onder de woorden van de Boodschapper – gebeden en vrede over hem -:
“Dat degene die opzettelijk over mij liegt, zijn zitplaats in het Vuur klaarmaakt!”
Want de Profeet – gebeden en vrede over hem – was niet iemand die fouten maakte wanneer hij sprak!”[3]/[4]
[1] Uitleg van Al-Adjroemiyyah van Sheich Al-Oethaymien – mag Allah tevreden met hem zijn – 1/1
[2] Shadharaat Adh-dhahab: p.231
[3] At-ta’lieqaat Al-djaliyyah ‘allaa sharh Al-Adjroemiyya li sheich Al-‘oethaymien p. 34
[4] Hiermee bedoelt hij dat wanneer de student van de kennis een overlevering in het Arabisch vermeldt en vervolgens fouten maakt, terwijl hij zegt dat de Boodschapper van Allah – gebeden en vrede over hem – dit gezegd heeft, liegt hij in werkelijkheid over de Boodschapper van Allah – gebeden en vrede over hem -. Pas zodoende op – o student van de kennis – en leer deze Arabische taal!
en het volgende door Shaykh Ul Islaam Ibn Taymiyyah, rahimahu Allaah
Bron: “Iqtidaae Siraat Al-Mustaqeem”
Shaykh Ul Islaam Ibn Taymiyyah, rahimahu Allaah, zei in “Iqtidaae Siraat Al-Mustaqeem” het volgende betreffende kennis van en het dagelijkse gebruik van de Arabische taal:
“Wat betreft het gewend raken aan het spreken in een andere taal dan het Arabisch; dit is zonder twijfel Makruuh (ongewenst).
Dit was in het verleden ook het geval in Khurassaan (dat zij Arabisch spraken), daarna verslapten zij daarin met betrekking tot de taal en raakten zij gewend aan het spreken van Farsee (Perzisch) totdat dat wijdverspreid raakte en het Arabisch vergeten werd door de meesten onder hen. Dit wordt zonder twijfel afgekeurd.
De beste manier is om gewend te raken aan het spreken van Arabisch, zodat de jonge mensen het zullen leren in hun huizen en scholen, zodat het symbool van de Islaam en haar mensen zal heersen. Dit zal het makkelijker maken voor de mensen van de Islaam om de Quraan en de Sunnah en de woorden van de Salaf te begrijpen. Weet dat gewend zijn aan het gebruik van een taal, een zeer duidelijke en sterke invloed heeft op de gedachtegang van een mens, zijn gedrag en zijn religieuze toewijding.
Het heeft ook invloed op het proberen te lijken op de vroegere generaties van deze Ummah, de Metgezellen, radiya Allaahu ‘anhum, en de Taabi’een, rahimahum Allaah. Het zijn zoals zij verbetert de manier van denken van een persoon, zijn religieuze toewijding en zijn gedrag.”
het volgende